Hae Anna.fi-sivustolta

sitkeää limaa kurkussa

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä lima kurkku, 06.01.2008.

1. Faffe Vierailija

Miten erottaa, milloin kurkun limaisuus, yskimisen/rykimisen tarve ja ahdistavakin olo nielun/keuhkojen kieppeillä on kurkkurefluksia vai milloin astmaa tms.?

http://www.refluksi.fi/8

Joillakin limaisuuden ja oireiden vähenemiseen auttaa ruokavaliomuutokset ja joillakin esim. pulloon puhaltaminen tai sinkin ym. vitamiinien ja hivenaineiden käyttö.

Onko siis jotain erityistä tapaa, joten voisi itse diagnosoida, kummasta on kyse, syömiseen tai hengittämiseen liittyvästä ongelmasta? Tosin ruokavalio voi myös aiheuttaa allergioita ja hengitysoireita.

2. Heli Vierailija

Hah...Samaa ongelmaa kuin monella muulla täällä. Lima on pahimmillaan syönnin jälkeen ja rykiä ja yskiä saa limaa monta tuntia sen jälkeen joka ei irtoa. Ja sen kruunaa viellä käheä ääni. Ja tätähän on kestänyt jo pari vuotta ja nyt tähän lisäksi iski sellainen ongelma että en saa ruokaa nieltyä kunnolla alas. Tuntuu kuin se jäisi jonnekkin ruokatorveen jumiin ja juomalla aina irtoaa. Tämä ruuan nieleminen luultavasti johtuu todella jäykästä niskasta ja stressistä. Mukaan laskettuna paniikkihäiriö että sillee. Syöpäähän pelkään aivan hulluna, mutta olen pois sulkenut sen mielestäni.

3. Kuulostaapa tutulta vaivalta tai entiseltä vaivalta. Ongelman nimi on löysä vatsanportti, joka yöaikaan palauttaa vatsahappoja ylös ruokatorveen ja ärsyttää sitä jatkuvasti. Sain lääkäriltä selektiivisen protonipumpun estäjä lääkityksen ja vaiva katosi muutamassa päivässä. Lääkitystä käytetään muutamia kuukausia tai vuosi tai koko loppuelämä.

4. Heli Vierailija

5. Heli Vierailija

hupsista. Lähti teksti ennenkuin kerkesin kommentoida mitään Taidanpa soittaa huom heti lääkäriin jos kerta johtuisi yöllisestä närästyksestä vaikka tunnetta ei ole ollut että närästää.

6. Limaa kurkussa Vierailija

Minua myös vaivaa ajoittainen lima kurkussa. Tietysti kahvi, viini, sitrushedelmät pahentavat sitä. Tietääkö joku mistä ajoittainen vaivaaminen johtuu? Esim. pari päivää se on ollut poissa, vaikka olen juonut kahvia ja syönyt appelsiineja?

7. Nenähuuhtelukannu Vierailija

Olet oikeilla jäljillä maitotuotteiden jättämisestä pois, koska maitotuotteet itsessään provosoivat elimistön limantuotantoa.

Jatkuva limanmuodostus on normaali oire siitä, että olet altistunut jollekin sellaiselle, josta elimistö yrittää päästä kovasti eroon. Kannattaa pohtia onko mahdollista, että hajusteet, hiusvärit, pesuaineet, hiljattain tehty remontti tai kodin taikka työpaikan sisäilmaongelmat ovat syynä oireiluusi?

Yskänlääkkeissä on aika usein dekstrometorfaania, jonka kemiallinen rakenne on lähellä opiaatteja. Opiaatteja taas ovat esimerkiksi heroiini ja morfiini, joista jälkimmäistä käytetään voimakkaaseen kivunlievitykseen. Jättäisin siis ehkä sinuna ne yskänlääkkeet apteekkiin.

Voisit kokeilla sen sijaan oireiluusi nenähuuhtelukannua. Kannu täytetään kädenlämpöisellä vedellä ja pienellä määrällä ruokasuolaa. Kannun vesi kaadetaan toisesta sieraimesta sisään pää kallellaan ja leuka rintaa vasten niin, että vesi valuu sieraimesta toiseen. Molemmat sieraimet tulee huuhdella.

Suolavesihuuhtelu poistaa limaa, helpottaa hengitystä ja kosteuttaa limakalvoja ja auttaa niitä toimimaan optimaalisesti. Tiedän, nenähuuhtelu kuulostaa karmealta, mutta on siedettävää, kun muistaa noudattaa yllä olevia ohjeita. Pakkauksessa on myös ohjeet kannun käytöstä.

Mukavaa kevättä!

8. merisuola Vierailija

Merisuolaa nenähuuhtelukannuun, ei ruokasuolaa. :D

9. Kannu Vierailija

Ja vieläpä hienoa merisuolaa, EI karkeaa merisuolaa.

10. huoh Vierailija

no mitäs jos on ollu vasta kipeenä ja sen takia yskii ja on limaa kurkussa? :) ja jos ei tupakoi?

11. Tuju Vierailija

Minulla oli tiukkaa limaa koko nielu, niin että heräsin yöllä kun en saanut nieltyä. Nielu oli kuin liimattu kiinni, henki kulkee mutta nielemisliike ei onnistu. Hankin Nenäkannun siinä mukana hyvä käyttö ohje.
    Lehmänvalkuais allergia. Kaikki maitotuotteet ja naudanliha pois ruokavaliosta auttoi.
    Toisena ongelmana on ollut; nenän kutina ulkoa, nielun kielenreunojen ja kurkun kutina. Eivät aivan yhtä aikaa mutta..
    Sain vinkin Valkosipulista, leikkasin suuresta kynnestä ohuen siivun ja pidän sitä kielen päällä kuin pastillia. Kutina loppui. Hieroin valkosipulin leikkuu pintaa etusormeen ja peukaloon ja näillä silittelin nenäni sieraimien päältä ulkoa. Kutina lopu heti.
    Nauta/lehmä allergiaan vielä, jos syön useampana päivänä maitotuotteita, seuraa verenvuoto nenästä yleensä yöllä.
    Satunainen syöminen n. 1dl tai alle 40g juustoa EI joka päivä limaa kertyy mutta vähemmän.
    Ainakaan Terveyskeskus lääkäri ei tutkituta millään tavalla kait kirjasi havaintoni kun nyt väitää minun olevan maidonvalkuaisallerginen.
    Sitten on 'kolmas' vaiva.
    Olen laskenut vuoden ajan kaikki makeiset pulla/kahvileivonnainen ja erillisrasvan (öljy voi levite) Ostan kahvileivonnaiset koska näin syön niitä vähemmän.
    Sokeria käytin 0,8 kg, Karkki+suklaa (makeiset) 5,9kg, Kahvileivonnainen 6,56 kg ja levitettä 2,2 kg sekä oliiviöljyä 0,7 litraa, voita 0, 5 kg koko vuonna 2014.
    Olen käynnyt kaksi kertaa sokerin rasitus testissä NORMAALI!?
    Mutta, jos syön esimerkiksi kaksi omenaa peräkkäin tai juon kahvikaakaon n. 3dl.
    10-20 min on kuin joku sammutaisi valot olen sitten tietokoneella tai TV ääressä vaikka neuloisin samalla SAMMUN kuin mustanpussin joku vetäisi päähän. En osaa sanoa kuinka kauvan tila kestää kun en tiedä koska sammuin.. oletan 10-30 min.
    Olen ihmissäni, kun vertaa makean kulutustani keskivertoon suomalaiseen; 12 kg karkkeja ja 29 kg sokeria vuodessa..
    Tuo kahvikaakaoni on herkkuni ja en todella juo sitäkään kun 1 kg pussin vuodessa eli 2-4 kertaa kuukaudessa. Omenia syön päivittäin 2-3 kpl /vrk. ne ovat tuorretuotteeni ja niiden säilyvyys on hyvä toisena tuorretuottenani on tomaatti sitä syön varmaan joka päivä 2-3 kpl leivällä.
    Leipä joka on julistettu pannaan sitä vetelen 4-8 siivua on 120-200g vrk.
    Peruaan tai makaroini en syö edes kiloa vuodessa. Riisiä varmaan kilon.
    Eli toisaalta en usko siihen diabetikseen http://www.oireet.fi/diabetes.html?...IJReQ4bCcxvYPTs3VpesulzFlyPWVEoGYcaAn4P8P8HAQ
    missään asteessa. Olen säännöllinen veren luovuttaja veri arvot ovat olleet 155-168 välillä ainakin 20 vuotta. Minulla on matala verenpainen, johon on joskus mietitty lääkitystä itse kieltäydyin..
    Liikunta on nykyään (viimeiset 10v.) aika vähäistä ja olen ylipainoinen.
    Aikaisemmin kun liikuin runsaasti, oli mukana siripirit, äkillinen voimattomuus lähti kun imeskelin siripirin...
    Olen kuin 'patti' tilanteessa mietin nyt Terveyskeskus lääkärin vaihtoa nykyisestä ei ole mitään apua mihinkään. Niin en ole rasitus Tälle 'omalääkärille' käyn lääkärissä 1-3 kertaa vuodessa.

12. Santtu76 Vierailija

Karseaa luettavaa, nimittäin kieliopillisesti. En saanut puolestakaan tekstistä tolkkua järjettömän kirjoitusvirhemäärän takia.....!!!

13. karmeeta on Vierailija

Jäin miettimään, onko pastilli vähempiarvoinen kuin valkosipuli; se kun oli kirjoitettu pienellä alkukirjaimella.

No, täällähän on hyvä selvittää kaikki tautinsa.:) Sanotaanhan sitä, jotta nauru pidentää ikää.:D

Eikä sitten näemmä nämä ohjeet toimi: http://keskustelu.anna.fi/threads/ikaeellin-laihdutusruuat.1956517/

14. mitä?! Vierailija

15. mitä?! Vierailija

mitä ihmettä!? en minäkään polta ja minulla on sama ongelma.

16. Valtteri Vierailija

Itelläkin oli limaa kurkussa ja ei lähteny millää pois.kannattaa juoda paljon jotain lämmintä juomaa esim: kuuma kaakao.

17. Limakurkkis Vierailija

Olen kanssa kärsinyt sitkeästä limasta kurkussa jo yli kymmenen vuotta. Se on aiheuttanut yleistä tukalaa tunnetta, levottomuutta ja nukkumisvaikeuksi. Perehdyin sen verran ruokavalio asioihin että otin sitruunaveden kokeiluun ja valkosipulien rouskuttelun. Maidon olen jättänyt pois ja en syö iltaisin paljon limaa tuottavia asioita esim. Pähkinät, suklaa, sokeri tai banaani. Ihme kyllä vihdoin on auttanut! Sitruunoita menee päissä 2-3kpl.

18. asetyylikysteiini Vierailija

19. Kannattaa kokeilla Vierailija

Maitotaloustuotteet pois!!!

20. J. Axelson Vierailija

Väittäisin, että ainakin hyvin usea saisi apua kysteiini -nimisestä aminohaposta tai mieluummin sen tehostetusta muodosta n-asetyyli-kysteiini, eli n asetyl cysteine eli NAC. Suosittelen ulkomaalaisia tunnettuja lisäravinteita myyviä verkkokauppoja, vaikka Suomessakin on saatavilla, mutta laatu ei niin hyvä ja hintavaa, tosin laadusta on aina otettava itse selvää.
    Kyllä siihen oppii kun nettiä käyttää. Jos englanti ei suju, voi käyttää Google-kääntäjää.

21. Maippi Vierailija

Moikka kaikille,

Jos sinulla on allergiaoireita tai astma.
    Maitotuotteet lisäävät liman eritystä, joka sitten lisää yskimistä.
    Soijamaito parempi vaihtoehto. Juusto ok, muttei raejuusto eikö rahka.
    Kananmunat ovat hyviä ja avokado.
    Sokeria sisältävät tuottet myös lisäävät yskää.
    Höyryhengitys helpottaa oloa.
    Minulla astma ja olen saanut helpotusta elämään.

22. limaa kurkussa Vierailija

Mitä voisi tehdä kun kurkku on ihan täynnä limaa? Pitäisikö mennä lääkäriin? Vai pitäisikö vaan syödä lääkkeitä ja sylkästä kokoajan limaa pois? Saisinko apua?

23. vierailija Vierailija

Mulla on ollut tässä nyt limaa kurkussa varmaan 2 viikon ajan en tiiä mitä voisin tehdä pystyykö joku auttaa mua

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri