Hae Anna.fi-sivustolta

Sitruunamelissa?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä jatta66, 29.05.2012.

1. jatta66 Vierailija

Hei!

Mihin käytätte sitruunamalissaa? Olen joskus maistanut ko. yrttiä ja oli hyvän makuista. Siksipä laitoin sitä kasvimaahan kasvamaan, mutta nyt en oiken tiedä mihin sitä voisi käyttää. Makunsa puolesta sitä voisi varmaan laittaa myös makeisiin jälkkäreihin?

Kaikkea sitä pitää kokeilla kasvattaa vaikka ei edes tiedä mihin sitä voisi käyttää.... Tietämätön ottaa vastaan ilomielin vinkkejä!

PS. Laitoin muuten myös korianteria kasvamaan. En ole koskaan käyttänyt sitä. Hävettää tunnustaa etten edes tiedä minkä makuista se on, mutta enköhän pääse siitä selville kesän edetessä. Kysysin siis myös mihin korianteria voisi käyttää?

2. Sitruunamelissa on ennen kaikkea salaattien ja juomien yrtti. Se on myös kaikkien niiden ruokien mauste, joihin käy sitruunakin. Sillä voi maustaa kasvis-, kala-, liha-, riista- ja linturuuat sekä munakkaat. Silputtu sitruunamelissa sopii hyvin keitettyjen papujen, herneiden ja parsan lisäkkeeksi. Myös makeisiin jälkiruokiin kuten hedelmäsalaatteihin, jogurttiin ja erilaisiin kiisseleihin se antaa mukavan maun samoin kuin marmeladeihin, hyytelöihin ja omenasoseeseen. Paras juoma saadaan tuoreesta tai pakastetusta sitruunamelissasta, kun lehtien päälle kaadetaan kiehuvaa vettä ja annetaan hautua vähän aikaa. Raparperijuomiin sitruunamelissa sopii erinomaisesti, ja mm. Benediktiini- ja Chartreuse-likööreissä käytetään sitruunamelissaa.

Sitruunamelissa säilyy parhaiten pakastettuna sekä öljyssä ja viinietikassa. Kuivaaminen laimentaa nopeasti maun.

Lisäksi olen lukenut sen auttavan päänsärkyihin (myös itse aiheutettuihin), silloin sitä syödään tuoreena nipullinen.

Se leviää kasvimaalla hullun tavoin ja todennäköisesti myös talvehtii, ellet ihan pohjoisessa asu, ja ensi vuonna sitä kasvaa vähän joka paikassa...

3. Venla* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vihreän salaatin sekaan silputtuna olen käyttänyt, tulee kiva raikas maku. Ja tietysti mansikkakakun (tai miksei muidenkin kakkujen) koristeena.

4. käyttäjä Vierailija

Käytän sitä koristeena esim. jälkiruoissa jotka kaipaavat hieman väriä.

5. kuultua ja koettua Vierailija

Olen kuullut että sitruunamelissa poistaa nestettä. On hyvä myös tulehdusten hoidossa eli ikääkuin tukena. Joskus olen napsinut sitä tuoreeltaan sellaisenaan.

6. kysymys Vierailija

Et kai nyt sentään noita liköörejä osaa itse valmistaa???

7. Etkö sinä sitten osaa? Kaikkea ihmiset kysyvätkin...

8. TuulaI Vierailija

PS. Laitoin muuten myös korianteria kasvamaan. En ole koskaan käyttänyt sitä. Hävettää tunnustaa etten edes tiedä minkä makuista se on, mutta enköhän pääse siitä selville kesän edetessä. Kysysin siis myös mihin korianteria voisi käyttää?
    --
    Korianteri on perinteinen aasialaisten ruokien mauste - aika voimakkaan makuinen ja siitä joko pitää tai ei. Minä en todellakaan pidä - maistuu mielestäni aivan metsäluteelle!
    Sitä voi lisätä sekä salaatteihin että lämpimiin ruokiin - siis jos tykkää:))

9. jatta66 Vierailija

Kiitos paljon hyvistä vastauksista!

Täytynee tästä kohta lähteä kasvimaalle ja katsoa joka sitruunamelissa taikka korianteri jo itävät. Onneksi täällä ei vielä sada ja säätutkan mukaan sataa vasta myöhään illalla.

Mielenkiinnolla odottelen korianterin kasvamista, saas nähdä tykkäänkö siitä vaiko joudunko kitkemään korianterit pois.

10. Tuulalle Vierailija

Miksi ihmeessä olet maistanut metsäludetta???

11. TuulaI Vierailija

Valitettavasti olen saanut metsäluteen joskus lapsena majojen mukana suuhuni ja se maku ei unohdu ikinä! Maun voi jo aavistaa, kun tuntee metsäluteen hajun. Niitä piileskelee puissa ja majapensaissa ja aina silloin tällöin osuu kohdalle. En suosittele maistamaan:))

12. Yrttiteet Vierailija

Sitruunamelissa on minun lempiyrttini. Juuri niputin ison kasan kuivumaan.

Sitruunamelissaa voi käyttää myös teenä. 1tl - 2rkl kuivattua versoa kupilliseen. Sitruunamelissan vaikutukset: antimikrobinen, kaasunmuodostusta vähentävä, kouristuksia laukaiseva, limakalvoja uudistava, rauhoittava, sydäntä rauhoittava, tulehdusta poistava, ulostetta lisäävä, verenpainetta alentava.

Kun valmistat teetä, niin annathan hautua kannellisessa kuumuutta kestävässä astiassa, jottei eteeriset öljyt haihdu pois.

13. Apua kaipaava Vierailija

Minulla on ihan laadukkaalta puutarhalta ostettu sitruunamelissa se kasvoi ja tuoksui/maistu kesällä ihanalta ja kasvoi todella paljon sitten tapahtui jotain outo sen lehdet muuttuivat hiukan kellertäviksi ja reunat kuivuivat ja ruskettuivat!! en tiädä mitä sille kävi vettä ja valoa se sai samallatavoin kuin edellisvuotinen. Hyökkäsikö jokin ötökkä??

14. Meri Vierailija

Sitruunamelissaa laitetaan usein jälkiruokiin mutta sitä voi laittaa myös sitruunan asemesta ruokiin joihin tulisi sitruunaa, yrttiteehen se sopii myös. Korianteria käytetään usein aasialaisiin ruokiin ja myös liharuokiin. Sitruunamelissaa ja korianteria voi laittaa myös soppaan, kastikkeisiin, salaatteihin tai vaikka munakkaaseen

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri