sivistynyttä keskustelua imetyksen sopivasta kestosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja woi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

woi

Vieras
eli kun taaperoimetystä paheksutaan ja toisella puolen fanitetaan niin kovasti,mitä mieltä sinä olet?nyt puhutaan suoraan.

itellä imetys onnistuin vain n.3kk.olisin jatkanut pidempään varmaan,mutta synnärillä ne jo alotti sen korvikkeen tuputtamisen kun imemisote ei vauvalla tullu heti hyvänä.se aiheutti sen että sitä pitikin vaan jatkaa kokoajan.en tiedä kauanko olisin jatkanut,varmaan johonkin alle 1v asti.

ihan sen takia miltä se tuntuu.jotenkin iso lapsi rinnalla on kuvottava ajatus.jotkut imettää 4v:tä tai jopa alakoululaista.

oma poika nyt 2,5v.aina nukkunut hyvin ja sylnyt oikeaa ruokaa hyvin,ei allergioita,reipas,hyvänkokoinen ja terve kaikinpuolin jos nää asiat tähän liittyy.jos olisin kokenut pakkoa antaa rintamaitoa edelleen vaikka yli 2v:lle,kyllä voisin sitten vaikka pumpata sen maidon ja antaa mukista,mieluummin kun puhuvalle,kuitenkin jo "isommalle" lapselle tunkee tissiä suuhun.

näin meillä,mites muilla..?

Mua ei kuvota jos äidit imettävät isoja lapsiaan. Se on heidän tapansa tarjota luonnonmukaista ravintoa jälkikasvulleen.
Myönnän kyllä katsovani pitkään jos näen ison lapsen tuttipullo tai tutti suussa, se ei ole millään tapaa luonnollinen tapa.
Itselleni on ollut tärkeää imettää vauvani ja vielä vähän isommatkin taaperot.
Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.

no niinhän se tietenkin on että kukin tavallaan.kaipsinkin vaan kokemuksia.. :) en mä muiden elämästä sillä lailla oo kiinnostunut mutta ITSE koin että vauva on vauva ja imetys kuuluu vauva-aikaan.mutta kyllä mun mielestä ON jo outoa jos joku 4v tai jopa 7v imee tissiä :0 en vaan ymmärrä,se on lapselle kyllä jo opetettu tapa eikä tarve.mietin vaan mitä ne äidit itse siitä saa,onko heille itselleen se läheisyys ja imetystilanne niin tärkeä että ei vaan halua lopettaa.

En usko äitien saavan imetyksestä yhtään mitään. Itse imetin kuopusta 2 vuotiaaksi. Ja vieläkin lähes 2 vuotta myöhemmin hän haluaa rintaa. Lapselle rinta luo lohdutusta, eikä lapsi ajtatele jonkun aikuisen pitävän ajatusta kuvottavana. Varmasti julkisilla paikoilla aikuiset, joille rinnat edustavat jotain muuta kun lapsen ruokintaan tarkoitettuja kehonosia, saattavat pidätellä oksennusta kun lapseni kajauttaa kuuluvalla äänellä "anna tissiä" Niin ja minä en siis ole imettänyt kohta kahteen vuoteen.

Henkilökohtaisesti pidän outona sitä jos pitää itse outona lapsensa imetystä. Tarkoitan niitä jotka imettävät esim. isompaa lasta ja hakevat päätökselleen koko ajan noloina vahvistusta toisilta tai häpeilevät ja peittelevät asiaa.

Itse imetin esikoista reilu 9kk ja kuopusta melkein 1,5v. Molemmat oikein sopiva aika meille.

Haluat sivistynyttä keskustelua ja itse ilmaiset vanhemman lapsen imettämisen kuvottavana. Mielestäni se ei ole sivistynyttä, oman mielipiteensä voi ilmaista vähemmän provosoivamminkin.

hmm...
ja edelleenkään en siis paheksu ketään,puhuin omasta olostani.mielestäni sen läheisyydentunteen ja lohdun saa 2v jo ihan muutenkin kun olemalla tissi suussa.

Ei, se ei ole opetettu tapa vaan ihan meidän geeneissä kulkeva :) Tutti on opetettu, tissin imemiseen on olemassa refleksi jo kohtuaikana. Tissin imeminen on täysin luontaista siihen asti, että kitalaki kovettuu ja maitohampaat rupeavat vaihtumaan pysyviin hampaisiin. Siksihän niitä maitohampaiksi kutsutaankin. Ennenmuinoin tissimaidon tilalle ei tullut mitään muuta maitoa vaan lapsi söi vain kiinteitä ruokia kun imetys loppui. Nykyään on muotia korvata tissimaito lehmänmaidolla ja jatkaa sen juomista jopa aikuisiällä.

Pyytäisin sinua pohtimaan oikein tarkkaan, että mikä siinä tuntuu oudolta kun kuvittelet nelivuotiaan rinnalle. Tahtoisin kysyä, että liittyykö se lainkaan siihen, että nykypäivänä (naisten) rinnat nähdään pääasiassa seksuaalisina, melkeinpä genitaalialueeseen verrattavina? Tuo käsitys on kaikille viime vuosisadan loppupuolella syntyneille opetettu aika pienestä asti. Siitä voi myös oppia pois.

Omaa lasta imettäessä näkökulma on sillätavalla erilainen, että lapsi on aina vain hieman (pari minuuttia, pari tuntia, päivän) vanhempi kuin mitä hän oli viime imetyskerralla.

Itse imetän 3v4kk lasta koska se on aivan yhtä luontevaa kuin vastasyntyneenkin imetys. Ei siis ole mitään syytä lopettaa niin miksi lopettaisin? :)

Haluat sivistynyttä keskustelua ja itse ilmaiset vanhemman lapsen imettämisen kuvottavana. Mielestäni se ei ole sivistynyttä, oman mielipiteensä voi ilmaista vähemmän provosoivamminkin.

huonosti ilmaistuja lauseita kuten multa aina...tosiaan puhuin oman lapseni ja minun suhteesta.että itse kokisin sen luonnottomaksi,ainakin nyt kun on jo yli kahden reilusti.

[QUOTE="aloittaja";24916258]hmm...
ja edelleenkään en siis paheksu ketään,puhuin omasta olostani.mielestäni sen läheisyydentunteen ja lohdun saa 2v jo ihan muutenkin kun olemalla tissi suussa.[/QUOTE]

Niin sinun mielestäsi. Mutta se 2 vuotias, tai sitäkin vanhempi lapsi voi olla eri mieltä. Ja lapsissakin on eroja.

Ja nuo "tissin tunkeminen suuhun.. " jne.. mielestäni sivistynyt keskustelu on tästä kaukana. :)

Itse imetän 1v 10kk ikäistä lastani ja saa syödä niin pitkään kuin haluaa.

[QUOTE="aloittaja";24916258]hmm...
ja edelleenkään en siis paheksu ketään,puhuin omasta olostani.mielestäni sen läheisyydentunteen ja lohdun saa 2v jo ihan muutenkin kun olemalla tissi suussa.[/QUOTE]

Läheisyyttä saa toki sylistäkin, mutta olet varmaan samaa mieltä, ettei se ole yhtä läheistä kun imetys? :)

Ja muuten, syli ei vie kipua yhtä tehokkaasti kuin (rinnan) imeminen. Se ei vähennä lapsen stressitasoa yhtä tehokkaasti kuin rinnan imeminen. Sylittelystä ei myöskään saa ravintoaineita tai vasta-aineita.

[QUOTE="aloittaja";24916270]huonosti ilmaistuja lauseita kuten multa aina...tosiaan puhuin oman lapseni ja minun suhteesta.että itse kokisin sen luonnottomaksi,ainakin nyt kun on jo yli kahden reilusti.[/QUOTE]

Niin, tilannehan ei ole se että yht'äkkiä heitetään 3 vuotiaalle tissi suuhun.. Se on tilanne joka vain kulkee mukana, kuten moni muukin arkinen asia. Keskimmäinen lopetti itse vähän yli 2 vuotiaana -> olisi ollut hassua syöttää häntä kolme vuotiaana. Esikko söit 4 vuotiaaksi-> oli ihan luontevaa.

Itseäni kiinnostaisi tietää kuinka moni on imettänyt yli puoltoista vee..? Itsellä imetys lakkasi luonnostaan hiukan yli yks vee kun palasin työelämään eli olin vuorokauden pois kerrallaan, ennen lapsi halusi aina iltatisun mutta pari työvuoron jälkeen ei enään kelvannut..

no tarttukaa vaan tuohon asiallinen-sanaan>:( tarkoitin nyt sitä lähinnä ettei turhaaRIITELYÄ suvaita tähän ketjuun.niin moni ketju menee ihan räävittömäksi aukomiseksi ja riidaksi täällä nykyään.

ymmärrän kyllä paremmin nyt tätä asiaa,että se on aikojen alusta ollut luonnon tapa,ja että nykypäivänä rinnat on niin vahvasti seksiin liittyvä asia että sen takia myös minusta,joka tulin äidiksi 17v,saattaa pitkään jatkuva imetys tuntua luonnottomalta.ymmärtääkö kukaan minun kantaani..? :) myös kai ajattelen sitä mitä muu maailma ajattelee,liikaa. hyvin meillä on mennyt näin enkä muuttais mitään,mutta tosiaan ymmärrän nyt vähän paremmin myös sitä toista puolta,kuin ennen tätä keskustelua... :) kiitos vastauksista.

Niin sen jälkeen kun hampaat puhkeaa 6-10 kk:n iässä ei varmaan ole isoa eroa sillä, onko lapsi 11 kk 4 päivää vai 1v 3 päivää vanha. Eli lapsi kasvaa vähitellen, eikä imetys muutu yhtäkkiä taaperoimetykseksi. Itse olen lopettanut imetyksen n. 10 kk iässä, paitsi esikoista imetin 1-vuotiaaksi. Sitten tuli vaan itselle sellainen olo, että eiköhän se jo riitä. Myös lapset aiheuttavat vierotuksen itse tiivistämällä yösyöntiä jatkuvaksi tissutteluksi läpi yön siinä 9-kuisena. Se saa kyllä imetyshalut kaikkoamaan, vierotuspäätös on helppo kun siihen liittyy mielikuva rauhassa nukutusta yöstä.

Kiva, että ap koki tästä olevan apua :)

Silloin, kun omani oli vasta parikuinen niin jo kahdeksankuinen vauva hampaineen kaikkineen tuntui hurjan isolta ja vieraalta. Nyt tosiaan imetän lähemmäs 3,5-vuotiasta, eikä tässä mitään outoa ole. Pisin tauko on ollut yhden viikonlopun kun lapsi oli mummolassa. Ei tuntunut oudolta sen jälkeen jatkaa (päinvastoin, se oli ihanaa!) eikä tämä aamuin, illoin ja kerta välissä tahti tunnu pahalta.

Viiraska, on myös mahdollista vieroittaa lapsi yösyömisestä ilman, että vieroittaa rinnasta kokonaan.

Mulle on se ja sama, jos joku imettää vaikka sitte 7-vuotiasta. Ite en kyllä imettäis. Oma raja vois mennä n. 2 vuodessa. Tosin lapseni on vasta 6kk joten paha mennä sanomaan...
1v on ihan minimi, mieluummin 1,5v tai enempiki jos siltä tuntuu.

Itse imetin esikoista yli kaksivuotiaaksi. Ei se lapsi tunnu itsestä isolta, kun se kasvaa siinä rinnalla. Ulkopuolisesta se voi näyttää oudolta, mutta ei äidistä. Itse lopetin imettämisen, kun alkoi vain kyrsiä koko homma ja nännit oli hellänä. Nyt kakkonen tekee tuloaan ja jos vain maitoa piisaa, niin ainakin vuoden saa rintaa kun haluaa ja sitten katsotaan miten jatketaan.

Kukin tyylillään.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä