Hae Anna.fi-sivustolta

Skeptikoille mietittävää

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä *Lucia*, 04.12.2009.

1. Minä vaan Vierailija

Kun et kuitenkaan mitään pelkää, kuten arvelen, niin miksi et vain sanonut että olet asiasta varma, Jumalaa ei ole olemassa. Ymmärtääkseni olet skeptikko, vai...?

2. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 827
    Mutta uskothan sä itse olevas "Tuonelan portti" ja uskot eläneesi ennenkin. Ethän sä voi noitakaan todistaa. Muille siis pitävästi? Miksi sitten jumalan pitäisi pystyä todistamaan?

3. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 827
    Mun nähdäkseni Sivaltaja ei tuolla "uskalla" tarkoita sitä, että hän pelkäisi jotakin jumalan kostoa ja sen takia ei uskaltaisi olla varma, vaan että kun hän vaatii muiltakin 100 % perusteluja miksi kukakin mihinkin uskoo, niin koska kuitenkaan ei voi todistaaa periaatteessa jumalan olemattomuuttakaan, niin ei ole perusteita mennä sataprosenttisesti olemaan siitäkään varma. Ettei jumalaa siis ole. Ei siis ole mistään jumalanpelosta kyse, niinkuin sinä ilmeisesti ajattelit.

4. Suomenkieli Vierailija

on vivahteikas kieli eivätkä kaikki ilmeisesti hallitse sitä. Uskaltaa olla varma jostain. Siinä on sävyero tarkoitetaanko että jokin asia pelottaa eikä siksi uskalleta vai tarkoitetaanko ettei olisi viisasta tai loogista olla varma jostain ja siksi ei uskalla väittää jotain satavarmasti.

Jos ymmärtää suomea keskivertoisen hyvin, on täysin selvä asia mitä Sivaltaja tarkoitti, eli asiayhteydestä käy selville kummasta oli kyse, pelosta vai siitä ettei ole viisasta väittää.

5. Minä vaan Vierailija

Sivaltaja on itse sanonut ettei usko mihinkään, mitä ei tieteellisesti ole todistettu, joten jäi vähän kaivelemaan mitä hän tarkoitti kun ei täysin teilannut Jumalaa. Miten nyt on Sivaltaja?

6. Suomenkieli Vierailija

no, ei ole varsinaisesti uskottukaan jos vaikka 99,9%:sti ei usko. Varsinkin jos perustelee sen tieteellisen totuuden kautta että "minkään olemassaolemattomuutta ei voida todistaa edes tieteellisesti" ja siksi on aina olemassa mahdollisuus johonkin, olkoonkin vaikka 0,000000000000000000001 promillen miljardisosan mahdollisuus.
    Tämä on eräänlainen tieteellinen fakta siis, tai eräs tieteellinen näkökulma olemattomuuden todistamiseen, mutta se ei tarkoita että tuo vaikka 1%:n tai 0,000000000000000000001 promillen miljardisosan mahdollisuus johonkin tekisi asiata uskonkysymyksen.

7. Minä vaan Vierailija

Kyllä se nyt siltä näyttää että Sivaltaja ei ole enää skeptikko. Uskoon tullut?

Suomenkieli=Sivaltaja ?

8. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Sinä et ilmeisesti ymmärrä, mitä skeptikko tarkoittaa. Lueskele aiheesta vaikkapa täältä: Skeptismi.

Miksi puolustaisin itseäni jollakin muulla nikillä?

9. Minä vaan Vierailija

Skeptinen kyseenalaistaa. Skeptikko taas ei usko mihinkään mistä ei löydy tieteellisiä todisteita, ei Jumalaan ei mihinkään. Ihminen joka uskoo yliluonnolliseen voi olla skepsinen, mutta ei skeptikko, koska skeptikko ei usko yliluonnolliseen, kun ei ole yksinkertaisesti tieteellisiä todisteita.

10. Suomenkieli Vierailija

Tietosanakirja Factasta poimittua: skeptikko (kreik), epäilijä; skeptismin edustaja tai kannattaja.

11. Kontaktihenkilö Vierailija

Kiva kuulla, että ettet ole kuitenkaan täys ateisti, vaan annat kuitenkin mahdollisuuden. Eli me ollaan molemmat siis vain skepsisiä :) Ootko funtsannut koskaan, että jos se "Jumala" olisi olemassa, niin minkälainen tämä Jumala käsityksesi mukaan olisi? Aika vaikea kysymys, myönnän sen.

Joskus aikanaan tuli paljon tutkittua ja mietittyä avaruutta, sen laajuutta ja koko tarkoitusta. Kyllä sitä itsensä niin pieneksi tuntee, ei voi mitään. Jos miettii tarkemmin, niin me siis vain kellutaan loputtomassa avaruudessa pienellä pallolla. WTF?

t. Kontaktihenkilö (Ohoh)

12. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Olen asiaa paljonkin ajatellut. Jos puhutaan kristinuskon tai islamin persoonallisesta jumalasta, niin siihen en usko. Enkä siihenkään, että jumala olisi kaikkivoipa. Jumala käsitteenä on niin monimuotoinen. Minä käsitän mahdollisen jumalan elämän alullepanijana täällä maapallolla. Jos joskus saamme selville, että jonkun toisen planeetan älykäs elämänmuoto on kehittänyt ja tuonut elämän maapallolle, silloin ajattelisin että se toinen elämänmuoto olisi se jumala, tai pikemmin luoja.

En siis eityisesti usko tuohonkaan ajatukseen, mutta mielestäni se on "jumalaskenaarioista" uskottavin. Tai sen todennäköisyys on kaikkein suurin.

13. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Uskomus sekin joka voi mahdollisesti ola melkoisen harhaa.

14. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täysin yhtä hyvä vaihtoehto uskomuksille tuokin, kaikkien muiden uskomusten lomassa!

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 827
    Mutta mikäs on pannu alulle sitten sen toisen planeetan älykään elämänmuodon?

16. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Sitä en tiedä, enkä sitä ole pohtinutkaan. Yritin vain selittää oman käsitykseni siitä, mikä voisi olla mielestäni uskottavin ja todennäköisin selitys jollekin mahdolliselle "jumalalle" tai "luojalle".

Elämän synty maapallolla on mielestäni, ja tiedemaailman mielestä, tapahtunut sattumalta. Olemme juuri sopivalla etäisyydellä auringosta, meidän kuumme painovoima vaikuttaa maapallon pyörimiseen sitä juuri oikealla lailla vakauttaen, ja niin edespäin.

Tuon kysymyksesi voisi myös esittää jumalasta; Jos jumala loi maailman, mikä/kuka loi jumalan? Jos elämän synnyn selittämiseen tarvitaan jumala, niin eikö silloin jumalaan tarvita myöskin joku selitys?

17. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Voima. :)

18. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    No, mistä Voima on lähtöisin? Kuka/mikä sen loi?

19. Kontaktihenkilö Vierailija

Laitetaan astetta vaikeammaksi. Mistä avaruus, koko maailmankaikkeus on peräisin, mistä se on tullut?

20. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Eiköhän se Alkuräjähdys, tai Big Bang, ole se yleisimmin uskottu teoria, ainakin kosmologiassa. Mutta totuuttahan ei tiedä kukaan.

21. Kontaktihenkilö Vierailija

Laitetaan astetta vaikeammaksi. Jos näin olisi, niin mitä sitä ennen oli? Ja jos oli tyhjyys, niin mistä se tyhjyys on peräisin ja mistä se on tullut?

22. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kai tää mene yli hilseen mutta avaruushan on ääretön !
    Big bang on voinut olla vain osassa avaruutta.
    Nykyteorian mukaan avaruuden äärirajaahan emme tunne , eli siis meidän tunteman avaruuden ulkopuolella voi olla toinen avaruus!

23. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Ei mikään, mistä ihmisen kyky olisi jotain sanova, se mikä on aina ollut ja aina tuleva on, ja joka jokaisessa hengenvedossa on mukanamme, jonka voimme omalla kohdallamme aina yllättyä sen toimivuudesta kehomme suhteen, kun yllätämme oman venymisemme jossakin asiassa/tapahtumassa. :)

24. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 827
    Kyllä, kyllä ja minä oon just sellanen ihminen joka tommosia kysymyksiä asettaa, eli, mistä jumala tuli? Mutta sattuma ei oo yhtään sen parempi selitys kun jumala. Eikä oo mikää hyvä selitys selittää sattumalla kaikkea, mitä ei ymmärrä. Ei oo yhtää sen fiksumpaa tai tieteelisempää ku jumala.

Että hupsista, kaikki on vaan sattumalta käyny niin hyvin, että maapallolla on elämää. Joopa joo. Ei kovin tieteellistä mun mielestä. Sanotaan sattuma, kun syytä ei pystytä selvittämään (tieteellisin keinoin)

25. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Tästä ei taida olla edes minkäänlaista teoriaa. Mutta olipa tähän sitten minkälainen vastaus tahansa, se vaan synnyttäisi uusia kysymyksiä.

Jos ensin saataisiin edes selville se, mistä maailmakaikkeus on lähtöisin. Palataan sen jälkeen tähän kysymykseen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri