Hae Anna.fi-sivustolta

Skeptikoille mietittävää

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä *Lucia*, 04.12.2009.

1. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 886
    Juu,mutta mistä se avaruus tuli, jos on sittenkin vielä avaruus mistä se tuli jne. Tätä voi jatkaa loputtomiin, eikä sivaltajan tiedekään pysty vastaamaan.

2. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Loputtomasti voi aina selitellä. :))))

3. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Loputon avaruushan on ollut aina ja meidän maapallo sekä tuntemamme avaruus on vain pikkuriikkinen osa siitä .
    Järkeenkäypä uskomus tämäkin, kaiken muun huuhaa jumalauskonnon lomassa!

4. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Tiede on meille kaikille yhteistä, eikä mitään erityistä "Sivaltajan tiedettä" ole olemassakaan. Tiede ei osaa vastata kaikkiin kysymyksiin, ainakaan vielä, mutta tiede sentään kehittyy jatkuvasti, ja korjaa itse itseään. Toisin kuin uskonnot, jotka syntymänsä jälkeen eivät enää muutu.

5. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Uskontoja kaikki tyynni. :))))

6. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 886
    Samoin on jumala tai joku alkuunpanija voinu olla aina. Mutta siltikin mä tivaan mistä ne on tullu? Alkuunpanija, loputon avaruus, voiko joku olla aina, ettei oo tullu mistään???

Enkä mä nyt tarkoita, että mun käsitys, että on joku alkuunpanija, muu kuin sattuma olis just se oikee. Mä kyselen kaikista ja jatkuvasti. Siitäkin, mihin itse uskon. Kaikki ei tee niin, ei ees ateistit. Siis kaikki. He uskoo että heidän näkemys on oikee yhtä fanaattisesti ku jotku uskovaiset tai henkiset.

7. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 886
    "Sivaltajan tieteellä" tarkoitin sitä, että kun sinä liputat vain ja ainoastaan sen puolesta. Kyllä tuon ois pitäny tajuta, eikä vääntää sitä niin, että muka tarkoitan jotain erityistä "Sivaltajan tiedettä". Ja ymmärsitkin varmaan. On vaan sun tapas kiinnittää huomio epäoleelliseen tietyissä tilanteissa, oon huomannu. Koska uskonnot ei muutu, sen takia en liputakkaan minkää tietyn uskonnon puolesta. Uskonnoilla, samoin kuin tieteellä, on tiedot Totuuden eri puolista, mutta ei kummallakaan täydelliset ja täysin oikeat. Mun käsitys, elämänkatsomus ja mielipide. Tiede on kyllä etulyöntiasemassa siinä, että se muuttuu. Tosin, kyllä uskonnotkin hitaasti muuttuu.

Mä en siis liputa fanaattisesti tieteen tai minkään uskontojen puolesta. Liputtaa sitten vain ja ainoastaan tieteen tai uskontojen puolesta, on mun mielestä yhtä suppeakatseista ja fanaattista. Mun mielipide.

8. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meitä miettijiä riittää ja kommenttini oli ihan oma päätelmä avaruudesta.
    Kuukkeli kertoo omaansa :

Viimeisimpien WMAP-satelliitin tulosten mukaan kaikkeus on geometriselta rakenteeltaan euklidinen eli tasomainen. Tästä ei vielä voida vetää suoraa johtopäätöstä siihen, onko avaruus ääretön vai äärellinen. On myös olemassa mahdollisuus, että maailmankaikkeus on sittenkin kaareva. Asiasta saadaan lähivuosina lisää tietoa, kun Planck-luotain lähetetään avaruuteen. Havaittavan kaikkeuden säteeksi arvioidaan noin 14 miljardia valovuotta. Maapallon sijaintia kaikkeudessa ei ole mielekästä määritellä, sillä tietyssä mielessä kaikkeuden jokainen piste on samalla alkuräjähdyksen tapahtumapaikka.
    Suurin osa avaruuden massasta on nykytiedon mukaan niin sanottua pimeää ainetta. Pimeän aineen koostumusta ei tiedetä tarkasti, mutta on arveltu, että se voisi koostua esimerkiksi neutriinoista, pienistä mustista aukoista tai toistaiseksi tuntemattomista alkeishiukkasista.

Avaruus ? Wikipedia

9. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Elämä silti virtaa...rennosti.:)

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 886
    Juu, niin virtaa ja mä oon kiinnostunu myös tähtitieteestä. Altelle tuo.

11. *wink* Vierailija

Niin, elämä siinä muodossa kuin me sen tunnemme. Minä pidän ihan mahdollisena, ehkä jopa todennäköisenä sitä, että jossain on elämää jota me emme edes pysty elämäksi käsittämään omilla määritelmillämme.

Tässä yksi syy siihen, miksi minun on vaikea uskoa johonkin erilliseen luojaan.

Teoreettisen fysiikan käsitteiden ymmärtäminen vaatii sen, että pystyy "nollaamaan" kaiken oppimansa ja tavallaan aloittaa ihan alusta. Siksi se onkin niin pirun vaikeaa useimmille. Ihmismielen on vaikea käsittää tila, jossa ei ole mitään; ei materiaa, ei luonnonlakeja, ei aikaa. On paljon helpompi ajatella, että maailmankaikkeus on luotu.

Mutta kuten Sivaltaja sanoi, jostain on silloin Jumalankin ollut pakko tulla. Jos maailmankaikkeudella on ikä, jumalallakin on ikä.

Ehkä "jumala" onkin vain tapahtumaketju jolle ihminen on antanut jonkinlaisen erillisen olennon muodon, koska sellainen on helpompi käsittää?

12. Älykkyydestä Vierailija

Niin, uskojilla onkin eri teorioita jumalasta. Yhteisiäkin kokemuksia mutta eri teorioita. Harva kuvittelee jumalaa valkopartaiseksi ukoksi pilven raunalla. Nähdäkseni täällä on lapsellisesti niitattu uskovaisten päähän määrätynlaiset omat kuvitelmat uskovaisten ajatuksista joita vastaan sitten brassaillaan sitä omaa älykkyyttään ja peilaillaan muka paremmuuttan.
    Kumpikaan tapa ei ole viisautta eikä pelkällä älyllä ja provosoinnilla koskaan saavutetakaan sitä ymmärrystä mistä uskovat puhuvat.
    En tarkoita sinua *wink* että olisit brassaillut jne.

13. Älykkyydestä Vierailija

Myös henkisissä on ihmisiä jotka ovat kyenneet nollaamaan itsensä ja aloittaneet aivan alusta. Ennen ja nykyisin. Niitä kokemuksia ja teorioita pn vaikea jakaa ihmisten kanssa jotka tulevat kuin raivoista apinat postliinikauppaan kuvitellen päässeensä ilottelemaan rikkomalla kaikki posliinit halpoina jäljitelminä.
    En ole ennen tajunnut miksi jotkut tiedot ja ajatukset pidetään salaisina mutta nyt ymmärrän, ettei kyse ole edes välttämättä salaisena pitämisestä vaan ettei helmiä pidä heittää minne tahansa koska kaikki eivät haluaisi/ei ole edes tarkoitus ymmärtää vaan provilla ja käännyttää tyhmiä/ei kykenisi omassa rajoittuneisuudessaan tajuamaan mitä edessään on ja sen selittäminen olisi siksi ajanhukkaa, kuin karuun maahan tai ohdakkeeseen heittäisi siemeniä..

14. *wink* Vierailija

Ja tässä toinen syy "jumalaa, luojaa vastaan"-

-Miksi on niin monia erilaisia teorioita?

Yksi uskoo Raamatun Jumalaan, toinen sanoo että "Jumala on rakkaus", joillekin jumala on pelkkää energiaa, joillakin on useita jumalia jne.
    Jos on olemassa jumala, minkä vuoksi jokainen kokee hänet eri tavalla?

Jotta jumala (millainen tahansa) voisi jotakin luoda, on hänen oltava aivan oma, meistä ja koko maailmankaikkeudesta erillinen olentonsa. Ja jos tällainen olento on olemassa, olisi paljon todennäköisempää että kokemukset hänestä olisivat paljon samankaltaisempia kuin mitä ne ovat.

Tämä siis vain minun pähkäilyäni minun omassa pienessä ajatusmaailmassani.

15. Älykkyydestä Vierailija

Tuossa edellisessä kirjoitin edelleen yleisesti tilanteista ja pohdinnostani määrätynlaisten "kyselijöiden" kanssa enkä sinusta *wink*, mutta sen varmaan ymmärsitkin.

16. Healer* Vierailija

Muutama sana jumalasta,,ensinnäkin jumala on kaikkialla ja kaikessa,,yritäppä hahmottaa tätä ajatusta,pystytkö siihen?
    Meidän ihmisten aivot eivät riitä ymmärtämään Luoja-Jumalan olemusta kuin ehkä kynnenpään kokoisen määrän verran..mutta me emme ole erillisiä jumalasta millään tavoin,jopa egomme joka sanoo että ei,ei ole olemassa muita voimia jotka toimisi ihmisen hyväksi,kuin ego vainen,,,,On sitä samaa luoja energiaa ;))

17. Kontaktihenkilö Vierailija

Jotenkin on niin vaikea ajatella, että mahdollisen tyhjyyden jälkeen on tullut ns. alkuräjähdys ja me ajattelevat ihmisolennot synnyimme "sattumalta" tuon tapauksen seurauksena. Ja sattumalta syntyivät myös tähdet, eli auringot, jotka ovat elinehto. Hyvin ihmeellistä on myös, etteivät auringot pala hetkessä loppuun, vaan kehittävät kaikenaikaa "polttoainetta" itsessään jatkaakseen lämmön ja valon tuottamista ympäri avaruutta. Mutta kiistatta yhtä käsittämätöntä on alkaa ajatella Jumalan olemusta ja alkuperää. Elämä on yhtä suurta mysteeriä.

18. *wink* Vierailija

Healer-

Sinulla on tuollainen kuva jumalasta, ok. Monilla kuitenkin täysin erilainen -heille jumala ON meistä erillinen. Ja juuri siinä onkin tuo pohdiskeluni pointti.

Ovatko näin uskovat mielestäsi väärässä ja "harhaoppisia"? Jos ovat, miksi niin monet näin kuitenkin uskovat, mikseivät he koe jonkinlaista valaistumista? Mistä sinä alunperin olet saanut tuon käsityksen jumalasta- omassa mielessäsi, muiden ajatuksista, nettisivuilta...? Mikä on se perimmäinen asia, joka saa sinut niin varmaksi, että juuri sinun käsityksesi on se oikea?

19. *wink* Vierailija

Vaikeaa se on minustakin, minulle kuitenkin helpompaa kuin ajatus kaiken suunnitelmallisuudesta. Uskotko sinä sattumiin arkielämässä vai kuulutko niihin, joiden mielestä kaikella on tarkoituksensa?

Sepä kai tästä niin mielenkiintoista tekeekin. Taisin joskus aiemminkin sinulle sanoa, että minun mielestäni elämä, jossa ei ole ihmeteltävää ja opittavaa, ei ole tavoittelemisen arvoinen.

20. Älykkyydestä Vierailija

Kokemukset voivat olla hyvinkin samoja kun mennään perimmäisiin kokemuksiin. On kokemuksia joiden kuvailuista tiedän että on kyse samoista kokemuksista kuin omani. Muillakin voi olla samoja kokemuksia kuin minulla mutta eivät osaa kuvata sitä niin en sen huomaisin.

On myös minun kokemusistani erilaisia kokemuksia. Kaikki kokemuksethan eivät ole vain joko jumalasta tai paholaisesta, rakkaus vs paha. Kokemusta on kaikenlaisesta energiasta etc.
    Kaikenlaisista tapahtumista suhteessa omiin ajatuksiin ja ns. yhteensattumiin.

Koska kyse ei ole luonnontieteestä vaan isosta toistaiseksi tuntemattomasta asiasta jonka olemassaolo hahmottuu vain oman kokemuksen kautta ja usein pala palalta sen myötä kun kokemukset ja huomiokyky lisääntyy, voi sitä verrata kuin isoon elefantin kokoiseen olemukseen jossa ne jotka ovat tähän "elefanttiin" törmänneet eivät kykena näkemään mutta kukin on pystynyt tunnustelemaan sitä ja kukin luo ihmisenä mielikuvia kokemastaan ja koskettamastaan, vaihtavat mielipiteitään sen olemuksesta ja kiistelevätkin välillä siitä kuka on oikeassa.

Jatkan tuolla elefanttilinjalla vielä niin esim se joka seisoo sen takapäässä voi sanoa että on kokenyút pahan koska haju siellä voi olla kaamea ja valtavat ulostemassat ovat voineet lähes hukuttaa tutkijan. Toinen on voinut tuntea siellä kamalaa törinää ja pahahajusita ilmavirtaa joka oli suistaa hänet maahan.
    Toisaalta joku voi pitää elefantin hännästä kiinni ja on sen perässä näin kulkiessaan löytänyt virvoittavalle vesilähteelle eli elefantin juomapaikalle, alkulähteelle ollen ikuisesti kiitollinen letkusta jonka päässä oli tupsu.

Toinen pitää kiinni kärsästä ja kuvailee letkua kaksireikäiseksi pitkäksi ja paksuksi joka ruiskutti virvoittavaa vettä ja nosti jonnekin huimiin korkeuksiin kun taas toinen kulkee päin valtavan elefanitin kylkeä eikä hapuilemallakaan saa muuta selvää kuin että siinä on jokin jumalattoman iso seinämä joka on karhea eikä puhu ei pukahda eikä liikahda mihinkään vaikka mitä tekisi. Joku vi tuon ison liikahtamattoman kokea esteeksi elämäntiellä, joku kääntyy pois ja sanoo etto se ollut mitään, enintään harhaluuloa. Varsinkin jos fantti sitten löntystää pois eikä harhailija enää löydä sitä todentaakseen uudestaan havaintoaan. Ja osa tietenkin jatkaa tutkimustaan seuraten seinää esim korvien ja silmine luo, joku mahan alustaa ja jalkoja pitkin jolloin selitykset ovat taas joiltakin osin erilaiset mutta määrätyt kokemukset ovat koko ajan samanlaiset, kuten esim miltä fantin iho tuntuu, nimittipä kuka ihoa miksi tahansa. Samoin kuin määrättyjen ihmisten kokemukset letkusta, eroavat toisistaan sen mukaan mitä letkua on käsissään pitänyt ja miktä letku on sillä hetkellä toimittanut. jne. Myös jotkin kokemukset joidenkin tekemisten kannattavuudesta voivat olla yhteiset kuten että kannattaako sormiaan työntää mihin tahansa reikään vai tuntuuko siitä seuraavan jotain sanktioita. Nimitti kuka mikisi tahansa seuraamuksia joita joistkin teoista saattaa seurata. Kuitenkin itse olento, kohde on sasm jota vain tutkitaan eri suunnilta ja tulkitaan eri tavoin, mutta osin niin samooin että se kiinniitää jokaisen kokijan huomion.
    Ja tässä oli vasta kyse jostain jonka saatamme koke kuin ulkopuolelta. Sitten on vielä se joka ympäröi meidät ja jonka sisällä me itsekin olemme ja jota en lähde selittämään koska olen lähdössä ulos ja paneutuminen siihen veisi aikaa, mutta voimme pitää elefanttia siinäkin esimerkkinä mutta muistaen että se on vaikeampi hahmotettava koska kyse on jostain josta me olemme osa ja kuten vaikkapa psykoanalyysista voimme tietää tai kuvitella niin kaikki kistä iste olemme osa on vaikemapaa tutkia kuin se mikä on havaittavissa ulkopuolellamme. Mutta ei mahdotonta eikä jotain mitä ei olei olemassa vaikka kaikki eivät pysty sitä tavoittamaan(siis oivalluksia ja itsetuntemusta psykoanalyysilla).

En tiedä osasinko selittää asian vaikeutta tai moninaisuutta mutta yritin...nyt lähden baanalle mutta enempää en kai osasi tästä näissä puitteissa sanoakaan.

21. Älykkyydestä Vierailija

Anteeksi jos on käsittämättömiä kohtia, tuli kiire lähteä sinne baanalle joten en tarkistanut tekstiä.

22. Älykkyydestä Vierailija

Takki päällä huikkaan vielä, että sitten on niitä ihmisiä jotka eivät ole koskaan törmänneet tähän otukseen eli "elefanttiin" ja pitävät kertojia höyrähtäneinä koska sitä ei voi nähdä eikä osoittaa että katso tuolla se menee ja koska kuvaukset ovat niin sekavia sille joka ei tiedä mistä on kyse.
    Tuosta voisi jatkaa mutta ei kerkeä eikä ole tietoa ymmärsitkö tähänastista symbolikieltä sen moninaisuudessa jolla yritin asiaa kuvata.

23. Awa* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  24. Kontaktihenkilö Vierailija

Opittavaa riittää yllin kyllin ja se ei taida aivan heti loppua. Kaiken aikaa me tässä ratkotaan mysteerejä.

25. kontaktihenkilö Vierailija

Tiettyyn määrään suunnitelmallisuutta uskon ja tiedostan. Se miksi näin uskon, perustuu kokemusperäiseen tietoon. (tämä oli siis minulta)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri