Hae Anna.fi-sivustolta

Skiathos/Skopelos

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Tiina, 24.04.2005.

1. Tiina Vierailija

Etsin viikon lomaksi (kesäkuussa) aitoa, rauhallista kreikkalaista tunnelmaa ja hyviä rantoja, en niinkään kaipaa baareja enkä metelöivää nuorisoa vaan rauhalliset tavernat,kauniit maisemat ja uiminen riittävät. Suosittelisitteko näistä saarista kumpaakaan? Entäs Zakynthos? Kaikki kokemukset näistä paikoista todella tervetulleita!

2. Lauti Vierailija

Viime kesänä Skiathoksella... Ihan tosi kiva mesta... Ei mikää biletyspaikka, mut jos vertaa edellisen vuoden Thassos/Limeneria Blue Wiev niin ero huomattava.....
    Thassos oli tosi iisi paikka. Ainut miinuspointti tuli noist rannoist (lähel hotellia), jotka oli kivi rantoja piikkikkäine eläimineen...
    Mut molemmat paikat tosi kivoi...
    Mut jos lämpöö haet, niin.... mee ennen Skiathokseen...Ajankohdan huomioon ottaen ;-)
    Mut joka tapauksessa.. Hyvät lomat rentoutumisen merkeis...

3. riitta Vierailija

Olen käynyt kaikissa mainitsemissasi paikoissa ja valitsisin ehdottomasti Zakynthoksen, välttäen kuitenkin Laganasta. Ihana, vihreä ja jotenkin alkuperäisempi paikka. Pääkaupunki Zante hieman italialaistyylinen. Tukikohdaksi valitsisin ehkä pääkaupungin, mutta Kalamakikin on oiva valinta. Zakynthokselta voit käydä myös Kefallonialla. Upeat rannat, joilla merikilpikonnat ovat suojeltuja eläimiä ja siksi kaikenlainen ""meteli"" on rannoilla kielletty.

Skiathoksella on tietenkin myös hyvät ja kauniit rannat, mutta paikkana se ei ole läheskään Zakynthoksen veroinen.

4. silja Vierailija

Skiathokselta löydät Kreikan parhaat rannat (niitä on tosi monta vieri vieressä pienellä alueella), Skopelokselta rauhan, maisemat ja ihan hyvät uimarannat. Itse olen käynyt Skopeloksella pari kertaa (pelkät lennot Skiathokseen), majoitus netistä.
    Jos valitset Skiathoksen, käy ihmeessä Skopeloksessa - vuokraamalla auton kaupungista (kesäkuussa onnistuu varmasti) näet päivässä maisemat.

5. Annukka Vierailija

Nuo kaksi ovat enemmänkin ""baarisaaria"", Zakynthos taas tosienlainen, mutta siellä kannattaa mennä asumaan Zakinthoksen kaupunkiin. Mahdetaanko sinne järjestää valmismatkoja?

6. Vertailu Vierailija

Terve Riitta!
    Olen miettinyt Skiathosta ja Zakynthosta ensi kesäksi. Kerrotko tarkemmin, miksi Skiathos ei paikkana ole läheskään Zakynthoksen veroinen?
    Kiitos!

7. Vallu Vierailija

No jos saa vastaat muutkin kuin Riitta, vastaan. Skiathos on lähinnä bailupaikka, siellä on rantoja mutta ei mitään muuta. Pieni saari josta tosin kätevästi voi lähteä liikkeelle joko Skopleos-Alonissos-suuntaan tai sutten mantereelle. ne jotka haluavat nähdä ja kokea muutakin kuin rantoja ja baareja, menevät taatusti mieluummin vaikka Zakinthokselle.

8. Vertailu Vierailija

Aika hassua! Luin juuri lehtijutun, jossa sanottiin, että Skiathos sopii erityisesti niille, jotka eivät kaipaa bailupaikkoja. On kuulemma vain yksi bailukatu hieman sivussa ja meininki sielläkään ei häiritse muuta rauhallista menoa. Tämä pistää miettimään. Kiitos vastauksesta Vallu!

9. riitta Vierailija

Täällähän olikin otettu kantaa Zakynthoksen puolesta ja hyvä niin. Olen samaa mieltä kuin aikaisemmin vastanneet ettei Skiathoksella ole oikeastaan muuta kuin rannat. Paikallisasutusta on vähän, koska esim. useimmat yrittäjät (tavernojen ja kauppojen pitäjät) asuvat yleensä talven ajan muualla ja tulevat saarelle vasta kesäksi. Nähtävyyksiä ei ole muuta kuin itse kaupunki, joka on pieni ja äkkiä nähty. Totta on, että bailukatu on kaupungin laidalla, mutta kyllä se tuo tullessaan lieveilmiönsä myös muualle. Ostoksia voi tietenkin tehdä, mutta hinnat ovat erittäin korkeat.

Zakynthos taas on säilyttänyt hyvin alkuperäisyytensä ja ihmiset ovat todella ystävällisiä ja auttavaisia. Maisemat ovat upeat. Vuoristoa ja vehreitä laaksoja. Jos olet katsonut elokuvan Kapteeni Corellin mandoliini, niin maisemat ovat samantyyliset, vaikkakin elokuva on kuvattu Kefalonialla. Tosin kirja on parempi kuin elokuva. Rannat ovat yhtä hyvät kuin Skiathoksellakin ja caretta-caretta-kilpikonnat näkemisen arvoisia. Pääkaupunki Zante on suhteellisen iso ja kaupungin yläpuolelta kohoavalta, Bohalin linnoitukselta, maisemat ovat aivan upeat. Lisäksi kaupungista löytyy museoita, mikäli ne kiinnostavat. Ainut kylä, joka ei ole ""ihan niin kiva"" on Laganas brittituristien takia. Päivällä kyllä ok, muttei niinkään illalla.

Zakynthokselle pääsee ottamalla lennot Ateenaan ja sieltä bussi+lautta Zakynthokselle. En ole googlettanut pääseekö Ruotsista suoraan.

Olen vuosien saatossa matkustanut paljon Kreikassa, sekä saarilla että mantereella ja Zakynthokselle tulen varmasti palaamaan vielä joskus, mutta Skiathos, never.

10. Kiitos Riitta! Vierailija

Voisitko vielä kertoa mikä seuraavista kylistä olisi paras vaihtoehto Zakynthoksella; Alykes, Alykanas, Kalamaki, Argassi? Laganasia ajattelin tosiaan vältellä. t. alkup.

11. Vertailu Vierailija

Nyt Zakynthos alkaa tuntua vielä paremmalta.
    Mutta Skiathoksesta haluan vielä sellaisiin kysymyksiin viimeisen vastauksen, että voiko siellä viettää rauhallista lempolomaa ollenkaan? Onko missään hiljaista, nukkavieruja tavernoita, pysähtyneitä kujia? Voiko hengähtää? (En pidä nähtävyyksistä ja ostosten teosta.) Ja entä se vanha kaupunki, sitä on kuvattu oppaissa ja jutuissa idylliseksi paikaksi?
    Kiitos vastauksista!

12. Vallu Vierailija

Jos saan vastaat: kylä hiukan Zakinthoksen kaupungista pohjoiseen on milestäni ok, se on lähellä kaupunkia. Kylän nimi on päässyt unohtumaan.. kun asuttiin kaupungissa.

13. Paulina Vierailija

Ei Skiathos ole, ainakaan minun mielestäni, mikään meluisa ja rauhaton biletyspaikka… Olimme Skiathoksella elokuussa 2003 eli kaikkein vilkkaimpaan sesonkiaikaan, mutta onnistuimme silti viettämään oikein rentouttavaa lepolomaa. Kyllähän saarelta varmasti (varsinkin tuohon aikaan vuodesta) menoakin löytyy, mutta ainakaan meistä sitä ei ollut liikaa. Olemme toki itsekin vielä melko nuoria eikä meitä näin ollen mitenkään haitannut se, että menoakin olisi niin halutessamme tarjolla ollut. Emme kuitenkaan itse välitä lomillamme juurikaan bailata vaan mieluummin nautimme leppoisasta tunnelmasta, lämmöstä, merestä ja kauniista maisemista ja hyvästä ruuasta. Skiathos ei ehkä ole paras mahdollinen kohde sellaiselle, joka hakee pelkästään rauhaa ja hiljaisuutta. Mutta Skiathokselta löytyy aivan ihania rantoja ja mukavaa tunnelmaa, vaikkei varsinaisia nähtävyyksiä juuri olekaan. Meille se oli varsin sopiva kohde ja voisin hyvin kuvitella vielä joskus palaavani Skiathokselle.

ps. Skopeloksella ja Alonisoksella kannattaa ehdottomasti lähteä käymään, jos aikoo Skiathoksella lomailla...

14. riitta Vierailija

Kyllä mielestäni Skiathoksella voi myös viettää rentouttavaa lomaa mikäli valitsee hotellinsa sijainnin huolella ja välttää ruuhkaisimpia kuukausia (heinä-. elokuu). Itse Skiathoksen kaupunkihan on kaunis (myös vanha kaupunki), mutta niin pieni ettei siihen tutustumiseen kauan aikaa mene. Ja mikäli haluaisi istuskella tavernoissa ja katsella paikallisten elämänmenoa katseletkin toisia turisteja (useimmiten brittejä, ruotsalaisia ja jonkin verran myös norjalaisia). Kesäkuukausina myös rannat ovat täyteen ahdetut. Useimmillehan tämä kyllä riittääkin, mutta kokeneille Kreikan matkaajille ehkä ei.

Zakynthoksella tukikohdan miettiminen onkin oma lukunsa. Alykes on aivan viehättävä kylä hyvine rantoineen, mutta mikäli merikilpikonnien näkeminen on tärkeää, niin ne pesivät Laganan lahdella ja silloin Kalamaki olisi sopiva. Parhaitenhan kilpikonnia näkee aamulla ja Alykesista joutuu lähtemään kukonlaulun aikaan mikäli niitä haluaa nähdä. Itse Kalamakin kylä ei kyllä ole niin viehättävä kuin Alykes. Mikäli valitsee Kalamakin niin rantaa pitkin pääsee kävelemään myös Laganasiin asti. Ja tällä rantavälillä on paljon kilpikonnien pesintäpaikkoja. Mikäli valitsee majapaikakseen Zanten kaupungin, niin kaupungin ja Kalamakin välimatka on noin 7 km ja bussit kulkevat hyvin eikä taksikaan paljon maksa.

Mikäli itse nyt suuntaisin Zakynthokselle niin varaisin aikaa pari viikkoa, koska näkemistä ja kokemista on paljon. Suosittelisin kyllä myös Kefalonialla käyntiä niin, että viipyisin siellä ainakin 2-3 päivää.

15. klironomos Vierailija

Kas kummaa etta unohtui. Jaksaistiko mitenkaan muistaa ko kylan nimea. Vai oletko koskaan edes siella kaynytkaan. taidat vain virtuaalimatkailla Knossoksessa.

16. tietoa Vierailija

Riippuu siitä mihin aikaan olet menossa.keskellä kesää on tosi vilkasta. Toukokuun lopussa-kesäkuun alussa on rauhallisempaa.

17. tina Vierailija

No ei se tietenkään mikään Agia Napan tai kosin baarikadun veroinen paikka ole melun suhteen, mutta pienelle alueelle on ahtautuneena valtaisa määrä väkeä ja varmaan voi kuvitella millaista se on.

18. Mikki Vierailija

Kyllä nuo ei-matkustelleet jaksavat huomautella, jos ei jonkun kylän nimeä muista. Jos on kymmeniä kertoja käynyt eri puolella Kreikkaa, niin miten voivat kaikki nimet jäädä kenenkään mieleen.
    He varmaan ajattelevat, että he itse ne ainakin muistaisivat, jos kerrankin matkalle pääsisivät.
    Ehkä jokainen ensimmäisen ja toisen matkan jälkeen muistaakin, mutta käytyään 15 vuotta kolme kertaa vuodessa Kreikassa, niin eiköhän alkaisi muisti pettää.

19. ERASTHS Vierailija

kylla on ohut matkailukultuuri ihmisella joka kay 3 kertaa vuodessa Kreikassa 15 v ajan. laajenna kosmoteoriaasi hiukan.

20. Sani Vierailija

30 vuotta Kreikkaa kierrelleenä, ja muutakin maailmaa, en todellakaan muista minäkään jokaisen kylän nimeä... ja eri saarilla on samannimisiä kyliä, Agios Nikoalaosta on joka puolella Kreikkaa, siinä yksi esimerkki. No, tuo joka huomauttelee yhteen vastaukseen, on nähtävästi se tunnettu ""kreeta-fani"" jota on vainottu vuodesta toiseen täällä (omien sanojensa mukaan...) ja viestinsä voi jättää omaan arvoonsa arvottomaan...
    Ja jos on liikkunut vain yhdellä saarella vuodesta toiseen, tottakai muistaa silloin eri lailla.

21. Mikki Vierailija

Kreikassa tunnen olevani enemmän kotona kuin Suomessa enkä halua mihinkään muualle. Jos lomaa olisi enemmän kuin 7 viikkoa, niin ehkäpä raaskisin joskus mennä vaikka edes viikoksi muuallekin, mutta luultavasti alkaisin puhua sielläkin kreikkaa... Kun ei tuo englanti suju, kreikka kyllä.
    Monilla on ollut sama kesämökki 15 vuotta. Minä sentään käyn eri paikoissa Kreikassa.

22. Ri-Li Vierailija

Hei Tiina! Kaikki pienet saaret tai ""isojen"" saarten pienet kohteet ovat varmaankin sinulle oivia kohteita. Skiathos, Skopelos ihan mukavia. Jos haluat kauniita vihreitä, vehreitä , rauhallisia paikkoja, valitse Joonianmeren puolelta kauniit Kreikan saaret. Kefalonia, Lefkas, Zakynthos Korfu, uskon että viihdyt.
    Iloista matkaa, tai matkan suunnittelua sinulle!
    Jos valitset Zakynthoksen, et luultavasti pety. Olen itse sijoittanut Kreikan saarista Zakynthoksen 5 parhaan joukkoon.

23. mm Vierailija

Viime kesänä oltiin Skiathoksella, ja Zantelle, eli Zakynthokselle ollaan menossa tänä kesänä, itse asiassa jo tässä kuussa! =)
    Me majoitutaan Tsivili nimisessä kylässä, mikä on n. 5 kilsaa pohjoiseen keskustasta, on siis luultavasti se kylä mistä puhuttiin ylempänä täs ketjussa. ollaan kuultu siitä paikasta pelkkää hyvää, jospa siellä ei ois liikaa meluisia brittejä.. Laganassa ja Kalamakissa niitä riittää, vaik kyllä me aiotaan mennä parina iltana biletään Laganasiin!!

Skiathos oli btw tosi kiva paikka, tykättiin tosi paljon! Oli rauhallista ja idyllistä, upeita rantoja ja ihania ravintoloita. biletämässä oltiin yhtenä iltana rantakadulla, muuten vaan nautittiin tunnelmasta.

Toivottavasti Zantella on yhtä ihanaa kun Skiathoksella! Vinkkinä, Skiathoksen paras ranta löytyy kun menee bussilla päätepysäkille (25 muistaakseni) asti. Koko alue siellä on upea!
    Ja kannattaa myös mennä saaren ympäri risteilylle, oli hintansa värtti reissu. Upeat maisemat!! =)

24. Laganas Vierailija

Tuota Laganaa Zakinthoksella tunnutaan pitähän huonona paikkana. itse olen juuri varmaamassa matkaa, ja sieltä (Laganas) löysin suht edullisen ja hienon hotellin aivan rannalta.

Mutta hieman arveluttaa jos se koko kylä on briteille rakenettu turisti-rysä?

Tuossa on kyseisen hotellin osoite:
    www.denisebeach.gr

Kertokaa kommentteja?

25. riitta Vierailija

Hotellihan näyttää tosi hienolta. Muistelisin, että olen kävellyt tästä ohi. Ihan varma en kuitenkaan ole. Kun lähdet rantaa pitkin kävelemään Kalamakiin päin, olet olet caretta-caretta-kilpikonnien pesintäaluaeella. Riippuu ajankohdasta milloin matkustat, mutta kyllä Laganas on brittien suosima paikka, mutta esim. syksymmällä he ovat jo varttuneempaa väkeä.

Tosi monimutkaisesti kuitenkin matkustat. Helsinki-Tallinna-Saksa-Ateena-Zakynthos. Ruotsista olisit päässyt Apollolla suoraan. Ja Ruotsistahan voi myös ostaa pelkän lentopaikan lomalennoille, mutta sieltä on kyllä valmismatkojakin Zakynthokselle.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri