Soinille EU-jauhot suuhun suorassa lähetyksessä: "En nyt muista vuotta"!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Metabolinen oireyhtyma vaikuttaa muistiin ja keskittymiskykyyn. Rasva-aivot sen tekee.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini jäi nolosti hiljaiseksi EU-budjettia käsitelleessä väittelyssä.

Soini osallistui torstaina illalla Ylen A-Talk -keskusteluohjelmaan, jossa aiheena olivat EU-budjettineuvottelujen tulokset ja kiistellyt nettomaksuosuudet.

Studiossa asiasta olivat Soinin lisäksi väittelemässä kokoomuksen Kimmo Sasi, Sdp:n Jouni Backman sekä EU-kriitikko Esko Seppänen.

Oppositiojohtaja Soinin mielestä Suomen saavuttama tulos EU:n seuraavaa seitsenvuotiskautta koskevissa neuvotteluissa oli ”kaikkien aikojen huonoin”, koska Suomen nettomaksuosuus kasvaa.

Backman muistutti, että yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi unioni tarvitsee myös tuloja.

- Kun Timo Soini on sanonut, että tämä oli kaikkein huonoin neuvottelutulos, niin uskottavuuden nimissä kysyn nyt Timo sinulta, että mikä oli Suomen kaikkien aikojen paras neuvottelutulos? Backman heitti.

Soini kierteli vastauksessaan selvästi vaivaantuneena kysymyksestä.

- Ylipäätään tämä EU ei ole menestystarina... Soini aloitti, saaden Backmanin vaatimaan täsmällisempää vastausta.

- Se on helppo kertoa, se huonoin tulos. Sen takia tämä on huonoin, koska meidän nettomaksuosuutemme kasvaa, ja osallistumme kuuden muun maan jäsenmaksupalautuksiin. Paras neuvottelutulos meillä oli silloin, kun me saimme alue- ja rakennepolitiikasta paremmat tukitasot...

- Siis minä vuonna? Backman tivasti.

- En muista nyt vuotta, Soini vastasi, aiheuttaen naurua studiossa.

Kelpasiko vastaus?

Ohjelman juontaja Jan Andersson kysyi Backmanilta, kelpasiko vastaus hänelle.

- En ymmärtänyt, koska se, josta puhuit nyt, oli jo ennen jäsenyyttä ollut ratkaisu, eikä Suomi ollut mukana edes neuvottelemassa silloisista rahoitusratkaisuista, Backman sanoi.

Soini lisäsi tarkoittaneensa sittenkin vuonna 1999 käytyjä neuvotteluja. Backman totesi tämän vastauksen kelpaavan hänelle hyvin.

- Olin silloin itse aluepolitiikkaministerinä, joka osallistui nimenomaan niitä asioita koskeviin neuvotteluihin, hän myhäili.

Lopun väittelystä Soini esiintyi selvästi alkua vaisumpana.

Soinille EU-jauhot suuhun suorassa l

Yhteistyössä