Sokerirasituksen ajankohdasta sekä sf-mittauksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen nyt 17. viikolla raskaana, kolmas raskaus. Uusi neuvola ja uusi terkkari ja ihmetyttää hieman käytännöt. Esim. sf-mittaa ei ole mitattu koko aikana, vaikka aiemmissa raskauksissa terkkari taisi sen kattoa 12. viikosta eteenpäin. Terkkari vain totesi, kun menin makaamaan, että ohhoh, onpas se pullahtanut... :p

Toisekseen, sokerirasitus on kuulemma vasta 26.-28. viikolla. En muista tarkkaa ajankohtaa, milloin olen aiemmista käynyt, mutta kakkosen kohdalla kävin kahdesti, koska mulla on sukurasite saada raskausdiabetes ja lisäksi vauvani ovat olleet yli nelikiloisia, tosin ei sokerivauvoja mutta kuitenkin. Verensokeria ei ole otettu edes sormenpäästä pikamittarilla vielä yhtään kertaa, eikä esim. hb:ta mitattu.

Onko tämä ns. normaalia käytäntöä vai olenko vain tottunut "parempaan" vanhassa asuinkaupungissa?

Hmm, mulla eka sf-mittaus ekan kans oli vasta vähän yli puolenvälin. Samoin sokerirasituksissa oli tiukat viikkorajat jolloin sinne piti mennä, tais olla just nuo viikot. Painotettiin just sitä ettei saa olla liian aikaisin tai myöhään, että varaa just oikealle viikolle ajan.

meillä ei myöskään oo vielä otettu sf-mittaa. terkka sanoi että ens kerrasta lähtien otetaan, ja ens kerralla ekan kerran (rv 22+) kelan papereita varten.
sokerirasituksesta ei oo myöskään puhunut halaistua sanaa, mutta mä en toisaalta kuulukkaan riskiryhmään eli voi olla etten joudu jollei mitään häikkää muuten ilmene. mutta jos sokerirasitukseen joutuu niin rv 26 kieppeillä se täälläkin on.
hb:t mitattu joka kerta, tosin mun pyynnöstä melkeinpä, kun väsymys on vaivannu jonkun verran. mutta jollei ole oireita matalasta hempasta, niin ei kait sen mittaaminen ookkaa niin kauheen tärkeetä.

Minulle periatteessa iän ja sukurasitteen takia suositeltiin tuota alku-keskiraskauden jotain viikoilla 12-14 rasituskoetta mutta jätin väliin, kävin vain normirasituksen 24-26 vk. Äitipolilla muissa asioissa asioidessani sanoi ettei heillä käytäntönä alkuraskauden rasituksia tehdäkään.

Yhteistyössä