Sokerirasituskoe.

  • Viestiketjun aloittaja ilmoittaja
  • Ensimmäinen viesti
ilmoittaja
Heippa!
Ajattelin kertoa Teille jo etukäteen jota askarruttaa tuleva sokeriraituskoe.
Elikkäs kokeessa otetaan KOLME VERIKOETTA;
*paasto eli 0-arvo (viitearvo alle 6.1) ja
*1h-arvo (viitearvosta ei tietoa) ja
*2h-arvo (viitearvo alle 7.8)
Koe aloitetaan siten, että otetaan paastoarvo sen jälkeen juodaan 0.33litraa ""sokerilitkua"" mikä muistuttaa maultaan väljähtynyttä kokista, sitten istuskellaan tunti labrassa ja sitten otetaan verokoe, sitten taas odotellaan tunti ja otetaan verikoe.
Kokeen aikana ei saa liikkua mitään ylimääräistä, korkeintaan wc:ssä saa käydä, ettei liikunta vaikuta sokerin palamiseen.
Tulokset saa kokeesta seuraavana päivänä.
Uutena asia ainakin täällä Tampereella oli ainakin tuo, että näyte otetaan verisuonesta, eikä sormenpäästä. Mitenkään huonoa oloa ei ainakaan minulle tullut, vaikka monet niin sanoivat!
 
Huomio
Noi litkut voi muuten vaihdella maultaan, mäki odotin kokiksen makua, mutta ei meidän sairaalas sen makusta ollut. Kysyinkin vielä, että eiks tän pitäny maistua kokikselle, mutta ei kuulemma siellä ainakaan;) Ja mulle tuli tosi ""känninen"" fiilis ja muksu tuli ihan sairaan villiks kun olin juonu sen litkun:) Aika menikin nukkuessa sitten...
 
Tiina
Itse kuvailisin litkua maultaan lähinnä kokiksen ja oluen sekoitukseksi. Paaston jälkeen jano oli onneksi melkoinen, joten meni helposti alas. Ja Oulussa verinäyte otettiin perinteiseen tapaan sormen päästä :)
 
ohhoh
Onko paasto noussu noin korkeeks? Mulla oli viime vuonna 4.9 ja todettiin sen takia raskausdiabetes. Siistii, mulla ei siis nyt ois ollukkaan sitä=) Viime vuonna raja oli 4.8...
 
Pia
Kiva, kun joku otti puheeksi tuon sokerirasituksen. Itse olen menossa siihen parin viikon päästä. Ja tiedossani oli jo miten homma oikein tapahtuu. Mutta jäin pohtimaan, että mitä teille on seurannut siitä sokerirasituskokeen tuloksista? Raskausdiabetes, mutta mitä jos ei ole sitä, niin mites sitten on toimittu? Mulla on virtsanäyteessä todettu nyt 2 viimeisellä neuvola kerralla sokeria ja siksi menen kokeeseen. Terkkari puhui hiilihydraattidietistä... musta ei vaan taida olla siihen, vaikka miten ajattelisin, että se on tärkeää vauvan hyvinvoinnin kannalta. Mistä saan sellaisen itsekurin, että sellaista diettiä pystyisin noudattamaan?!! Apua! No, mutta olis kiva kuulla mitä niille on sanottu ja annettu ohjeeksi, joilla ei kuitenkaan raskausdiabetesta ole todettu!
 
mie
Ei siinä hiilihydraattidietillä ainakaan nälkä ehdi tulemaan mutta täytyy osata vaan katsoa mitä syö.Ei hirveesti herkutella kuitenkaan.Sain 1800 kalorin ruokavalioohjeet. Itselle on kaikkein helpointa olla tosi tiukka ruuan suhteen vaikka esimerkiksi tavallisen pullan saisi kahvin kanssa ottaa.
 
Mila
Saatte nauttia yhden lasillisen vettä,mutta virvoitusjuomen,makeisten,pastillien,purukumin,kahvin,teen ja kaikkien alkoholipitoisten juomien nauttiminen on kiellettyä.Tupakointi on kielletty.
 
Sokruttaja
Minulla maistui juuri siltä itseltään eli veteen liuotetulta sokerilta. Taistelun huonoa oloa vastaan, mutten sentään oksentanut(kerran aikaisemmin näinkin on käynyt). Koko päivän oli jano ja pitkän aikaa oli huono olo. Onneksi arvot edes olivat alle raja-arvon. Kaksi muuta mammaa näytti paljon hyväkuntoisemmulta tuon testin aikana, joten yksilövaihtelut näemmä suuria huononolon suhteen.
 
magdalena
Ei kokeet olleet lainkaan hirveitä vaikka paljon etukäteen luulin niin.Juoma ei maistunut kuin sokerilta kun nopeesti hörppää. Ja pari tuntia luin lehtiä. Nyt vain oottelen tuloksia ja uutta käyntiä tohtorille.
 
odottajaa
Turun seudulla litku maistui ainakin vuonna 2009 väljähtäneeltä kokikselta, verikoe otettiin muistaakseni suonesta. Mulla oli arvot ok, ja sen jälkeen ei asiaa enää käsitelty neuvolassa.
 
muija-82
Kävin kans tos sokerirasituskokeessa ja enemmänkin se litku maistu mehulta,täällä läntisessä suomessa ainakin.Ja kyllä siitä huono olo tuli,yäk...
Mutta ne arvot...tota tota,paastoarvo eli 12h syömättä ja juomatta niin oli 6.3 ja litkun juonnin jälkeen 2h kuluttua oli 6.9.Eli onko mulla nyt sitten jonkinsortin diabetes?Ei osannu hoitsut sanoo mitään varmaa enkä tiedä vieläkään kun lääkäri on lomalla,sitä odotellessa.
Ei vaan tajua että oon kuitenkin normaalipainoinen,laihduttanut n.20kg,lenkkeilen ja katson vähän mitä suuhuni laitan,mutta silti...ei vaan ole auttanut,sokerit on mun älyn mukaan hieman koholla.
 
RaDi
Mulla oli 12h paastoarvo 5,6 (muistaakseni arvo ei saa ylittyä 5,3) ja mulle rapsahti saman tien radituomio, vaikka tunnin ja kahden tunnin arvot oli aivan normaalit.
Tosin sokerit olen saanut kuriin ihan ruokavalion avulla ja kertaakaan eivät ole olleet lähelläkään niitä arvoja, mitä saa ruoan jälkeen olla. Kuitenkin joudun sokereita mittaamaan joka kolmas päivä kuusi kertaa...

Eli kyllä musta tuntuu, että sulla on raskausdiabetes, sen verran koholla on ollut paastoarvo.
 
muija-82
Mulla oli 12h paastoarvo 5,6 (muistaakseni arvo ei saa ylittyä 5,3) ja mulle rapsahti saman tien radituomio, vaikka tunnin ja kahden tunnin arvot oli aivan normaalit.
Tosin sokerit olen saanut kuriin ihan ruokavalion avulla ja kertaakaan eivät ole olleet lähelläkään niitä arvoja, mitä saa ruoan jälkeen olla. Kuitenkin joudun sokereita mittaamaan joka kolmas päivä kuusi kertaa...

Eli kyllä musta tuntuu, että sulla on raskausdiabetes, sen verran koholla on ollut paastoarvo.

Mistä päättelit että oisin raskaana?!Tos tekstissä en kyllä maininnut siihen suuntaankaan...
 
Viimeksi muokattu:
Kysymysmerkki
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä;11097715:
ehkäpä siitä, että kirjoittelet odotus-palstalla ;-)
Haha, just naureskelin samaa :)

Asiaan: kävin eilen raskaudenaikaisessa sokerirasituksessa. Arvot oli huippuluokkaa (4,7/8,0/4,8) mutta hoksasin nyt tuloksia googletellessani että pesin hampaat huuhtelematta aamulla ennen testiä sekä kävin 1 ja 2 tunnin mittausten välillä vessassa ja alkoi mietityttään että oliko nämä niitä kiellettyjä juttuja sokerirasituksessa.
Eli: nostaako vai laskeeko hammastahna paastoarvoa? Luulisi nostavan?
Ja: vaikuttaako pissaaminen verensokeriin? Ihmettelin tuota alhaista kahden tunnin arvoa ja hoksasin käyneeni ekan tunnin mittauksen jälkeen vessassa. Vessa oli metrin päässä tuolistani joten urheilusuorituksia tuohon toimintoon ei liittynyt, mutta mietin että poistuuko sokeria virtsan mukana?
 
SokeritOn
Huomenna pitäisi 7 mennä, vain koska kohtu on raskausviikkoon nähden suurempi - ultra mukaan kuitenkin vain yksisikiöinen. (Rv.28+6)

Ohjeeksi vaan tuli että 21.30-> ei saa syödä - yhden lasin vettä saa juoda.
Hirmu hankalaa aamulla välttää aamu kahvi ennen kun lähtee 15km keskustaan suhaamaan kuopuksen kanssa :/

Jotenkin ihmetyttää ettei aiemmin ole moista tarvinnut antaa ja nyt sitten neljäs ja viimeinen raskaus, nii joutuu
 

Yhteistyössä