Sokerit ja vaaleat jauhot pois - mitä voin syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja listatkaa ruokia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

listatkaa ruokia

Vieras
Olen koko ikäni syönyt sokeria ja vaaleita jauhoja. Einekset ovat käteviä helppoutensa vuoksi, sillä minulla ei ole aikaa alkaa päivittäin vääntämään ruokia alusta asti itse.

Antakaahan vinkkejä helpoista ruoista ja ruoka-aineista joilla selviydyn koko päivän (ja viikon) aterioista ilman että alkaa jo kolmantena päivänä kyllästyttämään saman porkkanan pureskelu. Minulla ei mielikuvitus riitä.

Haluaisin aloittaa terveellisen ruokavalion, koska ihoni ei tykkää nykyisestä ruokavaliosta. Kahvia, teetä ja limuja en juo, eikä sipsit, juustot tai muutkaan rasvaiset ruoat juurikaan maistu minulle. Sen sijaan pystyn vetämään vaikka kuinka paljon leivonnaisia, keksejä, karkkia ja muuta makeaa.

Vaalealeipä - Tumma leipä (näissäkin eroja. Joskus "ruisleipä" onkin enemmän vehnäjauhoa kuin luulisi, mutta on ainakin pieni askel parempaan)
Maustetut jogurtit ym. - Maustamaton rahka, jogurtti, turkkilainen jogurtti marjoilla tai hedelmillä

Tekee itse ruuan einesten sijaan.
Mutta jos suurin ongelma on leivonnaiset välipalana, niin korvaisin ne rahkalla tai raejuustolla ensisijaisesti (proteiini tekee kylläiseksi ja vie herkkuhimoja)

Mielestä melko helppoa korvata vaaleat jauhot ja sokeri, jos siis ei ole tarkoitus karpata. Esim jos olet ennen syönyt vaikka pastaa paljon niin pastan tilalle salaattia. herkut ja leipä pois kokonaan. Rahkaa tilalle. Hyviä ruokia, esim. puolet lautasesta salaattia ja siihen kaveriksi kalaa, kanaa. Uuniruokia, perinteinen lohikiusaus mutta korvaat perunat pakaste kasviksilla.

Mielestä melko helppoa korvata vaaleat jauhot ja sokeri, jos siis ei ole tarkoitus karpata. Esim jos olet ennen syönyt vaikka pastaa paljon niin pastan tilalle salaattia. herkut ja leipä pois kokonaan. Rahkaa tilalle. Hyviä ruokia, esim. puolet lautasesta salaattia ja siihen kaveriksi kalaa, kanaa. Uuniruokia, perinteinen lohikiusaus mutta korvaat perunat pakaste kasviksilla.

Eikös tuo aika läheltä karppaamista liippaa, jos jättää jauhot, sokerin ja perunan pois?

Jätät ne leivonnaiset, keksit, karkit ja muut makeat pois niin voit syödä sitten lähes mitä tahansa muuta. Pasta, riisi ja peruna ei todellakaan ole pahasta, jos muuten ei höttöhiilihydraatteja syö. Leivästä valitaan se reilusti kuitupitoinen.

Eineksistä kriteerit täyttää esim. hernekeitto. Lisukkeeksi ruisleipää ja vaikkapa munavoita. Pakastealtaasta löytyy erilaisia Wok-vihanneksia ja nykyään jopa valmiita gratiineja (esin kukkakaali-parsakaali). Niiden seuraksi paistat pihvin tai vaikkapa broilerinsuikaleita.

Turhaan te karppausvinkkejä annatte aloittelijalle, hän juuri sanoi ettei pidä rasvaisista ruuista.

Sokerin ja vaaleiden jauhojen PÄÄSÄÄNTÖINEN välttely sallii moniakin ruokia. Hyviä reseptejä löydät tosiaan netistä pullollaan, mutta jos et ole kokkikolmonen niin etsi smoothie-reseptejä. Smoothiet on nopeita ja helppoja, itse olen mm. tehnyt smoothien lehtikaalista, avocadosta, banaanista sekä maustamattomasta jogurtista. Voit käyttää ihan pelkkää mielikuvitusta mitä laitat siihen, ja käyttää makeutuksessa hedelmiä.

Valmiita smoothie-marjapakkauksia löydät myös kauppojen pakasteista. Ei tartte muuta kuin avata marjat sekoittimeen, sekä lisäksi esim. banaania ja maitoa/jogurttia. Voilá.

Yhteistyössä