Hae Anna.fi-sivustolta

Sokerivettä tukkaan?

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä KesäMamma, 05.07.2007.

1. KesäMamma Vierailija

Laitan aina silloin tällöin juhliin pikkupoikani tukan pystyyn. Mielelläni käyttäisin jotain täysin luonnon tuotetta. Muistanko oikein, että 70-luvulla ”lakkana” – miten tehtiin ja käytettiin.

2. tee-se-itse Vierailija

En sokerivedestä tiedä, mutta geeliä saat ainakin liottamalla 1 tl liivatejauhetta kupilliseen lämmintä vettä. Säilytetään jääkaapissa, voi käyttää föönin kanssa tai ilman, purkkia lämmitetään ennen toista käyttöä hanan alla tai föönillä. Kestää tihkusateenkin hyvänä.

Sitruunamehua jotkut käyttävät hiuslakkana (keitetään veden kanssa pitkään ja laitetaan suihkepullon), mutta se tarttuu sormiinkin ikävästi ja voi kuulemma vaalentaa hiuksia.

Sokeria käytän itse ihokarvojen poistoon, niin en ihan heti näillä mielikuvilla tukkaan laittaisi :D mutta olen kyllä kuullut senkin käytöstä joskus.

Hienoa, että opetat poikaa pienestä lähtien luonnonmukaisempaan ajatteluun :)

3. Ennen muinoin Vierailija

tosiaan käytettiin sokerivettä hurjien kampausten tekoon. Tarkkoja suhteita en muista, mutta aika vahvaa lientä saisi olla, kokeile ensin laittamalla vaikka puolikkaaseen lasilliseen vettä reipas tujaus sokeria. Kuumaan veteen liukenee paremmin. Idea oli muistakseni siinä, että kun vesi kuivuu pois sokeri jää tukkaan ja jäykistää kampauksen paikoilleen.

4. PS. Vierailija

Silloin kun minä olin nuori ei kaupoissa ollut nykyisenkaltaista valikoimaa, siksi oli pakko keksiä luonnonmukaisia keinoja. Jos tuosta haluaa hyviä puolia etsiä niin tosiaan: ei saastuta eikä haise pahalle kuten lakat, eikä maksa juuri mitään ja lähtee hyvin pesussa pois. Miinuspuolena ainakin se, etä jos kävelee sateessa sokeit päässä voi tulla tahmea olo. :D

5. suolavettä Vierailija

Suolavedellä taasen saa tukkaan sellaisen surffari-lookin. Tarkkaa suhdetta en muista, mutta itse olen liuottanut suihkepullolliseen vettä sen verran suolaa kuin sinne on kivuttomasti liuennut. Tätä sitten vaan suihkitaan pää alaspäin ympäri tukkaa ja tuloksena on huoleton, villi kesätukka :)

6. :)) Vierailija

Hei miksi pitää mennä taas siihen pula-ajan kosmetiikkaan.
    70-luvulla tupeerattiin ja laitettiin lakkaa ja vielä on tukka päässä.

7. soulful of hope Vierailija

Mä olen joskus käyttänyt sokerivettä, kun lakka on loppunut yllättäen tai jäänyt matkoilla kotiin tms. Lämpimään veteen vaan sokeria, suhde suunnilleen 1 osa sokeria 4 osaa vettä. Ja tukka on kuin betonia :)

Nestemäinen saippua ajaa myös saman asian, jos on hätätilanne ja hiukset pitää saada jollain aloilleen.

8. KesäMamma Vierailija

..kiittää! Ja kuten sanottu, syyt ovat paitsi ekologiset, mutta myös terveydelliset. Lapsella on ohut iho, joka läpäisee kemikaaleja helposti. Muistaisin, että ihan lähiaikoina jonkun tason terveysviranomaiset varoittelivat käyttämästä hiusten muotoilu/värituotteita lapsilla/nuorilla juuri siitä syystä, että sisältävät paljon kemikaaleja, joiden terveysvaikutuksia ei tunneta. Mukula on vasta 5v.

Jännä idea tuo liivate.. Haiskahtaako se? Voisi tietysti hajustaa vaikka tipalla eteeristä mandariiniöljyä :)

9. nou! Vierailija

Älä lapsesi ihoa arvostava käytä eteerisiä öljyjä. Hyvin pienikin määrä saattaa aiheuttaa ihoreaktion tai allergisen nuhan. (Myös joillakin aikuisilla.) On ihan terveellistä, ettei pienillä lapsilla käytä hoitotuotteita, joissa on hajusteita.
    Liivate ei haise miltään, eli ei senkään takia tarvitse hajusteita lisätä.

10. Luomuska Vierailija

Se minkä voi syödä...sopii koristeluun. Pesin juuri kasvot hunajalla ja teen kohta sokerivesi koktailin kiharoihin.Vähemmän syöpää aiheuttavaa...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri