Solarium ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...?!

Vieras
Oon käsittäny et solariumissa ei saa käydä raskaana, pitääkö paikkaansa?
Jos pitää niin onko mistä asti raskautta kiellettyä, eli voiko alkuraskaudessa vielä käydä?

Voinko käydä solariumissa kun olen raskaana?

Normaalin raskauden aikana voi ottaa normaalisti aurinkoa -
ja käydä solariumissa. Raskaana olevat naiset tuottavat
kuitenkin hormoneja, jotka aktivoivat pigmentin kehitystä.
Seuraa siis ihosi ruskettumista ja vähennä auringonottoa
jos Sinulle tulee häiritseviä pigmenttiläiskiä.

tuollainen löytyi googlella

Äidin ihoonhan ne vaikutukset kohdistuvat, eivät sikiöön. Tuo tosiaan kannattaa huomioida, että iho saattaa raskaana ollessa reagoida aivan eri tavalla, kuin tavallisesti.

No en menis siinä vaiheessa kun on jo plussa tullut (ei sillä että olisin mennyt ennenkään raskautta). Vaarallista säteilyä siitä laitteesta irtoaa, ei todellakaan voida olla varmoja että vaikuttavat vain ihon pintaan. En usko et on hyväks kellekään, saatika alkiolle/sikiölle.

Kiitos vastauksista! heh, mäkun luulin et jos se vauva sais siitä jotain vaarallisia säteilyjä.. viel en raskaana, kovasti tosin yritetään, mut kesää kohti ois kiva käyä oottaa väriä pintaan :)

no ei ......ne niin sanonut "säteilyt" jos niitä säteilyksi voi kutsua niin eivät vaikuta sikiöön, vaan ja ainoastaan äitin ihoon..siihen pintaan..pigmenttiin...eihän ne nyt herranjumala ihon läpi mene sisuskaluihin:)...
solkkuun vaan ja seuraat tuleeko esim kesakkoja paljon,,,,uusia luomia yms.

Itse en kävis solariumissa ollenkaan. Ei tee hyvää soluille, vaurioita voi tulla ainakin liiallisesta käytöstä. Iho vanhenee. Vältän aurinkoakin kesäisin sen vuoksi.

voi käydä solariumissa.en ainakaan mistään ole löytänny tietoa etteikö sais käydä.itellä rvk 30 ja käyny solariumissa...kohtuuden rajoissa tietty ja järki päässä...
ei siitä ole haittaa kun äidin iholle, eikai se äidin vatsan läpi voi mitään haittaa tehä...
ja kannattaa varmaan seurailla oman ihon pigmentin muutoksia.

Säteilyturvakeskus kertoo näin :
Solariumin käytöllä raskauden aikana ei ole vaikutusta sikiön kehitykseen, vaan UV-säteilyn vaikutukset rajoittuvat äidin ihoon.

"Voiko solariumia käyttää, jos on raskaana?

Voi käyttää. Solariumin UV-säteilyllä ei ole mitään vaikutusta sikiöön eikä sen kehitykseen, koska säteilyn vaikutukset rajoittuvat äidin ihoon. Kannattaa kuitenkin pohtia, onko solariumin käyttö ylipäätään tarpeellista, koska siitä ei ole muuta hyötyä kuin ihon kosmeettinen ruskettuminen. Liiallinen käyttö sen sijaan aiheuttaa mm. ihon ennenaikaista vanhenemista ja ihosyöpäriskin kohoamista.

Ultraviolettisäteily saa aikaan maksaläiskien (pigmenttiläiskien) syntymistä, mutta se myös tummentaa iholla jo olevia maksaläiskiä. Myös raskaus ja hormonaaliset syyt altistavat maksaläiskien synnylle. Raskauden aikainen UV-altistus voi siis johtaa maksaläiskien syntyyn, vaikka niitä normaalisti ei UV-säteilystä saisikaan. Paras keino torjua maksaläiskien ilmaantumista on välttää solariumia ja muuta voimakasta UV-säteilyaltistusta.

Lisää tietoa solariumien UV-säteilyn vaikutuksista löytyy STUKin www-sivuilta."

Tämä oli siis säteilyturvakeskuksen sivuilta!

Sanoin siskolleni ohimennen meneväni solariumiin tänään ja hän sanoi että se ole suositeltavaa. Googlasin tietysti heti että miksi ei ole. Omaa ihoanihan siinä käristän enkä jotenkin jaksa uskoa UV-säteiden tunkeutuvan mahaan asti, varsinkin kun rv on vasta kahdeksas. Toukka on alle kaksi senttiä pitkä mötkylä, ja olen kovin onnellinen hänestä, mutta totuus on että olo on ihan paska kun pää on kipeä, oksettaa, koko ajan väsyttää ja muutenkin olo on kuin vuosisadan krapulassa.

Menen solariumiin kohottamaan mielialaani ulkonäköni suhteen. Iho näyttää ainakin hetken tasaisemmalta ja terveeltä. On vain kivempi katsoa itseään peilistä kun on edes vähän terveemmän näköinen, mieliala kohenee! Luulen että omat mielialani raskauden aikana vaikuttaa enemmän sikiön kehitykseen kuin solarium.

Tästä voi tehdä johtopäätöksen: menen solariumiin.

No mä en todellakaan ottais mitään riskiä jos ei ihan satavarma voi olla. On se sit kiva saada joku viiskätinen lapsi, mut onhan saanut olla kivan värinen raskaana.

Ihmiset pelkää muutenkin solariumia ja sitten kun ollaan raskaana niin pelätään kaikkea potenssiin 100. Samalla tavalla voi saada sitten säteilyä kännykästä, mikroaaltouunista, tietokoneesta, koko elämä yhtä säteilyä, kyllä näitä riittää kun tarpeeksi vainoharhaiseksi alkaa. Olen menossa tällä viikolla solariumiin, rv 22, tykkään olla solariumissa, siellä on lämmin ja saa rentoutua ja saa vielä väriä kroppaan ja tää kyllä joo vaikuttaa vauvaan varmasti, nimittäin kun äidillä hyvä olo niin vauvallakin on. Nyt en tosin tarkoita mitään päihteiden käyttöä tms. Rakastan hameita enkä halua että kesällä sen alta hohtaa mitkään fosforisääret, todella kaunista.. Välitän itsestäni ja haluan nauttia naisena olemisesta, tähän en silti tarvitse välttämättä sitä "omaa aikaa" mitä nykyään kaikki huutavat. Itsestään voi välittää olematta liian narsistinen. Vieläkin varsinkin vanhemmat ja vanhanaikaiset ihmiset ajattelevat että lapselle pitää uhrautua kokonaan, totta osin, varsinkin kun se on puolustuskyvytön vauva ja tietty seuraavat n.20 vuotta aika tiivistä lapsen kanssa. Mutta nämä uhrautuneet eivät silti pidä lastaan välttämättä tärkeimpänä asiana elämässään, minusta se on ristiriitaista jos pitää ensin antaa itsensä täysin jollekin mutta se ei olekaan tärkein asia, eikö tämä aiheuta katkeruutta ja ahdistusta ihmiselle?? Itse ajattelen nyt että mies ja tuleva lapsi ovat tärkeimpiä asioita elämässäni, pystyn jättämään myös omat tarpeeni taka-alalle jos on tarve, eikä tarpeen tarvitse olla suuri. Vanhoja viisauksia voi tässäkin kohtaa muistella, ei voi rakastaa muita ellei rakasta itseään tai mielenterveys on kyky rakastaa (itseä ja muita) ja tehdä työtä...

Itse olen raskausviikolla 14 ja olen käynyt kahdesti raskauden aikana solariumissa ja aion käydä vastakin, ihan samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. Minua ahdistaa ajatus, että raskauden myötä ihmisen pitäisi muuttaa normaalin elämänsä suunta ihan täysin. Tottakai aloitin jo raskautta epäillessäni päihteettömän elämän ja vältän kaikkea vaaralliseksi todettua mutta uskon kuitenkin sen verran säteilyturvakeskuksen lausuntoon asiasta, että käyn solkussa ihan hyvällä omallatunnolla, koska sen ei ole todettu vaikuttuvan hölkäsen pöläystä sikiön kehitykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mä en todellakaan ottais mitään riskiä jos ei ihan satavarma voi olla. On se sit kiva saada joku viiskätinen lapsi, mut onhan saanut olla kivan värinen raskaana.

joo tosiaan, mulla on kaks lasta, ja oon kummankin aikan käynyt solariumissa. ja tosiaan niillähän on ihan kaks kättä, ei viittä. taitaa olla joku pentu siellä taas irvailemassa nimimerkin takana. hehheh.

En ymmärrä meidän tätä tapaa, että disstaan toisia ja yritetään saada huono omatunto toisille ihmisille. Herranjumala, käytetään nyt maalaisjärkeä ihmiset. Raskaus ei ole sairaus ja varmasti (ainakin suurin osa) odottavista äideistä ajattelee lapsensa parasta, joka pitää sisällään myös se että ajattelee omaa parastaan. Solariumista ei ole todettu olevan vauvalle haittaa, niin miksi emme uskoisi?? Ne jotka miettii silti että entäs jos onkin, kiinnostaisi tietää millaista elämää te elätte, mitä te voitte yleensäkään tehdä pelkäämättä että siitä on vauvalle haittaa?! Syöttekö ruokaa mikä on grillattu/paistettu pannulla? Aivan, saatte siitä karsinogeenejä. Käytättekö mikroa? siitä tulee säteilyä. Puhutteko kännykkään koskaan? Aivan, siitäkin saa säteilyä. Oletteko kesällä koskaan auringossa? siitäkin saa säteilyä, ihsyövän riski se siinäkin piilee. Niin että ihan vain muutamis asioita mainitakseni..

En kyllä itsekkään kävis solariumissa ellei siitä erikseen sanottaisi jossain, että se olisi vaarallista vauvalle, mutta koska se kohdistuu vain äidin ihoon niin miksipäs ei! :) Eihän tuota muutenkaa tule vuodessa käytyä solariumissa kuin vaivaiset viisikertaa!

Siis öh. Miksi ei saisi käydä solariumissa, herranjumala sentään? Auringostakin tulee kovempaa UV-säteilyä kesällä kuin solkusta, ette sitten varmaan käy ulkonakaan koska "ei voi tietää mitä se tekee sikiölle".

Selkeästi pitäisi lisätä peruskouluun pikkuisen fysiikkaa ja sellainen kurssi kuin "looginen päättely".

Hei, katsoin tuossa hiljattain dokumentin UV-valosta, ruskettumisesta, ihonväreistä yms. jossa kerrottiin että uusimpien tutkimustulosten mukaan UV-valo pääsee ihon läpi, näin ollen myös sikiöön!! Dokumentissa myös kehoitettiin ottamaan aurinkoa vatsa suojattuna vaatteella tms. Dokumentti tuli YLEltä, joskus kesän lopussa.

Näin mahdollisimman yksinkertaisesti selitettynä! :
Ihon ruskettuminen eli pigmentoituminen on kaksivaiheinen tapahtuma. Ihmisen elävän ihon tyvisolukerroksen soluista on noin 10 % niin sanottuja pigmenttisoluja, joissa on valmiina värittömiä pigmentin esiasteita. Kun ultraviolettivalo tavoittaa nämä solut, ne värjäytyvät nopeasti ruskeiksi. UV-valon vaikutuksesta pigmenttisolut lisääntyvät, kasvavat ja pigmenttisolujen sisällä niin sanotut pigmenttikantajat lisääntyvät, kasvavat ja niiden pigmenttimäärä myös kasvaa. Lopulta ruskeat pigmenttikantajat siirtyvät ylöspäin ihon pintaan ja näin ihon rusketus näkyy yhä voimakkaammin.

Nykyaikaisissa solariumlaitteissa UVA-valo on voimakkaampi ja UVB-valo heikompi kuin auringonvalossa. UVA-valo antaa nopean mutta myös nopeammin vaalenevan värin. Kestävän rusketuksen aikaansaa UVB-valo, jota tulee nauttia pieninä annoksina kerrallaan. UVB-valon ansiosta ihon oma suojautumisprosessikin käynnistyy; ihon pinta paksuuntuu ja joustosäikeet vahvistuvat.

Ruskettuminenhan on ihon suojaamista periaatteessa ku melanosyytit muodostat soluissa "katon". Jotenka miten ihmeessä te jotka väitättä solariumin olevan haitallista toditatte sen että se menee ihoa syvemmälle? Ei se ole mikään laservalo joka pystyy läpäisemään ihon verenkierron ja sikiöpussin. Rusketuspillerit ja iltseruskettavathan tässä on suurempi vaara mitä elämäniloa antava aurinko ja solarium! pillerit imeytyy ruoansulatuskanavankautta sikiöön ja kaikki kosmetiikka lisäaineineen ei ole suotavaa raskauden aikana. Ei sillä että tässä niistä edes puhuttais mutta näin vinkkivinkki.

Eli mitä tästä opimme? UVB-UVA säteet vaikuttavat ainoastaan ihmisen ihoon! ei sikiöön. Jos joku löytää kirjallista dokumenttia siitä että se olisi haitallista niin kertokaa toki minullekin. Mutta näin omien tietojeni perusteella ja maalaisjärkiä käyttäen ei ole haittaa kohtuu käytöllä! Ja nyt vielä kun auringosta esim saa kehon tuottamaan D-vitamiinia eikä A:ta niin se on tähän vielä hyvä asia.

Yhteistyössä