SOLARIUM

  • Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti
Heidi
En osaa sanoa kyllä yhtään. Itse olen niin valkoinen kuin vain voi olla, ja ajattelin kanssa solkkuun menemistä. Mutta kuitenkin, jos se ei ole turvallista...

Luulen että jaksan odottaa, kunnes aurinko alkaa paistaa, niin otan sitten urakalla arskaa =)

Miten itseruskettavien kanssa? Saakohan niiden kanssa läträtä, onko niissä jotain aineita, jotka voi imeytyä ihon läpi..?
 
Mari
Moikka. Tuosta solariumista sen verran että mulla oli viikko sitten neuvola ja itse kysyin terveydenhoitajalta (myös kätilö) kasvosolariumin käytöstä(sama periaate ku kokovartalosolariumin kanssa mutta vain kasvoille). Täti sanoi mulle ettei itse ainakaan käyttäisi raskauden aikana.
Päätin siis itsekin jättää solariumit sikseen.
Luulisin että sama pätee kokovartalosolariumiin, siinähän ne säteet kuitenkin kohdistuu ihan koko vartalolle.

Mutta siis en osaa sanoa varmaksi kun tuon kasvosolariumin kohdalta. Eli terkka ei suositellut solariumia muttei kyllä kertonut mitään sen vaarallisuudestakaan.
 
minä vaan
Jotkut sanoo et solariumissa saisi käydä raskauden aikana viisi kertaa..mut tiedä sitten!?

Yksi riski on sekä solariumissa että auringonotossa: raskausaikana tulee helposti erilaisia pigmenttiläiskiä. Eli tasainen rusketus saattaa jäädä haaveeksi ja sen sijaan tulee pisamia, maksaläiskiä ja laikkuja, tummempi ""naamio"" kasvoihin jne. Tämä on aivan normaalia raskausaikana ja nämä pigmentit häipyvät synnytyksen jälkeen. Suosittelen kuitenkin malttia auringonotossa, ettei tule ikäviä yllätyksiä..
 
Kakli
Itselläni on psoriasis ihottuma ja suurin osa lääkkeistä on raskaana ollessa kiellettyjen listalla. Kortisonia olen tosin ajoittain hieman käyttänyt. Ennen raskautta kysyin ihotautilääkäriltä, että jos tulen raskaaksi niin mitkä ovat hoitovaihtoehdot ja hän sanoi että valohoidot ovat hyvä ja miltei ainut vaihtoehto raskaana ollessa. Nuo valohoidothan eivät yleensä juuri rusketa vaan niissä on vain tiettyjä osia auringon säteilystä kuten auringon ""polttavaa"" uvb-säteilyä eli valo on kapeaspektrisempää kuin solarium. Toisaalta solarium on kyllä turvallisempi ja paljon tehottomampi kapistus kun nuo valohoitolaitteet joissa saatetaan olla vain muutama sekuntti kerrallaan. Enpä usko siis että solariumista mitään haittaa on raskaana ollessa sen enempää kuin muulloinkaan. Nuo pigmenttiläiskäasiat ovat tosiaan sitten oma lukunsa, että voihan olla ettei rusketuksesta tule kovin kaunista mutta ei se taas vauvaan vaikuta.
 
mimmu
Niin itsekki uskon, mutta kun aina kysytään ja epäillään kuin olisimme pumpulipurkissa koko raskausden ajan: Tietenkään en halua vauvaa vahingoittaa - vauva tärkein!!!!
 
mennäkö vai ei?
välillä on vaikea tietää, mitä saa mitä ei kun ollaan niin montaa mieltä ja ehkä hieman ylihysteerisisäkin välillä. Itse kävin raskauden aikana dermaclearissä eli valoimpulssi hoitossa. Hoito tehtiin ylähuulen karvoille (pitäisi pikkuhiljaa karjoitus hävitä) olin rv 6 siinä käydessä ja kosmetologi sanoi, ettei mitään haittaa ja kuin myös netistä sanotaan ettei mitään haittaa, mutta raskaana ei tehdä bikinialueelle. Menin rv 7 alku-ultraan ja sikiö oli ilmeisesti menehtynyt rv 5 tai 6 ei voi tietää, tuli keskemeno rv 9. Nyt on sitten käynyt mielessä aiheutinko valoimpulssilla sikiön kuoleman, tietysti monta muutakin vaihtoehtoa on ja alkuraskauden keskenmenot on niin yleisiä, todennäköisesti sikiö vaan ei ollut elinkelpoinen ja menehtyi. Kuitenkin miettii, että entä jos en olisi käynyt siinä, olisinko välttänyt keskenmenon? Itse en menisi enää edes solariumiin raskaana.
 
Kosmetologin näkemys
Raskauden aikana hormonit aiheuttavat kropassa ja varsinkin ihossa monenlaisia muutoksia. Iholla ilmenevistä esimerkkinä maksaläiskät, raskausviiva navan alla ja tummuvat nännipihat. Iho ei siis käyttäydy välttämättä samalla tavoin kuin ennen raskautta, joten solariumissa käynti saattaa tuoda ikäviä ylläreitä mukanaan. Vaikket olisi koskaan palanut, saatat raskaana ollessasi palaa herkemmin, saatat saada ikävän reaktion ihollesi esim nokkosrokon muodossa tai valtavat maksaläiskät noin niin kuin kosmeettisena haittana.
Solariumsänkyyn vastavaihdetut lamput voivat polttaa myös hekemmin ihoa, oli sitten raskaana tai ei. En siitäkään syystä lähtisi raskaana testailemaan kuinka kroppa kestää.

Ja edelleen kosmetologin näkökulmasta: solarium on pelkkää UVA-säteilyä eli sitä, joka vanhentaa, rypistää ja rupsahduttaa ennenaikaisesti sekä osaltaan lisää ihosyövän riskiä.

Itse olen käyttänyt raskauteni ajan säännöllisesti (1-2x vkossa) itseruskettavia voiteita lähinnä kasvoille. Kaikkein turvallisin tapa tutkitusti iholle muutenkin.

Ja nyt en siis ota kantaa psoriasikseen tai muihinkaan ihosairauksiin, joissa käytetään valohoitoa.
 
Manna66
Kakli kirjoitti: ""Toisaalta solarium on kyllä turvallisempi ja paljon tehottomampi kapistus kun nuo valohoitolaitteet joissa saatetaan olla vain muutama sekuntti kerrallaan.""

Mitähän tällä tarkoitit? Tämä on kyllä täysin väärää tietoa! Solarium ei todellakaan ole missään nimessä turvallisempi kuin valohoitolaite! Valohoitoa voi turvallisesti ottaa raskaana, itsekin atoopikkona olen parhaillani valohoidossa ja raskaana viikolla 7. Olen käynyt siinä nyt 10 kertaa ja päivetystä on havaittavissa joskaan ei samanlaista kuin solariumissa. Ja valohoito aloitetaan joko minuutista tai kahdesta ekalla kerralla ja siitä aina lisätään minuutti per hoitokerta jos iho sietää.

Mimmulle suosittelisin jättämään solariumin väliin ihan varmuuden vuoksi, koska se ei ole terveellistä kenellekään. Paljon asiaa oli myös tuossa kosmetologin tekstissä!
 
ennen
kävin aina talvisin solkussa. Nyt kun toinen raskaus menossa, ei rusketus tunnu jotenkin enää edes tärkeältä. Sipaisen aurinkopuuteria naamaan jos oikein kalvakalta näytää. Jotenkin arvot ovat muuttuneet ja kaikkein tärkeintä on kuitenkin pienen hyvinvointi, en halua riskeerata kuitenkaan tällaisen ulkonäköseikan takia sikiön terveyttä.
 
anni
Tosiaan, mites noi itseruskettavat. Mä olen kesällä ennen raskautta hoitanut päivetykseni voiteilla. Mites nyt kun olen muhkeimmillani ensi kesänä, että kannattaako ja saako käyttää itseruskettavia? Mietin sitäkin, että synnytyksen jälkeen voi olla aika irvokkaan näköinen vatsanahka, kun alkaa palautua (=rusina). Mutta onko terveyshaittoja?
 
minna
Itse olen kanssa useasti käynyt talvella solariumissa, Kosmetologini ei oikein asiasta tykkää, ja kuittailee siitä aina. (tuttavani) Nyt hänon kehunut kuinka heleältä ihoni näyttää ilman tuota keinorusketusta.
Alan olla hänen kanssaan samaa mieltä. En ole uskaltanut/halunnut mennä siihen häkkyrään enää. Kuumuus ei houkuta ollenkaan.

Minna rv 18+0
 
ok
Etelän aurinko ei varmasti ole sen vaarallisempaa kuin normmalistikkaan auringon ottaminen:) Mutta tosin itse paloin tosi herkästi raskaana ja sain myös ikäviä maksaläikkiä(ovat vieläkin tuossa rinnan alla, vaikka siitä 1,5 vuotta), jonka takia ei varmasti kannata ihan mielettömästi itseään siellä auringossa grillata;)
 
ok:lle
sulta on kyllä nyt tainnut pahasti mennä valistus ohitse. Ai että auringon ottaminen ei ole vaarallista?

Tässä suora lainaus ilmatieteen laitoksen sivuilla:

""UV-säteily ja iho

UV-säteily vaikuttaa ihon väriainetta muodostaviin soluihin, melanosyytteihin. Iho ruskettuu altistuessaan UV-säteilylle. UV-A ruskettaa jo olemassa olevaa pigmenttiä, kun taas UV-B saa aikaan ihon pintasolukon lisääntymistä, eli ihon paksunemista ja uuden pigmentin muodostumista iholla.

Rusketus on ihon suojakeino, joka pyrkii vähentämään vahingollisten ultraviolettisäteiden pääsyä ihon syvempiin kerroksiin. Iho voi myös palaa, jos säteilyä tulee liikaa. Liiallinen UV-säteily vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Iho muuttuu kuivaksi ja karheaksi ja siihen tulee värimuutoksia.

Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä, vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan. Siksi on syytä välttää UV-säteilyä tai suojautua siltä myös silloin kun välitöntä palamisvaaraa ei ole. Erityisesti lasten ja nuorten suojautuminen on tärkeää.

Yläilmakehän otsonimäärä on vähentynyt viime vuosina Suomen ja Skandinavian alueella, erityisesti kevättalvella. Otsonin vähentyminen lisää UV-säteilyä maan pinnalla jonkin verran. Altistuksen lisääntyminen näkyy vasta vuosien kuluttua terveyshaittoina.

Ihosyöpävaara lisääntyy iholle tulevan säteilyn takia. Ihomelanoomista noin 95 % voitaisiin ehkäistä suojaamalla iho palamiselta. Kansalaisten omalla käyttäytymisellä on suuri kansanterveydellinen merkitys: rusketuksen ihannointi, lisääntynyt vähäpukeinen kesäulkoilu ja etelän rantalomailu ovat kasvattaneet väestön UV-altistusta paljon enemmän kuin ilmakehän muuttuminen.""
 
coco
Off topic Manna66:lle:
Ihan vaan tosta valohoidosta, että mulle alotettiin 15 sekunnilla ja seuraavilla kerroilla pidennettiin aikaa aina 15s kerrallaan. Minulla on siis ihokeliakia sekä psori-taipumusta. Eli vaihtelee käytännöt.
 
ok
Sulle, joka vastasit ok.lle: Lueppas tarkemmin tuo eka lauseeni. raskauden aikaisesta auringonottamisesta mainitsin,että se ...EI OLE SEN VAARALLISEMPAA KUIN MUUTENKAAN AURINGON OTTAMINEN. Eli missä vaiheessa mainitsin, että se ei olisi milloinkaan vaarallista??? Mutta oletin, että ihminen, jolle vastasin, tietää muutenkin jo riskit, esim. silloin kuin iho palaa, joten en jaksanut niitä rueta enää luettelemaan. Senhän luulisi nykypäivänä olevan itsestään selvyys. Eli lueppas ensi kerralla tarkemmin sanamuodot, ennen kuin rupeat pilkkua viilaamaan...
 

Yhteistyössä