Solumuutokset papassa ja kolposkopia

  • Viestiketjun aloittaja Mietti
  • Ensimmäinen viesti
Mietti
Minulla oli parin vuoden ajan papassa solumuutoksia, jonka takia sitten sain lähetteen kolposkopiaan. Siinä todettiin lieviä muutoksia. Puolen vuoden päästä menin uudelleen, jolloin todettiin keskivaikeita muutoksia. Tämän jälkeen tehtiin loop-hoito. Näissä koepaloissa todettiiin vain lievää muutosta. Kontrollissa puolen vuoden kuluttua solumuutokset eivät olleet poistuneet loop-hoidota huolimatta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten yleistä tämä on? Läkääri antoi aika ympäripyöreitä vastauksia :( Nyt tässä ei kai voi muuta kuin odotella taas seuraavaa kolposkopiaa....
 
et ole ainoa
En tiedä, miten yleistä on. Joskus hp-viruksen taltuttaminen vaatii paljon kärsivällisyyttä.
Loop-hoidossa sinulta poistettiin muutosalue. Virusta tuolla leikkauksella ei kuitenkaan pystytä poistamaan elimistöstäsi. Se virus sinun elimistösi pitää itse torjua ihan niinkuin viruksen aiheuttama influenssa.
Itselläni torjuntatyö kesti useita vuosia. Välillä tarkkailtiin ja välillä hoidettiin. Loppuajasta pyrin siihen, että hoitoja tehdään vain, jos tilanne selkeästi niin vaatii. Vähitellen virus rauhoittui. Nykyään käyn kerran vuodessa papassa.
 
Minäkin käyn....
Minulla todettiin kanssa papassa hsil muutoksia kaksi vuotta sitten. Kolposkopiaan menin ja sieltä löytyi vahvoja solumuutoksia cin3. Jouduin looppiin ja Diagnoosini oli siinä vaiheessa vaikea dysplasia. Looppaamalla koko muutosalue saatiin poistetuksi ja ensimmäinen kontrolli osoitti taas uudessa paikassa kohdunsuulla cin1 tason solumuutoksia. Nyt ei tehty looppia, vaan odoteltiin, tässä vaiheessa papa oli LSIL.

Nyt kävin taas kontrollissa ja otettiin enää vain yksi koepala. Lääkäri sanoi, että tilanne näyttää silmämääräisesti hyvältä nyt, mutta tietenkin koepala vasta kertoo ja otettu papa missä mennään. Odotan vastauksia yhä.

Itse olen 24vuotias ja on tämä ollut rankkaa ja vaikeaa. Itseasiassa tämä on ollut tähän astisen elämäni vaikein asia, varsinkin silloin alussa kun papa näytti nelosta ja ei tiedetty yhtään onko kyseessä syöpä jo. Silloin jo kolposkopiassa nähtiin, että kyseessä on ainakin erittän voimakkaat solumuutokset.

HPV tulee suurimmalle osalle naisista, ja joillekin meistä käy sitten näin, että syntyy solumuutoksia. Itse en ollut ylipainoinen, eikä minulla ollut autoimmuunisairauksiakaan, mutta olin kova tupakoimaan. Se on osaltaan ilmeisesti ollut syypäänä siihen, että solumuutoksista tuli näin voimakkaita.

Olen lopettanut tupakoinnin ja nyt olen onnellinen, että pääsin siitä eroon tämän asian vuoksi. Eli omalla kohdallani olen jopa hyötynyt tästä solumuutoshommasta. Oppiihan tässä väkisin kärsivällisyyttäkin. Elämäntavat ovat menneet uusiksi myös siten, että käyn salilla ja pyrin elämään terveellisesti. Aiemmin olin myös kovin stressaantunut ja väsynyt, aina oli kiire ja hermot kireällä.

En tiedä tupakoitko, mutta jos tupakoit, niin se kannattaa lopettaa kyllä nopesti. Muita ohjeita joita omalääkärini antoi, oli terveet elämäntavat ja stressin välttäminen.

Kun minut loopattiin, jouduttiin ottamaan aika iso pala pois. Lapsia minulla ei ole ja voi olla, etten niitä koskaan saa, mikäli kohtu joudutaan poistamaan, mutta olen asennoitunut siihenkin.

Kaikkea hyvää!
 
Mietti
Kiitos vastauksista! Tupakoin kyllä, olen yrittänyt lopettaa onnistumatta. Tätä asiaa olen kyllä paljon miettinyt, että tässä olisi erittäin painava syy lopettaa tupakointi. Olen myös helposti stressaantuva, joten siinä toinen asia mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Urheilun olen jo aloittanut ja pyrin myös puhtaaseen ruokavalioon ja luomuruokaan aina mahdollisuuksien mukaan. Nyt tosiaan odottelen tuloksia edellisestä kolposkopiasta, ja todennäköisesti taas puolen vuoden päästä uudelleen.

Minua on muuten haitannut se, että neljä kertaa kun olen nyt käynyt sairaalassa tämän takia, niin joka kerralla on ollut eri lääkäri. Ja tämä viimeisin lääkäri ei tosiaan osannut edes kunnolla vastailla kysymyksiini. Tuli senkin takia aika epävarma olo.

Kiitos vielä asiallisista vastauksista ja kaikkea hyvää myös teille muille saman asian kanssa kamppaileville!
 
useimmat osaavat
Alkuperäiselle. Itsellänikin lääkärit vaihtuivat poliklinikalla. Kerran minullekin sattui sellainen, joka ei ottanut minua tosissaan. Muut olivat asiallisia ja käsittelivät välillä ryhmässäkin tilannettani, jos olisi joku ratkaisu löytynyt, millä elimistöni puolustus saataisiin kuntoon. Tarkoissa immunologisissa kokeissakaan ei löytynyt mitään syytä, miksi elimistöni ei nujerra hp-virusta.
 
Minäkin käyn......
Minä sain nyt uusimmat tulokset ja papa oli edelleen lsil mutta koepalassa ei ollut kuin hpv tulehdus. Nyt siis syövän esiastetta ei ollut. Huoh on tämä kuluttavaa, taas 6kk päästä kontrollikolposkopia.

Haluan kyllä nyt korostaa tuota savuttomuutta! Se on äärimmäisen tärkeää, sillä tupakoivalla naisella tupakan karsinogeenit menevät kohdunkaulan limaan. Tupakointi 400 kertaistaa riskin saada kohdunkaulansyöpä. Kyse on merkittävästä asiasta.

Lisäksi hpv parantuu/poistuu nopeammin jos ei polta. Minä olin kova polttamaan ja itkien lopetin mutta stumppifoorumi on ollut mahtava apu! Nyt voin sanoa, että tupakoinnin lopettaminen oli maailman paras asia ja fiksuin tekoni. Nostan sen äärimmäisen tärkeäksi asiaksi elämässäni. Ekat kolme viikkoa oli todella vaikeaa mutta sen jälkeen alkoi helpottamaan. Kyllä siihen lopettamiseen pystyy, kun ei pidä tupakkaa ystävänä, vaan vihollisena, jota se todella on.

Stressi on minullakin yhä asia, joka vaivaa välillä. yritän elää tätä hetkeä, murehtimatta eilistä tai huomista, mutta joskus se on vaikeaa.

Voimia.
 
Mietti
En tiennytkään, että tupakointi vaikuttaa myös tähän noin paljon!! Olen monta kertaa yrittänyt lopettaa, mutta epäonnistumisen syy on tainnut olla motivaation puute. No nyt ainakaan motivaatiosta ei ole enää puutetta, koska tämä asia todella vaivaa.

Kiitos paljon tästä arvokkaasta tiedosta! Lääkärit voisivat kyllä kertoa tästä enemmän, koska minulle lääkäri vain sanoi että lopettaminen edistää paranemista. Mutta eipä kertonut miten suuri vaikutus todella on.

Kiitos ja voimia myös sinulle!
 
Minäkin käyn...
Minulle määräsi naistentautien ylilääkäri ihan sen tupakoinnin lopettamislääkkeen, champix valmisteen. Kallis lääke ja kyllä se tehosikin, tupakkaa ei tehnyt mieli, mutta sivuvaikutukset olivat todella kovia ja kuuri jäi kesken. Onnistuin sitten lopulta nikotiinilaastarilla ja suoraansanottuna syövänpelko oli niin järkyttävän luja, että oli tunne, että on pakko lopettaa. Ei ollut enää vaihtoehtoja.

Netistä löytyy paljon tietoa kun googlettelee, tupakan ja kohdunkaulansyövän yhteyksistä. Kannattaa tutustua, ellei sellaiset sivut ala ahdistamaan.

Ja kun tupakoinnin lopettaa, tietää ainakin tehneensä itse kaiken mahdollisen torjuakseen kohdunkaulansyöpää. Minulla ahditus ja pelko helpotti radikaalisti lopettamisen jälkeen.
 
samassa veneessä....
Alkuperäinen kirjoittaja Minäkin käyn....;10260845:
Minulla todettiin kanssa papassa hsil muutoksia kaksi vuotta sitten. Kolposkopiaan menin ja sieltä löytyi vahvoja solumuutoksia cin3. Jouduin looppiin ja Diagnoosini oli siinä vaiheessa vaikea dysplasia. Looppaamalla koko muutosalue saatiin poistetuksi ja ensimmäinen kontrolli osoitti taas uudessa paikassa kohdunsuulla cin1 tason solumuutoksia. Nyt ei tehty looppia, vaan odoteltiin, tässä vaiheessa papa oli LSIL.

Nyt kävin taas kontrollissa ja otettiin enää vain yksi koepala. Lääkäri sanoi, että tilanne näyttää silmämääräisesti hyvältä nyt, mutta tietenkin koepala vasta kertoo ja otettu papa missä mennään. Odotan vastauksia yhä.

Itse olen 24vuotias ja on tämä ollut rankkaa ja vaikeaa. Itseasiassa tämä on ollut tähän astisen elämäni vaikein asia, varsinkin silloin alussa kun papa näytti nelosta ja ei tiedetty yhtään onko kyseessä syöpä jo. Silloin jo kolposkopiassa nähtiin, että kyseessä on ainakin erittän voimakkaat solumuutokset.

HPV tulee suurimmalle osalle naisista, ja joillekin meistä käy sitten näin, että syntyy solumuutoksia. Itse en ollut ylipainoinen, eikä minulla ollut autoimmuunisairauksiakaan, mutta olin kova tupakoimaan. Se on osaltaan ilmeisesti ollut syypäänä siihen, että solumuutoksista tuli näin voimakkaita.

Olen lopettanut tupakoinnin ja nyt olen onnellinen, että pääsin siitä eroon tämän asian vuoksi. Eli omalla kohdallani olen jopa hyötynyt tästä solumuutoshommasta. Oppiihan tässä väkisin kärsivällisyyttäkin. Elämäntavat ovat menneet uusiksi myös siten, että käyn salilla ja pyrin elämään terveellisesti. Aiemmin olin myös kovin stressaantunut ja väsynyt, aina oli kiire ja hermot kireällä.

En tiedä tupakoitko, mutta jos tupakoit, niin se kannattaa lopettaa kyllä nopesti. Muita ohjeita joita omalääkärini antoi, oli terveet elämäntavat ja stressin välttäminen.

Kun minut loopattiin, jouduttiin ottamaan aika iso pala pois. Lapsia minulla ei ole ja voi olla, etten niitä koskaan saa, mikäli kohtu joudutaan poistamaan, mutta olen asennoitunut siihenkin.

Kaikkea hyvää!

Kiitos viestistä! Ekaa kertaa menossa kolposkopiaan ja hypin seinille asian vuoksi. Järki käskee välttämään paniikkia ja stressiä, mutta minkäs teet kun aikaisemmat gyne-kokemukset ovat olleet kamalia!

Tsemppiä!
 
Mietti
Siis tämä on outoa! Lääkäri sanoi viimeeksi, etten ole parantunut kunnolla loop-hoidosta ja solumuutoksia on vieläkin. Sitten kun sain tulokset kolposkopiasta, niin ne olivatkin ihan normaalit, samoin papa! En ollut uskoa tätä, ja piti vielä asiasta polille soitella. Mutta seuraavalla kerralla puolen vuoden päästä on vuorossa pelkkä papa. Outoa, lääkäri sanoi että solumuutoksia on, mutta tutkimustuloksia kannattaa kuulemma uskoa enemmän kun lääkärin silmiä =)

PS. Tupakoinnin lopetin silti!

Tsemppiä kaikille, ihmeitä voi tapahtua!
 
Niin voi käydä
Siis tämä on outoa! Lääkäri sanoi viimeeksi, etten ole parantunut kunnolla loop-hoidosta ja solumuutoksia on vieläkin. Sitten kun sain tulokset kolposkopiasta, niin ne olivatkin ihan normaalit, samoin papa! En ollut uskoa tätä, ja piti vielä asiasta polille soitella. Mutta seuraavalla kerralla puolen vuoden päästä on vuorossa pelkkä papa. Outoa, lääkäri sanoi että solumuutoksia on, mutta tutkimustuloksia kannattaa kuulemma uskoa enemmän kun lääkärin silmiä =)

PS. Tupakoinnin lopetin silti!

Tsemppiä kaikille, ihmeitä voi tapahtua!

Tärkeintä on, että elimistösi alkaa itse torjua viruksen, joka noita muutoksia aiheuttaa. Noilla hoidoilla vain yritetään tukea elimistön omaa toimintaa.

Se, että nyt ei näkynyt virusta, ei tarkoita sitä, että se olisi kokonaan poistunut. Emätin on hurjan poimuinen paikka. Siksi on hyvä jatkaa tarkkailua puolen vuoden välein aluksi.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kolposkopia oli helppo juttu. Sisään ankka, etikkavalelut, pulloharjalla näyte, papa-koe ja 2 koepalaa. Ultralla katseli vielä. Kesto 5-10 min, verta tuli vähän sen jälkeen, mutta perussiteellä pärjää. Normaali kuukautiskipukin on suurempi kipu kuin tuo, vaikka jännitin paljon ja penkissäkään en voinut rentoutua.

T. N23
 

Yhteistyössä