Sopiva määrä rahaa pakollisten menojen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "päivänkakkara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"päivänkakkara"

Vieras
Mikä on teistä sopiva määrä rahaa, mikä jää käteen palkasta/muusta kuukausittaisesta tulosta pakollisten menojen, kuten asuntolainan lyhennyksen / vuokran ja laskujen jälkeen? Per aikuinen tai per perhe?

Itse olen opiskelija ja tottunut siihen, että rahaa on aina liian vähän, vaikka olenkin käynyt töissä opintojen ohessa. Nyt olen lähellä valmistumista ja teen gradua työnantajalleni. En nosta enää keväällä opintotukea, vaan saan gradun teosta jä töistä palkkaa lähes täyden työkuukauden verran. Laskeskelin, että keväällä palkasta tulee jäämään käteen n. 1500e vuokran ja laskujen jälkeen. Ensimmäistä kertaa sellainen summa, josta voi jo ehkä saada säästöönkin tulevaa lomamatkaa tms. jälkeen. Ajatukset on jo asunnon ostossa, miten paljon käteen jäävän summan olisi hyvä olla eli miten paljon voisin ajatella lyhentäväni asunolainaa valmistumisen jälkeen.. Siksi tämä kysymys.

Se riippuu ihan siitä, paljonko on perheessä jäseniä. Rahaa pitäis jäädä

-ruokaan
-lääkkeisiin
-vaatteisiin
-harrastuksiin
-säästöön

Mun mielestä on erityisen tärkeää, että pystyy säästämään. Jos ei kykene säästämään, ei kannata ottaa lainaa, vaikka pankki sellaisen antaisikin.

asumiskulujen (mukana jo sähköt, vedet, jätemaksut) jälkeen rahaa jää laskuihin, ruokaan, autokuluihin, lääkekuluihin jne. 1500€/kk ja koemme pärjäävämme tosi hyvin! Mies töissä, minä lasten kanssa työttömänä kotona.

Yhteistyössä