Sormiruokailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti-ihminen"

Vieras
Te joiden vauvat sormiruokailevat samaa ruokaa kuin vanhemmatkin syövät, miten otatte vauvan huomioon ruuanlaitossa? Teettekö ruuan täsin suolattomana ja lisäätte vasta omalla lautasella?
Mites kun eikö ihminen kuitenkin tarvitse suolaa, vai eikö vauva tarvitse?

Olemme aloitelleet sormiruokailua 8vauva 6kk) ja se on tosi hyvä juttu, vauva tykkää :D
Ainoa mietinnän aihe on tuo suola, kun on niin vaikeaa tehdä ruokaa lisäämättä sitä yhtään. Vähäsuolalinen olisi kyllä ihan helppo...

No vauva ei kyllä tarvi suolaa yhtään, ja pienen kropan suolansietokyky tulee joka tapauksessa äkkiä vastaan, eli ei suolaa! Ehkä lähempänä vuoden ikää sitä voi olla vähän jossain, esim leivässä ja raejuustossa, mutta puolivuotiaan kanssa olin itse vielä tosi tarkka.
Me tehtiin niin, että jos oli aikomus antaa vauvalle samaa ruokaa, me vanhemmat lisäsimme suolan omaan annokseemme. Jos muistimme. Aika nopeasti sitä oppii syömään suolatontakin. :)

Me tehtiin suolatonta koko poppoolle eikä juuri sitä tullut lisättyä omalle lautasellekaan loppujen lopuksi.

Meillä söi kuitenkin leipää yms. aika pienenä että ei nyt ihan sikatarkkoja suolan kanssa oltu vaikka vähäsuolaisimman vaihtoehdon yritinkin etsiä ja osittain leivoin itsekin.

Kertokaas mitä kaikkea sormiruokaa voi vauvalle antaa jospa tämän 3. kanssa kokeilisi? On nuo aiemmatkin saaneet n. 6kk asti syödä itse leipää, banaania, omenaa, kurkkua...soseiden ohella. Mutta mitä kotiruokaa vauva ikenillä mäyhää? Perunanpaloja? Makaroneja? Pihvinpalasia? Pystyykö lihaa jauhamaan ikenillä? Keitettyjä kasviksia?

Kertokaas mitä kaikkea sormiruokaa voi vauvalle antaa jospa tämän 3. kanssa kokeilisi? On nuo aiemmatkin saaneet n. 6kk asti syödä itse leipää, banaania, omenaa, kurkkua...soseiden ohella. Mutta mitä kotiruokaa vauva ikenillä mäyhää? Perunanpaloja? Makaroneja? Pihvinpalasia? Pystyykö lihaa jauhamaan ikenillä? Keitettyjä kasviksia?

Me ollaan aloiteltu antamalla höyrytettyjä tai paahdettyja tai paistettuja kasviksia lohkoina. Kokeilen itse aina ensin syödä "ilman hampaita", siinä huomaa aika hyvinmiten vauva pärjää sen ruuan kanssa. Ruoka tulee olla riittävän isoina paloina, että vauva saa siitä otteen ja voi syödä sen mitä nyrkistä pilkottaa.

Hyvä kirja aiheesta on: Omin sormin suuhun

Lihasta en osaa sanoa, kun olen kasvissyöjä, enkä ole vielä antanut lihaa. Mutta ymmärtääkseni jauhelihaköntit käy tai mika vaan murea lihakimpale.

Suosittelen sormiruokailua kyllä. Meillä koitettiin aloitella soseilla, mutta ei tuntunut kivalta tyrkyttää ruokaa, nyt vauva on ihan innoissaan aina kun sa ruokaa eteensä ja tutkii sitä mielellään ja jotain sa syödyksikin ;D

Meillä sai ainakin kaikki kasviksia keitettynä, mitä muutenkin syötiin. Samoin makaronia, leipää, maissinaksuja, kaikki hedelmiä. Lihaa taidettiin antaa ensin kanan jauhelihaa, joka on tosi mureeta.

Ja meillä neiti ei oikeastaan ikenillä pureskellut vaan liitsasi sen ruuan kielellä jotenkin kitalakeen.

Yhteistyössä