soseet ja maito..HELP!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jimppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jimppu

Vieras
olen aloitellut soseiden annon pojalle,poika 3kk1vk..nooh soseet(peruna-porkkana)tuntuu maistuvan todella hyvin.annan soseita kahdella ruokailulla päivässä ja sitten maitoa(joka on hieman paksunnettu pe-po vellillä)lopuksi hiukan ""jälkkäriksi""jotain hedelmää nyt menossa päärynä.NOH KYSYMYS joka nyt askarruttaa on että paljon pojan pitäisi juoda maitoa ruuan päälle?onko siinä jokin määrä mikä pitää tämän ikäisillä täyttyä?kun soseet maistuu(annan n2-3lusikallista jota hiukka ohennan maidolla)mutta maito ei meina enää tippua..saattaa juoda sose aterialla vain 50ml maitoa..onko se liian vähän...normaali maito määrä on ollut 100-170ml...nii ja sit voiko porkkanaa antaa niinsanotusti liikaa??kun poika syö pe-po sosetta ja pe-po velliä niin onko vaara saada liikaa jotain vitamiinia niin ja sit yks hedelmäsose jota maisteltiin oli omena-porkkana...kiitos siitä jos joku kokeneempi äippä osais kertoa!!!

Ensinäkin maistelut kuuluu aloittaa 4kk iässä. Miksi aina hoppu, ei ne soseet välttämättä auta uniin yhtään. Toiseksi kun aloitetaan kiinteät tarjotaan ruokaa vaan kerran päivässä. Viimeiseksi hedelmä koska vauva on niin kuin aikuinenkin perso makealle. Nämä ohjeet minä sain.

Niin, no meillä aloitettiin 3 kk:n iässä, koska poika söi kerralla 250-270ml maitoa, joten siirryttiin kiinteisiin, eli ei tuo 4 kk ihan mikään jämpti ole, suositus vaan.

LTO, älä viitsi tuolla sävyllä, jookosta? tulee vaan riitaa keskusteluissa. Jokainen tekee niinkuin tykkää ja on sitä ennenkin soseet aiemmin aloitettu ja hyvin on terveitä lapsia. PItää osata lukea omaa lastansa, ei aina tarvitse noudattaa ohjeita eikä kysyä neuvolasta. Eikös niin?

Meidän tyttö alkoi saada sosetta reilun 2kk iässä ja 4kk iässä upposi jo monta purkkia. Nyt 6kk iässä menee 3,5 purkkia ja vielä puuroa vajaa 2 dl. OIkein tyytyväinen lapsi ja mukavasti on kasvanut.

Maitomäärä tippuu tietysti kun soseita aletaan syömään, muistelen että se oli 3kk isässä vielä 7dl mitä pitäisi saada ja esim. 6kk iässä vähintään 5dl.
Maito on tärkeää, mutta ei ole katastrofi jos joku päivä tuo määrä jää vaikka vähän alle. Ja tietysti vauvan koko ratkaisee.
Seuraa tilannetta ja vähennä sosetta jos maitomäärä kovasti tippuu.

Mukavia sosehetkiä :-)

kiitos kaikille vastauksista!!LTO ei minulla olekkaan mikään kiire aloitella soseita,mutta meillä se ""joudutaan""tekemään ihan lääkärin määräyksestä.poika söi maitoa niin paljon ja hotkimalla että alkoi oksentaa kaaressaan,noh käytiin lääkärissä ja hoitona kiinteiden aloitus hiljalleen.ja meille sanottiin myös lääkärissä että 4kk on suositus ja on suotavaa että käytetään järkeä sen iän kanssa.jos lapsi jostain syystä ""vaatii""kiinteitä,niin sitten ne herranjumala aloitetaan aikaisemmin kuin 4kk.hölmöläisen hommaa se on myös jotain purkinkylen numeroita tuijotella.aina ei asiat mene niin kuin itse haluaisi tai suunnittelisi.niin minäkin olin suunnitellut että imetän lapseni mutta imetys loppui kuin seinään pojan ollessa 1kk.olen lopen kyllästynyt siihen että kun mainitsen jossain äippä porukoissa että poika syö kiinteitä niin saan osakseni aina samanlaisia kommenteja kuin LTO:takin.aina kuvitellaan ensimmäisenä että syynä on se että saadaan lapsi nukkumaan paremmin tms...pläähhh..ainiin ja sitten vielä olisi semmonen kysymys että oletteko antaneet ns.jälkkäri soseita vielä maidon,pe-pososeen jälkeen?

Meillä neuvolatäti ei kannattanut juurikaan jälkiruokasoseiden antamista kiinteisiin totutellessa. Mielummin vain tuota ""oikeaa"" ruokaa.

Tarvittaessa annoin luumua tai päärynää, jos vauvalla oli massu kovalla.

Valitsin ja valitsen edelleen sellaisia hedelmäsoseita, joissa ei ole lisättyä sokeria. Niitä on esim. Semperillä. Muksulla on sitten sellaisia, joissa ei ole myöskään sitä riisitärkkelystä. Ne ovat siis täysin hedelmää ilman sokeria ... ja ihanan makuisia. En niitä silloin aluksi älynnyt ostaa, nyt ne ovat loistavia puuron päällä.

Minä olen antanut kiinteiden jälkeen maitoa noin tunnin päästä. Ja antanut juoda niin paljon kun haluaa. Yleensä menee se 2 dl. Rinnastakinhan vauva juo niin paljon kun haluaa. Mutta hyvä laskutapa on se, että vauvan pitäisi saada maitoa n. 10 % painostaan päivässä. Eli kahdeksan kiloiselle 8dl eli 4 purkkia.

Hedelmäsoseita emme mekään anna muuten kuin puurojen kanssa. Neuvolassa myös meille sanottiin että ne eivät täytä mahaa ja opettavat vain hyvälle. Järkiäänhän niissä on sokeria tms.

LTO:lle: Oot tylsä ;)

Yhteistyössä