Soseet, vellit ja vatsavaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monty06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monty06

Vieras
Mitä soseita ja vellejä suosittelisitte herkkävatsaisselle vauvalle? vauva on nyt 5,5 kk ja tuntuu että kaipaisi enemmän ravintoa kuin multa riittää maitoa. Maistattelin kolmena päivänä perunaa, ei oikein maistunut, mutta vatsavaivoja tuli. On nyt saanut kakkattua ja ollut pari päivää ilman soseita, ajattelin antaa porkkanaa seuraavaksi.

Entä millä vellillä uskaltaisi aloittaa? Mulla olis riisivelliä jo valmiina. Olen kuullut, että maissivelli ei sovi kaikille ainakaan ensimmäisenä vellinä?

En osaa vastata tuohon, että mikä on vatsaystävällisintä, mutta sen voisin sanoa, että vauvalla voi kestää 10-15 kertaakin tottua uuteen makuun. Meillä on ns. nirsovauva joka aina ensin irvistelee ja sylkee pois eikä suostu edes avata suutaan, kun antaa uutta sosetta, mutta muutamat kerrat kun malttaa antaa niin alkaa tulla tulosta. Paitsi on meillä kyllä kaikenlaisia kikkoja käytössä, esim. huijaan pullolla että avaa suuta edes ja kun on saanut sosetta suuhun annan maitoa, jotta voi huuhdella sitä alas(joka toisella lusikallisella näin ja joka toisen kanssa saa 'pelleillä').

Meillä on annettu omatekemää perunasosetta, kaupan soseista: peruna-kukkakaali, kasviskia + satunnaisesti maisteltu muita. Tänään maistettiin broileria. Ja vellinä on peruna-porkkana, koska maissivelli on oikeastaan korviketta missä on vain maissitärkkelystä, että en usko sen ravitsevuuteen.

Meillä porkkana pitää vatsan suht löysänä. Luumua kannattaa myös antaa mikäli ummettaa. En osaa sanoa kyllä noista vatsavaivoista, kun meidän tyttö ei kitise vatsaansa vaikka piereskelee kyllä melko paljon.

Bataatti maistuu meillä! Eikä aiheuta masuvaivoja eikä allergiaa. Samoin kaurapuuro, jota oon vielä vähäisen menekin takia ostanut kalliilla kaupasta. On lisätty ravintoaineita ja kätevä, jauhe sekoitetaan kuumaan veteen tai maitoon. Soseista banaanimössö, mustikka ja vadelma olleet kokeilussa ja maistuneet hyvin ilman mitään ongelmia!

Ei missään nimessä kaurapuuroa herkkävatsaiselle! Meillä yksi herkkämahainen ja helpointa oli aloittaa maissivellillä. Ihan ensiksi 20ml, 40ml, 60ml, 80ml ja lopuksi 100ml. Nosta vellin määrää hitaasti ja anna muutaman päivän ajan samaa määrää. Vellin sekaan voit sekoittaa rintamaitoa tai korviketta tai sitten imetät päälle. Muista röyhtäyttää jos tulee herkästi vatsan väänteitä! Meillä ainakin heti huudetaan, jos jää röyhtäys. Soseista alotettiin perunalla ja se tosiaan kovetti vatsaa. Parasta alkuun oli bataatti. Tee bataatista löysää sosetta keitinliemellä tai maidolla. Porkkana kovettaa myös helposti. Pienin erin kannattaa sitäkin antaa. Vaikka meillä on soseita syöty jo kohta 3kk niin porkkana kovettaa edelleen. Eli varoen annan vieläkin. Marjasoseista parhaiten siedetty on punaposki piltti. Ei aiheuttanut allergisia reaktioita. Toinen sopiva oli persikka joka pehmensi vatsaa. Kaaleja ei kannata alkuun antaa jos kärsii jo muutenkin herkästä masusta. Itse en anna niitä ollenkaan, koska piereskely on niin kovaa ja kipeetä. Tosiaan viljoja ei kannata heti aloittaa. Tekee helposti mahavaivaa herkille. Minun lapsi on jo kohta 7kk eikä vieläkään kaura sovi. Allergia testeihin mennään jos ei kohta ala helpottaa. Riisivelliähän voit kokeilla, mutta meillä riisikin aiheuttaa iho oireita ja mahan väänteitä. Mutta kokeilemalla selviää! Ja maltillisesti soseet ihan muutamilla teelusikallisilla ja todella hitaasti nostat annosta vaikka lapsi söisi enemmänkin. Masua voi pehmittää välillä luumulla ja päärynällä. Ja tosiaan tuo persikka pehmentää meillä. Ei kannata luumua antaa kovin usein, ettei maha totu siihen..sitten se ei enään auta.

Mä en kyllä missään nimessä suosittele maissivelliä. Meille ei sopinut yhtään, maissitärkkelys käy todella paljon mahaan, samoin peruna. jos on herkkä vatsa, niin peruna on vihon viimeinen vaihtoehto. Enkä kyllä aloittelisi porkkanallakaan. Minun mielestä paras on bataatti. On ravitseva, muttei aiheuta vatsavaivoja. On myös hiukan makea, joten uppoaa hyvin. (maistuu vähän porkkanalle) Luumu pitää kakan liukkaana, joten sitäkin suosittelen. Jos velliä haluaa välttämättä antaa, niin minä antaisin riisivelliä.. Marjasoseista ruusunmarja on ollut hyvä. Hedelmistä persikka ja mango. Seuraavaksi kokeillaan ruusunmarja-riisivelliä ja päärynä-vadelmasosetta..

Yhteistyössä