soseiden anto????

  • Viestiketjun aloittaja heljä
  • Ensimmäinen viesti
heljä
miten ootte alkaneet antaa soseita?Annatteko hedelmäsoseita aina ruokailujen välissä vai ruokailua ennen vai jälkeen?paljon kerralla?mitkä hedelmä soseet olisi hyviä kun aletaan maistelemaan?entä peruna,korvaako se maitoaterioita?(poika on korvikkeella)olen ihan ymmällä kun ei näistä asioita tiedä mitään...help.
 
soseet
Kannattaa kysyä neuvolasta yksilöllisiä ohjeita :)

Mä aloin maistattaa perunalla pikkuhiljaa; ensin teelusikallinen/päivä yhdellä aterialla. Lisäsin aina vähän määrää ja ehkä noin viikon kuluttua söi jo aterian pelkkää perunaa. Tähän tarjosin maitoa päälle, vaan kun ei huolinut.

Nyt annan kaupan valmista peruna-porkkanaa 2 kertaa päivässä (n.klo 11 ja n.klo 17), sitä menee reilu puoli purkillista kerralla. Annoin tänään vauvan myös ""maistaa"" (=syödä:)) omena-porkkanaa, ja aterian päälle meni tätä vielä puoli purkkia!

En ole vielä antanut hedelmäsoseita välipalana tms. kun maitomäärä ei muuten tule suositusten mukaisesti täyteen, kun vauva on melko huono lipittämään maitoa muutenkin.

Meillä vauva 4kk ja kutakuinkin tälläinen syömisrytmi:
klo 7-8 maitoa
klo 11-12 sosetta
klo 14-15 maitoa
klo 17-18 sosetta
klo 20-21 velliä
klo 01-02 maitoa
En tarkoita siis että söisi tunnin :)

Kannattaa antaa yhtä ruoka-ainetta esim.viikon verran, niin näkee tuleeko allergiaoireita esim.ihoon tai käykö joku aine vatsan päälle.
 
satu80
Normaalisti perunaa aletaan antaa n. 3kk iässä.Tietysti neuvolassa voidaan sanoa toisinkin,mutta kyllä äiti sitten itse huomaa jos maito ei enää riitä.Joillain on tapana kysyä kaikki vauvaa koskevat asiat neuvolasta mutta paremmin oma äiti tietää kuin täti siellä neuvolassa.Ja jos jokin ei vielä vauvalle sovi,kannattaa odottaa ja kokeilla myöhemmin uudelleen.
Alkuun sose ei korvaa maitoa sillä sitä menee niin vähän.Vähän ajan kuluttua tietysti korvaa suurimman osan aterioista.
Meillä nyt 6kk iässä syödään aamulla puuroa,kaksi lämmintä ruokaa,1 hedelmäsose ja illalla vielä puuroa.
Maitoa sitten aina jossain välissä,yleensä nukkumaanmenon yhteydessä.
Aloita vaikka sillä perunalla lusikallinen päivässä ja pikkuhiljaa lisää määrää.Hedelmää ei kannata antaa heti,ettei vauva totu siihen makeuteen ja kohta käy niin ettei muu kelpaa.Kannattaa parikin viikkoa antaa perunaa ja porkkanaa.Itse annoin perunan ennen päiväunia ja hedelmän vähän unien jälkeen.
Kannattaa antaa aina maku makuna,eli ei heti sekoita esim. perunaa ja porkkanaa, vaan syöttää ne erikseen, jolloin vauva tottuu eri makuihin.
Sitten pikkuhiljaa voi antaa maissia,parsaa,kukkakaalia...ja sitten 4-5kk iässä laittaa sekaan jo lihaakin.
Eri hoitajat eri neuvoloissa sanoo asiat erilailla joten yhtä oikeaa aikaa ja tapaa ei kyllä ole.
Itse teen kaikki itse,tulisi muuten kalliiksi ja inhoan jo purkkiruokien hajuakin, mutta purkeissahan on paljon vaihtoehtoja vauvalle.
 
meillä näin
niin sen verran että perunaa kyllä NORMAALISTI anneta 3 kk iässä vaan tavoitteena on 6 kk imetys ellei vauva toisin määrää. Meillä alettiin maistella 4 kk iässä perunaa just tl pvssä ennen rintaruokaa kun perunaan vatsa tottui ni aloin siihen lisätä hieman porkkanaa jne. Meillä tuo kiinteiden aloitus aiheutti aluksi vähän ilmavaivoja. Toisten mielestä on rintaruoka (jos on rintamaidolla) parempi antaa ensin mutta meillä kyllä meni paremmin ni että herättyään kun oli hyvän tuulinen ni maisteltiin sosetta ja sitten vasta rintamaito päälle, ettei sitten ollut jo valmiiksi täynnä maidosta kun perunaa olis pitäny syödä. Aamupäivällä/päivällä parempi alottaa ekat kerrat (ja sitten kun ottaa uusia ruoka-aineita ruokavalioon) jos tulee vattavaivoja ni ei sitten niin haittaa öisin.
Me päätettiin heti aluksi että ei aleta hedelmäsoseisiin ensimmäiseksi totuttamaan kun ne niin makeita ja tietysti vauvan mielestä hyviä mutta kun meidän mielestä perunaruoka on sitä oikeeta ruokaa. Hedelmäsoseet meillä tuli kuvioihin vasta puuron päälle ja nykyään välipalana saa vauvanjugurttia.
Kaikenkaikkiaan sanoisin että hitaasti hyvä tulee, määrien kanssa ei kannata kiirehtiä , vauva määrää ite tahdin.
 
mammamiia
Parempi aloittaa kiinteät (soseet) vasta 4-6 kuukautisena, jos vauva kasvaa maidolla hyvin. Mitä vanhempi vauva, sitä paremmin ruuansulatus on kehittynyt ja vähemmän vatsavaivoja.
Meidän äidinmaito+korvike vauva ei vielä ole 5kk aloittanut kiinteitä, kun ok käyrällä kasvaa. Kohta aloitellaan maistelut.

Kiinteiden aloitus ei myöskään takaa parempi yöunia, koska alussa syöntimäärät on hyvin pieniä. Vauvat ovat hyvin erilaisia. Jos on epävarma aloittamisesta, niin neuvolasta voi kysyä neuvoja.
 
soseista
Moikka!
Meillä kans alotettiin pari viikkoa sitten soseet.
Neuvolan ohjeistus oli meille seuraava:
2-3 tl alotellaan korkeintaan kerrallaan(kuulemma hyvä jos sitäkään sanovat neuvolassa, mutmeillä ois maistunu enemmänkin) ekaks 3-4 pvä pelkkää perunaa.Sitten sekaan lisätään porkkanaa(maistuu paljon paremmin ja meillä alko huuto kun ei saanu maitoa tarpeeks nopeesti-varaa maitopullo valmiiks viereen!)Nyt alkoi parsakaali perunasose.Eka luulin ettei maistuis kun porkkana makee, mut hyvin maistuu sekin-ei siis turha ronkeli!Muita vaihtoehtoja perunan kanssa kesäkurpitsa, kukkakaali,maissi(oon kuullu et kovettaa vatsaa), bataatti jne.Ei oo viel aloteltu herkuttelee hedelmillä eikä 2 krt päiväs
Nyt maistellaan ja nautiskellaan.Makujenmaailma kutsuu!Lisää vinkkejä ens viikol neuvolasta et mites jatketaan.
Eli keität kaikki mahd vähässä nesteessä et peittyvät.
Paseeraat eli puristat siivilän läpi lusikalla ja avot lisää äidinmaidonkorviketta, mistä merkistä vauveli tykkää eniten ja ruoka valmis.Maistuu tutulle kun omaa maitoa niin ei oo niin uus makuelämys, kun seassa jotain tuttua makua.Mun mielestä paras ja helppo tehä ite tiedät mitä vauva syö.Eikä tarvii parin tl varten avata purkkia.Tee siis pakkaseen valmiiks pikkuannoksia niin ei tarvi kun muistaa ottaa sulaa.Perunaa kokeilin pakastaa porkkanan seas, mut karmeeta en ainakaan ite söis, joten keitän puolikkaan perunan aina mikrossa ja mun menetelmällä ravintoaineet sun muut ei kärsi!Kun katsoo vauvan ruokapurkista niin ne sisältää n 40% ite sitä mitä pitäis ja loput on tärkkelystä ja nestettä!Alottele siis ruokasilla ensin ja sit kun syö niitä niin sit herkkuja välipaloina maidon päälle!Tosin kukin alottelee ja syöttää miten haluu.Näin meillä.Bon Appetit ja varaa kamera lähettyville ja ikimuistoista pikku sosesuun ekat ruokailuhetket!
T:Sosekokki
Ei kun nauttimaan ruokailuhetkistä!Bon Appetit!
 
heljä
Niin tämä meidän poitsu on 2,5kk ja maissivelli on mennyt korvikkeen seassa n.3vk.jouduttiin velli aloittamaan ihan siintä syystä (lääkärinehdotuksesta)et poitsu tosi suur syömäri ja alkoi sitten oksennella pois korviketta kun sitä hotki niin paljon..joten siintä korvikkeesta piti saada hiukka paksumpaa.imetyksen jouduin lopettamaan pojan ollessa 1kk oman lääkityksen takia:( maha ongemia on meillä ollut koko pojan pienen iän..lähinnä maha on todella kovalla ja siihen taas neuvolasta ehdotettiin luumusosetta..mistä ei ollut mitään hyötyä.Nyt kokeilin tota päärynää kun sitä on kehuttu että löysyttäisi vatsaa...niin sitä mietin että pitäiskö sitä perunaa seuraavaksi...lääkäri sanoi kun vellit aloitettiin että muutaman viikon päästä voitte aloitella maistelemaan hedelmäsoseita,mut sitä olen just miettin et eikö ne ole vähä ku ""jälkkäreitä"".Ähh olen ihan pihalla et mitä syöttää milloinkin...mietin et voisko toi maissivelli olla semmoinen joka kovettaisi vattaa..oisko peruna-porkkana parempi vaihtoehto???KIITOS muuten jo vastanneille!!ei varmaan paljo tarvi mun viesteistä päätellä et tämä on esikoinen..ja olen aika pihalla näiden ruoka systeemien kanssa...helppp!!!
 
Sinna
Mä aloitin reilun 2kk iässä antamaan lusikallisen hedelmäsosetta tyttöselle ja tuossa 3kk tietämillä annoin jo perunaa. Aika nopeasti tyttö osoitti että hän ei noista hedelmäsoseistta perusta vaan tykkää enemmän kunnon ruoasta :) Aluksi 1-5 lusikallista, parin päivän tai no ehkä viikon päästä söi jo purkillisen. Suu auki aina kuin linnunpojalla :) Ei ole ollut mitään vatsavaivoja. Nyt menee lihaa, kanaa yms ja tyttö on 5kk. Neuvolasta en kyllä mitään kysynyt missään vaiheessa, kun sitten kerroin siellä niin totesi vain että äitihän sen parhaiten tietää.

Imetän vielä joten en tiedä määriä, mutta juohan tuo maitoa aina iltaisin ja öisin mukavasti, aamulla ja päivällä huonommin. Yritän aina imettää ennen sosetta, siis ensin imetys ja puolen tunnin päästä ruoka.
 
soseista
Joo täällä kans esikoisen kanssa tutustutaan soseitten maailmaan.Eiköhän se oo vauvakohtaista et miten se sit suhtautuu et jos tarjoo eka jälkkäreitä-tiedä nyt sitten etukäteen.Meillä kans pahoja ilmavaivoja olialkuun ja aion rauhallisesti tarjota maissia jne ja en tiiä millon gefilus pitäs lopettaa.Tosin ei kai niistä haittaa kai se massu kohta vahvistuu kun tottuu kunnon ruokaan.Oon miettiny et pitäskös alottaa vellit kun rupee vaatii tiuhempaan ruokaa?
Pitääkö ne siis laimentaa maidolla?velli vai tavallinen tutti jos 50-50%?Oiskohan se hyvä?Eikun sit vaan kokeile, mut kannattaahan sitä aina neuvoa kysyä, mut tuntuu et vastaajat vääräs niin kannattaa tarkkailla vauvaa.Äiti tuntee lapsensa parhaiten!!
 
sopa
Alkuperäinen kirjoittaja heljä;5954052:
Niin tämä meidän poitsu on 2,5kk ja maissivelli on mennyt korvikkeen seassa n.3vk.jouduttiin velli aloittamaan ihan siintä syystä (lääkärinehdotuksesta)et poitsu tosi suur syömäri ja alkoi sitten oksennella pois korviketta kun sitä hotki niin paljon..joten siintä korvikkeesta piti saada hiukka paksumpaa.imetyksen jouduin lopettamaan pojan ollessa 1kk oman lääkityksen takia:( maha ongemia on meillä ollut koko pojan pienen iän..lähinnä maha on todella kovalla ja siihen taas neuvolasta ehdotettiin luumusosetta..mistä ei ollut mitään hyötyä.Nyt kokeilin tota päärynää kun sitä on kehuttu että löysyttäisi vatsaa...niin sitä mietin että pitäiskö sitä perunaa seuraavaksi...lääkäri sanoi kun vellit aloitettiin että muutaman viikon päästä voitte aloitella maistelemaan hedelmäsoseita,mut sitä olen just miettin et eikö ne ole vähä ku ""jälkkäreitä"".Ähh olen ihan pihalla et mitä syöttää milloinkin...mietin et voisko toi maissivelli olla semmoinen joka kovettaisi vattaa..oisko peruna-porkkana parempi vaihtoehto???KIITOS muuten jo vastanneille!!ei varmaan paljo tarvi mun viesteistä päätellä et tämä on esikoinen..ja olen aika pihalla näiden ruoka systeemien kanssa...helppp!!!

meillä ainakin pisti maissivelli vatsan kovalle, kun kokeiltiin ekan kerran, nyt ollaan kokeiltu porkkana-perunavelliä n. 2 viikon verran joka toinen päivä ja hyvin on vatsa toiminut. :) Poitsu kohta 3kk. eli aika lailla saman ikäisenä kanssa alotin velli kokeilun. :)
 
jasmine85
Meillä on nyt 4.5kk tyttö. Meillä anoppi sanoi jo tytön ollessa 2kk, että "tyttö itkee nälkäänsä, antakaa perunasosetta" Mieheni taipui äitinsä kehoitukseen/määräykseen heti, mutta itse otin tuon asian suhteen hyvin tiukan linjan. EI velliä, eikä soseita!

Tytön ollessa n. 3kk aloimme antaa vellejä ja tuolloin, viikon kestänyt kitinä rauhoittui huomattavasti!

Soseit alettiin antaa olisiko 3.5kk. Aloitettiin perunasoseella, mikä ei millään ilveellä mennyt alas, ei mitenkään vaikka oltiin jo pari viikkoa tarjottu 1tl/pvä sosetta... Noh... tähänkin "ihana" anoppini taas kerran, tokaisi, että "syöttäkää (=siis tunkekaa) perunaa vaan, kyllä se syö sitä!" Noh, sitten myöhemmin kampaajani sanoi, että "jos vauva vain ei tykkää perunasta tai voisit kokeilla kaupan soseita" joita hänenkin lapset oli aikoinaan paremmin syöneet, kuin omatekosioa... Näin sitten tein, eli ostin kaupan soseita (maissia mm.) ja tein itse bataattisosetta. Kappas vaan, nehän meni suit sait tytölle heti ensi lusikallisesta lähtien! Eli meillä ei pottu uponnut millään MUTTA kaupn sosett ja itse tehdyt muut soseet menee kyllä. Ja teen myös niin että sotken soseiden sekaan hiukan hedelmäsosettakin niin sitten menee vielä paremmin.

Eli kyllä meillä ja tuntuu että monilla muillakin, vauvat alkaa tarvii tuhdimpaa ruokaa jo ennen suosituksia. Meilläkin 4kk neuvolassa kysyttiin "mitä kaikkia soseita olette jo antaneet?" vaikken soseista ollu sieltä kysynyt mitään.

Nyt syö 2 soseateriaa päivässä, eli kasvissosetta ja sen päälle heti hedelmä/marjasosetta ja nyt tuntuu että lisää täytyis kohta soseita antaa kun tuo maito ei enää tunnu uppoavan.
 

Yhteistyössä