Soseista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mam77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mam77

Vieras
Heippa kaikki soseiden syöttäjät,
minua kiinnostaisi tietää, kuinka moni tekee vauvalleen/taaperolleen itse soseita? Minulla on jostain syystä vähän huono omatunto siitä että syötän pojallemme (8,5kk) vain ja ainoastaan kaupan purkkisoseita. Tiedän että ne ovat laadultaan hyviä, mutta olisi kiva joskus tehdä pojalle jotain itsekin. Olisko kellään hyviä reseptejä? (vaikka tuskinpa soseiden tekeminen kovin monimutkaista on...) Tein kerran isomman satsin peruna-porkkana-jauhelihasosetta, joka upposi tuoreena, mutta pakasteesta sulatettuna ei enää millään. Kiitos vinkeistä!
p.s. Ja kuinka monen yli 6kk ikäinen syö raasteita tai isompia palasia esim. hedelmää? (meillä isommat palat ei mene millään alas...)

Olen kanssa melko huono kokkailemaan vuosikkaalleni ruokaa, varsinkaan kun hän on juuri saanut kolmannen ja neljännen hampaansa ja ennen tätä mikään vähänkään karkeampi ei mennyt alas..

Tässä muutama ohje jota olen hyvällä menestyksellä tehnyt:
- Riisiä (olen käyttänyt jasmin-riisiä, on makua enemmän, ja annos esim. ohjeesta kahdelle), maustamattomia broiskunpalasia (ihan vähän vaan annokseen, esim 30-50 g) ja thai-vihanneksia samaan kattilaan. Kaada osa keitinvedestä talteen, jotta voit löysentää soseutusvaiheessa, mikäli tuntuu liian paksulta. Kypsänä soseeksi sauvasekottimella, maistuu sulatettunakin.

- "Makkarakeitto" -perunaa, kuoreton nakki tms. tarkasta kaupasta vähäsuolainen vaihtoehto ja keittojuureksia. Kypsänä taas soseeksi. Meillä uppoaa tämäkin tosi hyvin.

- Ihan perusjauhelihakastike (erota osa ennen suolausta) ja spagettia soseena. Suurta herkkua sekin...

Olen noin muutekin huomannut, että tämä kotiruoka menee vähän karkeampana, eikä niin lötkönä kuin ne kaupanruoat alas vallan mainiosti..

Meillä poika jo 2 v mutta vastaan silti...Tein kaikki lihasoseet itse ja osan kasvissoseista.Tässä ohjeita!

KANA
160 g broilerinfilettä /kalkkunaa
n.1,5 dl valmiiksi keitettyä riisiä
desi parsakaaalia
1 keskikok.bataatti
2 tuoreluumua
n.1,5 dl vettä

KALA
160 g lohta/seitiä
n.800 g perunaa
0,5 dl maissia
1 dl kukkakaalia
pala purjoa
n.1,5 dl vettä

NAUTA
160 g naudanlihaa
0.5 kg perunaa
pieni kesäkurpitsa
2 tomaattia
porkkana
hernemaissipaprikaa
n.1,5 l vettä

KINKKU
160 g possun ulkofilettä
0.5 kg perunaa
0.5 kg porkkanaa
omena
puolikas sipuli
makaronia
n.1,5 l vettä

Veden määrää en mitannut mutta osaa sen suunnilleen arvioida,ihan keitinveteen soseutin.Noista määristä tulee suunnilleen 7-9 pientä pilttipurkkia,niissä pakastin.Lihan määrän olen laskenut suunnilleen kohdilleen ettei saa liikaa(alle 1 v.=1 tl/annos).Ihan itse noi reseptit kehitin,terveellisistä aineista,meillä poika tykkäs tosi paljon!Hänen ollessa vuoden alkoi syömään samaa kuin mekin,siihen asti noita keittelin=)Jos sipuli,herneet yms.käy mahaan niin sitten tietty niitä ei laita.Myös mausteita voi käyttää,pippuria,yrttejä,laakerinlehteä,basilikaa.Toivottavasti näistä apua!

Mä olen laittanut soseisiin:
Bataatti
Porkkana
Kyssäkaali
Kesäkurpitsa
Parsakaali
Kukkakaali
Peruna
Sipuli (suos. 8kk->)
Tomaatti
Paprika

Näistä siis eri variaatioita. Tällä hetkellä taitaa olla pakkasessa bataatti-parsakaali-kesäkurpitsaa ja porkkana-kyssäkaalta.
Lihat on sitten erikseen kuutioina pakastettu, kalkkuna, possu, nauta ja kala.
Huomenna ajattelin tehdä (täysjyvä)riisi-kana-porkkanaa. Tänään syötiin lohi-peruna-tilli -sosetta =)

Yhteistyössä