Hae Anna.fi-sivustolta

Sosiaalinen Ahdistus Töissä

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä ktis, 15.01.2009.

1. ktis Vierailija

Mulla on ollut pitkäaikainen masennus ja sosiaalisia pelkoja (ja muuta ahdistusta) jo vuosikaudet. Olen käynyt terapiassa ja syön lääkkeitä. Olo parani jo tuossa muutama vuosi sitten huomattavasti, kun tein paljon töitä asian eteen. Nyt asiat menevät vain alamäkeä.

Minulla on koulutus (amk ja yliopisto), mutta ei sille alalle missä olen hommissa. Aloitin kohta pari vuotta sitten tässä työpaikassa ja olo vain pahenee päivä päivältä. Itsetunto on niin alhaalla, enkä edes koe ansaitsevani palkkaani. En tunne osaavani mitään ja kaiken uuden oppiminen tuntuu erittäin vaikealta. Pelkään koko ajan paljastavani oman typeryyteni ja osaamattomuuteni. En osaa sitten kuitenkaan esittää kysymyksiä selventääkseni asioita, kun menen aina ihan lukkoon, kun pitäisi kysellä muilta. Varsinkin pomojen kanssa on vaikeaa, vaikka ne ei mitään vaikeita ihmisiä edes ole. Olen jatkuvassa epävarmuuden tilassa. Ja syyllisyydentunto on hirveä, kun haluaisin vain jäädä kotiin nukkumaan, vaikka monilla ei ole niin hyvin että heille löytyisi töitä.

Olen sitten vielä ihan jumissa, kun minulla on paljon opintolainaa (eli pakko tienata tietty määrä) ja tämä oli ainoa ala jolle pääsin pitkän etsimisen jälkeen. Enkä oikeastaan usko että asia paranisi tästä, jos vaihtaisin paikkaa. Minä tämän ongelman itselleni luon mutta olen ihan umpikujassa. En tiedä ulospääsyä. Mietin aina välillä sairasloman ottamista, mutta en usko senkään parantavan mitään. Paluu olisi sitten vain aina hirvittävämpää.

Mitenkähän tästä pääsisi eteenpäin...

2. komppaan Vierailija

Koeta ajatella kanssaeläjiäsi samanlaisina Jumalan lapsina kuin itsekin olet. Jokainen on ollut uransa alussa epävarma, ja asiat on pitänyt opetella joskus kantapäänkin kautta. Anna itsellesi lupa erehtyä ja olla väärässä: sinun ei tarvitse olla täydellinen. Sano itsellesi, että olet hyvä, riittävän hyvä.

Muista tosiaankin, että se varman ja erehtymättömän oloinen työkaverisikin on joskus ollut uransa alussa nuori ja epävarma - kuvittele itsesi hänen paikalleen ja taaksesi vuosien työkokemus, kyllä varmuus löytyy sinullekin ajan saatossa. Kysy rohkeasti, jos et osaa tai tiedä. Kukaan ei ime pätevyyttä ja ammattitaitoa äidinmaidossaan, sillä pätetyys opitaan käytännön työssä.

Keksi itsellesi muutakin elämää kuin työ pelkästään, vaikka työ uran alussa viekin pitkän siivun ajastasi. Vähitellen helpottaa. Älä pelkää ihmisiä, ja jos jännittää, sano se reilusti vaikka ääneen. Jännityksen jä esiintymispelon sanoiksi pukeminen ajaa "mörön" pois. Kyllä sinä pärjäät. Enkeleitä elämääsi!

3. Minulla on koko ikäni eli kohta 60 v ollut ahdistuneisuushäiriö, diagnostisoitiin joskus parikymppisenä. Ei siihen ole auttaneet pitkäaikaiset terapiat eikä lääkitykset. Sen kanssa on vain totuttava elämään.

Ahdistuneisuuteeni ei kuitenkaan liity minkäänlaista jännittämistä. Esiinnyn mielelläni enkä jännitä muutoinkaan, vaikka en mikään puhemylly olekaan, mikä tuntuu joitakuita häiritsevän.

Minua puolestaan häiritsee se, että ahdistuneisuus ja jännitys sotketaan toisiinsa.

Ja aloittajalle: ei kannata ajatella kovin paljoa sitä, mitä muut sinusta ajattelevat. Eivät välttämättä mitään eivätkä useimmat ihmiset sitäpaitsi ole pahantahtoisia.

4. nn-- Vierailija

Jospa vaadit itseltäsi liikaa ja siksi sinusta tuntuu, ettet ansaitse palkkaasi. Ei kukaan ole täydellinen työssään ja jokainen tekee virheitä ihan joka päivä. Uskon, että olet hyvä kun vain luottaisit enemmän itseesi. Kuntoile paljon, se auttaa rentoutuman ja tuo hyvää mieltä elämääsi.

5. oma kokemus Vierailija

Kuntoilu ei valitettavasti paranna ahdistushäiriötä, vaikka se mukavaa olisikin. Normaalistressiin se voi toki joillekin tuoda helpotusta. Ennemmin suosittelen mielen rentouttamista tunnepäiväkirjan ja ratkaisukeskeisten ajatusmallien avulla. Kokemusta on. Luottamusta itseen ja muihin täytyy aktiivisesti opetella.

6. ktis Vierailija

Kiitos vastauksista.

Tätä ahdistuksen ylipäämistä vaikeuttaa masennus ja väsymys. Tekee vain mieli pistää hanskat tiskiin.

Olin juuri palaverissa, jossa en saanut sanaa suustani. Meitä oli siis siellä vain kolme, joten kyllä se näkyi muillekin. Musta tuntuu että joudun koko ajan sellaisiin tehtäviin, joihin mulla ei ole mitään kokemusta ja taustatietoa. Ehken ole soveltuva koko rooliin ollenkaan. Tai sitten käyn liian hitaalla. Tai sitten kaikki yhdessä vyyhdessä ahdistuksen kanssa.

Mitenhän tästä.

7. Suenna Vierailija

Mietin miten asiat on vuoden aikana muuttunut? Oletko vielä samassa työssä ja onko ahdistuneisuus muuttunut johonkin suuntaan?
    Minulla on jonkinlainen sosiaalinen fobia, ja se tulee ilmi juuri työssä (m.m.). En itse haluaisi että tämä jatkuisi enää, haluan olla stressaamatta ja välttelemättä sosiaalisia tilanteita. Mutta yks on varma; lääkkeitä en syö.

8. Jännittäjä Vierailija

Myös minua kiinnostaa missä menet nyt - itsellä ihan samanlainen tilanne ja olisi kiva kuulla, miten olet pärjäillyt. Tunnistan itsessäni juurikin liiallista vaativuutta itseäni kohtaan..mutta mikäköhän konkreettisesti auttaisi eteenpäin?

9. hellu Vierailija

Pää ei kestä työntekoa, se on paha ongelma liian monille niille, jotka ovat nuoruudessaan tottuneet kaiken saamaan ilman suurempia ponnistuksia.

10. Katkera Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kannustus puuttuu. Se auttaisi eteenpäin. Vaaditaan vaan koko ajan lisää ja parempaa. Mikään ei riitä.

11. Rauhanen Vierailija

Tämä on vanha ketju, mutta vastaan silti. Jos ihmisellä on jatkuvaa väsymystä ja uupumusta jokapäiväisessä elämässä, niin kannataa
    tutkituttaa KILPIRAUHASARVOT

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri