Hae Anna.fi-sivustolta

sosionomeista uutisissa

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä sosionomi, 21.09.2006.

1. VTM/pätevä stt Vierailija

Sosiaalialan kelpoisuuslain mukaan sosiaalityöntekijältä vaaaditaan ylempi kork.koulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu sosisaalityön yliopistolliset pääaineopinnot (=n. 100 ov) yliopistossa.

Sosionomit osaavat sosiaaliohjauksen ja sosiaalityöntekijät sosiaalityön. Ne ovat 2 eri asiaa. Sosionomeja toimii sosiaalityöntekijöiden sijaisuuksissa, koska sosiaalityöntekijöistä on huutava pula. Tämä näkyy valitettavasti työn jäljessä ja laillisuudessa.

Sairasta todella, että lasten huostaanottoja voi valmistella ties millä koulutuksella.

2. Hihheh Vierailija

Taas yksi VTM, joka uurasti tutkinnossaan 6 vuotta ja nyt pettyi, kun ei saakaan korkeaa palkkaa... Ole vähän avarakatseisempi. Eivät ne sinun juuri ja juuri läpäisemäsi tentit tuo sinulle yhtään sen parempaa osaamista asioihin kuin muillekaan.

3. tietämätön* Vierailija

Mitä sosionomit sitten oikein tekevät? Minua kiinnostaisi vaihtaa sosiaalialalle, sillä haluaisin tehdä oikeasti tärkeää työtä, mutta en haluaisi enää opiskella vuositolkulla... Ehkä mahdoton yhtälö, sillä eihän oikotietä onneen ole.

4. Kyllä sosiaalityöntekijäksi opiskelevat tulevan palkkansa tietävät, ei siinä kukaan pety. Mutta esim. huostaanotto on niin voimakas toimenpide että jo asiakkaiden oikeusturvan kannalta pitää työntekijöiden olla päteviä.

Sosionomi voi työskennellä esim perhetyöntekijänä tai ohjaajana joko sosiaalitoimistossa tai erilaisissa laitoksissa.

5. kyselyikäinen Vierailija

Asiasta puheen ollen pakko kysyä: paljonko sosiaalityöntekijän peruspalkka on?

6. pätevä sossu Vierailija

Kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen palkkani on 2645.51€/kk ja tiedän että moni saa paljon vähemmän. Joten ei ole hurraamista.

7. Ikono Vierailija

Hei, jos olisit kirjastonhoitaja, saisit nyt jotain 2000 egeä kuussa, jos sitäkään. Ja samalla lailla yliopistokoulutus vaaditaan. Että ole kuule tyytyväinen palkkaasi.

Itse olisin ikionnellinen jos joskus saisin tuon verran....

8. Dodo Vierailija

No tuota! Rinnastatko sosiaalityöntekijän ja kirjastonhoitajan työn? Sosiaalityössä vaikutetaan ihmisten yksityiselämään mitä suurimmassa määrin ja joudutaan tekemään ratkaisuja, jotka vaikuttavat monen ihmisen elämään. Itse en vertaisi näitä kahta ammattia toisiinsa...

9. Mjau Vierailija

Olen sosionomi lastensuojelulaitoksessa pääkaupunkiseudulla, 9 vuotta työkokemusta sosiaalialalta. Palkkani ilman vuorolisiä 2000 euroa, lisät tosin nostavat sitten ansiot lähelle 3300 €/kk (brutto), teen yötyötä. Vastavalmistuneiden peruspalkka on 1878 euroa. Ei tätä kyllä pelkällä peruspalkalla tekis erkkikään =(

10. lastensuojelusossu Vierailija

Tekisitko sillä palkalla lasten huostaanottoja? Onko vastuu ja palkka suhteessa toisiinsa?

11. Argh! Vierailija

Tämä sosionomi saa vakuutusyhtiössä asiantuntijana 2500e/kk bruttona. Ja ihan pätevä olen tähän hommaan. Mielestäni sosionomin koulutuksella tehtäväkenttä on hyvin laaja, mahdollisuuksia löytyy siis monenlaisia. Itse ohjaajan työhön vammaispalvelussa kyllästyneenä (tai oikeastaan palkkaan yms asioihin) vaihdoin toimistohommiin, enkä ole katunut. Sosiaalitoimisto työpaikkana ei koskaan ole kiinnostanut, jos olisi, olisin yliopistoon pyrkinyt.
    Jotenkin ottaa korvaan tuo "Sairasta todella, että lasten huostaanottoja voi valmistella ties millä koulutuksella."-lausahdus. Sosionomilla kuitenkin on paljon tietoa lainsäädännöstäkin yms., joten tuskin kyseessä kuitenkaan "ihan mikä tahansa" koulutus on.

Sitäkin ihmettelen, mihin perusti joku lausuntonsa siitä, että sosionomeja valmistuu liikaakin? Käsittääkseni nyt jo on työllistymisaste melko hyvä, ja kuten tiedämme, suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle nimenomaan sosiaali- ja terveysalalla todennäköisesti tulee jopa työvoimapula. Joten missä ne liiat sosionomit ovat? Lähihoitajia on käsittääkseni viime vuosina tuotettu kuin liukuhihnalta eikä koulutuksen taso aina ole ollut kovin kehuttava..

12. VTM/pätevä STT Vierailija

Hauskaa, että tämä keskustelu on vielä käynnissä. En olekaan ollut elleisssä sitten joulun.

Kommentillani huostaanottojen tekemisestä ties millä koulutuksilla tarkoitin koko sitä kirjavaa porukkaa, joka säheltää esim lastensuojelun sosiaalityöntkijän sijaisuuksissa. Sosionomit ovat yksi osa tuota porukkaa, mutta lisäksi siellä on mm. nuoristyöntekiöitä, sosiologeja, sosiaalipoliitikkoja, yhden vuoden yliopistossa sosiaalityötä opiskelleita jne...Kyllä pitäisi vaatia lain ehdota täyttävää pätevää sosiaalityöntekijää tekemään ja valmistelemaan noin isoja päätöksiä.

Sosionomeista sen verran, että on hyvä koulutus moniin tehtäviin. Itselläni on hyviä kokemuksia mm. työparina toimimisesta ollessani aikoinaan vielä sosiaalityössä. Erityisesti asiakastaidot ovat erinomaiset, hallinto ja laki sitten vähän heikommat. Mutta taso vaihtelee hirveästi sen mukaan misä on valmistunut. Hkin Diakista tulee kokemukseni mukaan rautaisin ammattitaito.

Itse jätin kenttähommat vuosia sitten. Suuri osa meistä pätevistähän työskentelee mm. HR-puolella, erilaisissa projekteissa päälliköinä ja suunnittelijoina, tarkastajan tehtävissä jne...itse voisin tehdä vielä sosiaaliyöntekijän tehtiviä, jos palkkataso olisi samaa kuin nykyisessä duunissa, eli 3500 euroa.

Sosiaalityö oli tosi kivaa työtä, valitettavasti en pystynyt elättämään niillä tuloilla perhettäni, vaikka mieskin on töissä. PK-seudulla asumiskustannukset ovat niin suuret.
    Sama ongelma vaivaa monia sosiaalityöntekijöitä...leivän perässä on mentävä.

13. opintojen laajuus on oikeasti 210 opintopistettä. Työtä tuntuu olevan ihan ok, ainut mikä harmittaa on se, ettei mielenterveyspuolella olla tajuttu vielä kuinka asiakkaat/potilaat hyötyisivät sosionomi- työntekijästä. Painotus siellä hoidollisella puolella, silti myös kuntouttaminen ja hoiva tarpeen, etenkin juuri mielenterveysongelmaisten parissa. Tämä edellyttäisi tietysti varojen lisäämistä työvoiman palkkaamiseen mikä monesti olisi kunnasta/valtiosta kiinni. Mielenterveysongelmaiset ovat "huonoja" vaatimaan, siksi lääkkeiden jakamisen ja psykoterapian on katsottu riittävän. Olen varma, että vielä joskus huomataan laaja-alaisen sosionomi-tutkinnon arvo ja yös mielenterveyspuoli avaa ovensa.

14. Tiia- Vierailija

Sosionomit, kertoisitteko missä olette opiskelleet? Onko ketään pohjoisesta päin? Kiinnostaisi vaan näin lähestyvän yhteishauan aikaan kuulla millaista on ollut opiskella sosionomiksi pienemmillä paikkakunnilla esim. Kokkola, Ylivieska, Kemi, Rovaniemi. (Rovaniemihan ei nyt ihan pikkunen paikka ole, mutta kuitenkin). Ja yleensä kaikille, onko sosionomi koulutukseen vaikea päästä sisään?

15. Itse opiskelen tällä hetkellä Kokkolassa sosionomiksi, taustalla lähihoitaja-tutkinto. Tarkoituksenani olisi vaihtaa viimeiseksi pariksi opiskeluvuodeksi Ylivieskaan, sillä sinne olisi lyhyempi matka kulkea..

Pääsykoe oli todella haastava, mutta senkin perimmäinen tarkoitushan on karsia OIKEASTI empaattiset ja sos.- ja terv.alalle soveltuvat ihmiset. Joten jos oikeasti vietti vetää alalle, niin positiivisella mielellä ja omana itsenä vaan paperit vetämään! Tsemppiä! :)

16. Tiia- Vierailija

Kiitos vastauksestasi! Voisitko kertoa hieman tarkemmin millainen pääsykoe oli? Oliko saman tyyppinen kuin lähihoitaja koulutuksen pääsykoe? Tietenkin tähänhän voi vastata kuka tahansa koulussa oleva/valmistunut. Olisi kiva tietää mitä on odotettavissa, jos hakupaperit laittaa ja kutsu pääsykokeeseen tulee.

17. Oli aika lailla samantyylinen pääsykoe kuin lähihoitajakoulussa, itse tosin olin saada tajuttomuuskohtauksen paniikista kun pääsykokeissa tuli jotain matemaattisia ongelmanratkaisutehtäviä! Muistaakseni (painotus sanalla muistaakseni...:D) ne kuitenkin oli jotain päättelytehtävän tyylisiä, sillä esim. minä en niitä kyllä matikan taidoillani olis ratkaissut. Itse antaisin sulle vain vinkkiä pääsykokeeseen, että nuku edellisenä yönä piiiiitkät yöunet ja ajattele kaikkea ihan muuta kuin pääsykoetta. Itse jännitin ihan älyttömästi (jälkeenpäin ajateltuna ihan naurattaa), mutta pääsykokeiden jälkeen tulin siihen tulokseen että minä itsehän siellä kuitenkin olin se pääasiallinen "väline" jota opettajat ja psykologit tutkaili, ei niinkään kaikki se mitä itse papereissa kysyttiin. Onko hakupaperit jo vetämässä? ;)

18. Tiia- Vierailija

19. dfjk Vierailija

liekköhän sosionomi kuitenkin se alempi korkeekoulututkinto..

20. ystävä vain Vierailija

Mä tunnen sosionimeja, joista toinen työskentelee perhepäivähoitajana palkka brutto 1260e ja toinen koulunkäyntiavustajana erityiskoulussa palkka noin 1500 e kk Brutto. Että repikää siitä.

21. VTM/pätevä stt Vierailija

Sosionomi AMk ei ainakaan ole ylempi kork.koulututkinto. En ole varma onko se sitten alempi vai ihan yleisesti korkeakoulututkinto. Anyway sosionomi AMKilla ei ole sosiaalityöntekijän pätevyyttä eikä hänen täten tulisi toimia sostt:n tehtävissä, mutta kelpoisuuslakia 272/2005 kierretään kunnissa törkeästi ja nykyään yhä harvemmilla sosiaalityöntekijöillä on lain asettama kelpoisuus hoitaa tehtäväänsä. Tämä näkyy valitettavasti asiakkaan edun polkemisena ja työn laadun heikkenemisenä.

Ylemmällä kork.koulututkinnollakin pätevyyden saa VAIN, jos on suorittanut sosiaalityön YLIOPISTOLLISET pääaineopinnot. Eli AMK-jatkotutkinnot eivät anna kelpoisuutta.

22. sosionomi (amk) Vierailija

Eipä kannata yleistää tuota laisäädäntöön liittyvää osaamista kaikkiin sosionomeihin. Olen itse valmistunut sosionomiksi (amk) ja voin rehellisesti tunnustaa, että hallintoon ja lainsäädäntöön ei minun ammattikorkeakoulussani (varmasti yksi suosituimmista amk:sta ellei jopa suosituin) kiinnitetty juuri minkäänlaista huomiota (yksi hyvin pinnallinen opintojakso tarjottiin kaikille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille yhteisesti!) Tätä taustaa vasten ihmettelen, miten sosionomin (amk) koulutuksella kukaan edes uskaltaa hakea esim. lastensuojelun sosiaalityöntekijän tehtäviin. Olen ylpeä sosionomi (amk)-tutkinnostani, mutta sosiaalityöntekijän tehtävät kuuluvat kyllä jo asiakkaiden oikeusturvan toteutumisen kannalta päteville työntekijöille.

Opiskelen tällä hetkellä sosiaalityötä yliopistossa. Hallintoon ja lakiin liittyvät asiat käydään yliopisto-opinnoissa tarkemmin läpi - niin kuin totta kai kuuluu!

23. Piti tulla kurkkaamaan, vieläkö liikuskelet näillä sivuilla. Onko tullut kutsua päsykokeisiin?????? :D

24. Tiia- Vierailija

25. No, onko kuulunut vielä tuloksia...?? :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri