Hae Anna.fi-sivustolta

Sossun takuuvuokra ei käy

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Kohta kai asunnoton, 23.04.2010.

1. Kohta kai asunnoton Vierailija

Tosi kiva. Menee näköjään kaikki vuokra-asunnot sivusuun, kun tarjoan vuokravakuudeksi sossun kirjallista takausta. Ei kelpaa se yksityisille vuokranantajille. Muutenkin todella nöyryyttävää joutua tarjoamaan sitä yhä uusille ja uusille vuokranantajille ja välittäjille. Aika moni ihminen tietää jo, että olen sosiaalitoimiston asiakas. Yksityisyydensuojaa ei siis ole lainkaan!

Olen jonottanut kaupungin asuntoa koko sen ajan, mitä olen tässä kaupungissa (Helsinki) asunut, eli usean vuoden - uusin hakemuksen jatkuvasti, kun se umpeutuu, eli tietoni ovat kyllä ajan tasalla. Ei vaan ole käynyt arpaonni (sama Saton ja VVOn suhteen). Nykyisestä asunnosta joudun muuttamaan, koska asunnon omistaja tarvitsee sen omaan käyttöönsä pian. Niin, ja tässä ei myöskään ollut takuuvuokraa, koska oli tutuntutun kautta vuokrattu.

Ja ennen kuin joku ehdottaa töihin menoa, niin tiedoksi: olen jo töissä. Mutta palkkani on niin pieni, että saan lisäksi pikkusumman kuukausittain sossusta sekä lääkekulut ja sähkön maksavat. Ja nyt avustavat muutossa vuokramarkkinoilla täysin hyödyttömällä paperilla, eli kohta olen kai asunnoton.

2. Ex-isännöitsijä Vierailija

Hei älä työnnä ensimmäisenä sitä vuokravakuuspaperia vuokranantajan eteen, vaan pyri saamaan ensin allekirjoitettu vuokrasopimus ja vasta sen jälkeen annat sen ja kerrot, että se on täysin saman arvoinen jos antaisit rahaa.
    On nimittäin niin, että vuokranantaja ei saa tuhlata niitä sinun vakuusrahojasi mihinkään, vaan ne on talletettava pankkitilille, nekun eivät ole vuokranantajan rahoja vaan vuokralaisen.

Toisaalta jos lennät ulos asunnostasi niin kyllä kaupungilta pitää löytyä sinulle joku luukku. Eivät ne voi sinua kadulle laittaa.

3. työtön. Vierailija

Tota, ei sellanen sais vaikuttaa, mistä takuu tulee! Kyllä ylläoleva kirjoittaa asiaa, mistä pirusta ne ennen sopimuksen kirjoittamista tietävät sossukontaktisi?!
    Miten oikein esittelet itsesi? En nyt heti lähtisi kauhean negatiivisesti pienituloisuutta ja surkeaa elämääni esittelemään, vaan vähän myyntihenkisyyttä mukaan! Ei nyt varsinaisesti valehdella, mutta sillä tavalla positiivisesti esittelet itsesi ja asenteella, että "koko ajanhan tässä ollaan parempaan päin menossa"- tyyliin.
    Vaikka nyt menee huonosti, niin ei se tarkoita, että tulevaisuus ei olisi parempaan päin. Eiks niin?

4. Toinen näkökulma Vierailija

Vuokranantaja voi vaatia vuokravakuuden pankkitilille, joko omalleen tai erilliselle vuokravakuustilille. Tämä myös mainitaan aina vuokrasopimuksessa. Jos vuokralainen ei pysty rahavakuutta toimittamaan vaan tarjoaa sen sijaan soskun vakuuspaperia, ei hän ole täyttänyt vuokrasopimuksen edellyttämää ehtoa jolloin vuokranantaja voi purkaa sopimuksen välittömästi.

Ymmärrän ap:n harmistuksen, mutta ymmärrän myös vuokranantajia. Jos vuokralaisissa on valinnanvaraa, valitsisin itsekin mieluummin parempipalkkaisen vuokralaisen kuin sellaisen, joka elää edes osittain soskun rahojen varassa. Koska KESKIMÄÄRIN hyväpalkkainen ihminen on varmempi vuokranmaksaja ja pitää asunnosta parempaa huolta kuin soskun asiakas. Ja huom, KESKIMÄÄRIN, joka ikävä kyllä kolahtaa myös niiden täysin kunnollisten mutta pienituloisten nilkkaan.

Pitää muistaa, että vuokrattava asunto on usein vuokranantajan suurin omaisuus (oman asunnon jälkeen), jolloin on luonnollista että kaikki hankaluudet pyritään minimoimaan - vaikka se tarkoittaisikin joiden ihmisryhmien luokittelua hieman epäreilusti.

5. Entinen vuokraaja Vierailija

Juuri näin. Vuokrasin joskus asuntoani ja kyllähän aika paljon tuli kyselyistä henkilöilta, joiden vuokra/takuu tulisi sossusta. Sitä ei vain kertakaikkiaan uskaltanut antaa asuntoa tuollaisella. Asiaan ei paljoa vaikuta se, että vuokran/takuun saanti on sossun kautta varma, vaan pelkäsin enemmän asunnossa mahdollisesti tehtäviä tuhoja.

Tiedän kyllä, että suurin osa pienituloisista on siistejä, mutta kun tuntui kuitenkin siltä, että näiden kunnollisten osuus työssäkäyvistä oli vieläkin suurempi.

Ap:n kannattaisi käydä henkilökohtaisesti kaupungin asuntotoimistossa valittamassa tilannettaan. Heillä on mahdollisuus antaa sinulle jokin luukku välittömästi, mikäli onnistut heidät vakuuttamaan. Ota lisäksi huomioon, että kaupungilla on kahta hintaluokkaa olevia asuntoja. Muista hakea myös niitä kalliimpia, koska sinua kuitenkin avustetaan vuokrassa. Niiden kaikkein halvimman hintaluokan asuntojen saanti on aika lailla toivotonta.

6. Häiriköt Vierailija

Asun osaketalossa jossa pari asuntoa on vuokralla. Toinen just sossun kautta. Ainut asunto josta tulee järjestyshäiriöitä. Omistaja yrittää miettiä pätevää syytä saaada nopeasti (eli heti) vuokralaiset pihalle. Mutta joudutaan kai katsomaan niitä vielä pari kk. Ei enää ikinä meidän taloon sossun asiakkaita!

7. Hienoa Vierailija

Minä saan toimeentulotukea ja en koskaan ole aiheuttanut ainuttakaan järjestyshäiriötä. Mutta sen sijaan olen joutunut kyllä poliiseja soittelemaan muiden takia. Viimeksi viime yönä kuului sellaista äänenpitoa et joutu miettimään poliisien soittamista.

8. vit****a Vierailija

Äänekkäät naapurin yöpanemiset ärsyttää. Akka ääntelee aivan kuin ois hädässä. Teeskentelijä. Onneksi oma akka on hiljainen, menis koko homma perseelleen, jos vielä rupeis oooh, hoo yms. Ei se niin ihanaa voi olla, ku muna vaan vatkaa. Liekö käyttävät jotain seksipillereitä.

9. Kati Vierailija

Sos.toimen asikkaissa on aivan normaaleja ihmisiä, kaikki eivät ole häiriköitä. Ihan yhtälailla töissä olevissa ihmisissä löytyy jos jonkinlaista hörhöä, jotka jättävät vuokransa maksamatta, häiriköivät ja rikkovat paikat. Kokemusta on on näistä ns. kunnollisista ihmisistä,ikävä kyllä.

Ei pitäisi koskaan leimata ihmisiä jonkin "kyltin" alle.

Itselläni on 6 asuntoa vuokralla henkilöille, joiden vakuudesta ja vuokrasta vastaa sos.toimisto. Ei mitään ongelmia, siistejä fiksuja ihmisiä, jotka kiitettävästi koettavat saada opiskelu-/ työpaikkaa Suur-Helsingin alueella. Ja se on helpommin sanottu kuin tehty.

10. Mieli ja kuvitus Vierailija

Ja sit sä heräsit :D Ettäkö täällä hätäpalstalla kirjoittelis joku grynderi-roisos joka vuokrailee asuntojaan sossulle... haloo :DDDDDD

11. Kati Vierailija

Sisälukutaidossasi olisi parantamisen varaa!
    Vuokraan asuntojani IHMISILLE - en siis sos.toimistolle.

Ja jokaisen asuntoni alkupääoman olen säästänyt omista tuloistani, enkä siis lukeudu gryndereihin:)

12. epäilevä elli Vierailija

En usko että sinulla mitään asuntoja on. Olet itse vuokralla ja sossu maksaa vuokrasi. Kantakaupungissa kuusi asuntoa omistava ei pysty maksamaan omilla tuloillaan asuntoja. Ei edes sitä alkupääomaa. Lainaraha kuuteen asuntoon olisi hiton kallista. Pitäisi olla joku trumppi. Jotta höpö höpö.

13. Kati Vierailija

No eipä tämä mikään uskon asia olekaan.

Otahan selville,mitä yksiöt maksoivat 1990-luvun hintaromahduksen jälkeen, äläkä katso tämän päivän hintoja.
    En ole koskaan sanonut, että asuntoni sijaitsevat kantakaupungissa - vaan Suur-Helsingin alueella:) Hyvämaineiset lähiöt 7-10 km säteellä keskustasta olivat sijoituksen arvoisia kohteita.

Oma säästö-osuus 1000 e/kk, tekee jo vuodessa yhden asunnon peruspääoman ja lopusta vastasi pankkilaina. Ja säästämisen olin aloittanut jo valmistuessani ammattiin vuosia aiemmin.
    Vanha sääntö pätee tähänkin - ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

14. Minullekaan ei ole käynyt sossun takuut. Sehän ei ole sama kuin rahallinen takuu. Ja sitten en oikein ole luottanut, että sossu riitelemättä maksaisi niistä takuista tarvittaessa.
    Loppuvuosina sitten siirryinkin siihen,että korotin vuokraa niin, että vuodessa sain takuuvuokran. Tosin pitempiaikainen vuokralainen siitä sitten kärsi kun maksoi "takuuvuokraa" joka vuosi. Vuokralaisten jälkien siivous oli sitä luokkaa, että myin asunnon kun alkoi mennä miinuksen puolelle.

15. En minäkään usko tähän äiti-teresaan. Tuskin oikeassa elämässä kukaan vuokraisi sossun asiakkaille asuntojaan peräti kuutta kappaletta ja jos ...mitä en siis usko... vuokraisi, niin tuskinpa olisivat kaikki kuvatunlaisia mallikansalaisia. Se pisti myös epäilyttämään tarinaa, että vuokraemäntä tietäisi noin tarkasti kuinka vuokralaiset elävät. Teetkö kotikäyntejä heitä kun tiedät "kiitettävän" elämän?

16. Kati Vierailija

Kerrohan, faktoihin perustuen, millaiseksi luulet kaikkien sos.toimen asiakkaiden olevan? Etenkin kun tunnut niputtavan kaikki toimeentulotukea saavat luusereiksi.

Tiedoksesi, että uskon omaan ihmistuntemukseeni jo koulutuksenikin perusteella ja ehkäpä siitä syystä minulle on onnistunut valikoitumaan vuokralaisiksi vain normaaleja, fiksuja ihmisiä.
    Ne ihmisen näytöt ja taustat kertovat paljon:)

17. En henk.koht. tunne yhtään sossun aisakasta. Mielestäni normaalit, fiksut ihmiset käyvät töissä, opiskelevat tai ovat eläkkeellä. Suurin osa ihmisistä huolehtii itse asuntomenoistansa. He ovat mielestäni niitä normaaleja fiksuja ihmisiä. Erilaisia tutkimuksia olen lukenut ihmisistä jotka tarvitsevat yhteiskunnan tukija. Myös lehtireportaaseja kun on heistä seurannut, niin eivät mielestäni ole niitä kaikista fiksuimpia. Suurin osa. Edelleen siis olen sitä mieltä, että olet yhden sortin tarinatäti. Ettet vaan se sama, joka tilanteiden muuttuessa vaihtaa olemustaan. Milloin on lakitoimiston osakas punavuoresta, milloin huippumalli ja milloin mikäkin. Sori vaan, mutta myös minun ihmistuntemukseni on erittäin hyvä, siispä haistan teidät päiväunien näkijät helposti.

18. Kati Vierailija

Voitko rehellisesti, käsi sydämellä sanoa, ettei tuttavapiiriisi kuulu ketään pienituloista, työtöntä, osa-aikatyötä tekevää? Jos näin on, elät todellakin "umpiossa" elävän elämän ulkopuolella.

Mietihän mikä heidän tulotasonsa on, jotka tekevät esim. kaupan alalla osa-aikaista työtä ja koettavat siinä sivussa kouluttautua esim. uuteen ammattiin / parantaa omia työllistymismahdollisuuksiaan. Tai akateemisen koulutuksen saaneita, jotka on saneerattu työpaikoistaan ulos jne.

Suur-Helsingissä on mm. useita satoja maistereita ja muita akateemisen koulutuksen saaneita, jotka ovat kaupan kassalla, taksikuskeina, varastomiehinä jne. Heillä on halu tehdä oman alansa töitä, mutta kun niitä nyt vain ei riitä kaikille.

Tässäpä sinulle faktaa näin aluksi - http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2002/53/fi/1/ef0253fi.pdf

Ja minun ei ole vielä tähän ikään mennessä koskaan tarvinnut esiintyä muuna kuin omana itsenäni:)

19. Kati jatkaa Vierailija

20. Kyllä kuuluu pienituloisia, yksi oli jonkin aikaa työtön, mutta ei enää. Mutta EI sossunasiakkaita. Yksi saa kelalta asumistukea, mutta hänkään ei ole tarvinnut sossun takuita vuokraan. Mielestäni ystäväpiirini ja läheiseni ovat aivan normaaleja ihmisiä. En elä umpiossa tai tietämättömä maailman hädästä. Monet ihmiset joutuvat syystä ja toisesta vaihtamaan ammattia. Mutta se ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sossuasiakkuutta. Omituiset piirit sinulla.

21. Kati Vierailija

Määrittelisitkö hieman tarkemmin, minkälainen Ihminen on mielestäsi sossun asiakas.
    Kerrohan samalla mikä on minimi-euromäärä, joka tarvitaan normaaliin elämiseen ja vuokraan Suur-Helsingin alueella.

Lähtökohta on, että me kaikki olemme Ihmisiä, varallisuuteen katsomatta ja taustoistamme riippumatta:)

22. tääl yks Vierailija

sossun asiakas. Ole yksinhuoltaja ja kunnon kansalainen. Sossu maksaa elatusavun, kun ex-äijä on varaton ja työtön. Käyn töissä, mutta asunnot on kalliita.

23. Njaa... Vierailija

Mistä te tiedätte, että kuka on sossun asiakas ja kuka ei? Mistä te tiedätte, että onko joku saanut vuokratakuun sossulta vai ei?

Minä nimittäin tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat saaneet takuuvuokran sosiaalivirastolta. En silti kutsuisi heitä "sossun asiakkaiksi", sillä vaikka takuuvuokrasta on se takuu annetukin, ei tietääkseni siellä sossussa tarvitse sen jälkeen ravata.

Molemmat vuokratakuun saaneista rahoittavat osan vuokrasta Kelan asumistuella ja palkalla ja toinen tällä hetkellä asumistuella ja työttömyyskorvauksella. Ensin mainittu oli sairauden vuoksi pois työelämästä ja on nyt osa-aikatyössä ja toinen on konkurssin kokenut yrittäjä, joka ei ole vielä löytänyt töitä.

Nämä siis tiedän, koska molemmat ovat kertoneet tilanteestaan. Tuttavapiiriini kuuluu muitakin pienituloisia, esim. opiskelijoita, kotiäitejä, osa-aikatyöläisiä ja sairaseläkeläisiä, joista kenties joku saa sosiaalivirastosta toimeentulotukea ja joku kenties Kelalta asumistukea, mutta varmaksi en sitä tiedä, sillä he eivät ole kertoilleet asiasta. Tiedän myös toisen ääripään, yksi henkilö saa peruspäivärahaa ja asumistukea ja omien sanojensa mukaan myös sosiaalivirastosta jotakin rahaa, mutta tekee jatkuvasti niska limassa pimeitä töitä. Siksi sanon omien sanojensa mukaan, sillä enhän voi tietää varmaksi sitä suunnatonta tukien määrää, joilla hän aina kehuskelee, ne voivat olla totta kai vain puhettakin.

24. Silmä käteen Vierailija

Vastauksen olisi voinut päätellä jo ap: tekstistä:
    ... kun tarjoan vuokravakuudeksi sossun kirjallista takausta.

Eli kyllähän sen erottaa, laittaako vuokralainen takuurahat tilille vai tarjoaako soskun kirjallista takausta. Soskuhan ei ikinä anna rahaa vuokratakuuksi, vaan aina kirjallisen sitoumuksen.

25. Njaa... Vierailija

Juu, tämä on totta, mutta kysymykseni olikin osoitettu hänelle/heille, jotka kertoivat, että eivät tunne yhtäkään sossun asiakasta. Ihmettelin siis, että mistä itse kukin voi kaikista tuttavistaan tietää, onko heistä joku sossun asiakas tai saanut vuokratakuunsa sieltä (ellei siis ole itse vuokrantanaja). Totesin, että itse tiedän omasta tuttavapiiristäni kaksi, sillä he ovat itse kertoneet asiasta, sen sijaan joku muukin voi olla, mutta en vain sitä tiedä, kun näitä kahta lukuun ottamatta kukaan ei ole asiasta kertonut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri