Soveltuvuus kokeen henkilökohtaiset kysymykset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5+8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5+8

Vieras
Millaisia kysymyksiä teiltä on kysytty koulujen pääsykoe haastatteluissa liittyen henkilökohtaiseen elämään? Itse koin jotkin kysymykset liian henkilökohtaisiksi mutta vastasin niihin kuitenkin. Multa kysyttiin esim. monta lasta minulla on ja minkä ikäisiä. Mainitsin että olen matkustanut jonka jälkeen kysyttiin missä maissa ja teinkö töitä siellä ja mitä töitä? Terveydentilaa kysyttiin ja mainitsin ohimennen että olin puoli vuotta aiemmin kaulan alueen leikkauksessa joka ei mitenkään tietenkään vaikuta liikuntakykyyn. Siitä kyseltiin miksi ja mitä leikattiin. En oikein tykännyt tästä koska kyseessä oli kasvain joka laikattiin. Kerroin sen kuitenkin. Mielestäni tuo leikkaus asian yksityiskohdat ei kuulu valintakokeen kysymyksiin. Mainitsin jossain vaiheessa että en saanut lapsenvahtia johonkin paikkaan ja kysyivät olenko yksinhuoltaja? Huoltajuus asiat ei pitäs kuulua heille ,myöskään.

Melko pitkälle on menty sinun kohdallasi - toisaalta olet avoimuudellasi tietyllä tavalla ruokkinut kysyjän uteliaisuutta. Ihan kaikkea ei kannata noissa haastatteluissakaan kertoa. Tai siis ei pidä salailla, mutta tavallaan pitää olla sitten kaikelle sopiva jatkoselitys, jottei tule vääriä tulkintoja. Ja noita vääriä johtopäätöksiä välttääkseen kysjä on sitten mennyt aika henkilökohtaisuuksiin kohdallasi.

No noilla on sillai merkitystä, että miettivät miten kykenet suoriutumaan koulusta. Kun hain tradenomiksi opiskelemaan, mulla oli juuri 3v ja 5v täyttäneet lapset ja olin yh. Heitä kiinnosti miten olin suunnitellut rahoittaa opinnot, koska työssäkäynti samaan aikaan hieman hankalaa tuossa tilanteessa ja miten ajattelin yhdistää lapset ja koulun, että myös joskus valmistuisin. Suunnitelmani olivat realistiset ja valmistuin vuoden etuajassa peräti.

Mulla oli laskelmat valmiina ja vastasin ihan suoraan heille, sen mukaan miten olin raha-asiat laskenut ja miten lastenhoidon olin järjestänyt.

Joillain aloilla terveydellä suuri vaikutus, voi joutua jopa käymään terveystarkastuksessa ja se on ihan ok. Turha ottaa allergista leipomoon tai selkävaivaista vanhusten palvelutaloon.

Matkustelut ja ulkomailla oleskelut taas kertoo mm. siitä miten itsenäinen on ja esim. joku vaihto-oppilasvuosi saattaa nostaa pisteitä tai vaikka sopivan alan kohdalla työssäolo ulkomailla voi avittaa opiskelupaikkaan kiinni.

Mulla oli työkokemus papereiden joukossa myös todistus työstä joka tehty ns. "oman vanhemman yrityksessä" mutta työ liittyi hakemaani koulutukseen. Huomasin heti ettei sitä oteta "oikeana työkokemuksena" haastattelijan puheiden ja kysymysten perusteella. Jotenkin tuli tunne ettei mitään hyviä pisteitä saanut johtuen noista asioista mitä "urkittiin" eli vähän turhaan vieraille ihmisille omaa elämää kerron. Kiinnostaisi vielä kuulla toisten kokemuksia onko muilla kyselty kuinka henkilökohtaisia?

Yhteistyössä