Sp-taudit ha hiv-pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hajalla

Vieras
Haluan kysyä teiltä neuvoa. Mulla on ollut elämässäni neljä suhdetta. Lasten isän kanssa 13 vuotta yhdessäoloa ( yksi nuoruudessa) ja eron jälkeen olin 1,5 vuotta mihen kanssa. vähitellen kumi jäi pois. Erosta hänen kanssaan on jo yli vuosi ja joukkotarkastuspapassa mulla paljastui papaluokka 2 ja hpv. Tuntui että kuolen, oli niin häpeällinen olo. Oln juuri aloittanut uuden suhteen ja mietin vaan miten kertoisin miehelle. Olin ekaa kertaa elämässäni aloittanut suhteen ilman kortsua, olin kysynyt että eihän sulla ole tauteja, joo ei mullakaan. kuinka lapsellista kun jälkeen päin miettii :/. No pahin oli vielä edessä. Noin viisi päivää kun olin saaut tietää hpv:stä mulle tuli näppyjä alapäähän. Luulin että oireilen henkisesti niin pahoin, että siksi näpyt. No menin lääkäriin kun olin aika kipeä ja uudesta suhteesta oli tullut huuliherpeksestä suuseksissä mulle herpes genitaaleihin. Kävin tämän jälkeen sp-testeissä noin kolmen vkon päästä ja kaikki olivat negaa. Miehen kanssa puhuttiin asiat halki ja kaikki ok vaikka itsellä kamala masis onkin ko. asiasta. nyt olen alkanut pelätä hysteerisesti hiv:tä. Mistä voi tietää vaikka miehellä olisi se ja hän ei tiedä itsekään. Nin viikko sitten lopetettiin kortsun käyttö vaikka ensialkuun sitä käytettiin tuossa välissä, nyt aateltiin että kai ne on jo tarttunu, jos on. Nyt tuli kamala morkkis, miten jos mies onkin hiv-positiivinen .Auttakaa mä olen ihan hajalla jo noiden kahden ekan taudin jäljiltä, lääkärikin sanoi että onpa ollut todella huono tuuri :/

Jos pelkäät hivi:iä, mene testauttamaan itsesi ja pyydä kumppanikin mukaan. Jokaisen kannattaisi muutenkin käydä ainakin kerran elämässään sp-tautitesteissä - oman ja toisen terveyden vuoksi. Itseltä otettiin kaikki (paitsi hiv ja herpes) polilla, kun sairastuin kohtutulehdukseen.

Jos pelkäät hivi:iä, mene testauttamaan itsesi ja pyydä kumppanikin mukaan. Jokaisen kannattaisi muutenkin käydä ainakin kerran elämässään sp-tautitesteissä - oman ja toisen terveyden vuoksi. Itseltä otettiin kaikki (paitsi hiv ja herpes) polilla, kun sairastuin kohtutulehdukseen.
Mulla on lähete hiv-testiin, itse sen pyysin kun edellinen testitulos näytti kaikkien osalta negaa, mutta sanoin lekurille että haluan varmistuksen. Koitan ajatella että aika pieni todennäköisyys ett mulla olisi hiv tai siis miehellä mutta kun mulle tuli jo kaksi sp-tautia eihän sekään kovin todennäköistä ole. Nää kaksi saa jo mut hulluuden partaalle, mietin mitä pahaa olen tehnyt kun sain viikon sisällä tietää molemmista ja molemmat vielä viruspäräisiä. Jos mua jostain piti rangaista, eikö yksiki tauti olisi riittänyt :/ Tuntuu niin likaiselta olo, ettei ole tosikaan. En koskaan ajatellut että mun elämäni menisi pilalle tällä taalla :/

Viimeksi muokattu:
Niin ja jatkan vielä. Hiv on kuitenkin aika harvinainen tauti täällä pohjoisessa. Ellei miehesi kuulu riskiryhmiin, niin tuskinpa sinulla sitä on.

-------------

Vietin nuoruuteni 1990-luvulla Suomen kaakoisrajalla ja siellä miehet kävivät aika usein rajan toisella puolella maksullisssa naisissa. minulle tuli niinä vuosina sukupuolitautipelko, koska oli yleisesti tiedossa, että siellä käydään huorissa ja että meidänkin kaupunkimme miehet iästä riippumatta siellä asioivat + paikallislehdissä kirjoiteltiin säännöölisesti, että meilläpäin on erityisen paljon kondyloomaa ja hiviäkin todetaan enemmän kuin suomessa keskimäärin.

Selvisin siitä sitten iskostamalla päähäni, että "jos ei kondomia, ei seksiä" (tänä päivän ajattelen,e ttä olipa hyvä, että asuin nuoruuteni siellä, sillä opin hyvissä ajoin arvostamaan kondomia ja olemaan uskomatta "ei mulla mitään oo" fraaseihin. Ne miehet/naiset, jotka välittävät omasta ja toisen terveydestä, eivät koe ongelmana käydä sp-tautitesteissä)

Eivät kaikki miehet tietenkään prostituoiduilla käy (ja tarttuuhan se hiv muualtakin), mutta ne jotka käyvät, niin siinä ryhmässähän se ongelma on, sillä harvemmin asiasta turuilla ja toreilla kerrotaan, että hei kävin muuten prostituoidulla.

Mulla on lähete hiv-testiin, itse sen pyysin kun edellinen testitulos näytti kaikkien osalta negaa, mutta sanoin lekurille että haluan varmistuksen. Koitan ajatella että aika pieni todennäköisyys ett mulla olisi hiv tai siis miehellä mutta kun mulle tuli jo kaksi sp-tautia eihän sekään kovin todennäköistä ole. Nää kaksi saa jo mut hulluuden partaalle, mietin mitä pahaa olen tehnyt kun sain viikon sisällä tietää molemmista ja molemmat vielä viruspäräisiä. Jos mua jostain piti rangaista, eikö yksiki tauti olisi riittänyt :/ Tuntuu niin likaiselta olo, ettei ole tosikaan. En koskaan ajatellut että mun elämäni menisi pilalle tällä taalla :/

Niin... herpes on todella yleinen, joten itse en yllättynyt siitä, että kirjoitit siihenkin sairastuneesi. Samoin hpv on yleinen (minun tietoni mukaan) Ajattele niin päin, että hyvä, että todettiin ajoissa eikä sitten, kun papaluokka olisi ollut 4 tai 5.

herpes tuntuisi ainakin minusta kaikista kauheimmalta taudilta (sen hivin lisäksi). Herpestä kun ei voi parantaa, hiv paranee joskus, jos lääkitys saadaan ajoissa, mutta se on silti vuosien lääkitys hivin kanssa. hpv:n hoito on suomessa aika hyvällä tolalla.

p.s mullakin oli papaluokka joskus 2, joten ei se kakkonen mikään paha juttu välttämättä ole. Minulla sen nosti kakkoseen leukosyytit (vaaraton muutos, ei aihetta lisätutkimuksiin)

Viimeksi muokattu:
En koskaan ajatellut että mun elämäni menisi pilalle tällä taalla :/

No onhan sukupuolitauti (saati kaksi) tietysti ikävä juttu, mutta ehkä sinun elämäsi ei nyt kuitenkaan ole pilalla. Etenkin jos ajattelet, että tälläkin hetkellä joku on jossain juuri saanut tietää, että hänellä on kasvain päässä ja puoli vuotta elinaikaa. Sukupuolitaudit ovat hyvin hoidettavissa, hiv:kin kanssa pystyy nykyään elämään vuosikymmeniä lähes normaalia elämää.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä