Hae Anna.fi-sivustolta

Speltin ja tavallisen vehnän ero?

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä spelttiäkö?, 21.10.2007.

1. spelttiäkö? Vierailija

Mitä eroa ravintotaloudellisesti on tavallisella vehnällä ja speltvehnällä?

2. -----. Vierailija

Speltissä on keskimäärin hieman enemmän proteiinia. Toisaalta vaihtelut lajikkeiden sisällä ovat niin suuria, ettei tämä ole oleellista. Muuten ravintosisältö vastaa vehnää. Gluteenia on usein enemmän kuin vehnässä eli keliaakikolle ei sovi tämäkään.

Kuori on vahva eli käsittely on kallista. Speltin juuret ovat syvällä, eli huonompikin viljelymaa käy. Toisaalta satoisuus on huono, eli vehnään verrattuna täytyy käyttää enemmän viljelymaata ja polttaa enemmän öljyä.

3. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.speltti.fi/tietoa/index.htm

http://www.speltti.com/

http://www.lassilantila.fi/luomu7.html

http://www.minaolen.com/lehti/art1_403.html

Eli on paljon ravintorikkaampaa, kuin tavallinen vehnä.

4. -------- Vierailija

Olisit vähän katsonut, mitä lähteitä esität. Jos 1000 vuotta sitten joku nunna on väittänyt, että speltissä on enemmän ravinteita, niin ei sillä tiedolla mitään arvoa ole nykyaikana. Lajikkeet ovat muuttuneet, ravinnepitoisuus riippuu monesta muustakin asiasta ja vaihtelee myös lajikkeen sisällä, nyt asia voitaisiin oikeasti mitatakin. Minä Olen taas on täysin vastuuton lehti. Siinä väitetään, että speltti sopii keliaakikolle. Ei tietenkään sovi. Samaa gluteenia siinäkin on.

5. Tietolähteisiin en luota. Olen yrittänyt saada selville SUOMESSA, millaisia eroja on normaalisti viljellyllä vihanneksella, vaikkapa kasvihuonekurkulla ja tomaatilla, verrattuna oikein perinteiseen PASKAKOMPOSTIMULLASSA viljeltyyn, onko se sitten ekoviljelyä, luomuviljelyä, en osaa sanoa.

Niin ei kuulemma mitään eroa. Näin informoivat sekä Jokioisten maataloustutkimuslaitos, että muutamat muut vastaavat tutkimusyksiköt.

No herra paratkoon, täytyyhän niissä olla eroa, jos ulkomitoiltaan samankokoinen tuote, vaikkapa se kurkku, niin perinteisellä paskakompostimullassa kasvatettu on maltorakenteeltaan paljon tiiviimpää ja painavampi kuin se tavanomaisesti kaupallisesti viljelty.

Se, joka on syönyt kunnon paskakompostimullassa kasvatettua tomaattia, tietää, mille tomaatti pitää maistua. Sellaisia ei kaupan hyllyltä saa. Ne tomaatit, joita tuolla kaupataan, ovat tomaatin irvikuvia jos makua verrataan. Makuhermot eivät ollenkaan herahda tomaattihyllyn kohdalla.

Mistä se kiinteä malto sitten tulee?
    Mistä se maku sitten tulee?

Tähän ei osannut vastata myöskään Jokioisten maataloustutkimusyksikkö aikanaan, kun sitä kyselin.
    Jos nuo ovat aivan samanlaisia viljelytavasta riippumatta, eihän niiden kuulu silloin myöskään olla eri makuisia, eikä myöskään maltoisuus olla erilainen.

Joten minä en luotettavina pidä noita tutkimustietoja. Ne ovat kuten kaikki muutkin markkinalähtöisiä ja puolueellisia.

Niinpä en myöskään speltistä luota noihin tutkimustietoihin.

6. Niin, maaperähän on meillä paljon köyhempi, kuin jossain Etelä-Euroopassa tai Euroopassa. Ja toisaalta köytyy koko ajan ja vääristyy ravinnepitoisuuksiltaan, koska viljely on muuttunut teollispitoiseksi lannoitukseksi.
    Eloperäinen humuslannoitus on varsinaisilla tuotantotiloilla unholaan jäänyttä näpertelyä, vaikka se ihmisen ravinnolle niin merkityksellistä olisikin.

Teollisuus osaa tehdä vain ne ravinteet, joilla kasvi saadaan kasvamaan, mutta monen monet pienen pienet aineosat jäävät puuttumaan kokonaan, mitä taas kompostiperäinen lannoitusmenetelmä palauttaisi maaperään.

Speltti on ollut enemmän näiden luomutilojen erikoisuuksia ja siki monipuolisempi ravintoarvoiltaan. Nythän sitä on viimevuosina alettu viljelemään jo tehotuotannossakin.

7. Zorba the Greek Vierailija

Täysjyväspeltin ja täysjyvävehnän eroja ei pitäisi liioitella. Speltissä on joitakin ravintoaineita hieman enemmän.

8. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    1000 vuotta

"""Mooseksen Viljan luomuspelttianalyysi on tehty MTT:n laboratorioissa, Jokioisissa. Näyte lähetettiin vuoden 2002 sadosta, kokonaisista jyvistä, joissa on mukana myös jyvän alkio. Tutkimustuloksista on saatu todistus."""

Onko vuodesta 2002 tuhat vuotta aikaa.

Ja googlella voit hakea lisää tietoa.

Sitäpaitsi speltti maistuu hyvälle.

9. puuroa puuroa Vierailija

Eipä juuri ole eroa vehnähiutaleisiin. Molemmissa jotkut arvot ovat toista hieman parempia.

Kuidussa voittaa vehnä ja proteiinissa speltti. Hyviä molemmat kun tehostaa tuoteta lisäaineilla jotka nostavat niiden ravintoarvot(mitä itse haluat) pilviin.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=114&lang=fi

10. --------- Vierailija

Väittämäsi oli,että speltti on ravintorikkaampaa. Annoit neljä lähdettä. Niistä kahdessa viitattiin Hildegard Bingeniläiseen 1100-luvulta. MinäOlen -lehdessä se oli ainoa eli tuorein tieto speltin ravintorikkaudesta. Lisäksi siinä annettiin vaarallisen virheellinen tieto keliakiasta. Toimittaja tiesi sen itsekin vääräksi, koska oli muotoillut näin: "Monet keliaakikot sanovat voivansa syödä spelttiä ilman ongelmia".

Kertomasi Jokioisten mittaus tuottajan erästä on varmasti pätevä. Ymmärtänet kuitenkin,että se on tehty yhdestä satoerästä. Jos on joskus käynyt maaseudulla, tietää, että tulokset vaihtelevat maasta, lannoituksesta, käytetystä erästä ja säistä riippuen - myös vehnällä. Nykyään tämäkin täytyy selittää. Jokiosten koetilalla on myös tehty speltillä viljelykokeita ja verrattu samalla lannoituksella vehnään. Tulokset löytyvät yhtä hyvin googlella, mutta et jostain syystä lainannut niitä. Proteiinipitoisuuksissa oli 2-5 prosenttiyksikön ero.

11. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä ranskanpullan ravintoarvot:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=110&lang=fi

Ja tässä makaronin:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30356&lang=fi

12. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Joo. En mä mitään ole tutkinutkaan, mutta speltti on hyvää ja sillä sipuli.

Sitäpaitsi harva syö vehnää täysjyvänä, vaan sitä syödään puhdistettuna eli ihan pullana ja näinollen siinä on huomattavasti vähemmän ravinteita, kuten yllä huomaat.

Itse syön kaikki viljat luomuna ja täysjyvänä.

13. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei.
    Mä nyt vaan laitoin pari linkkiä, kun jengi ei osaa googlea käyttää.

En todellakaan rupee vänkäämään mitään.

Enkä minä mitään ole kertonut tai väittänyt.

Itse olen monestakin lehdestä lukenut, jotta speltti on terveellistä ja ravintorikasta sekä hyvänmakuista.

Mutta mistäs sen tietää nykypäivänä, minkä lehden tarinaan voi luottaa.

14. ---------- Vierailija

Ei ole. Tuo on puolikarkea vehnäjauho.

Taas väärin. Tuo tarkoittaa keitettyä makaronia. Painosta kolme neljännestä on vettä. Vedessä ei ole lainkaan energiaa. Tässä on makaroni:

www.fineli.fi/food.php?foodid=117&lang=fi

Olisiko liikaa pyydetty, jos edes kerran lukisit ne linkit joita täällä esität?

15. kuivanako? Vierailija

syötkönää makaroonit kuivana?

16. ---------- Vierailija

Höpönassu. Jos mittaat durummakaroonit veteen liotettuina ja speltin kuivana, on ero energiamäärässä huomattava. Jos taas valmistat spelttipastasi samoin kuin durumpastan, häviää ero aika pieneksi.

Äläkä vaan sano, että johonkin vaihtoehtoehtoruokavalioon kuuluu niellä spelttijauho kuivana...

17. kuivanako? Vierailija

Kyllä vaan sanon, etten syö mitään makarooneja enkä pastoja, mut speltit sekoitan kuivana jugurttiin eli teen mysliä.

18. ----------- Vierailija

Sitten varmaan ei kannattaisi verrata niitä ravintosisältöjä keitettyihin makaroneihin vaan vehnä- tai muuhun viljarouheeseen tai jauhoihin.

19. :)))-)) Vierailija

Sanoppa muuta.:)))

20. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No jopas tässä nyt meni jauhot ja ryynit ihan sekasin.

Hirvee soppa parista väärästä linkistä.

Mutta itse totuus on se, että suurin osa vehnästä syödään puhdistettuna eli ihan valkoisena ja näinollen se on paljon ravinneköyhempää kuin speltti tai mikään muukaan vilja.

Makaronia ja lasagnelevyjä ja pastaa saa kyllä vaikka minkämoista nykypäivän ja näinollen itsekkin syön nykyään taas pitkän ajan jälkeen pastatuotteita, kun eivät ole kaikki enään vain sitä valkoista mautonta jauhoa.

21. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  22. leseilijä Vierailija

Vehnänalkio hiutaleet ja leseet ja vehnänalkioöljy. Ravintoarvot kohdallaan.

23. Se on IN Vierailija

Epäoleellisuuksiin takertuminen on IN näillä keskustelupalstoilla, jonka alle hautaantuu itse pääasia.

24. jyväjemmari Vierailija

Jehna. Siksi summataan: vehnällä ja speltillä ei ole isoa ravitsemuksellista eroa. Olennaista on se, mitä niistä tekee.

25. Keliaakikko Vierailija

Näin, että tämä viestiketju on jo vanha, mutta en silti malta olla tähän lisäämättä omaa kertomustani. Se ihminen, joka väittää, että keliaakikko ei automaattisesti saa syödä spelttiä on ehdottomasti väärässä.

Minulla on todistetusti keliakia ja kärsin aiemmin ennen keliakian toteamista imeytymishäiriöstä, kun söin tavallista vehnää, ohraa ja ruista. Kas kummaa keliakian toteamisen jälkeen aloin uteliaisuudesta kokeilla spelttiä ja olo alkoi kohentua. Kun menin vuoden päästä siitä suolikokeeseen niin todettiin, että suolinukka on kunnossa. kerroin lääkärille käyttäväni spelttiä. Lääkäri alkoi huutaa hulluna ja toimitti paikalle ravitsemusterapeutin, joka myös alkoi huutaa. Kolmanneksi huutajaksi tuli toinen suolilääkäri. En antanut periksi. Minut passitettiin verikokeisiin, magneettikuviin, varjoainekuvaukseen ja vaikka mihin. Lääkäri soitti tuloksista hyvin ivalliseen sävyyn ja haukkui minut pataluhaksi, mutta sain tiedot myös paperilla ja tuloksissa oli pakko todeta, että kaikki oli täysin kunnossa!

Toimin avoimesti ja otin täyden vastuun itselleni. Olen vapauttanut lääkärit vastuusta keliakian hoidon suhteen. Olen 15 vuotta spelttiä syönyt ja voin edelleen todella hyvin. Otatin pari kuukautta sitten piiiiitkän tauon jälkeen kokeet ja kaikki oli kunnossa.

Speltin käyttö on aloitettava hyvin varovasti jopa sellaisen, jolla ei ole keliakiaa. Isäni erehtyi aloittamaan liian rajusti vaikkei tutkitusti ole keliakiaa ja sai hirvittävän ripulin. Sitten hän muisti, että "aloita varovasti" ja sen kun hän teki niin onpa ollut isukki kovassa vedossa! 15 vuotta on hänkin sitä syönyt ja sen näkee, että hän on elämänsä kunnossa vaikka on kohta 70-vuotias.

On keliaakikkoja, joilla on ns. ihomuoto eli dermatitis herpetiformis. Heille en missään nimessä suosittele spelttikokeiluja. Se voi olla heille erittäin tuskallinen kokemus. On myös keliaakikkoja, jotka eivät siedä edes kauraa. En suosittele heillekään spelttiä. Itse käytän kauraa menestyksellisesti. En kehota ketään keliaakikkoa kokeilemaan, koska en ota vastuuta toisen kokeilusta. Tämä on vain oma kokemukseni ja vastaukseni kiistelyyn aiheesta.

Muista, että jos aloitat speltin käytön keliaakikkona niin ole yhteistoiminnallinen lääkärin kanssa siten, että seuraat suolinukkasi vointia. Lopetat välittömästi sen käytön, jos se ei sinulle sovi. Kenenkään ei pidä leikkiä terveydellään. Tunnen monia muitakin keliaakikkoja, jotka voivat hyvin käyttäessään spelttiä ja erään alle 10-vuotiaan pojan joka palasi kuoleman porteilta takaisin voimallisten elävien kirjaan spelttiä käyttämällä. Tunnen kuitenkin myös keliaakikkoja, jotka noudattavat gluteenitonta ruokavaliota. Se on minusta aivan ok.

Tämä ei ole yksiselitteinen asia eikä mustavalkoinen. Jokainen ihminen on yksilö. On väärin tuomita toinen yksioikoisesti. Ota asioista selvää. Kokeile uusia asioita, mutta ota myös vastuu tekemisistäsi. Sinä et ole vastuussa minun tekemisistäni enkä minä ole vastuussa sinun tekemisistäsi.

Ei-keliaakikolle sen sijaan suosittelen spelttiä hyvin lämpimästi. Kokeile ja ihastu! Jauhan itse omalla kivimyllylläni ja leivon pullat, pannukakut, ohuet leipäset ynnä muut speltistä ja onhan se kerta kaikkiaan hyvää :D

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri