Hae Anna.fi-sivustolta

sperma-analyysistä

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä perhonen, 20.11.2010.

1. perhonen Vierailija

Elikkäs saatiin miehen sperma-analyysin tulos joka on seuraava:
    81 milj/ml, liikkuvuus 81%, morfologia normaaleja 23% ja epänormaali pää 77%.
    Miehelle tulossa lähete polille jatkoa varten, kiinnostaisi tietää mitä tutkimuksia mahtaa hänellä olla edessä? Muutoinhan tuo tulos on mielestämme hyvä, määrä ja liikkuvuus hyvät, mutta toi epänormaalien osuus sitten... Jostain löysin viitearvoja joiden mukaan morfologissa pitäisi olla normaaleja yli 15%, ja niitähän siis on 23%, olenko oikeassa että tämän mukaan myös tuokaan arvo ei ole aivan toivoton? Siksi mietimme mitä halutaan tutkia. Tämä oli siis ensimmäinen näyte. Ja vielä, onko kellään vinkkejä miten voisi itse vaikuttaa siittiöiden rakenteeseen, onko esim jokin vitamiini hyväksi havaittu? Ja mitkä hoidot saattaisi tulla kyseeseen?

t. Vastauksista kiitollinen

2. Strumppis Vierailija

Meillä miehen testitulokset:

-Väri, sameus ja viskositeetti normaalit.
    -Siittiöiden tiheys 48milj/ml (viitealue >20milj/ml)
    -Siittiöiden kokonaismäärä 220,8 milj (viitealue >40milj)
    -LIIKKUVUUS: (Pitäisi olla joko a>25% TAI a+b>50%)
    a) nopeasti suoraan etenevät 22%
    b) hitaasti etenevät, kaartelevat 27%
    c) paikallaan liikkuvat 16%
    d) liikkumattomat 35%
    -MUOTO:
    Normaaleja 11% (Viitealue 6-14%)
    Epänormaaleja 89% joista valtaosalla epämuotoinen pää.

Lääkärin diagnoosi: "Normospermia. Liikkuvuus, määrä ja rakenne ovat normaalit ja hedelmällisyysennuste on hyvä. "

En osaa tulkita noita teidän tuloksia, kun tossa meidän lausunnossa oli noin tarkkaan noi eriteltynä. Mut eikös nuo äkkiseltään näytä ihan normaaleilta ? Ei nyt ainakaan toivottomilta!

Spekun laadun parantamisesta tiedän lähinnä sen verran, että lämpö on pahasta. Eli ei autossa penkinlämmittimiä, eikä joka päivä saunomista. Ja mielummin väljät kuin tiukat alushousut, ja yöllä kernaasti ilman... Ja sitten tietty elintavat vaikuttaa: tupakka, alkoholi. Vitamiinijuttuihin en ole perehtynyt. Meille neuvottiin sekstailemaan säännöllisesti, mutta ei kuitenkaan joka päivä, jotta kerkiää aina kehittyä uusi riittävän suuri populaatio simppoja. Suositteli joka toisen tai joka kolmannen päivän taktiikkaa oviksen aikoihin. Jos on kovin pitkä tauko edellisestä laukeamiskerrasta, niin simppojen laatu ei kuulemma ole enää priimaa.

3. Perhonen Vierailija

Kiitos vastauksesta, näin arvelisin itsekin että tulokset sinänsä ovat melko hyvät, jos kerran morfografiassa normaalien viitearvo on tuo yli 15%. Siksi ihmetyttääkin, miksi miehelle tulossa jotain lisätutkimuksia. Toisaalta löysin WHO:n määrittelemät viitearvot joissa mainittiin "rakenne 50% normaali", tarkoittaako samaa kuin morfografia? Mutta jos tarkoittaa, miksi viitearvo on noinkin paljon korkeampi, kun muualla 15%? Ja toisaalta tuo 15 vaikuttaa kovin alhaiselta....?

Onneksi pääsee ens viikolla soittamaan lääkäriin ja kysymään tarkemmin mitä jatkossa seuraa. Meillä on tähän mennessä kokeiltu mulla clomit ja terot pariin otteeseen kolmen kierron ajan, ovis kun tapahtuu hieman epävarmasti (ovistestit olleet tulkinnanvaraisia noiden kuurienkin aikana). Ensimmäistä lasta yritetään. Strumppis onko teillä mitään hoitoja vai yritättekö ihan luomusti?

4. Strumppis Vierailija

Voisko olla, että eri labroissa tehdään jotenkin eri menetelmillä noita ja sen takia viitearvot vaihtelee ? En tiiä. Meiän lääkäri sano siitä lausunnosta, kun just ihmeteltiin sitä miten suuri osa on epämuotoisia, että "niin se vaan on kaikilla ihan normaalistikin". Kun se kokonaismäärä on niin hervottoman suuri, kymmeniä miljoonia, niin noita normaalimuotoisiakin on sitten jumalattoman paljon, vaikka prosentuaalisesti vähän.

Oon sikäli vähän väärällä palstalla vierailemassa, että oon nyt viimesilläni raskaana. Huomasin vaan ton sun kysymyksen ja aattelin vastata, kun kerran edes jotain siitä tiesin. Mutta tämä raskaus on siis saatu alulle hormonihoidoilla, yksityisellä klinikalla käytiin hoidoissa.

Piikitin Gonal-F hormonia kasvattamaan muniksia ja Pregnyliä sitten irrottamaan isoimman muniksen. Lisäks söin Metformiinia suun kautta. Toisesta hoitokierrosta tärppäsi, eli lopulta aika helposti. Meillä ei miestä tutkittu sen tarkemmin, pelkkä toi simppatesti. Ja mua tutkittiin lähinnä ultralla toistuvasti ja verikokeista pelkät kilpirauhasarvot. Ajatuksena oli ultrien perusteella, et mun munasarjoissa on vikaa, enkä ovuloisi kunnolla. Digitaaliset ovistestit tosin näytti aina plussaa, mutta tiedä häntä. Ei tehty aukiolotestiäkään, kun olin kerran aiemmin raskautunut yli vuoden yrityksen jälkeen luomusti(päättyi keskenmenoon). Kaikkinensa yrityksen alusta meni reilu 1,5 vuotta tämän raskauden aikaansaamiseen.

Tsemppiä ja voimia hoitoihin ja yritykseen! Toivottavasti pian lykästää!

5. perhonen Vierailija

Kiitos Strumppis kommenteista ja onnea odotuksen loppumetreille. =)

Jäin vielä miettimään yhtä asiaa, toivottavasti joku osaisi vastata. Eli kun epämuotoisista kaikilla 77%:lla on epämuotoinen pää, onko sillä erityinen merkitys? Ovatko ne ns huonompia kuin siittiöt joilla epämuotoisuus on keskellä tai hännässä? Olen ymmärtänyt että juuri päästä epämuotoisilla ei hedelmöittyminen onnistuisi ja hoitona olisi ICSI? Kuulostaa vain niin toivottomalta jos niin on, vaikka onhan mukana tietysti niitä hyviäkin, toivottavasti tarpeeksi.

6. perhonen Vierailija

Eikö kukaan osaisi valaista tuota kysymystäni? Entä miten paljon prosenteissa sitten normaaliksi luokiteltavassa näytteessä saa olla epämuodostuneita?

7. vierailija Vierailija

Kyllähän tuo pään epämuodostuma on huonoin vaihtoehto, mutta kannustimena sanottakoon että miehelläni epämuodostuneita 98% ja niistä suurin osa pään epämuodostumia (prosentteja en nyt ulkoa muista), mutta silti kaikkien yllätykseksi loppujen lopuksi luomuraskaus menossa. Meillä oli inseminaatio suunnitelmissa, sillä siihenhän valikoidaan ne valioyksilöt ja tuostakin olisivat labrassa ne pystyneet erottelemaan.

8. perhonen Vierailija

Hienoa että löytyy aina jostain noita positiiivisia esimerkkejä ja yllätyksiä. Onko kenellekään tuollaisilla meidän arvoja vastaavilla sanottu miten suuri mahdollisuus on juuri luomusti raskautumiseen? Vai onko suoraan ehdotettu hoitoja? Olen ymmärtänyt että tosiaan melko suurella epämuotoisten prosentilla (luokkaa 90%) tulosta on joillain vielä pidetty normaalina, olenko väärässä? Kertokaa kokemuksia!

9. Noh.. Vierailija

10% epämuodostuneita on ihan ok tulos, WHO:n kriteerit ovat hirveän tiukkoja eikä niihin yllä juuri kukaan mies. Hesan NKL:llä taitaa olla usein muodossa rajana 4% normaalin mallisia että kannattaa kokeilla inssejä (eivät erottele siihen muodon vaan liikkeen mukaan, icsissä ja ivf:ssä voidaan sitten erotella ihan muodonkin mukaan). Eli teidän tulokset ovat kyllä ihan ok, en tiedä miksi tulee lisätutkimuksia.

Otettiinko teiltä ollenkaan sperman vasta-aineita?

10. perhonen Vierailija

Kiitos kommentista. Tarkoititko että 10% normaalimuotoisia olis ok tulos?
    Mielestäni meillä oli tutkimukseen merkitty mar-testi, eikös se kerro nuo vasta-aineet? Tuloksesta ei ollut mainintaa saamassamme kirjeessä, ehkä tuo selviää kun huomenna soitan lääkärille. Vai olisko vasta-aineet sitten normaalit jos ei erikseen mainita....
    Näin tosiaan itsekin ymmärsin ensi katsomalta että tulokset olis ok, sitten aloin kuitenkin epäillä tuota 23% normaalien riittävyyttä, kun törmäsin erilaisiin viitearvoihin, sekä lausumaan että jos on yli 15% epämuodostuneita niin diagnoosi olisi teratozoospermia....???Taitaa se kuitenkin olla tuo meidän tulos sitten suht ok, huomenna tuon kuulee miksi lääkäri haluaa tutkimuksia meille molemmille.

11. Noh..l Vierailija

Toki, tarkoitin että 10% NORMAALEJA on ok. Menipä mulla hienosti ajatus sekaisin.
    Viitearvoja on erilaisia, siitä nuo erotkin johtuvat. Jos teillä ei ole MAR-testin kohdalla tulosta niin ehkä sitä ei ole sitten tehty.
    Useinhan noita analyysejä pitäisi tehdä 2, niiden tulokset voivat vaihdella niin paljon. Ja mieheltäkin pitäisi ottaa kaikki hiv- yms testit mutta en kyllä näe syytä miksi pitäisi tutkia lisää, kun arvot ovat noin hyvät. Tietysti heittoa voi olla kokonaismäärässä (kerroit vain määrän per ml), ph:ssa, vasta-aineissa, liikkuvuuden jakaantumisessa, siittiöiden iästä eli kauanko säilyvät hengissä..

12. perhonen Vierailija

Elikkäs tänään kyselin lääkäriltä tuloksista ja tarkempaa erittelyä en niistä saanut kuin mitä ekassa viestissä laitoin. Muita arvoja tämä piti hyvänä paitsi tuota epänormaalien määrää. Normaaleja pitäisi kuulemma olla yli 50%.... Tuntuu kyllä tosi korkeelta että pitäis olla puolet normaaleja, niin monesta paikasta oon lukenu että nykyään viitearvo olis 15%, ihan asiantuntijoidenkin kirjoittamana. Kuten itsekin sanoit että 10% riittää. Eikös se ole niin että tuo 50% on pätenyt joskus aikanaan mutta nykyään siihen enää harva yltäisi? Eli tavallaan ois vanhentunutta tietoo? Kuitenkin siis haluaa miehen tutkimuksiin, että selviäis voiko normaalien/epänormaalien suhdetta parantaa... Ja mulle siis tulossa aukiolotutkimus. Saattaa kestää useemman kuukauden että päästään. Tutkimusten perusteella päätetään kannattaako jatkaa luomuna vai harkitaanko hoitoja.

13. Noh.. Vierailija

Jopas jotakin. 50% normaalinmuotoisia on todellakin sellainen ihme, että sen voi unohtaa. WHO:n kriteerikin, joka on siis todella tiukka, taitaa olla 30%. Kyllä sitä voi onnistua jopa muutamalla prosentilla normaalin muotoisia, liike ja määrä ovat huomattavasti tärkeämpiä. Muotoa ei voi kuulemma parantaa, se on synnynnäinen tekijä. Pakko kysyä, mutta missä ihmeessä käytte lääkärissä kun vaikuttaa ettei olisi ihan alan paras asiantuntija?

Usein epämuodostuneilla voi kestää hedelmöittyminen kauemmin, mutta viimeistään hoidoissa voidaan sitten valita ne valioyksilöt.

Ja ihme, ettette saaneet muita arvoja. Kun pitäisi olla kokonaistilavuus, kokonaismäärä, liikkuvuus jaettuna eri muotoihin (suoraan liikkuvat, kiemurtelevat, ei liikkuvat jne), ph, mar-testit jne..

14. perhonen Vierailija

Eli lääkäri on erikoislääkäri, gyne, jolla oon ite käyny useamman vuoden, ei kuitenkaan taida olla juuri lapsettomuuden asiantuntija. En oo itekään enää ihan vakuuttunut että lääkäri olisi kaikessa oikeassa. Tuloksista on olemassa tarkempi erittely,kysyin sitä, mutta nuo jotka jo saatiin on ilmeisesti ne tärkeimmät. Liikkuvuudessa ne 81 % ovat a-luokkaa, suoraan liikkuvia eli niitä parhaita. Oletan että muut arvot joista ei erikseen mainittu ovat sitten ok.

Suhtaudun tosiaan epäilyksellä tuohon 50%, olen myös ymmärtänyt sen olevan tosi tiukka arvo. Miksi sitä vaan sitten sovelletaan enää... Toisaalta myös ootan mielenkiinnolla mitä mieltä miehen tuloksista on sitten andrologi, jolle joskus pääsee asiaa selvittämään. Sitten ihmettelen vielä enemmän jos sielläkin ollaan sitä mieltä että pitäis olla yli 50%.

Ehtiihän sitä tapahtua jotain kenties jo ennen tutkimuksia, 3 kk on pitkä aika. Jotenkin itse haluan uskoa että meillä olis ihan hyvät mahdollisuudet jos vaan mun kierrot ja ovikset alkais pelata suht normaalisti. Toivoisin ettei hoitoihin asti tarvis mennä, mutta jos ei muita vaihtoehtoja oo niin sitten oon niitten puolesta. Juuri valikoiduilla siittiöillä taidetaan nykyään kuitenkin päästä aika hyviin tuloksiin?

15. Noh.. Vierailija

Uskon myös, että teillä on siittiöiden puolesta hyvät mahdollisuudet. 81% a-luokan liikkuvuutta on mielettömän hyvä tulos!!

Ehkä kyse onkin sitten enemmän sun kierroista ja ovuloinnista, siihenhän on saatavissa hyviäkin ja kevyitä apuja. Ja tosiaan, gynenne ei varmaankaan ole erikoistunut lapsettomuuteen. Kannattaa ehkä vaihtaa sellaiselle, niin saisitte kiertosi todennäköisesti nopeasti kuntoon.

16. perhonen Vierailija

Joo mulla on jo kokeiltu kierron säännöllistämiseen ja ovulaation helpottamiseen clomit ja terolutit pariin otteeseen, ovistestit on ollu vähän tulkinnanvaraisia. Kierto oli aika pitkään epätasanen kun jätin e-pillerit vuoden 2009 keväällä. Siitä asti on vauva ollut tervetullut ja vuosi sitten sain clomit ja terot eka kertaa. Ehkä se on vaan niin että epämuotosilla kestää kauemmin että tärppää. Ja kun ovis on tosiaan hieman epävarma niin se ei tee yrittämistä mitenkään helpommaksi. Nyt tosin on ollu kaks viime kiertoo ilman pillereitä säännöllisiä, eli kai se on hyvä merkki.

Onko sulla Noh... millanen tausta aiheeseen liittyen, tunnut olevan aika hyvin perillä asioista?

17. Noh.. Vierailija

Oma tausta on sellainen, että lapsettomuutta takana vuosia. Entisellä miehellä muutoin loistokas analyysin tulos mutta epämuodostuneita liikaa. Emme sitten koskaan lapsia saaneet, mutta hän on tullut isäksi uudessa suhteessaan (lapsettomuus ei ollut eromme syy).
    Itse en ole lapsia saanut vaikka mitään vikaa missään tutkimuksissa ei koskaan löydettykään. Hoitoihin ei ollut halua vaan elämä jatkuu hyvänä näinkin - kuten ehkä voi kärjistäen Hesarin tämän päivän uutisoinnistakin päätellä ;)

Miten tilanne siellä suunnalla etenee?

18. perhonen Vierailija

Täällä edetään siten, että odotetaan huhtikuuta jolloin meillä on aika tutkimusten aloitukseen julkiselle. Tavallaan "ensikäynti" kun molemmat halutaan mukaan, vaikka aika onkin naistenpolille. Aika pitkälle siis menee että päästään eteenpäin. Toisaalta helpottavaa että jotain on tiedossa, mutta toisaalta kuitenkin hieman hirvittää. Lähinnä mietityttää se, millä vauhdilla mahdollinen jatko etenee, miten nopeasti tutkimukset saadaan tehtyä ja jos hoitoihin päädytään, joudutaanko niihinkin jonottamaan kuukausia. Toisaalta ennen huhtikuuta ehtii vielä tapahtua vaikka mitä, tähtäin on tietysti siinä ettei tarvis edes mennä tutkimuksiin.

Sitä hieman ihmeteltiin ettei miehelle tullutkaan erikseen andrologin kutsua, voisiko olla että ovat katsoneet sperman tulosten olleet normaalit, ettei hoitoja tarviskaan? Tai sitten molempien tutkimukset käynnistyy tuolla yhteisellä käynnillä. Lähinnä oon yrittäny nyt unohtaa koko jutun ja keskittyä joulun tuloon, vaikka onhan asia tuolla mielessä jatkuvasti taustalla. Toisaalta tässä kierrossa ollaan tosissaan panostettu tähän "arvioituun" hedelmälliseen aikaan, ovistestillä en oo mitään bongannut mutta yritystä on ollut ja toivoahan on aina. Saattaahan se ovis olla vaikkei testissä näykkään, lh-huippuhan näkyy vain lyhyen ajan? Pitäis varmaan ens kuussa kokeilla vaikka greippimehua, jos se auttais tunnistamaan oviksen.

19. Noh.. Vierailija

Ainahan se helpottaa, kun on jotain mitä odottaa mutta pitkään joudutte odottamaan ensikäyntiä. Usein nuo asiat hoidetaan naistenpolilla, joissain nimenä on hormoniklinikka. Silti hoidetaan molempia, kokonaisuutta.

Miehen tulokset vaikuttivat kyllä sen verran hyviltä, että itse olisin puolestaan ihmetellyt, jos andrologin kutsu olisi tullut. Onneks kertovat siellä ensikäynnillä sitten lisää, mutta tuskinpa mies joutuu muuhun kuin antamaan perusnäytteet (hiv jne) sekä kivekset tutkitaan käsin. Kun analyysin tulos on niinkin hyvä kuin teillä, niin sitä lienee aika turha tutkia sen enempää.

Itsellä ei ollut mitään ovulointiongelmia, niin lh-huippu näkyi testissä melkeinpä kahtena peräkkäisenä päivänä. Ja vaikka huippu näkyisikin, eihän se tarkoita että rakkula puhkeaa ja ovis oikeasti tapahtuisi. Ja kuten sanoit, ovis voi puolestaan tapahtua vaikka huippua ei näkyisikään. Mene ja tiedä, kannattaa vain elää normaalia elämää - joskus se voi yllättää.

Huhtikuuhun on tosiaan vielä aikaa, minä toivon kovasti että silloin teillä olisi jo uudet tuulet :)

Tsemppiä!

20. perhonen Vierailija

Kiitos viestistä. Niin tässä olen ajatellutkin että huhtikuuhun mennessä ehtii tapahtua vaikka mitä. Ja nyt on sitten sellainen tilanne että eilen tein elämäni ekan positiivisen raskaustestin!!!
    Tuntuu kyllä tosi ihanalta kun ajattelee että se onnistui ihan luomusti. Toisaalta varauksella suhtaudun vielä näin alussa, muuta en toivo kuin että kaikki menisi hyvin ja raskaus kestäisi loppuun saakka. Mutta vaikka kävisikin huonosti, niin tämä on kuitenkin osoitus siitä että paikat pitäisi olla kunnossa. Nyt sitten olenkin mietiskellyt milloin pitäisi ottaa yhteys neuvolaan. Ja toisaalta pitäisikö mennä varhaisultraan yksityiselle niin tietäisi että raskaus on oikeassa paikassa eikä mikään kohdunulkoinen tuulimuna...

21. Noh.. Vierailija

Mahtavaa, onnea!!
    Ei sitten ollut miehen nesteissä vikaa ja ovulaatio on todistetusti tapahtunut vaikka et sitä tikulla kiinni saanutkaan. Iloista!

Neuvolaan voit soittaa koska vaan, he antavat sitten ajan sopivaan ajankohtaan. Itse varmaan kävisin myös yksityisellä ultrassa, saisin siitä varmasti jonkinasteista mielenrauhaa ja uskon vahvistusta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri