Hae Anna.fi-sivustolta

Spermanäytteen antaminen

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Turhaantunut, 30.03.2006.

1. Turhaantunut Vierailija

Ajattelin kääntyä teidän kaiken kokeneiden kanssasisarten puoleen ongelmani kanssa, joka aiheuttaa aikamoista turhaantumista. Olen taustaillut näillä palstoilla jo reilu vuoden päivät, jonka ajan olemme myös lasta yrittäneet saada alulle siinä onnistumatta. Olemme tilanteessa, että minusta on kaikki kokeet otettu ja kaikki näyttäisi olevan ok. Heti tutkimusten alussa sain myös purkin miehen siemennestenäytettä varten ja tutkimusten alusta on kohta kaksi kuukautta ja näyte on edelleen antamatta... Koko homma odottaa nyt siis vaan sitä pirun näytettä...

Mies ei ole koko aikana ollut mitenkään järin innostunut tutkimuksista, mutta lupautui tekemään oman osuutensa. Nyt hän on kaksi-kolme kertaa yrittänyt antaa näytteen kotioloissa, jonka jälkeen olisi ollut tarkoitus kuskata se tutkittavaksi (laboratorio sijaitsee meiltä noin suht lyhyen ajomatkan päässä, joten näytteen kotona tekeminen on mahdollista).

Ongelmana kuulemma on ollut, että näytteen antaminen ei ole ""teknisistä syistä"" onnistunut. Mies on saanut siemensyöksyn, muttei ole onnistunut saamaan sitä purkkiin tai onnistunut siinä, että näyte pysyisi purkissa. Minä en asiaa oikein ymmärrä kun ei ole tuota miehen fysiologiaa ja olen nyt ihan pihalla, että voiko se oikeasti olla noin vaikeaa vai mitä tämä nyt on.

Rakkaat kanssasisaret, onko teidän miehillänne ollut ""teknisiä ongelmia"" näyteen antamisessa ja olisiko teillä antaa mitään käytännön vinkkiä asiaan. Alkaa olla suhteellisen turhauttavaa, kun homma ei etene tällaisen asian takia ja etenkin jos tästä lähdetään hoitoja kohti, niin miehen on tuon tuosta pystyttävä antamaan oma ""tuotoksensa"" purkkiin.

2. Mira Vierailija

Mieheni kävi antamassa näytteen paikanpäällä. Oma gyneni antoi minulle purkin johon olisi voinut näytteen antaa kotona. Mieheni otti tyhjän näytepurkin mukaan klinikalle, mutta sieltä oli annettu suurempi purkki. Hoitaja oli sanonut että siihen pieneen purkkiin on hankalampi antaa näytettä. Eli sihtaaminen on varmaan hankalaa kun sen alkuperäisen purkin läpimitta oli vain muutaman sentin. Mulla ei nyt muuta vinkkiä ole kun uusi isompi purkki.

3. Nipsu74 Vierailija

Hei!

Me annettiin kans näyte aikoinaan kotioloissa ja kiikutettiin se sitten pikimmiten labraan...
    Purkiksi valittiin n. 6 cm korkea muovirasia (oliskohan halkaisija ollut jotain 7 senttiä), ihan sen varalta, et jos näyte sattuu menemään ohi ; )
    Mut luulen, et pienemmänkin kipon kanssa olisi pärjätty.. Avustin hommassa siihen saakka, kunnes h-hetki tuli, mies hoiti loput, eli lastin astiaan (en tietenkään ollut tässä vaiheessa enää vieressä, vaan annoin ""tilaa"" hoitaa homman loppuun) =D

Tsemppiä teille ja toivottavasti pääsette hoidoissa eteenpäin!

4. werty Vierailija

Enpä ole tuon kaltaisista ""teknisistä ongelmista"" koskaan kuullut:) No, luulisi että kun hän on nyt harjoitellut purkkiin osumista pari kertaa ja kokemusta löytyy, että seuraava kerta onnistuisi kun kotioloissa saa yrittää.

Suurempi ongelma mielestäni on hänen haluttomuutensa yhteiseen projektiin. Kohdistuuko epäinnostuneisuus koko lapsenyritystä vai pelkästään hoitoja kohtaan ? Vai pelottaako miestäsi että hänestä löytyy vikaa, kun sinut on jo tutkittu eikä mitään löydetty ? Jotkut miehet yhdistää siemennesteen tehot miehuuteen ja itsetuntoon... :) Näistä asioistahan voi koittaa puhua aluksi. Lopulta kaikki kiteytyy kysymykseen haluaako hän lapsen. Jos haluaa, antaa myös näytteen.

Tsemppiä.

5. anonyymi Vierailija

Ei meillä ole ollut mitään ongelmia näytteen saamiseksi. Polilta olemme saaneet pikkuriikkisen purkin, ja aina on kaikki mennyt sinne minne on pitänytkin. Minä olen sen näytteen ottanut. Mies makaa sängyssä ja ilmoittaa aina, koska pitää olla purkin kanssa valmiina.;)

6. Sandeman Vierailija

Meillä oli ihan samat ongelmat! Mulla kaikki kokeet tehty, kävin jopa laparoskopiassa endon takia ja vain miehen testit puuttuivat. Lupasi sitten viimein hoitaa oman osuutensa:).

Purkki ei tosiaan ole järin suuri ja ensimmäisellä yrityksellä kotona, satsi menikin ohi purkin:-(. Suurin syy siihen oli varmaankin että yritimme yhdessä ja minun olisi sitten pitänyt tietää milloin tyrkätä purkki alle:-(. Karmea kynnys yrittää uudelleen mutta kun olin itse seuraavaksi menossa klinikalle verikokeeseen, niin näyte olisi helppo viedä samalla.
    Seuraavalla kerralla olin mukana myös mutta tällä kertaa ojensin purkin kun mies sanoi ""nyt"" ja satsi saatiin onnistuneesti purkkiin:).

Tulokset saatiin tällä viikolla ja ainakaan miehestä tämä lapsettomuus ei johdu:). Meillä yritystä kohta kaksi vuotta ja toistaiseksi ainoa selitys lapsettomuuteen on endo. Tai sekin on poistettu vähäksi aikaa ja nyt pitäisi olla puoli vuotta potentiaalista yritysaikaa.

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä sen miehen kanssa, hoputtaminen ei ainakaan meillä auttanut.

7. M Vierailija

Anteeksi että nauran vakavalle aiheelle...

Mut miehet varmaan vastaisi tähän näin:

""Tämähän on yhteinen projekti, joten ei muuta kuin muna suuhun. Ja syljet sitten kuppiin, kun näyte on valmis/annettu ->Ei menis ohi... ;o)

heh heh. Kyllähän se kotiin annettu purkki on ihan sika pieni, enkä ymmärrä itsekään miten siihen pitäisi osua, varsinkin vielä muutaman päivän selibaatin jälkeen! No omani ilmeisesti suht hyvin osui, tosin tulokset oli sit huonot.

8. hu Vierailija

Mitäs jos koitatte kondomia. Kondomi päälle ja sperma jää sitten sinne. Siitä sitten purkkiin... Ei mene ohi.

Ja kyllähän niitä on isompiakin purkkeja saatavissa. Kokeilkaa vaikka pakasterasiaan...

Tuntuu, että ongelman ydin on jossain muussa kuin purkkiin osumisessa.

9. Vierailija

normaalikondomeissa on aineita jotka tuhoavat siittiöitä. väestöliitosta saa ostaa kondomeja jotka on tarkoitettu tähän juttuun, muistaakseni hinta oli 20euroa / kpl.

10. gissa Vierailija

Ei auta kondomit, eikä suihinotot, kun näyte pitää antaa ""kuivana"".

Eiköhän se harjoittelemalla onnistu, joten uutta yritystä vaan!! Tsemppiä :)

11. ap Vierailija

Kiitoksia kaikille vastanneille. Tottakai olisin valmis tekemään vaikka mitkä temput omalta osaltani, jos se vain auttaisi, mutta kuten gissa edellä kirjoittikin, niin näyte pitäisi ilmeisesti antaa suoraan purkkiin, eikä ""minkään kautta"". Itsekin ajattelin noita suurempia purkkeja, pakastepurkit tms. mutta onkohan ne taas riittävän tiivitä.

Juttelin eilen miehen kanssa ja hän todella haluaa lapsen kanssani. Siitä ei ole epäilystäkään, sillä tämä lapsettomuusasia on ollut ""riesanamme"" jo jonkun aikaa ja olemme kumpikin melko turhautuneita (tiedätte varmaan) kun tästä lapsen ""tekemisestä"" tulikin tällainen kumpaakin stressaava ikuisuusprojekti. Tutkimuksiin hän suostui lähtemään mukaan, koska tiesi kuinka tärkeä asia se minulle on. En usko, että hän on ainoa mies, jota tämä asia ei kuitenkaan aivan samalla tavalla kosketa kuin meitä naisia, joten siksikin ehkä pieni nihkeys tutkimuksia kohtaan. Mietin myös itsekin, että pelkääkö mies nyt tosissaan, että hänestä löytyy vikaa kun minusta sitä ei löytynyt, ja siksi jäätyilee tämän asian kanssa.

Katselin eilen sitä näytepurkkia ja onhan se toki todella pieni. Halkaisija on jotain 4-5 cm ja syvyys ehkä jotain seitsämän. Onhan siinä sihtaamista, mutta sanoin miehelle, että onhan siinä muutkin miehet onnistuneet. Lupasi yrittää taas ensi viikon alussa uudestaan.

Mieleeni tuli myös, kun hän valitti, että on vaikea saada näytettä pysymään purkissa, että voisiko vikana olla se, että siemenneste on ollut sen verran löysää tavaraa, että se todellakin on valunut pois purkista (grose juttuja, tiedän). Toivottavasti se ei ole merkkinä siitä, että tavara on liian ""laimeaa"".

No eipä tässä auta kuin katsoa päivä kerrallaan, siihenhän tässä ""projektissa"" on jo tottunut, ja toivoa, että mies saisi homman hoidettua ensi viikolla. Toivottavasti mahdollisimman monelle meistä tämä piinaava ja stressaava odotus ja nämä joskus naurettavalta tuntuvat ongelmat joskus palkitaan.

12. pessimisti Vierailija

Ikävää kertoa, mutta jos jo näytteen antaminen on tommonen ikuisuusprojekti, niin vielä vaikeampaa on tulossa.
    Miten ajattelit että jatko menee? Jos joudutte mihinkään isompaan hoitoon, inseminaatioon tai koeputkihedelmöitykseen, niin ei siinä gynekologin laverilla kyllä mitään rakkauden hetkiä aleta kokemaan. Simpat on saatava purkkiin jatkossakin.

Luulisin kyllä että ongelma on psyykkinen, ei tekninen. Miehet todella pelkää kuollakseen sitä tietoa, että heidän spermassaan on vikaa. Se kun näyttää heille olevan se ainoa miehisyyden mittari. Valitettavasti .

13. Miuku Vierailija

Ei se munkaan miehellä ollut kerralla ja kiltisti mennyt suoraan purkkiin, vaan oli joutunut sitä käsillään keräilemaan purkin ulkopuolelta. Eli odottaisiko miehesi ehkä liian täydellistä suoritusta?

14. no jo on Vierailija

Ei se ole kyllä ollenkaan vaikeaa saada se purkkiin. Ja vieläpä ilman sotkua.

15. Rosa77 Vierailija

Meillä sama juttu, nihkeä suhtautuminen tutkimuksiin vaikka lasta tosissaan mieskin haluaa. Meillä vaan ongelmana että näyte pitäisi saada 300 kilometrin päähän eli se olisi annettava paikan päällä. Kotona kuulemma onnistuisi helposti. päätin että en painosta enkä mainitse enää koko asiasta,kyllä mies puhuu jos on vauvatouhujen kanssa tosissaan! Hiljaa hyvä tulee...Tsemppiä kaikille!

16. Mia Vierailija

Meilla on mies antanut naytteen jo kolme kertaa, eika kylla mitaan ongelmia. Kaksi noista kerroista oli viela paikanpaalla. Ja jos joudutte hoitoihin niin ku me niin nayte pitaa jokatapauksessa antaa tuoreena paikan paalla. Joten taitaa olla asenteesta kiinni, ei voi olla niin vaikeeta. Antakaa tehda omassa rauhassa veskissa niin ei tule paineita...kylla se takuulla onnistuu!

17. Miuku Vierailija

Huomauttausin kyllä vielä, että näytepurkkeja on ainakin paria eri kokoa. Meillä on semmonen pieni purkki, jonka halkaisija oli pari senttiä, siis suunnilleen samankokoinen kun millä viedään salmonella näyte... Ei ollut ilmeisesti tarkoitettu tuohon hommaan, mutta terveyskeskuksessa ei ollut muuta!

18. Satu Vierailija

Moikka. Vihdoin löysin jonkun, jolla samankaltaisia ongelmia kuin itselläni. Minut myös tutkittu ja jatkoa ei tule, ennenkuin tuo äijän ketale sen näytteen saa aikaiseksi. Meillä tosin lähimpään paikkaan matkaa parisataa kilometriä, siis pitäis matkustaa sinne ja ukon pitäisi antaa se näyte siellä sairaalassa jossain vessassa. Ei tule mitään sanon minä! Tuo ukko ei sinne lähde kovin helpolla. Eli meillä tilanne ei etene ennenkuin se näyte on annettu ja tutkittu. Todella turhauttavaa!

19. ... Vierailija

Meillä onnistui näytteen anto kotona ihan hyvin. Siihen meinasin tuskastua, kun piti parin kuukauden päästä antaa uusi näyte (jotta voidaan olla varmoja tuloksesta) paikan päällä ja mies ei millään saanut raahauduttua klinikalle.
    Siinä meni jahkatessa taas pari kuukautta...

20. Taco Vierailija

Jos näytteen antaa kotona, niin kuinka pian se pitäisi saada laboratorioon? Huononeeko näyte jotenkin o sinä aikana, siis saisiko paremman tuloksen, jos näytteen antaisi siellä paikan päällä eikä kotona?

21. Mielestäni Vierailija

se pitää kuljettaa viileässä hyvin pakatusti noin tunnin kuluessa laboratorioon, varmaan helpompi paikan päällä, ei ainakaan mitään riskejä, että käy jotain tai se ei ole tarpeeksi hyvä!

22. vinkki. Vierailija

Siis se pitää säilyttää samassa lämpötilassa kuin se jalkojen välissäkin on. Eli kesällä ei saa kuumentua eikä talvella paleltua. Moni kuljettaa sen paidan alla labraan.

Esim meillä mies laittoi näytteen purkkiin kotona, ja minä lähdin sitä kiikuttamaan labraan julkisilla kulkuneuvoilla paidan alla vyölaukussa, aikaa meni max tunti. Silloin oli marraskuu. Ja hyvät oli tulokset.

23. JOkkeri Vierailija

Hohhoijaa, eiköhän purkiin ruikkaaminen olen vaivana aika pieni verratuna siihen, mitä naiset tekevä hoidoissa. Luonnollinen asia, jonka voi hoitaa tai paikan päällä.

T. nimim. Homman hoitanut

24. vierailija Vierailija

Ei ole miehestä mihinkään jos ei edes runkata osaa. Yhdellä kädellä se tehdään ja toinen käsi pitää purkin tiiviisti virtsaputken aukon edessä. Ja seisten, makuulla saa soosit tietenkin päälleen.
    Kuka edes haluaa lapsia moisten toopejen kanssa...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri