Hae Anna.fi-sivustolta

Sri Lanka - Kalutara

Viestiketju osiossa 'Kaukomatkat' , käynnistäjänä helmi, 02.12.2004.

1. helmi Vierailija

Lähtö helmikuun alussa Sri Lankalle, Kalutaraan. Majoitus Tangerine Beach Hotelissa. Onko kokemuksia?
    Millaiset ovat rannat Kalutarassa, pääseekö mereen uimaan lainkaan? Entä paikalliset ruokapaikat, löytyikö helmiä?
    Tuoreet Sri Lanka -kokemukset ylipäätään kiinnostavat.

2. kalu kutsuu myös Vierailija

Jepjep.
    Sama määränpää.
    Kaikki info tervettullutta. Kertokaatten kokeneet!

3. hece Vierailija

Hotelli päätieltä hieman sivussa, samoin kaupungin keskustasta. Olen asunut perheeni kanssa kyseisessä hotellissa v. 2000. Oikein hyvä hotelli ja ruoka. Uima-allas ok. ja että viereisenkin hotellin uima-allas ym. palveluja voi käyttää maksutta, se lisää mukavasti reviriä ja antaa vaihtelua. Hotellin ja pääkadun välisellä tieosuudella on ravintoloita, kauppa- ym. palvelupaikkoja. Niissä on mukava asioida. Ovat melko siistejä verraten moniin muihin, kuten paikallisille tarkoitettuihin ravintoloihin.

Ranta ei oikein miellyttänyt minua.

Itse hotellista on matkaa n. kilometri päätielle, josta taas etelään Kalutaran kaupunkiin n. 3 km. Sinne kannattaa mennä tuc-tuc taksilla, maksaa n. 200-300 Rs (2-3 e). Kaluatara on Lankkalaisittain iso kaupunki. Mutta ei sielläkään ole oikein viihtyisiä (turistille) paikkoja. Ne ovat kyllä paikallisten viihtyisiä. Ruokapaikkoja ajatellen - ""helmiä"" on harvassa - räkälöitä pareminkin.

Parempi vaan asennoitua ruokailemaan pari viikkoa hotellilla. Jos kuitenkin kylältä tai kyltätieltä jotain mieluisaa löydät ja syötkin niin sehän kaikki on elämystä mitä parhaimmasta päästä. Se pitää jokaisen itse päättää. Yksi kelpaa yhdelle ja toinen toiselle. Minun makuni ei ole aina hyvä toiselle. Vaikka sanon paikallisia paikkoja ""räkälöiksi"" niin kyllä itse olen niissä syönyt. Eikä ole koskaan ollut vatsan kanssa ongelmia. Mutta minähän nukunkin tarvittaessa vaika palmun alla, silloin kun parempaa ei ole. Sanon tämän tosiasiana, ettei tule pettymyksiä, en niinkään moittiakseni, ne palvelut kun ovat joskus mitä ovat. Siellä eletään kuin meillä 1800- luvun alussa. Sri Lanka on Sri Lanka, emmekä me sille mitään voi. Siellä on tosi rikkaita - vähän, muttase näkyy kyllä ja sitten tosi köyhiä ja niitä taas on tosi paljon. Ja sen tietää mitä sellaisesa maassa elämä on ja millaiset yhteiskunnan rakenteet, kun vielä ottaa huomioon 20 vuotta kestäneen sodan. Rahaa ei ole - kuin harvoilla.
    Turistit ovat paikallisten rikkaus.
    Kuulin että nyt Kalutarassa olisi Pitza Hant? Itse en ole nähnyt. Mutta jos on sehän hieman - joitain saattaa
    helpottaa tässä suhtessa.
    Käykää ehdottomasti Kalutaran nähtävyyttä katsomassa iso budhalainen temppeli - eli dakoba, on aivan siinä Kalutaraan mennessä heti sillan jälken rannassa vasemmalla puolella. On tosi suuri laitos. Olakaa varovaisia katuja ylittäessänne ja muutenkin liikkukaa rauhallisesti. Ryöstöja ja varkaita ei tarvitse pelätä. Tosin ilta ja pimeaikaan ei suositeltavaa likkua yksin. Ai niin Tangerine hotellisa oli minun aikaan iltaisn musiikkia ja tanssi klo 23. saakka siis n. 2-3 tuntia ja sitten seis.

4. Baby.. Vierailija

Tässä sinulle opas - paikallisiin oloihin - mikäli haluat retkeillä ym. Ota sivusta kopio mukaasi, neuvottele paikanpäällä tai soita etukäteen. Tunnen miehen. Voit turvallisesti tehdä matkoja hänen kanssaan, hinnat on aina sovittava tarkasti ennen matkaa - kaikkien kanssa. Hän vie mielellään turistit myös kotiinsa Aluthgamaan (20 km), josssa näin mahdollisuus nähdä myös paikallista asumiskulttuuria. Hän puhuu suomea, tietysti paikallista sinhalaa, englantia, myös hyvää saksaa. Hänen sukulaisiaan asuu mm. Tangerine Beach Hotelilta pääkadulle johtavalla kylä tiellä, toimivat siinä kauppiaina.

http://www.kolumbus.fi/paul.petrell/

5. Zak Vierailija

Olin vuosi sitten Sri Lankalla, ensi kiertomatkalla ja toisen viikon Kalutarassa Blue Water-hotellissa.

Minulla on pitkälti samanlaiset kokemukset kuin aikaisemmilla kirjoittajilla. Kiertomatka oli hieno, maasta löytyy upeita kohteita esim. Nuwara Eliya, Kandy, Sigiriya, Dambulla, sisämaassa näkee monelaista elämää.

Sen sijaan rannikolla ei ole juuri muuta näkemistä kuin hotelli ja ranta. Hotellin ympärillä ei ollut yhtään ruokapaikkaa ja ostospaikkoja oli käytännössä yksi kioski, joka oli radan toisella puolella. Muuten oli paikallista asutusta. Kun olet kerran siellä kiertänyt, huomaat että siellä ei ole tarjolla mitään turisteille. Sinänsä hotellin ravintolassa oli hyvä ruoka eikä ollut kallista, mutta olisi ollut kiva käydä muissakin paikoissa. Käytännössä toinen vaihtoehto olisi ollut ottaa taksi (=tuk tuk) ja mennä sillä toisen hotellin ravintolaan.

Blue Water hotellin kohdalla ranta on hieno, mutta tyhjä, palvelut oli hotellin uima-allasalueella ja usein merenkäynti niin kova, että uimaan ei voinut mennä.

Hotellista ei voi lähteä kävelylle, ainoa mahdollisuus on ottaa tuk-tuk ja tällöin pitää tietää, mihin haluat mennä.

Vaikka Kalutaraa on täällä kutsuttu isoksikin kaupungiksi, se oli kyllä melkoinen pettymys. Käytännössä siellä on yksi maantie/katu, jonka varrella ainoat korkeammat talot on. Kaupoista on vaikea löytää mitään länsimaalaiselle sopivaa. Tosin ostin pikee-paidan yhdestä kaupasta, johon jouduin väkisin, kun en saanut paikallista ""opasta"" häipymään, ja tämä paita osoittautui erittäin hyväksi, se on minulla edelleen käytössä ja maksoi muistaakseni n. 5 dollaria.

Tämän jälkeen paikallinen ""opas"" olisi väkisin vienyt minut syömään tuttunsa ravintolaan ja hieromaan lisää kauppoja, mutta kyllästyin häneen ja lähdin pois. Mutta Kalutarassa on vaikea liikkua ilman ""opasta"" siksi, että jos olet yksin, koko ajan on joku tuppautumassa mukaasi ja tarjoamassa palvelujaan.

Kävin Kalutaran buddhalaisessa muistomerkissä, Gangatilaka Vihara nimeltään. Ainoa vierailun arvoinen paikka Kalutarassa, mutta sielläkin kannattaa olla varovainen. Vaikka seinillä on kylttejä, joiden mukaan opastamisesta ei saa periä maksua, mukaasi tarttuu helposti paikallinen opas, ja jos et aja häntä pois, joudut kyllä maksamaan palvelusta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri