SSRI-lääkkeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haluan vain kertoa oman tarinani kaiken lääkekeskustelun keskellä. Olen 30v nainen ja nyt puolisen vuotta syönyt ssri-lääkkeitä masennukseen, nyt annos on 20mg. Toki kaikki on yksilöllistä ja lääkäri ja keskusteluapu ovat avainasemassa, mutta haluan kertoa myös lääkkeistä sen tukena.

Olen aina ollut hieman "luulotautinen" ja kuvitellut kaikenmaailman oireet ja sivuvaikutukset kaikista asioista. Hieman varautuneesti siis aloitin tämän lääkityksen. Yllätyinkin positiivisesti, sillä en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia edes tällaisella "luulotautisella"! Vaikutus lääkkeillä alkoi kuten useimmilla, eli ensin toimintakyvyn nousuna muutamassa viikossa, sitten mielialan kohenemisena ja tasaisena pysymisenä nyt. En ole vielä toki parantunut, mutta pahimmat huiput ovat jääneet, mikä on ihanaa vuosien jälkeen.

Toimintakyvyn paraneminen, kuten kuvitella saattaa, on vaikuttanut monilla osa-alueilla ja mielialan nousu myös. Psykologille en monien mutkien jälkeen ole päässyt kuin kerran, mutta ensi kuussa taas. Vaikka olen myös itse käsitellyt asioita, ovat nämä asiat melko paljolti uskoakseni lääkkeiden ansiota. :) Lääkkeiden tekemisestä tunteettomaksi zombiksi on puhuttu paljon ja edelleenkin kaikki on yksilöllistä enkä halua vähätellä kenenkään kokemuksia, itselläni tämä turtuminen pelotti myös, sillä olen hyvin räiskyvä persoona. Olen kuitenkin nykyään vain positiivisesti "turtunut", eli asiat jotka aiemmin nostivat suuria, vaikeasti käsiteltäviä tunnekuohuja, ovat jääneet ja muuttuneet inhimillisemmiksi reaktioiksi. Eli tunnen samoja tunteita kuin ennenkin, mutta enemmänkin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kaikkia tunteita silti tunnen edelleen. Jopa kumppaniini tunnuin rakastuvan uudelleen, kun ei tarvinnut rypeä itsesäälissä ja sai itsekunnioituksen/luottamuksen takaisin ja näki asiat uudessa valossa. Tunnen pettymystä, surua jne samoista asioista kuin ennenkin, mutten anna niiden hallita mua, nyt hallitsen niitä ja pidän tunteet aisoissa ettei ajatukset jää ns. junnaamaan kehää.

Yksi asia myös mikä monille tulee ssri-lääkkeistä mieleen, on seksuaalisen kyvykkyyden ongelmat tai vaikeudet. Ne eivät olleet mikään suurin pelkoni todellakaan, mutta pakko sanoa silti, että myös parempaan suuntaan voi mennä! Olen vapautuneempi ja saan orgasmin helpommin ja voimakkaampina ja olen vihdoin matkalla (muussakin mielessä toki) löytämään itseni ja mitä haluan. Masentuneena olin pitkään lahna ilman haluja ja kykyjä. Eli ei kaikki vaikuta haitallisesti tai neutraalisti, vaan positiivisestikin!

Enkä todellakaan halua ylikorostaa lääkkeiden merkitystä, mutta kertoa myös tästä puolesta kaikkien kauhutarinoiden vastapainoksi. Vihdoin alan nauttia arjen pienistä iloista ja vaikka välillä tuntuu todella pahalta ilman syytäkin, tiedän sen menevän ohi, ennen olin varma että tästä suosta ei nousta. Pitkä tie on vielä ns. normaaliin elämään, mutta haluan uskoa tien kulkevan ylöspäin nyt. Mikä lie olotilani olisi jos olisin heti päässyt keskustelemaan... Useinhan on vaikea sanoa onko muutokset lääkkeistä vai muusta hoidosta johtuvaa, mutta itse en ole päässyt kuin kerran psykologille, joten uskon että lääkkeillä on oikeasti suuri osa.

Kaikille mt-ongelmien kanssa painiville voimia ja jaksamista kevättä odotellessa lääkkeillä tai ilman! :)

• Tykkää
Reactions: Zariza ja Nelda
Onko lääkitys lopun elämän onnen tuoja?
Nyt saat positiivisia vaikutteita lääkkeen avulla, haluatko koskaan parantua ja selvitä ilman?
Pelottavaa :confused:
Kovasti halusi korostaa lääkkeiden vaikutusta, vaikka toisin väitti. Mun mielestä se on myös käsittämätöntä. Ihan kuin sillä yhdellä psykologin vastaanotolla ei olisi mitään merkitystä, kun vaan itse u s k o o pillereihin? Eikös silloin ole kyseessä pitkälti plasebo? Ne jokatapauksessa muuttavat aivojen toimintaa, vaikka on markkinoitu usein toisin.

Mulla on myös positiivinen kokemus! Auttoi pahimman yli, ja kun sain taas elämänmenosta kiinni niin lääkitys lopetettiin pikkuhiljaa. Kaks vuotta siihen meni, nyt oon voinut "normaalisti" jo viisi(y)

• Tykkää
Reactions: Zariza
Kovasti halusi korostaa lääkkeiden vaikutusta, vaikka toisin väitti. Mun mielestä se on myös käsittämätöntä. Ihan kuin sillä yhdellä psykologin vastaanotolla ei olisi mitään merkitystä, kun vaan itse u s k o o pillereihin? Eikös silloin ole kyseessä pitkälti plasebo? Ne jokatapauksessa muuttavat aivojen toimintaa, vaikka on markkinoitu usein toisin.

Hei, sinä tietämätön,

SSRI yms lääkeiden tarkoitus on juuri vaikuttaa Aivojen toimintaan, mutta täsmällisesti. Minulla itselläni on takana vaikea tapaturma ja siitä jäivät muistoksi kovat kivut, jotka on todettu erittäin todennäköisesti kroonisiksi - vähän niin kuin nivelreuma, johon sairastuakseen ihmisen ei edes tarvitse joutua onnettomuuteen. Kipuihinkin yhtenä vaihtoehtona kokeillaan SSRi:tä, ja jos auttaa, niin Congratulations!
Monet pitkäaikaisten sairauksien ikävät oireet lähtevät aivoista ja signaaleista. Aivoissa on "kivunymmärtämiskeskus", ja kun kipuportti saa kunnon lukon (lääkkeen), niin kipu ei vaivaa ihmistä.
Vaarallista mikä ihmisen aivoihin vaikuttaa on ALKOHOLI joka on ETANOLI. Etanoli liuottaa koko pikkuaivon pysyvästi, joten siinä menee koko lääni. Lääkkeet taas pitkävät sen yhden oikean "portin" kiinni kunnolla, jotta muut portit voivat rauhassa kehittyä ja kukoistaa.

Jos taas syöt SSRI-tä tms. turhaan, tasapainoittaksesi tuskaa jota ei ole, niin toimit epätasapainoisesti. Epätasapainoa kokee aina, kun sellaisia lääkeitä kokeilee, jotka osottautuvat vääräksi hoidoksi juuri siihen sinun traumaasi. Se, että kokeillaan lääkeitä lääkärin seurannassa,ei aiheuta mitään pysyvää haittaa: Aivot eivät tuhoudu, toisin kuin alkoholi tekee. Joka kerran kun juot muistisi pimeeksi, aivoistasi tuhoutuu lopullisesti pieni osa.

Voiko monen vuoden jälkeen lopettaa lääkitystä, joka on vaikuttanut aivoihin positiivisessa mielessä ja tuonut helpotuksen arkeen? Vai aiheuttaako se taantumisen tunne-elämän puolella ja masentuu tai muuttuuko mieli karuksi, kylmäksi. Jääkö kaipaamaan lääkkeiden tuomaa turvallista olotilaa?
Eli ts. onko lopun elämän lääkitys jollakin tasolla?

Voiko monen vuoden jälkeen lopettaa lääkitystä, joka on vaikuttanut aivoihin positiivisessa mielessä ja tuonut helpotuksen arkeen? Vai aiheuttaako se taantumisen tunne-elämän puolella ja masentuu tai muuttuuko mieli karuksi, kylmäksi. Jääkö kaipaamaan lääkkeiden tuomaa turvallista olotilaa?
Eli ts. onko lopun elämän lääkitys jollakin tasolla?

Voi olla myös niin, että SSRI tms. jää joillakin loppuelämäksi käyttöön. Riippuu haavasta.
Toisaalta näin kerran dokkarin, jossa eräs nainen kertoi hyvin onnellisena, että vihdoin hän sain pysyvän avun mielellensä. Ranskassa lääkäri totesi, että hän joutuu / saa / syödä opiaatteja pysyvänä lääkkeenä, koska portilas tarvitsee päivittäisen annoksen elääkseen tasapainoisesti. Jos opiaattien kohdalla käyttö pysyy tasapainossa, eikä ns. muutu kasvavaksi riippuvuudeksi, niin hyvin varmasi ranskalainen lääkäri oli oikeassa. Ymmärsin, että tällaiset johtopäätökset ovat Ranskan lääkäreillä yleisiä, ja ranskalaiset näyttävätkin aina aika iloisilta.

Kuitenkin, opiaatteja Suomessa myönnetään pitkäaikaiseen käyttöön vain heille, joilla todistettavasti ei ole alkoholi- ja huumeriippuvuutta. Heillä annoksen määrä ei kasva käytön edetessä, vaan pysyy samana.
On ylpeää sanoa: Käytän opiaatteja pysyvästi, lääkkeenäni ja Kela maksaa sen aineen käytön. Olen puhdas, olen raitis, en käytä huumeita.

Mieleen vaikuttava lääkitys on sama kuin eläisi valheellista, epätodellista elämää. Nehän vääristää maailmankuvan... se voi selittää nämä suvakit, ei nähdä totuutta tai eroteta kuka on susi lampaan vaatteissa, eikä reagoida luonnollisiin merkkeihin vaarasta tai muusta joka suojelee ihmistä.
Kaikki on vain seesteistä ja pahimmillaan luonne räiskyy polkaisemalla kerran jalkaa lattiaan ja tiuskaisemalla "himskutti!".

Ymmärrän tilapäisen tarpeen, mutta useamman vuoden lääkitys on jo riippuvuus ja todellisuuden pakoilemista.

Heidän on helppo puhua, jotka eivät sairasta fibromyalgiaa, nivelreumaa tai muuta vastaavaa tautia, jolloin Kipu on todellista, eikä mitään "rakkaudesta haljennutta sydäntä". Krooninen kipu vie voimat, uskon ja mielen. Se on sellaista kamalla kamaa, jonka kerran joudin kohtaamaan, ja todistan: Kipu on käsittämätöntä, kuin synnytyksessä, ja vain äidit sen voi mieltää.

• Tykkää
Reactions: Fantzu
Heidän on helppo puhua, jotka eivät sairasta fibromyalgiaa, nivelreumaa tai muuta vastaavaa tautia, jolloin Kipu on todellista, eikä mitään "rakkaudesta haljennutta sydäntä". Krooninen kipu vie voimat, uskon ja mielen. Se on sellaista kamalla kamaa, jonka kerran joudin kohtaamaan, ja todistan: Kipu on käsittämätöntä, kuin synnytyksessä, ja vain äidit sen voi mieltää.
Koen joka päivä kroonista kipua, viisitoista vuotta helvetillistä kipua johon ei ole parannuskeinoa.
Olen myös kokenut synnytyksen aiheuttamat kivut repeilyineen ja pitkäaikaisineen kipuineen.
Olen kokeillut kaikki lähes mahdolliset kipua lieventävät lääkkeet ja kipustimulaattorin, mutta kivut jatkuvat.

Pirullisin, kamalin lääke on kipukynnyksen nostoon tarkoitetut mielialalääkkeet. Ne vie elämän ilon ja surun, aiheuttavat järkyttäviä sivuvaikutuksia ja vieroitus oli pahempi kuin kipu konsanaan. Joillekin apua, mutta ei kannata julistaa ihmelääkkeeksi, koska ne todellakin muuttaa ihmisen kaikilla osa-alueilla. Sitä ei itse huomaa välttämättä, mutta läheiset kyllä.

Koen joka päivä kroonista kipua, viisitoista vuotta helvetillistä kipua johon ei ole parannuskeinoa.
Olen myös kokenut synnytyksen aiheuttamat kivut repeilyineen ja pitkäaikaisineen kipuineen.
Olen kokeillut kaikki lähes mahdolliset kipua lieventävät lääkkeet ja kipustimulaattorin, mutta kivut jatkuvat.

Pirullisin, kamalin lääke on kipukynnyksen nostoon tarkoitetut mielialalääkkeet. Ne vie elämän ilon ja surun, aiheuttavat järkyttäviä sivuvaikutuksia ja vieroitus oli pahempi kuin kipu konsanaan. Joillekin apua, mutta ei kannata julistaa ihmelääkkeeksi, koska ne todellakin muuttaa ihmisen kaikilla osa-alueilla. Sitä ei itse huomaa välttämättä, mutta läheiset kyllä.

Ja kipuko ei muuta ihmistä? Itse olin ekat viikot ilman oikeaa lääkitystä ja lopullista diagnoosia, ja olin kuin viittä vaille huutava ruumis. En halunnut peseytyä, koska en voinut sietää sitä: kropan ihon pinta ei sietänyt edes vesipisaran kosketusta. Kiruin jos läheinen kosketti minua. Vaatteiden pukeminen päälle vei tunteja..

Kuitenkin on hyvä huomioida jo nyt, että vain joitain SSRI lääkkeitä: mielialalääkkeitä, voidaan käyttää kipulääkkeinä. On myös kipulääkkeitä, jotka ovat enemmän huu...huu... huumetta, kuten sellaiset joissa on codeiinia tms.

Jos syöt SSRI-tä, et voi syödä huu..huu... codeiinia, koska niiden vaikutukset tuhoavat toisensa.

Suurimmat tuskat SSRI:stä tulee varmaankin heille jotka ovat käyttäneet alkoholia ja huumeita elääkseen, ja otta SSRI vaikuttaa, potilas joutuu aluksi vierottautumaan piristä. Monet heittävät mieluummin lääkkeet narikkaan? ja valitsevat väärän tien.

Viimeksi muokattu:
Tottahan se on, että SSRI ei ole leikkipaukku,enkä ole sen puolesta puhuja,mutta on todettava,että niitäkin on monenlaisia. Ongelmana koulusurmaajinen ja muiden sekopäiden osalta on todettu, että SSRI-lääkkeitä oli määrätty väärään tautiin tai ei edes tautiin: ei masennukseen, eikä kiputiloihin, vaan pelko-ja ahdistuneisuusoireisiin, maniaan...

Viimeksi muokattu:
SSRI:t on pienihaittaisimpia masennuslääkkeistä. Mutta ilmeisesti myös varsin tehottomia lumevaikutusta lukuunottamatta masennuksen hoidossa. Vaikutukset kun ovat lukuisissa tutkimuksissa olleet hyvin lähellä lumelääkevaihtoehdon tuloksia. On kyllä aito apu se lumevaikutuskin, eikä sitä pidä vähätellä, sillä lumevaikutuskin voi auttaa monia ihmisiä.

Tänä vuonna (2022) esimerkiksi maailman kuuluisimmassa ja arvostetuimmassa tiedelehdessä Naturessa julkaistiin artikkeli "The serotonin theory of depression: a systematic review of the evidence", jonka johtopäätös oli että serotiniiniteorialta on lähtenyt uusimpien tutkimusten myötä tieteellinen perusta alta, ja sillä olettamalla ole enää kestävää tieteelliseen tietoon perustuvaa pohjaa, että serotiniinin määrää aivoissa kasvattamalla masennukset edes vähenisivät - vaikka SSRI eli serotiniinin takaisinoton estäjä -lääkkeet on tehty aiheuttamaan juuri sitä. Näitä lääkkeitä on syöty paljon Suomessakin. Sivuvaikutukset ovat varmoja ja tunnettuja, mutta hyötypuoli on kyseenalaistunut samalla kun lääketehtaista riippumattomiakin tutkimuksia on julkaistu yhä enemmän ja enemmän.

Lääketehtaat rahoittivat alan ensimmäiset tutkimukset. Seurantatutkimuksista usein alkuun julkaistiin vain ne, joissa tuli positiivisia tuloksia ja jätettiin julkaisematta ne, joissa positiivisia vaikutuksia ei havaittu. Sen seurauksena oli pitkään julkaisuvinouma lääkkeen positiivisista vaikutuksista. Uudet tulokset ovat muuttaneet kuvan serotiniinin roolista masennuksessa, ja ne tiedot ovat ristiriidassa monen masennuslääkepurkin tuoteselosteen kanssa, joissa vaikuttavaksi mekanismiksi väitetään sellaista, jolla esimerkiksi tuon Nature-lehden koosteen mukaan ei ole enää nykyisin edes tieteellistä pohjaa, kun niin monet uudet tutkimustulokset ovat olleet väitteen kanssa ristiriidassa.

Tottahan se on, että SSRI ei ole leikkipaukku,enkä ole sen puolesta puhuja,mutta on todettava,että niitäkin on monenlaisia. Ongelmana koulusurmaajinen ja muiden sekopäiden osalta on todettu, että SSRI-lääkkeitä oli määrätty väärään tautiin tai ei edes tautiin: ei masennukseen, eikä kiputiloihin, vaan pelko-ja ahdistuneisuusoireisiin, maniaan...
Purkissa lukee nuo käyttötarkoituksina. Ja lääkkeen sivuvaikutuksena mainitaan agressiivinen käytös sekä itsetuhoisuus.

Aloitus on hieman outo, kun ei selviä mitä nappia tämä mamma on syönyt, silti täällä satelee ohjeita.

Mielenoireesiin niillä on lähinnä plasebo vaikutus.

Tuo näyttäisi olevan uusimpien tutkimusten mukaan totta. Esimerkiksi maailman johtavassa tiedelehdessä Naturessa hiljattain julkaistun katsaustutkimuksen "The serotonin theory of depression" mukaan vanhalta serotiiniteorialta puuttuu nykyisin tieteellinen evidenssi, kun taas sitä vastaan on runsaasti tieteellistä evidenssiä, että serotiniinin määrän kasvattaminen aivoissa vähentäisi masennusta. silloin kun SSRI-lääkkeet tulivat markkinoille, luultiin mekanismista ihan muuta. Serotiniinipitoisuuksien vaikutus masennukseen on ilmeisesti nykytiedon mukaan noin lumelääkkeen tasoa, eli lääke voi vaikuttaa positiivisesti jos uskoo siihen. Lisäksi hoitokäynnit terveydenhuollossa voivat auttaa positiivisesti. Sivuvaikutuksia SSRI-lääkkeistä voi kuitenkin tulla.

Ei tavallinen synnytyskipu ole kestämätöntä. Se on kohtulihaksen toimintaa

Yhteistyössä