Hae Anna.fi-sivustolta

Stalkkaaminen ja laki

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Kyselen kohtalotovereilta, 27.01.2015.

1. Eli nykyään on voimassa jo vainoamisen kieltävä laki Suomessakin.

Onko kellään kokemusta ennen ja jälkeen, eli onko laki vaikuttanut tilanteeseen ja onko tehty rikosilmoitusta tai onko vaanija jättänyt rauhaan tai vähentänyt vaanimista?

Miten elämänne on muuttunut jos ja kun joku on ryhtynyt pakkomielteisesti kyttäämään ja hankkimaan teistä tietoja ja käyttäytymään uhkaavasti? Esim. entinen työtoveri, esimies, puoliso tai joku muu. Miten asia on vaikuttanut terveydentilaan, sosiaaliseen elämään, toimeentuloon? Oletteko joutuneet muuttamaan, vaihtamaan työpaikkaa, jopa jäämään työttömäksi vaanijan ja hänen verkostonsa takia? Oletteko joutuneet pelkäämään tuttavien, puolison, lasten ja muiden sukulaisten turvallisuuden puolesta?

2. läheltä mennee Vierailija

No, mua ei oo exät vaanineet, mutta olen lukenut lehdistä pahoistakin stalkkereista. Mua vaani pari pappaa kaupassa. Seurailivat hyllyjenkin välistä tiiraillen. Toinen stalkkas muutaman vuoden, mutta ilmeisesti on nyt tullu sen verran huonoon kuntoon tai menny vanhainkotiin, ettei oo näkyny ja toinen ukko oli semmonen kuuskymppinen. Tuli ihan iholle kassajonossa useasti ja yritti jutella. Kyttäs penkillä, että milloin saavun kauppaan. Tiesi hyvin, että pari kertaa viikossa käyn kaupassa. Nää papat kurkisteli autooni myös. Ja luulotautia en pode. Onneksi on nyt molemmat häipyneet. Kai muuttivat pois. Ahisti mennä kauppaan, mutta pakko oli mennä, kun oli ainoa kauppa. Yks pyöräilijämies tuli vähän liian monta kertaa vastaan. Vaihdoin kauppa-aikaa. Pyöräilijä kattoi aina kelloa kun tulin vastaan. Kerran se puhui älämölöä kohdallani. Onneksi ei enää tuu samaan aikaan.

3. öööh?? Vierailija

Kysyitkö koskaan kummaltakaan "papalta" mitä he sinusta halusivat?
    Avasitko suutasi ja sanoit iholle tulevalle, että anteeksi olette liian lähellä, siirtyisittekö kauemmaksi?
    Uskoiko vai tunkikö yhä lähemmäs?
    Jos tunki, olisin pyytänyt kaupan henkilökuntaa poistamaan iholle tulevan vanhuksen pois häiritsemästä.

Jos tilanne olisi jatkunut muutaman kerran olisin sanonut papalle suoraan, että, nyt pysyt kauempana minusta tai soitan poliisille!

En minä hiljaisena katselisi sitä jos joku tuntematon vanha äijä tunkee joka kauppareissuilla kiinni kylkeen höpöttämään.

4. leilani Vierailija

Ennen kävin lenkillä, ja miehetjuoksi mun perässä. Mulla on vaalea pitkä tukka.Lopetin kun alkoi ne äijät inhottaa, tiiraili tietty mun pebaa.
    Sitten siirryin salille, ja miehet tuijotti mua peilistä. Jouduin lopettamaan senkin kun ahdisti.Eilen pysäytti yks poliisi, ja se tuijotti mua sillai inhottavasti. Lähikaupassa on mieskassa ja se aina tuijottaa.Nykyään käyn vaan yhdessä toisessa kaupassa.

5. hoitoon? Vierailija

Mulla oli vuosia naapuri joka väitti, että kyttään häntä aina kun istun ruokapöydän ääressä ja katson ulos. Tosiasiassa en nähnyt koko tyyppiä ikinä katsellessani.
    Katselin kyllä ikkunasta ulos, joo, miten linnut käy syömässä lintulaudalla, sataako siellä kuinka lujaa että voiko mennä pihahommiin vai ei, tuuleeko tartteeko lenkille mennessä pistää pipo päähän, onko ruoho jo sen verran pitkää, että se pitää leikata, onko jossain kukkapenkissä jotain korjattavaa tms. Eli näitä normaaleja omakotiasukin mietteitä siitä mitä pihamaalla pitäisi tehdä.

Lopulta en olisi saanut enää katsoa kotini ikkunoista koskaan ulos, enkä kävellä hänen puoleisella puolella omaa pihaani. Postilaatikkoon tuli joka päivä lappuja miten olin taas katsellut häntä.

Että silleen. Meitä on näköjään moneen junaan.

Naapurini oli varmaan samanlainen kuin sinä.
    Hänkin kuvitteli, että kaikki katsoo aina ja jokapaikassa vain häntä.
    Tosiasiassa naapuri olisi voinut olla vaikka 5m päässä minusta, minä en olisi kiinnittänyt häneen huomiota ollenkaan, ellei hän olisi huutanut pää punaisena, että mitä siinä tölläät.
    No, hän joutui mielenterveyshoitoon, talo myytiin virkaholhoojan toimesta ja tilalle tuli onneksi täysipäiset naapurit. Harhaisen tyypin naapurina asuminen on yhtä helvettiä.

6. läheltä mennee Vierailija

Kyllä minä hapanta naamaa näytin, muttei se tehonnut yhtään. Loppui siihen kun tönäisin vihaisesti kärryillä kassajonossa. Se ihastui luultavasti silloin, kun vahti muka polkupyöriä kaupan pihassa, jotta niitä ei varasteta. No, niitä ei ole koskaan varastettu ja jotain sanoin sille ystävällisesti, niin sen jälkeen se häirintä alkoi. Tervehti ja nosti kättä suu korvissa, sitten tuli juuri samaan aikaan sisälle ja hymyili suu korvissa joka kerta, lopulta tuli ihan iholle. Säikähdin, kun melkein nylkytti takanani. Käsitti kai ystävällisyyden väärin. Lienee kytännyt jo pitemmän aikaa, mutta huomasin vasta paljon myöhemmin. Se vanhempi pappa heilutteli jalkaa aina kun meikän näki, silmät alkoi loistamaan. Inhotti kävellä sen ohi, kun katse seuras jokaista liikettä. Se kurkki aina autoni sisälle. Pelkäsin, jotta naarmuttaa sitä. Mulla on mies, muttei me koskaan olla samaan aikaan kaupassa, joten ehkä olin helppo saalis.

7. joka lähtöön Vierailija

Joskus voi sopimattomasti käyttäytyvillä papoilla olla dementia, ja siksi ovat niin estottomia käytökseltään. Mutta keltään ei pidä sietää tuollaista käytöstä. Jos jonkun papan käytös on huomattavan häiritsevää, niin eikun soitto poliisille. Mutta mistä sitä tietää onko joku sairaus syynä, no poliisi kannattaa silti soittaa, jos ei järkipuhe, vihaiset katseet tai väistely auta.

8. Hellevi Vierailija

Ei kai se stalkkaamista ole, jos kaupassa kyttää. Eri asia jos seuraa kotiin ja soittelee tai näyttää mulkkuaan. Dementikko on dementikko. Jos papat tosiaan ärsytti niin kaupankäyntiaikojaankin voi muuttaa, jos kerta tietää että herrat istuu siellä. Tuskin ne illalla siellä on tai ruuhka-aikana.

9. läheltä mennee Vierailija

No, mulla on sen verran pitkä matka kotiin, ettei ne seurannu, monta kilsaa. Se vanhempi pappa oli aina siellä kaupassa. Joskus menin aamulla ja joskus monta tuntia myöhemmin, mutta se oli vaan siellä ja lähti aina silloin pois, kun oli minut nähnyt. Kumpikin asui lähellä kauppaa, siellä on kerrostaloja, eikä niillä autoa ollut. Aluksi menin aina samaan aikaan, kun nuo hylamaidot muuten loppuu, jos menee myöhemmin. Mutta sitten lapsi muutti pois kotoa, niin ei enää tarvinnut sitä ostaa ja pystyin käymään kaupassa mihin aikaan tahansa. Työtön olen ollut pitempään. Ei oikein näin keski-ikäinen saa töitä, kun ei niitä oikein edes ole.

10. eka tuomittu jo Vierailija

Iltalehdessä on juttu. Mies tuomittiin tuhansien korvauksiin. Kannattaa tehdä rikosilmoitus.

11. Missä päin tämä on tapahtunut? Jäi IL ostamatta, enkä netistä löydä vielä tapausta. Onko kyseessä viikonloppunumero? Pitänee käydä siinä tapauksessa iltalenkillä ostamassa.

12. IL:n juttu Vierailija

1400 puhelua, työpaikalleja kotiin piti hankkia vartiointia jne. Tämä kai kuukauden aikana yhden uhrin kohdalla. Kyseessä oli exä jolle oli jo laitettu lähkielto.Toinen on tunkeutunut duuniin, ostanut eväitä naisele ja seurannut tätä spinningtunneille.Siitä napsahti tuomio. Haastateltu poliisi sanoi, että usealla pershäiriö, ehkä pakkopsykiatrinen hoito auttaisi, varsinkin jos tulee tuomio.

13. Fed up Vierailija

Onko sellaisia kokemuksia, että joku vuosia sitten kytännyt on ruvennut uudestaan kyttäämään kun on saanut tietoonsa, että missä uhri asuu tai työskentelee tai lomailee? Tarkoitan nyt sellaista, että uhri on olettanut, että kyttääjä olisi jo unohtanut ja löytänyt uutta sisältöä elämäänsä eikä enää jaksaisi ja viitsisi käyttää aikaa ja rahaa toisen elämän vahtimiseen. Mutta jatkaa kuitenkin samalla tavalla kuin ennenkin, ja vielä pahemminkin. Ja laittaa tuttavapiirinsä ihmisiä mukaan kyttäämiseen. Ja nämä ihmiset vielä pitävät tämän kyttääjän toimintaa suhteellisen normaalina, saattavat kylläkin naureskella tälle selän takana, kun on niin pakkomielteinen ja "rakastunut" jne. mutta kuitenkaan eivät kyseenalaista tämän outoa käytöstä eivätkä myöskään omaa outoa käytöstään. Merkillistä, että yksi mielenvikainen voi saada muut ihmiset mukaan tällaiseen väkivaltaan.

Ihmettelen, että minkä vuoksi jollakin riittää mielenkiintoa sellaisen ihmisen seurailuun, joka pitää tätä kyttääjää vastenmielisenä, persoonallisuushäiriöisenä, mielenvikaisena jne. Ja miksi tämä stalkkeri jaksaa mustata uhrinsa mainetta vuodesta toiseen? Eikä lopeta, vaikka monet tuomitsevat tämän toiminnan. Salaiset osoitteet, muutto jne. eivät sittenkään estä tällaista rikollista löytämästä uhrinsa ja jatkamaan kyttäilyä.

14. trauma Vierailija

Riippuu siitä miten on eronnut, jos hyvissä väleissä, niin tuskin alkaa stalkkaamaan. Joillekin tulee trauma, kun ero tulee, jotenkin pimahtavat. Mun mielestä niiden pitää mennä psykiatrille. Jos mua alkais joku stalkkaamaan, sille käy itelle huonosti, takaan sen. Ei ihmisen pidä sietää tuollaista vainoamista. Porukalla hivutettais oikein kunnolla, niin miettis varmasti kahteen kertaan, kannattaako häiritä. Voi olla hyvinkin mahdollista, että nirri lähtee, että hyvä kun ei ole mun kohdalle tuollaista tullut.
    Jos haluat erota, se on on tehtävä ovelasti, pihdata, käyttäytyä rumasti ja välinpitämättömästi, jolloin se tyyppi alkaa etsiä muuta seuraa, jolloin se lähtee ite, eikä tule jätetyksi, eikä näin ollen ala vainoamaan, koska menetti mielestään loistavan muijan.

15. Meri Vierailija

Mua on vainottu ja seurattu ja ahdisteltu. Välillä oon huomannu että joku auto on seurannu ja jos on pysähdytty niin se takana olevakin pysähty, mä laitoin sillon postia laatikkoon ja sitten jatkettiin matkaa ja se takana oleva auto oli myös pysäyttäny mutta sieltä ei kukaan tullu ulos ja kun jatkettiin matkaa niin se ajo perässä. Sitten jos joskus on kävelly jonkun puiston läpi niin puiston penkillä istunu mies on lähteny perään. Sitten mulla on joku vainooja ja en tiiä miksi se mua vainoo ja mua myös sekotetaan johonkin jolla on riitaa jonkun Moilasen kanssa ja mä en edes tunne ketään Moilasia!
    Kysyit myös olenko huolissani läheisistä niin olen!

16. Meri Vierailija

Mulla oli työ mutta sekin on tämän takia mennyt ja tuskin tulee mitään työtä ikinä olemaankaan!

17. Katkera Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuollaisia stalkkaajia on koko maailma pullollaan. Ei kannata kulkea yksin eikä myöhään illalla. Edes taxikuskiin ei voi aina luottaa. Jos olet yksin jossain yleensä kukaan ei auta. Ja se johtuu siitä, että jotkut ihmiset ovat äärettömän hulluja tms.narsisteja/psykopaatteja. He nauttivat toisen kärsimyksestä eivätkä valitettavasti muutu.

Psykopaatin
    Vaimo

18. todentotta Vierailija

Just näin.

Sivullisille voi olla suurtakin viihdettä se kun uteliaina seurataan sitä kuinka stalkkeri kyttää uhrinsa elämää ja siinä sivussa muidenkin, varsinkin sulhaskandidaattien. Sivulliset voivat lähteä mukaan tähän päältä päin melko viattomalta näyttävään peliin kuvaamalla uhria ja lähettämällä kuvat stalkkerille ja tämän tutuille. Ja juorut kulkevat! Jossain ulkomaalla tehdyssä tutkimuksessa on saatu sellainen tulos, että suomalaiset ovat kolmanneksi epäempaattisin kansa. En tiedä minkä verran maita oli otoksessa mukana. Sen olen huomannut, että suomalaisissa on erittäin paljon epäempaattisia ihmisiä, teot kertovat. Sadismi kukoistaa. Suomi on väkivallan huippumaa. Väärämielisiä ihmisiä on nykyään pilvin pimein! Mutta tämäkin on ennustettu Raamatussa.

19. sisar valkoinen Vierailija

Vai on raamatussa ennustettu, ennustusten mukaanko elämää peilaat?
    Kanattaisko kuitenkin käydä mielenterveystoimistossa ?

20. Onhan kirjoitettu Vierailija

Elämme lopunaikojen esiaikoja. Kirjoitettu on. Jos ei jaksa lukea, kannattaa katsoa tv7n ohjelmia.

21. Katkera Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sama

22. Nollatoleranssi Vierailija

Jotkut stalkkerit ovat persoonallisuushäiriöisiä, jotkut taas mielisairaita.

Jos joku saa vuosien ja ehkä koko elämän ajan kestävän pakkomielteen toisesta, niin eikö se ole jo mielisairautta.

Mitä kauemmin vaino kestää, sitä vakavampi on tekijän mielenterveyshäiriö. Jollakin ulkomaisella sivustolla on tällaista kirjoitettu. Ja seurauksena on uhrillekin mielenterveysongelmaa, ainakin stressiä, levottomuutta, ahdistusta, uupumusta ja masennusta.

Ihmiset aika vähän tajuavat että kyse on tekijän tunne-elämän vakavista häiriöistä, sillä eihän siinä ole mitään järkeä, että tekijä kyylää uhriaan vuodesta toiseen, se on todella outoa että kyylää sellaista ihmistä joka ei hänestä ole kiinnostunut eikä koskaan halua olla missään tekemisissä tämän kanssa. Ja uhri joutuu vuodesta toiseen välttämään sellaisia tilanteita, ihmisiä ja paikkoja, joilla on yhteys tekijään ja tämän ystäviin ja sukulaisiin. Uhri joutuu pelkäämään oman ja läheisten hengen ja terveyden puolesta. Uhri joutuu rajoittamaan elämäänsä monin tavoin, vuodesta toiseen. Ei uskalla pyytää vieraita kotiinsa, ei voi mennä töihin, ei voi juuri harrastaa. Tekijöillä on usein harhoja siitä, että uhri on heihin rakastunut ja vielä että suhde on olemassa. Yleensä vainooja syyllistyy moniin muihinkin vakaviin rikoksiin uhria kohtaan, vaikkapa uhkailuun, kunnianloukkauksiin, tietosuojarikoksiin, murtoihin, varkauksiin ja omaisuuden vahingoittamisiin.

Suomessa on todella lievät rangaistukset näille sairaille mätäpaiseille. Monessa muussa maassa tulisi ehdotonta vankeutta vuosia enemmän kuin Suomessa. No, Suomi on vielä kehitysmaa tässä(kin) asiassa.

23. Yhteisövaino voi alkaa niin, että joku mielisairas, sietämättömän kateellinen, katkera ja kaunainen henkilö lähtee muita ihmisiä manipuloimaan mukaan kiusantekoon ja vainoon. Tänä päivänä vainoaminen voi onnistua ulkomailta käsin netin välityksellä. Vainoon syyllistyvä vetää ihmisiä uhrin elinpiiristä mukaan, käskee tehdä ilkivaltaa ja varastella uhrin omaisuutta, rikkoa kotirauhaa ja levitellä mustamaalaavia juoruja ihmisestä ympäristöön yrittäen tuhota kaikki uhrin ihmissuhteet ja saattaa hänet huonoon valoon ihmisten silmissä. Juorut voivat olla täysin vääristeltyjä tai puolitotuuksista suoranaisiin valheisiin.

Uhrin tietokoneelle hyökätään jonkin keskustelufoorumin avittamana, hänen ja hänen läheistensä elämää rääpitään henkilökohtaista verkkoasiointia ja yksityisviestintää myöten, kovalevyltä varastetaan uhrin omaisuutta, kameroiden ja mikrofonin kautta salakatsellaan ja –kuunnellaan uhria ja hänen läheistään heidän kotonaan.

Naapurit ovat erittäin hyödyllisiä tässä, toimien varakorvina, -silminä, -jalkoina ja -käsinä. Kotirauhan suojaamalle tontillesi tullaan nuuskimaan, kun itse poistut kotoa, aiheuttaen ilkivaltaa ja varastelua omaisuuttasi kohtaan.

Nämä vainoajat toimivat uhreina ja sankareina itse, yrittäen savustaa ihmisen ulos työpaikasta, asuinalueelta, netin keskustelufoorumeilta tms. Sairaassa mielenterveyskiimassaan he oikeuttavat kaikki rikolliset tekonsa sillä, että kaikki syy ja vika on uhrissa. Tälläiseen toimintaan voi lähteä mukaan aina teini-ikäisistä yli kuusikymppisiin seniorikansalaisiin ja uhrille haittaa lähtevät tekemään myös töihin palkatut ihmiset kuten postinjakaja, roskakuski ja perusparantelutyöhön palkattu henkilö.

Yhtäkaikki, puheet vainoajista leviää, mutta kukaan ei uhria auta rikosilmoituksen teossa ja toiminta menee samalla kaavalla kuin työpaikkakiusaaminen, uhri ei tiedä mitä hänestä puhutaan ja mitä hänelle tehdään selän takana, sillä rehellisiä hänelle asioista suoraan puhuvia ihmisiä ei vain löydy. Tälläinen vainoaminen voi kestää yli vuosikymmenen. Raukkamaisia ihmisiä kerta kaikkiaan, jotka toimivat aina uhrin selän takana, kasvottomina ja nimettöminä parhaan kykynsä mukaan.

24. Lääkärinhoitaja Vierailija

Menkää lääkäriin. Saatte pillerit ja ongelmat loppuu.

25. Katkera Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy