sterilisaatio ja ikää 32v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Saankohan sterilisaation,synnytän syksyllä meidän toisen lapsen ja olen vakaasti päättänyt että meidän lapsiluku tulee olemaan 2.Ikää siis mulla syksyllä se 32v,uskaltaakohan lääkärineuvolassa ottaa asian puheeksi vai onko tuossa vielä jotain ehtoja mitkä mun pitäis täyttää.Jostain luin että 3 lasta ja ikää 30v olisi perusteena.

Olen 34 ja pyysin strerilisaatiota viime kesänä. Vastaus oli että saat hakea mutta ei myönnetä. Mulla on 3 lasta. Sanoivat että raja iän kanssa olis 35. Iloinen (ja ilmeisen lisääntyvä itä-suomi). Kuulemma kiristetty rajoja kosa ihmiset muuttavat mieltään näissä asioissa,,,

Alkuperäinen kirjoittaja mieti vielä:
onko järkevä ratkaisu, mitä jos eroatkin tai menetät lapsesi onnettomuudessa yms, yms..
ja nuorikin olet vielä.

Jos mä nyt menettäisin lapseni, sitä ei uusi lapsi korvaisi. Jos mä eroaisin, mä en haluaisi siltikään lisää lapsia. Jos lapsiluku on täynnä, se on täynnä eikä siihen yleensä muut syyt vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Olen 34 ja pyysin strerilisaatiota viime kesänä. Vastaus oli että saat hakea mutta ei myönnetä. Mulla on 3 lasta. Sanoivat että raja iän kanssa olis 35. Iloinen (ja ilmeisen lisääntyvä itä-suomi). Kuulemma kiristetty rajoja kosa ihmiset muuttavat mieltään näissä asioissa,,,

Mulle myönnettiin sekä tehtiin vuosi sitten, ikää silloin 29v.

Lähipiirissäni on kaksi 40 + naista, joilla oli lapset (2 kpl) tehtyinä kolmekymppisenä :) Sanoivat, ettei koskaan enää ja nyt on aika keskittyä muihin asiohin.

Toinen erosi 36-vuotiaana ja perusti uusperheen, lapsia on nyt 4 (+ kaksi miehen edellisestä).
Toinen on pysynyt saman miehen kanssa, mutta lapsia tuli lähes 9 vuoden tauon jälkeen 3 lisää eli 5 yhteensä.

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

* henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
* hän on täyttänyt 30 vuotta
* raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
* hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
* on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
* hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Kahdessa ensimmäisessä perusteessa riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan Valviran lupa.

tästä on kyllä niin ristiriitaista tietoa mitä olen asiasta ottanut selvää ettei oikein ole tosikaan,keskustelen lääkärin kanssa asiasta kun on seuraava lääkärineuvola. epäilijöille tiedoksi että olen aikuinen täyspäinen ihminen ja pystyn päätökseni kanssa elää loppuelämän.

Alkuperäinen kirjoittaja ei sterilisaatiota:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja well:
ehdot on joko 3 lasta tai 30 v. varmasti saat.

Tiedätkö onko tämä maassa yleinen käytäntö vai voiko olla jotenkin paikkakunta kohtainen?

Itse en saanut vaikka kome lasta. Ikään katsoivat. Täytän syksyllä 28.

missäpäin näin? mutta sulla oli varmaan tuo ikä vastassa kun olet noin nuori.

Himputti sentään, onko se noin vaikeaa? Ite oon 34v ja ootan nyt kolmatta joka oli "vahinko", sai alkunsa ehkäisystä huolimatta. Olin aatellu että tämän lapsen jälk sterilisaatio. Eikö se ookkaan niin itsestään selvää että saisin sen?

Mikähän miehillä on raja? Mun mies täyttää kohta 40v, saisko se sterilisaation?

Mä kävin aiheesta keskustelemassa 2kk sitten ja muutin jo siinä keskustelussa mieleni
mulla on ikää 36v ja lapsia 2
Mutta ne huonot puolet mitä siinä tuli ilmi sai mut päätymään siihen että ei oo mun juttu

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Himputti sentään, onko se noin vaikeaa? Ite oon 34v ja ootan nyt kolmatta joka oli "vahinko", sai alkunsa ehkäisystä huolimatta. Olin aatellu että tämän lapsen jälk sterilisaatio. Eikö se ookkaan niin itsestään selvää että saisin sen?

en minäkään tajunnut että tämä on näin hankala juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä kävin aiheesta keskustelemassa 2kk sitten ja muutin jo siinä keskustelussa mieleni
mulla on ikää 36v ja lapsia 2
Mutta ne huonot puolet mitä siinä tuli ilmi sai mut päätymään siihen että ei oo mun juttu

Listaa huonot puolet..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

en minäkään tajunnut että tämä on näin hankala juttu!

Jos lääkäri tekee kielteisen päätöksen voi valittaa Valviraan. Jos lain mukaan on oikeutettu sterilisaatioon, niin Valvira myöntää luvan. Ja lain mukaan oikeus on kun " hakija on täyttänyt 30 vuotta tai synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa kolme alaikäistä lasta." Eli siis esim. uusperheen äiti voi saada luvan, jos perheessä on kolme alaikäistä, vaikka he eivät kaikki olisi hänen omiaan ja hän olisi alle 30-v.

http://www.valvira.fi/luvat/steriloiminen/lupa_steriloimiseen

Yhteistyössä