Hae Anna.fi-sivustolta

Sterilisaatio lopulliseksi ehkäisyksi lapsettomana

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä lapseton, 31.01.2014.

1. lapseton Vierailija

Onko joku teettänyt? Kokemuksia? Sivuvaikutuksia yms.?

Meillä miehelleni olisi leikkausaika valmiina kun on vuosia minua vanhempi ja tuli "täysi-ikäiseksi" ensin ja ulkomaille lähtö minun takia ei innosta. Muut ehkäisymenetelmät ovat epävarmoja, huonoja tai suorastaan haitallisia ja ei tunnu mielekkäältä sohlata niiden kanssa loppuelämää ja laskea elämänlaatua.

Yllättävän vähän vastustusta tullut miltään taholta kun miehen nipsaisu kyseessä, lääkäri oli heti valmis kirjoittamaan lähetteen ja se siitä. Minulle sanottiin suoraan, että turha edes yrittää, edes kolmikymppisenä on vaikea saada ja julkiselta ihan mahdoton, vaikka lain puitteissa periaatteessa pitäisi saada jo nyt kun ehkäisymenetelmät eivät sovi oikein mitenkään. Hieman omituiselta kuulostaa kun yhtä lapsettomia me tässä olemme kuitenkin.

Muutenkin tuntuu, että sterilisaatio lapsettomana on suorastaan rikos joidenkin ihmisten mielestä ja surettaa miten se asenne hankaloittaa ko. toimenpiteeseen pääsyä naisilta. Harmittaako se, että joku voisi oikeasti päästä niin "helpolla" vai mikä siinä kiusaa? Vai onko se niin syvälle juurtunutta ahdistusta lapsettomuudesta, että peruuttamaton valinta suorastaan kauhistuttaa?

2. Hoivavietitön? Vierailija

Jospa se päätöksen helppous johtuikin ihan lääketieteellisistä syistä. Miehen sterilisaatio on käsittääkseni (en ole asiantuntija) paljon yksinkertaisempi tehdä kuin naisen.

Useinhan vedotaan siihen, että päätöstä saattaa myöhemmin katua. Onko sitten niin, että naiset useammin kuin miehet tulevat katumapäälle, ja naisen sterilisaation purku on hyvinkin hankala operaatio?

Olen kyllä sitä mieltä, että 30 vuoden ikäraja on ihan absurdi, kun kukaan ei toisaalta ole pakottamassa 16-vuotiaita käyttämään ehkäisyä. Lapsen hankinta tai hankkimatta jättäminen on ihan yhtä suuri päätös, oli tekijä sitten 16 tai 30. Ikäraja pitäisi ehdottomasti laskea pohjoismaiselle tasolle.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. lapseton Vierailija

Saattaa olla tämäkin, mutta ei voinut olla huomaamatta, että lääkäri kysyi vain yhden kerran, että onko tämä nyt kunnolla mietitty juttu kun on niin nuori kaveri kyseessä. Mies vastasi että on ja se siitä. Minä en saanut edes kierukkaa tai e-pillereitä niin helpolla.

4. Neith Vierailija

Minuakin kiinnostaisi muiden kokemukset. Hormonaalisen ehkäisyn olen jättänyt vuosia sitten, koska en halua pumpata vuosikausia hormoneja itseeni.

5. metsäläinen Vierailija

Tasa-arvo ei tosiaankaan toteudu tässä jutussa. Kyselin kerran, vähän sen jälkeen kun olin täyttänyt 30, gyneltäni kumpaa hän suosittelee, miehen vai minun steriä. Gyne, joka on nuorehko nainen, selitti vain että "ei kannata tehdä noin nuorena kummallekaan kun se mieli kumminkin muuttuu. Miestä ei ainakaan kannata steriloida koska täytyy muistaa, että miehen sterilisaatio ei huolehdi naisen ehkäisystä." Mielestäni tuo oli jokseenkin outoa, lähteä siitä oletuksesta että minulla olisi suhteen ulkopuolisia seksikumppaneita.

No, mies meni terveyskeskukseen, sai lähetteen vaivatta -nuori lääkäri vain joutui tarkistamaan että saa tosiaan sen kirjoittaa, kun ei ollut ennen sitä tehnyt. Pari kuukautta odotusta ja kutsu tuli. Leikkaava kirurgi vaan naureskeli, että sustako tässä tehdään ruuna ja parin vuoden päästä tavataan taas kun haluat että sterilisaatio puretaan. Mutta kukaan ei mitenkään ihmeemmin vastustellut.

Johtopäätös: tässä maailmassa oletetaan, että mies kyllä tietää mitä haluaa mutta nainen ei. Ei ainakaan lastentekoasiassa. Ja toki varmaan naiset oikeastikin muuttavat mieltään useammin. Toiset vaan on niin tunteidensa ja hormoniensa vietävissä.

Minun mielestäni kenen tahansa pitäisi saada sterilisaatio 18 -vuotiaana kunnallisella puolella -lapsettomuushoitojakin maksetaan nuorillekin. Sen sijaan sterin purkamisen pitäisi olla aina ja ehdottomasti omakustanteista.

Mutta tuo miehen operaatio oli siis varsin helppo, pieni ja kivuton juttu. Suurin ongelma oli sitten kolmen kuukauden päästä runkata purkkiin että saatiin varmistettua sterlisiaation onnistuminen.

Naisillehan on nykyään tarjolla ainakin Essure-menetelmä, joka tehdään "alakautta" ja on tavanomaista steriä pienempi operaatio. Ei vaan taida olla yhtä varma kuin tavanomainen, ja miehen sterilisaatio on joka tapauksessa aina varmempi kuin naisen, vaikka teoreettinen mahdollisuus senkin pettämiseen on.

6. vela Vierailija

Minä taas olen siinä käsityksessä, että Essure nimenomaan on kaikista varmin sterilointikeino, jopa miestenkin vasektomiaa varmempi.

7. vieteri Vierailija

Jep, näillä näkymin Essure on perinteistä sterilisaatiota varmempi.

8. Aloittaja Vierailija

Essure, klipsit yms. muut naisen vaihtoehdot ei kiinnosta kun aiheuttavat hyvin usein vuotohäiriöitä ja kipuja ja voivat vaikuttaa hormonitoimintaan (ei essure kyllä käsittääkseni sentään). Olen muutenkin taipuvainen em. ongelmiin, niin ei tulisi mieleenkään. Kierukan kanssakin oli niin kamalaa, että essure ei tulisi mieleenkään. Ja liian vähän aikaa ollut kunnolla käytössäkään, että uskaltaisi. Katotaan parinkytä vuoden päästä uusikis..

9. metsäläinen Vierailija

Ok, hyvä tietää. Muistelin vaan että silloin kun menetelmä tuli markkinoille sen varmuus kyseenalaistettiin mutta siitähän on jo vuosikausia, eli kokemusta ja dataa alkaa olla enemmän. Tai sitten olen alunperinkin ymmärtänyt jotain väärin.

Mutta vakisuhteessa tosiaan vasektomia on helpoin vaihtoehto, ainakin naiselle. ;) Tosin minusta kyllä joskus tuntuu siltä että voisin silti teettää sterin itsellenikin. Olisi ihanaa tietää, että MINÄ en missään olosuhteissa voi tulla tiineeksi. Miettikää jos tulee vaikka TEOTWAWKI ja tulen raiskatuksi eikä ole mahdollista saada aborttia...

10. lapseton Vierailija

Sitten äkkiä eläinlääkärin pakeille ja tukku rahaa valmiiksi... Eikun. On muuten hassu juttu, miten abortti on pienempi paha nykyään kuin sterilisaatio. Kärsin ehkäisyvaikeuksista hormoniongelmien yms. takia ja täysin oikein käytetty menetelmä petti, pyysin abortin yhteydessä sterilisaatiota, että ei enää toistuisi kun lain perusteella sen pitäisi saada, mutta ei niin ei. Pitäisi kuulemma jatkaa vain kokeiluja eri menetelmillä, silläkin riskillä että pettää uudelleen. Hirveä pelko jäi, että jos se pettääkin ja en ehtisi aborttiin. Ja kuka hitto nyt edes haluaisi leikkiä tuollaisella asialla ehdoin tahdoin?

On uskomatonta, että vielä nykyäänkään ei ole ainuttakaan sivuvaikutuksetonta ehkäisymenetelmää. Ei se vasektomiakaan ole välttis naiselle paras, jos mies alkaa kärsiä kovista kivuista ja halut katoaa yms..

11. Neitopeikko Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
  12. Minna Vierailija

Huh huh, onpas ollut oikein riemuidiootti gyne. Suorastaan törkeää käytöstä.

Meillä on mies tällä hetkellä sterijonossa. Olemme pitäneet aivan itsestään selvänä, että operaatio tehdään hänelle eikä minulle, koska se on niin paljon yksinkertaisempaa ja halvempaa. En oikein ymmärrä, miksi niin moni pariskunta päätyy siihen ratkaisuun, että nainen menee steriin. Liekö tässä nyt taas sitä asennetta, että olisi (muka) kohtuutonta odottaa mieheltä minkäänlaista vastunkantoa ehkäisyasioissa. Että eukko menköön taas kerran ronkittavaksi, kun noi lisääntymisasiat kuuluu sille.

Lääkärien asenteetkin vaikuttaa tosiaan vaihtelevan asiakkaan sukupuolen mukaan. Miestäni jututtanut lääkäri oli kirjoittanut lähetteen sen kummemmin mukisematta ja kyselemättä, mikä on aika erikoista ottaen huomioon, että steriä hakeneet naispuoliset tuttuni ovat kuulemma joutuneet melkoiseen grillaukseen.

13. Tea Vierailija

Essureen liittyen:

En ole asiantuntija, mutta muun muassa Jenkeissä on ollut jonkin verran meteliä siitä, että essuren ottaneilla on ilmennyt ongelmia, joista naiset eivät ole saaneet rehellistä tietoa etukäteen. Lyhyen googlettelun tuloksena löytyi mm. tämä: Essure Procedure | Erin Brockovich

Suomessakin osa valittelee käsittääkseni ainakin vuotohäiriöitä ja kipuja. Voi toki olla, että ongelmia liitoitellaan ja että useimmilla ei ilmene mitään ongelmaa, mutta itse en ainakaan näillä tiedoilla ottaisi essurea.

14. ap Vierailija

Juu-u, tasa-arvoa ei ole näkynyt tässä asiassa.. Operaatio tuli ja meni meidän kohdalla, leikkaussalissa kysyttiin vain, että "mikä on olo?" mutta ei mitään sen kummempia varmisteluita ja se siitä. Ja mies ei tosiaankaan ole kuin kolmikymppinen vasta ja lapsetonkin vielä, kuten minäkin. Naispuolisilta tutuiltani on vielä pöydälläkin tentattu, että onko se nyt varma juttu ja haluatko jatkaa, mitä jos mies kuolee jne.

Ei tähänastisten kokemusten perusteella voi kuin suositella. Koko hommaan meni kaikkinensa tunti, puudutus ei vienyt tuntoa ja ajoittain kipu oli kuulemma hyvinkin kovaa, mutta ei sitä kestänyt kuin hetki ja se siitä. Ekana iltana tarvitsi pari buranaa, muuten on muutama päivässä riittänyt. Minkäänlaisia mustelmia yms. ei tullut kun mies oli kiltisti ohjeen mukaan ekat 24h makuuasennossa pääosin (rauhoittavat nukutti niin paljon, että se meni omalla painollaan senkin puolesta..). Kolmantena päivänä mies ei enää kestänyt vaan oli pakko kokeilla miten paikat toimii ja ei juuri mitään eroa ei ollut, orgasmi on kuulemma vain inan verran laimeampi ja ekalla kerralla tuli aavistus verta, mutta laimeus voi johtua kivustakin. Voi toki jäädäkin, mutta ei kuulemma ole mitään väliä kunhan ei tarvitse sitten kolmen kk jälkeen käyttää enää kumia joka pilaa koko homman vielä pahemmin. Vajaassa viikossa toinen leikkauskohta oli jo melkein täysin parantunut, toinen oli ylempänä vehkeen juuressa ja siinä on pieni patti ja se aristaa, mutta ei vaikuta liikkumiseen tai mihinkään yhtikäs mitenkään. Kaikkinensa tähän mennessä ihan naurettavan helppo ja pieni juttu. Onneksi tartuttiin tilaisuuteen heti, eikä katseltu tilannetta esim. kymmenen vuotta. Mutta katsoo tuleeko lisäkiveskipuja tai muita vaivoja nyt vielä ajan kanssa ja kerrotaan lisää sitten. Onneksi mies on sitä mieltä, että hänen on parempi vastata ehkäisyasioista, eikä minua tarvitse rääkätä enää.

15. vela Vierailija

En tiedä miksi muut pariskunnat päätyvät naisen sterilointiin, mutta meillä minä päätin mennä yksinkertaisesti siksi, että mies on minua pari vuotta nuorempi. Jos hän olisi mennyt steriloitavaksi, joutuisimme odottamaan vielä pari vuotta lisää, että hän täyttää 30 ja minä ainakin olen jo oman osani odottanut. Ja toiseksi, jos tämä suhde äkkiä katkeaakin, niin sitten ehkäisykysymys on taas edessä seuraavan miehen kanssa - ellei häntäkin ole sattumalta steriloitu.

Ei minua lääkäri mitenkään erityisesti kohdellut kun menin pyytämään lähetettä sterilointiin. Totta kai kyseli, että oletko nyt varma ja oletko ajatellut asiaa kunnolla, ja tarjosi muita ehkäisykeinoja kokeiltavaksi että saisin vielä aikaa miettiä, mutta kun sanoin että olen varma ja en halua enää miettiä, niin sain lähetteen ilman sen kummempaa vänkäämistä.

16. ap juhlatunnelmissa Vierailija

Se kauan odotettu puhelinsoitto tuli ja vapaus huonoista ehkäisymenetelmistä ja raskauspeloista koitti viimein! Ihanaa saada näin konkreettisesti tietää,että hyvä loppuelämä on tältä osin hyvin turvattu ja seksielämäkin pääsee viimein kukoistamaan. Ei voi kuin suositella tätä kaikilla lapsettomuudesta varmoille!

17. XY Vierailija

Onneksi olkoon, ap! Tuo on tosiaankin hieno tunne.

18. Xez Vierailija

Laimeampi orgasmi? Vuotohäiriöt? Haluttomuus? Hormonitoiminnan muutokset? Mä pysyttelen noilla tiedoin kuparikierukan tyytyväisenä käyttäjänä, vaikka kolmekymppiä tulee parin kuukauden päästä täyteen. Nykyinen kierukka on ollut sen viisi vuotta ja mietin taas hetken sterilisaation mahdollisuutta. Mulle tää menetelmä on sopinut niin hyvin, että en koe tarvetta ryhtyä isompiin toimenpiteisiin. 4-5 kpl kai noita vielä tarvitsen. Toivottavasti tuota Flexi-t 300: aa on saatavilla vielä 20 vuoden päästä :D

19. ärsyttää: Vierailija

täytin just ite 30, ja yksi mitä odotin, oli juurikin tuo sterilisaatio...

mutta tätä lukiessa ei vissiin olekaan niin helppo juttu saada :(

kaiken lisäksi mua "huvittaa" se, että mulla on perinnöllinen verenvuototauti, jonka takia leikkaukset ei ole suositeltavia eli tässä on yksi syy, miksi en ehkä saa tätä... mutta, leikkausten lailla myös synnytys on aina riski (!) ja siihen vielä se, että tämä hyvin varmasti periytyisi myös lapselle... mutta ilmeisesti sisäsiittoiset suomalaislapset on jotenkin haluttua kamaa :/

20. ap Vierailija

Essure? Olettaen että olet nainen.

21. XY Vierailija

Lain mukaan sterilisaatioon on ryhdyttävä potilaan pyynnöstä, kun potilas on täyttänyt 30 vuotta. Lääkärillä ei ole mahdollisuutta kieltäytyä (vaikka jotkut varmaan muuta kuvittelevatkin). Potilasasiamehellä uhkailun pitäisi riittää, kun laki on asiassa selvä.

22. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Steri on joillekin nimenomaan henkilökohtainen päätös, ei pariskunnan päätös. Se, joka haluaa olla lisääntymiskyvytön, voi hakeutua steriin, ihan riippumatta puolisostaan. Ainakin jos kokee, että steriiliys ikään kuin kuuluu omaan identiteettiin. Ei se naisellekaan mitenkään iso operaatio ole.

Itse sain lähetteen ihan vaan pyytämällä (olin kyllä varautunut pahempaan tulostamalla steriloimislain mukaan), operaatio tehtiin Essurella ja sujui kaikkinensa tosi hyvin. Toipuminen kesti noin tunnin ja maksoi esi- ja jälkitarkastuksineen alle 200 e.

23. so simple Vierailija

yksinkertaista, jos et halua saada lapsia, huolehdit ehkäisystä itse. Mitä vahvempi velaus on, sitä tarkemmin huolehdit itse ehkäisystä.

Jos parisuhteen molemmat osapuolet ovat sitä mieltä, että eivät ikinä halua lapsia,
    molemmat käyvät sterissä = tuplavarmistus. Ei pitäisi olla ongelma kummallekaan.
    Kustannukset ovat marginaaliset, pari satkua, ei voi olla rahasta kiinni. Toimenpide on simppeli molemmille osapuolille, ei tarvita sairaslomaa ei mitään, ei voi olla siitäkään kiinni.

Jos täytyy keskustella siitä kumpi parisuhteen osapuolista menee steriin, niin...

24. Marilee Vierailija

No ei siitä nyt lääkäreitä pidä syyttää, jos nämä ei tee alle kolmekymppiselle terveelle ihmiselle sterilisaatiota. Ei ne saa tehdä sitä, sehän perustuu lakiin ja asetuksiin. Nehän syyllistyisi rikokseen muuten.

Ja joku ikäraja siihen on täytynyt asettaa, koska jos mitään ikärajaa ei olisi ja sterilisaatioita tehtäisiin ihan milloin ja kenelle vain, niin ihan takuulla tulisi runsaasti myös niitä tapauksia, joissa pyydettäisiin sterilisaation purkua. Eli ihmisen pitää pystyä olemaan asiastaan täysin varma, ja kuka lääkäri senkään pystyy arvoimaan, onko joku varma asiastaan elämänsä loppuun asti vai ei, vai onko kyse vain jostain hetken mielijohteesta tai ajattelemattomuudesta. Sitten parutaan jälkeenpäin. Kuinka paljon onkaan niitä, jotka nuoruuden ehdottomuudella on satavarmoja siitä, että ikinä en lapsia halua, ja sitten kuitenkin myöhemmin niitä haluaa ja hankkii. Itse olin kaksikymppisenä täysin varma siitä, että ikinä en lapsia maailmaan laita ja jos olisin voinut, olisin mennyt steriin. Niin varma olin. Vajaa kymmenen vuotta siitä mieleni oli täysin muuttunut.

Mitäs muutakaan kriteeriä siihen voitaisiin keksiä kuin ikäraja? Kun ei ole olemassa mittaria, millä sen varmuuden voisi osoittaa. On vain asetettu tällainen haamuraja, jolloin ihmisen voidaan olettaa jo olevan niin kehittynyt mieleltään, että varmasti ei enää asenne muutu ja ymmärtää kantavansa asiasta täydellisesti itse vastuun.

25. Loppu holhoukselle Vierailija

Kai tajuat, että samaa voitaisiin yhtä hyvin sanoa lasten hankkimisesta? Että miten ihmeessä sinä muka voit mitenkään vielä 15, 20 tai 25 vuoden iässä varmuudella tietää, että on hyvä idea hankkiutua raskaaksi? Mitä jos havaitsetkin, ettei vanhemmuus ollutkaan se sun juttu? Olen vähän siinä käsityksessä, että lisääntyminen on vielä steriäkin peruuttamattomampi ratkaisu. Ja nyt kun se primitiivireaktio on tietenkin kiljua tähän väliin, että KUKAAN ei koskaan kadu lasten tekemistä niin lisätään jo etukäteen, että kyllä muuten katuu. Sitä on ihan tutkittukin, esim: https://www.academia.edu/9820246/Regretting_Motherhood_A_Sociopolitical_Analysis

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri