Hae Anna.fi-sivustolta

Sterilisaatio ulkomailla?

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä cryi, 29.05.2008.

1. cryi Vierailija

Onko joku saanut sterilisaation ulkomailla ale 30vnä, missä? Millainen on esim. Ruotsin lainsäädäntö? Mietityttää vaan kun tuntuu niin turhalta odotella ilman syytä kymmenen vuotta.

2. ruskeatukka Vierailija

Ruotsissa ikäraja on 25v. Eräs suomalainen nettituttuni sai operaation, ikävä kyllä en muista kyllä enää, miten se onnistui.

3. diidaaduu Vierailija

Kaveri sai brittilässä vasektomian tehtyä ennen kolmeakymmentä.

Jännä holhousmaa tämä Suomi :p
    Kai meidän läntiset naapurit kypsyvät henkisesti paljon aikaisemmin, vai mitä? ;-)

4. Oletteko te tienneet jo kaksikymppisinä olevanne niin varmasti veloja, kun "uskallatte" silloin jo tehdä sterilisaation. Minä henk.koht. parikymppisenä ajattelin ilman muuta, että "teen" lapsia "sitten joskus".

Vasta kun 30 vuotta oli ylitetty ymmärsin, että eihän niitä lapsia olekaan pakko "tehdä".

5. fgd Vierailija

Olen tiennyt jo 15-vuotiaana. Nyt 35v enkä todellakaan aio tehdä lapsia. Holhous Suomessa johtuu juuri siitä, että iso osa niistä yli 30-vuotiaista joille steri on tehty palaa sairaalaan vaatimaan sen purkamista. Jopa yli 40v usean lapsen äidit... Omasta mielestäni äideillä se katumus tulee varmemmin (jos nyt vielä yks lapsi...) kuin meillä, jotka emme ole koskaan yhtään lasta halunneet. Mielestäni kaikkien halukkaiden täysi-ikäisten pitäisi sterilisaatio saada, purkamisen yrityksestä saisi sitten maksaa yksityisellä tai ulkomailla tai ihan missä vaan.

Oikeestaan purkamisen yrittäminen pitäisi kieltää kokonaan. Tuntuu, että meidän velojen vaikeus saada steriä tulee juuri siitä, että jotkut käy tekemässä sterin ns huvikseen ja ajattelee, että voihan sen sitten purkaa jos mieli muuttuu...

6. ruskeatukka Vierailija

Olin varma jo 16v iässä, samaa mieltä edelleen, 34 tulee täyteen pian. Ja sterilisaatiokin on tehty vuosia sitten.

7. Kyllähän TÄÄLLÄ tietysti on varmaa porukkaa, mutta jos tuolla äitipalstoilla kyselisit niin jokseenkin 80% vastaajista toteaisi että luojan kiitos ei silloin parikymppisenä saanut steriä, olisin vielä mennyt sen ottamaan ja nyt mulla ei olisi tätä iki-ihanaa liisaviljamia enkä olisi koskaan saanut kokea äitiyden onnea... Todella harva haluaa lapsia parikymppisenä, kyllä silloin ollaan yleensä tällä hyiyäkeiikinä-linjalla vielä ja jos sen ikäisiä alettaisiin steriloimaan, niin sterin purkuluvutkin nousisivat äkkiä pilviin.

8. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minusta on hyvä, että sterilisaatiota ei saa alle 30-vuotiaana. Niitä tehdään ja puretaan kuitenkin veronmaksajien rahoilla. Onko se muiden maksettava, kun eräät soutaa ja huopaa. Edullisia ehkäisyvaihtoehtojakin on, miksei käytetä niitä.
    Minusta ikärajan voisi nostaa vaikka 35:een.

9. Ginella Vierailija

On paljon ihmisiä joille ei käy mikään ehkäisy! Kylläpä oli tuskaa ne kaksi vuotta ennen steriä jotka nykyisen mieheni kanssa seurustelin. Ja voi sitä juhlaa kun vihdoinkin päästiin rakastelemaan normaalisti!
    Itselle ei käy mikään hormonia sisältävä ehkäisy. Kuparikierukka pysyi sisällä kuukauden jonka jälkeen aiheutti järkyttävän tulehduskiertee vaikka itse kierukka tulikin omatoimisesti pois. Kumeja meillä sitten käytettiin vaikkakin sopivaa merkkiä sai etsimällä etsiä, vähän jokainen kun aiheutti pahaa kutinaa/polttelua. Enkä ollut edes allerginen millekään!
    Todellinen ehkäisy-vammainen siis. Onneksi sain sterin heti 30v, olisin luultavasti tullut hulluksi jos olisi pitänyt 35v asti odottaa kunnon seksiä.

10. Gogo x Vierailija

Itsekin tajusin nyt vasta 30-v kynnyksellä et hitto oisinhan mä voinut sen sterin jo aeimmin teettää jossain ulkomailla. No kai mä maltan loppuun asti odottaa että oon 30 ja teetän sen täällä Suomessa-
    Tähän 30-v lakiin vaikuttanee se että Suomessa väkiluku vähenee ja halutaan vaikka vahinkoraskauksilla sitten lisää tulevia veronmaksajia.
    Ja eiköhän tää katuminen ole jokaisen oma asia. Ei kai kukaan kovin kevytmielisesti mene steriin ja jos mieli muuttuu niin voi voi. Sitten ei tule lapsia piste. Miksei kukaan raskaana olevalta kysy että entäs jos myöhemmin kaduttaa kun menit penskan tekemään???

11. apajah Vierailija

No parikymppiset tekee paljon asioita elämässään melko kevytmielisesti, joten eiköhän niitä kevytmielisiä sterejäkin sieltä alkais nopeasti kertymään... Sitä mieltä olen, että 30v on jokseenkin järkevä ikäraja ja sitä ei ole tarvetta muuttaa mihinkään suuntaan.

12. ruskeatukka Vierailija

Pikku vinkki: purkuja ei tehdä lapsettomille juuri ollenkaan, ylivoimaisesti suurin osa tehdään niille, joilla on jo lapsia, ja halutaankin vielä iltatähti uuden kumppanin kanssa.

Oli muistaakseni Väestöliiton tutkimus tuo parin vuoden takaa.

13. cryi Vierailija

Mikä logiikka tossa nyt on? Musta molemmat, sekä sterilisaation/vasektomian ja sen purun saisi jokainen maksaa omasta pussistaan. Ainoastaan terveydellisistä syistä vain kelan tukia, esim. jos raskaus vaarantaisi äidin hengen. Ei tarvitse nostaa mitään ikärajoja vaan laittaa sterilisaatio ja purku itse maksettavaksi, niinhän ne muutkin ehkäisyt maksetaan itse. Sen sijaan mä saan odotella ja popsia hormoneja 15v siksi että tyhmät ihmiset hankkii lopullisia ehkäisymenetelmiä siksi että kumppani ei enää halua lisää lapsia eikä hän aio koskaan erota.

Jos menisin leikkukseen niin satavarmat vakuudet voisin antaa siitä että purkujonossa ei tulla mua näkemään (laittomaksi en silti purkua missään nimessä tekisi, vain itse maksettavaksi). Jos jostain syystä joskus haluankin lapsen (toivottavasti, ja luultavasti, en) niin sen ei tarvitse kantaa mun geenejä vaan mieluummin alan sijaisvanhemmaksi.

14. diidaaduu Vierailija

Minusta olisi sopivaa, että steriä voisi hakea jo vaikka 25vuotiaana, mutta saadakseen sterin täytyisi vietää pakollinen harkinta-aika. Eli siis hieman samaan tapaan kuin avioeroa haettaessa. Ja jos alkaa puratuttamaan, niin omasta pussista aivan vapaasti.

Hassua se on, voit vääntää lapsia vaikka joka vuosi heti sen jälkeen kun fysiikka antaa siihen mahdollisuuden, mutta auta armias jos haluat sterin ennen maagista 30 vuoden ikää...! Ja nekin tapaukset joilta muksut on otettu huostaan vääntää perään heti uudet. Jep jep, logiikka ohoi.

15. miehen sterilointi Vierailija

Jos ei naiselle käy "mikään ehkäisy" ja ollaan parisuhteessa, miksei miehesi voisi mennä steriloitavaksi?

16. gerda Vierailija

Käsittääkseni sterin voi saada alle 30-v, jos siihen on erityiset syyt. Luulisi, että tuo "mikään ehkäisy ei käy" olisi ollut riittävä peruste.

17. gerda Vierailija

Eikä niitä miehiä sen nuorempana hoideta, ja Ginellan mieshän saattaa vaikka olla häntä nuorempi.

18. Ginella Vierailija

Ei kuulemma riittänyt, kolmelta gyneltä ja yhdeltä yleislääkäriltä kysyin. Kun minun oli mahdotonta todistaa että esimerkiksi pillerit eivät käy.. (tekivät minut ihan kaheliksi ja päätä särki jatkuvasti).
    Mieheni tosiaan on suht samanikäinen, olisi päässyt 8kk ennen minua mutta päätin että meillä minä menen sinne. Johtuivathan ongelmat pääasiassa minusta ja halusin myös että vaikka ero tulisi niin steri pysyisi mukanani:) :)

Olen kyllä kuullut että joku olisi saanut sterin 28v juuri ehkäisy ongelmien takia mutta liekö urbaanilegenda, en tiedä..

19. ör Vierailija

Hip Hei, löysin hyvän taulukon: http://www.astra.org.pl/sterilization.pdf

Siispä Saksa, Britannia (käytännössä ovat kuulemma kuitenkin aika vastahakoisia toimenpiteeseen nuorilla naisilla), Luxemburg, Italia, Espanja ja alankomaat tekevät sterin nuorillekin, taulukossa paljon myös maita joissa yli 25-vuotiaat saavat sterin. Vielä kun saisi kustannukset jostain tietoon:) Ranskassa joutuisi hetken odottelemaan.

20. ör Vierailija

kylläpäs nyt intouduin. Pari tonnii pätäkkää jos löytyy http://www.mariestopes.org.uk/Womens_services/Female_sterilisation.aspx

21. cryi Vierailija

Kiitos taulukosta, ör! :) Ite oon miettinyt että varmaan toi Essure-menetelmä olisi halvempi ulkomailla teettää kun ei tarvitse leikata ja menee vähemmän aikaakin :)

22. ör Vierailija

Marie Stopes on testattu, he eivät lupauksistaan huolimatta suorita sterilisaatiota ainakaan minulle joka olen alle 25 vuotias (selitys:eek:len liian nuori). Täytyy siis suunnistaa jonnekin muualle kuin Britteihin.

23. niin-ja Vierailija

Tästä kohtuuttomuudesta olen saanut itsekin kärsiä. Aloitin sterilisaation kärttämisen jo reippaasti kymmenen vuotta sitten tuloksetta ja nyt kunhan 30 pyörähtää mittariin, menen heti. Mieli ei ole muuttunut matkan varrella yhtään, tahdon olla vela lopun elämääni. Vituttaa kyllä aika ankarasti, että uusia elämiä saat punkea maailmaan vaikka alaikäisenä, mutta mahoudestaan ei saa itse päättää jos ei ole rikas ja pääse johonkin muuhun maahan operoitavaksi.

24. ör Vierailija

niin ja vaikka rahaa olisi se pari hunttia säästettynä niin silti ei pääse kun lääkärit ei halua ottaa vastuuta siellä ulkomaillakaan. Seuraavaksi kokeiluun menee jokin muu maa.

25. nixiex Vierailija

Hiukan asiaton perustelu minusta tuo "Ei sitä tiedä jos mieli muuttuu.". Eihän sitäkään tiedä muuttuuko sen 14w paksuksi pamahtaneen tytön mieli, ehkä hän myöhemmin toivoo ettei olisi lasta saanutkaan, mutta hänet kuitenkin katsotaan kykeneväiseksi päättämään lastenhankinnasta. Toisin kuin asiaa vuosikausia miettinyttä 25v velaa.

Sterin purku omakustanteiseksi ja vain yksityisellä puolella tapahtuvaksi - eiköhän muutaman tonnin rahanmenon mahdollisuus hillitsisi näitä huvin vuoksi toimenpiteeseen meneviä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri