Hae Anna.fi-sivustolta

Strattera vai Concerta??

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä Toivossa elävä, 16.07.2008.

1. Toivossa elävä Vierailija

Kohta 11v. pojallani ollaan tekemässä vaihtoa Concertasta Stratteraan. Onko teillä kokemuksia näistä lääkkeistä? Tai lääkevaihdoista? Milloin esim. Stratteran vaikutus varmasti pitäisi näkyä? Olisi kiva kuulla miten isät kokevat lapsensa AD/HD:n?

2. aikuis-adhd Vierailija

Itse olen lähemmäs 3-kymppinen ja olen vasta tänä vuonna syönyt lääkkeitä adhd:hen joten en tiedä lasten lääkityksistä mutta sen verran voin kertoa ettei itselläni vaikuttanut Concerta mitenkään.Ei auttanut, mutta ei ollut haittavaikuituksiakaan.Söin vahvinta annosta.Strattera-lääkkeestä en ole kuullutkaan.Concertaa söin pari kuukautta.Toivon että lapsellesi on apua.

3. OMJ Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä 10v poika, jolla ADHD + vaikeat laaja-alaise luki ja oppimis vaikeudet + sekä viitteitä aspergeriin ja touretteen. Eli aikamoinen summa kaikkea! Ollaan koitettu Concertaa noin parin vuoden ajan, ensin toimi suht hyvin kun löydettiin oikea annostus
    (18mg x 2) ja ymmärrettiin että täytyy antaa joka päivä eikä vain arki päivisin (annettiin joka aamu ennen kouluun lähtöä). Sitten 2007 alku vuodesta alkoi tulemaan ruokahaluttomuutta, nukahtamis vaikeuksia, alkoi laihtuminen, pahimmillaan painoi enää 22kg huhtikuussa.
    Lääke lopetettiin pikku hiljaa, kesäkuussa 2007 on saanut viimeisen kerran Concertaa.

Nyt ollaan kolmatta viikkoa kokeiltu Stratteraa ja tuntuu tosi hyvältä. Opettaja on kertonut ettei voisi uskoa että on samasta pojasta kyse, eli on auttanut koulussa mutta kotona tilanne on jatkunut samanlaisena (kiukkua, vastaan sanomista, huutoa ja meteliä joka asiasta!!!!) mut odottelen kun päästään oikeeseen annostukseen (nyt 25mg x 1iltaisin ennen nukkumaan menoa) niin jos se auttaisi täällä kotonakin. Nyt vielä 10 tablettia 25mg ja sitten nousee 40mg, annetaan samanlailla 1tab. iltaisin.

Meille lääkäri kertoi että Stratteraa pitää syödä ainakin kaksi viikkoa ennen kuin voi sano mitään miten lääke vaikuttaa, mutta meillä kyllä opettajat huomasivat selvän eron pojassa jo viiden tabletin ottamisen jälkeen, varmaan hyvin henkilökohtaista. Ja meille myös lääkäri kertoi ja kehotti myös kertomaan opettajille että ensimmäiset kaksi viikkoa lääke väsyttää ja voi tehdä jopa uneliaaksi päivälläkin.

Isistä puheen ollen, tuntuu etteivät ne oikein kaikistellen ymmärrä minkä asian kanssa ollaan tekemisissä ja ainakin meillä mies ei oikein jaksa tätä aspergerin aiheuttamaa kapean kiinnostuksen kohdetta, mistä puhutaan koko se aika kun ollaan hereillä!!!!! Kyllä se kieltämättä käy välillä minunkin hermoilleni, mutta sitten yritän muistaa kertoa hänelle että välillä voidaan vaihtaa puhetta johinkin muuhunkin! Ja enemmän täytyisi järjestää isä poika tekemistä ainakin meidän perheessä.

Hyvää syksyn jatkoa sinulle ja perheellesi!
    - toivossa on hyvä elää -

4. AD/HD lapsen äiti Vierailija

Itselläni myös 11 vuotias poika joka söi consertaa eri vahvuuksillä aluksi aloitettiin 16mg sitten nostettiin 36mg ja kun ei toiminu 27mg aluksi conserta toimi tosi hyvin ja pystyi keskittymään todella hyvin, mutta sitten ilmeni just ruokahaluttomuutta,iltaisin pään särkyä vatsakipuja ja agressiivisuutta joten lääke jouduttiin lopettamaan kokonaan. Ja nyt kun on ollut ilman lääkettä ei ole jaksanut olla koulussa nyt ollu opettajan kanssa ongelmia sen vilkkauden ja keskittymis vaikeuksien kanssa, mutta nyt kuulin myös Strattera lääkityksestä kun aikuiselle AD/HD serkulleni määrättiin Stratteraa ja hän myös kehui sen vaikutusta kuinka on kun eri ihminen.
    No meillä torstaina aika lääkärille meinaan mainita asiasta myös, kun koulu on jääny nyt kokonaan eikä poikaa kiinnosta yhtään käydä koulua. Motivaatio menny kokonaan joku apu tähän pitää löytyä. Voimia kaikille addi vanhemmille sitä me tarvitaan totisesti

5. äitiliini Vierailija

Hei, Meillä poika söi ensin vuoden consertaa, mutta siitä tuli päänsärkyjä, unettomuutta, ruokahaluttomuutta ja tic-oireita. Equasym retardia hän söi puoli vuotta, mutta sitten löytyi sydämen lisälyönnit. Nyt ollut vuoden ilman lääkkeitä ja kärsii itse suunnattomasti, kun ei voi keskittyä, poika on nyt 14. Nyt ehdotettu stratteraa, mutta ei vielä ole aloitettu. Täytyy ensin tarkistaa lääkkeen sopivuus sydämelle.

Toivotan tsemmppiä kaikille tarkkaavaisuusongelmaisille ja heidän perheilleen.

6. 13v poika Vierailija

Aloitin 11 vuotiana Stratteran käytön. Ensimmäinen vuosi meni ongelmitta.
    Tänä vuonna on tullut nopeita raivo kohtauksia,mitättömän tunne ja ruoka
    haluttomuus. Koulu sujuu hyvin kun muistaa ottaa lääkkeen.
    Oireet alkavat silloin kun olen unohtanut 1-2 viikkoa putkeen tai kun ottaa silloin tällöin.
    Concertaa en ole kokeillut mutta kaikin puolin olen tyytyväinen Stratteraan.
    Kun käytän lääkettä säänöllisesti niin koe tilanteissa järki juoksee.

7. Omainen24 Vierailija

Hei,

Veljeni söi Consertaa 3 v. ilman isompia ongelmia. Hänelle oli diagnisoitu ADHD muutama vuosi ennen Consertan aloitusta. Sitten sitä ruvettiin koulukiusaamaan AMK:ssa. Se kehitti paniikkihäiriön. TK lääkäri määräsi Cipralexia paniikkihäiriöihin, eli ei siis ollut masentunut. Se söi sitä 3kk ja sitten yhtenä iltana ilman varotusta hyökkäs yhen kaveris kimppuun ihan pikku asian takia. Kaks muuta kaveria veti sen irti. Sitten se häipys yöhön. Vuorakausi myöhemmin löytyi kuolleena, teki itsemurhan. Ennen sitä iltaa mun broidi ei ollut koskaan ollu masentunut tai itse tuhoinen tai agressiivinen. Se oli 23v. kuollessaan. Surukeskustelu ryhmässä törmäsin pari kuukautta sitten toiseen samankaltaiseen tapauksen. Älkää syökö Concertaa ja Cipralexiä yhdessä. Sen tuoma apu ei ole tämän tuskan arvoista.

PS. Kirjoitan tämän kaikille Concertasta puhuville sivuille, jos vaikka jonkun voisin säästää tältä tuskalta.

8. Huolestunut Äiti Vierailija

Hei.lapselleni aluksi aloitettiin syöttää Medikinettiä 10 mg yksi tabletti päivässä. Ja sit kun se ei auttanut aloitettiin Concerta 18 mg.ei sekään helpottanut pojan vilkasta luonnetta keskittymään.Ja nyt ruvetaan kokeilemaan Stratteraa, en tiedä uskooko tässä enään mihinhään lääkkeeseen, että lapsi pystyis keskittymään.Ja se tässä huolestuttaa jos lapsi joutuu elämänsä syömään tallaista lääkettä.5-vuotiaan pojan huolestunut Äiti.

9. Miettikää kahdesti, ennen kuin annatte pikkulapsille amfetamiinijohdannaisia lääkkeitä.
    Oletteko kiinnittäneet ruokavalioon huomiota. Sokeri pois, gluteeni pois, ehkä myös maitotuotteet pois. Uusi kirja: Peiper & Bell: ADD ja ADHD ruokavalio. En ole vielä itse lukenut,
    mutta aion lukea.

Pitkällä tähtäimellä amfetamiinijohdannaiset eivät tee hyvää.

10. 14-v pojan äiti Vierailija

Pojalle aloitettiin Concerta 7-vuotiaana yhdessä Risperdalin kanssa, diagnooseina trauma, adhd ja käytöshäiriö. Adoptoitu parivuotiaana, trauma lastenkodista. Concertan apu aluksi huomattava. Annoksen noustua 36een alkoi synkkyys, laihtuminen, ja aggressiot joita oli aina ollut, muuttuivat epätoivonsekaisiksi. Sitten tuli hallusinaatiot, äänet ja harhanäyt sekä vainoharhoja. Sairaalassa Concerta purettiin pois, ja harhat loppuivat. Myös Risperdal lopetettiin, sillä ei ollut vaikutuksia. Sstrattera aloitettiin 11-v, sen lisäksi Abilify. Stratterasta ei näyttänyt olevan hyötyä eikä haittaa, paremman puutteessa jatkettiin. Tukilääkettä vaihdettiin taas, ketiapiinilääke Seroquel Prolonguen muodossa oli huono yhdistelmä Stratteran kanssa, sillä aggressiot muuttuivat pahoiksi. Joutui suljetulle osastolle 12-13-v. Siellä taas kaikki lääkkeet ajettiin alas. Mieliala oli yllättävän hyvä. Suljetun jälkeen asunut vkl kotona mutta viikot valvotusti ryhmäkodista koulua käyden, vuosi ilman adhd-lääkettä, mielialan tasaaja ollut käytössä. Suurin ongelma kuitenkin adhd ja voimakkaat impulssit, joita ei hallitse. Nyt 14 ja Strattera aloitettu uudelleen, ainoana lääkkeenä. Nyt kaksi ja puoli vkoa syönyt Stratteraa, eikä impulssikontrollia ole vielä ainakaan ilmaantunut... Kova menovimma päällä, vahtiminen mahdotonta.

Jos tästä jotain voi oppia, niin ainakin pitää varoa Concertaa, jos lapsella vähänkään psyykkistä haurautta. Hallusinaatioista vaikea toipua, ja lapsella niiden havaitseminen on hidasta, vaikka tämä lapsi on verbaalinen ja kertoo kaiken. Nyt epäilen, että Stratterakin kiihdyttää vain. Neuropsykofarmakologia on mahdoton laji.

11. Suzieläin Vierailija

Poikani on 8 vuotias. Hänellä huomattiiin jo varhasessa iässä käytöksessä erillaisuutta ja oppimisessa/kehityksessä ongelmia. Noin kolmen vuoden iässä. Asialle ei paljoa tehty vaikka apua pyydettiinkin. Sitten alkaa koulu. jossa opettajat kiinnittivät huomiota agressiivisuuteen, keskittymisongelmiin, oppimisen hankaluuksiin- jolloin pojalle määrättin psygolognen arviointi lääkärillä. Lääkäri määräsi risperdalia. käytös paheni entisestään, mutta lääkettä ei lakkautettu. määrättiin viikon tutkimusjakso sairaalassa. jonka myötä määrättiin conserta- joka sttemmin lopetettiin 2 viikon sisään agressioiden lisääntyessä. sitä hänet määrättiin osastolle viikoiksi, viikonlopuiksi kotiin. nyt ollut osastolla 8kk, neurologiset tehtyy- ei viitteitä ad/hd :hen. Mutta oireet ovat selvät, myös saraalahenkilökunnan mukaan. nyt, kun poika jo pari vuotta syönyt tätä rispendalia, se lopetettiin ja aloitettiin strattera. nyt odottelemme stratteran vaikutuksen alkua- onko se helpotus oireisin vai pahentaako. Sairaalalla poika on viikot edelleeen ainakin tämän syyslukukauden. Toivotaan parasta pelätään pahinta!

12. Sami Vierailija

Olen ollut erittäin lääkevastainen tässä ADHD-keskustelussa. Kun pojallamme todettiin vasta murrosiässä ADHD, olimme puolison kanssa jo valmiita kokeilemaan lääkitystä, niin loppuja olimme. Poika oli samaa mieltä: kaikkea oli jo kokeiltu, paitsi lääkitystä.
    Diagnoosi tuli kovin myöhään, vuosien yrityksestämme huolimatta.
    Aloitus Concerta 18 mg, poika oli kovin, kovin rento ja rauhallinen, se tuntui hyvin oudolta. Poika sanoi, että nyt hänen on helpompi olla, kun pää ei tao ylikierroksilla.
    Viikon päästä lääke ei enää tehonnut, nostettiin 36 mg, vastine oli hyvä. Piti vielä ohjeiden mukaisesti kokeilla viikon jälkeen lääkemäärän nostamista, mutta se oli jo liikaa ja poika tuli kovin hermostuneeksi. Palasimme 36mg. Lääke otetaan joka aamu.
    Tavaroiden hukkaaminen on vähentynyt, koulussa menee nyt paljon paremmin, harrastaminen on paljon helpompaa ja mielekkäämpää taas pojalle. Pojan itsetunto on myös noussut lääkityksen seurauksena ja elämän laadun kohentuessa. Hän ei enää saa valituksia joka taholta, vaan enemmän kiitosta ja kehuja.
    Alussa tuli uniongelmia, niihin auttoi hienosti lääkärin määräämä ja turvallinen melatoniini.
    Kun lääkkeen vaikutus loppuu iltaisin, tulee pojalla raivareita ja vihanhallinta on vielä heikkoa. Sitä työstämme puolison ja pojan kanssa.
    Paljon on hyvää ja olisi ollut tärkeää saada diagnoosi jo aikaisemmin.

13. naisihminen Vierailija

Itse sain diagnoosin vasta 25v. :(( Sain taistella senkin eteen. Nyt on ongelma kun kela ei korvaa yli 25v. lääkkeitä ja minulla on vasta yliopisto-opinnot edessä. Hyvä että poikasi sai diagnoosin koulujen ollessa vielä aluillaan.

14. nukahtelua Vierailija

Ovatko lääkärit koskaan puhuneet liikunnasta tai muusta. Tuntuu että venyvät tutkimukset vain
    työllistävät ja hoito tulee viiveellä myös lääkkeen hinta käy reippasti yli taloudellisen sietokyvyn.
    Miksi amfetamiinijohdannaisia pitää syödä suurina annoksina joka päivä onko narkoleptikoillakin
    näin toisaalta wikin mukaan se ei olisi amfetamiinijohdannainen. Hinta on todella kohtuuton mutta
    SSRI lääkitys ei sovi.

15. sairasta touhua Vierailija

otappa itte niitä lääkkeitä niin tiedät mitä lapsellesi teet. ps. lekurit määrää mitä firmat käskee.

16. sairastako? Vierailija

Lääkärin määräämiä lääkkeitä ei pidä ottaa sellaisen ihmisen, jolle sitä ei ole määrätty. Onhan se päivän selvää, jos ihminen jolla ei ole ADHD:tä ja ottaa tuota lääkettä, niin vaikutus on eri kuin adhd:stä kärsivällä.

Itse pidän vähän huonona yhdistelmänä concertaa + jotain masennuslääkettä. Joskus olen joutunut masennuslääkekuurille ja jossain vaiheessa alkaa hermoja kiristellä. Mutta kun masennuslääke on lopetettu, niin olo on palautunut "normaaliksi". Niin normaaliksi kuin vain voi. Elämä ennen diagnoosia ja sen vaatimaa hoitoa, oli erittäin kaoottista. Toki se masennuskin on täytynyt hoitaa, mutta mulle ei lääkehoito siinä auta.

Tärkeintä on se, että lääkärit todella tutkivat lapset ja aikuiset ja varovasti aloittavat lääkityksen ja seuraavat vointia tiuhaan. Ei pidä luulla, että joku lääke auttaa loppuelämän ensimmäisestä reseptistä lähtien. Ihmisen aivot kehittyy aina 25 ikävuoteen asti. Joillakin ADHD-oireet lievittyvät, mutta ei läheskään kaikilla. Niin moni tekijä vaikuttaa miten ADHD:n kanssa ihminen pärjää.

Mulla ei ole tuosta Concertasta mitään pahaa sanottavaa. Mulla se auttoi univaikeuksiinkin. Sain normaalin päivärytmin, jota ei koskaan aikaisemmin ole ollut. Joskus laitan Concertan tauolle, jos on vaikka lomaa. Silloin ei ole niin tärkeätä ehtiä sinne sun tänne ja stressiäkin on vähemmän. Tauko voi olla mielestäni hyväksi elimistölle, mutta univaikeudet tulevat aika pian takaisin tauon aikana.

Concerta voi viedä ruokahalua, sitä ainakin kannattaa seurata, että lapsi syö. Voi ne raivarit tulla siitäkin kun sokerit putoaa alas. Säännölliset ruoka-ajat ja nukkuma-ajat. Säännöllisyys muutenkin on aikamoinen avainsana adhd:n kanssa pärjäämiseen. ADHD-lapsen vanhemmat ovat todella kovilla ja lapsi kyllä kärsii ja osaa myös syytellä itseään ankarasti omista toistuvista epäonnistumisista.

17. Taliaivo mene nukkumaan kun et mistään mitään tiedä. Miksi pitää tulla omaa pahaa oloaan tulla foorumeille purkamaan? Omasta mielestäni ADHD,n kanssa parhaiten sopii kalanmaksa öljyt, terapia, liikunta, että saa illalla unta ja vähäinen kofeiinien käyttö. Lääkitys apteekin puolesta on myös mielestäni parempi vaihtoehto kuin itselääkintä aineilla ja alkoholilla. Parasta on tietenkin olla käyttämättä lääkkeitä, mutta kaikkiin elämän vaiheisiin / eri ihmisille se ei ole vaihtoehto. On näitä neurologisia sairauksiakin eri asteisia.

18. Lääkkeillä myös sivuvaikutuksensa.. lukekaa tuoteselosteet tarkasti. Sivuvaikutuksema jopa murrosiän viivästymistä!

Riippuu aivan lääkäristä, määrääkö mitään lääkettä (ja sanoo vielä olevansa ehdottomasti lääkitystä vastaan!), kun taas toinen lääkäri sanoo lääkkeiden olevan aivan välttämättömät!? Äitinä kyllä mietityttää tällainen mielipide-ero. No, lääkkeitä jos mitä kokeiltiin, eivät sopineet, lapsi sekaisin, ja lopulta kieltäytyikin lääkkeitä syömästä.
    Aloin antamaan pojalleni kalaöljyä, bocoba monieri-valmistetta, monivitmiinia sekä d-vitamiinia ja KARSIN NATRIUMGLUTAMAATIN JA GLUKOOSI-FRKTOOSISIIRAPIN pois pojan syömisistä. Tilanne nyt hyvä (ei lääkkeitä eikä terapiamtarvetta) ja näin jatketaan :)

19. ava Vierailija

minä olin syönyt adhd-lääkkeitä ja useamman vuoden ennen kuin pojalla aloitettiin lääkitys ja voin sanoa et tiedän mitä ne tekee. NE AUTTAA!!! sä pystyt tekemään sen mitä haluat, sen sijaan et unohdat tai sähläät tms sä muistat mitä piti tehdä tai mitä sulle sanottiin... sä et hukkaa tavaroita... sä et hermostu niin helposti, ja sä et puhu toisten päälle... osaat jonottaa yms ja jne... eli lääke tekee sen, että a) sulla itsellä on helpompi olla b) muut viihtyy sun seurassa paremmin c) saat tuloksia aikaiseksi oli se sitten koulu, kodinhoito tai työ.

20.  
  21.  
  22. Elisa86 Vierailija

Hei! tämä lienee vanha keskustelu ketju mutta pari asiaa tässä voisin kommentoida ja udella hiukan jos joku voi minuakin neuvoa. Strattera lääkitys aloitetaan minulla pian ja jännitän aloittaa uutta lääkitystä. Miten se vaikuttaa aikuiseen kun olen yli 30 vuotias nainen? Minulla on ADHD sekä asperger ja vielä mukaan narkolepsia, lääkärin mielestä Strattera ja medikinet CR coctail(25 mg Strattera päivässä sekä 40 mg medikinetiä ja syön rivatrilia 1-6 kpl 0.5 mg ahdistukseen ja muihin häiriöihin mitä minulla on kuten sos.tilaineiden pelko lienee aspergerin mukana aina ollut.) yöksi minulla on diapam jos herään painajaisiin jne. jota teen usein. sairauteni estää työskentelyn ja opiskelun, olin menossa juuri lähihoito koulutukseen kun pääsin kouluun, mutta soitin ja peruin koska lääkäri määräsi sairaslomaa vuoden vielä lisää koska en ole tasapainossa, sinne jäi unelma opinnosta toistaiseksi. Toivon että joku voi kertoa MITÄ HYVÄÄ JA MITÄ HUONOA kokemusta on Strattera- lääkkeestä jonka ensiviikolla saan haettua sairaalasta a-klinkalta(en ole juoppo enkä addikti mutta koska diapam puretaan pois he katsovat siellä että se ei aiheuta ongelmia ja antavat viikon tai parin lääkkeet) jännitän uuden lääkkeen aloitusta. Ja toinen asiani on että mitä oireita lapsella on jos lapsi on ADHD lapsi? minä olen lähes varma että poikani on ADHD lapsi. 14 vuotias ja riehuu eikä keskity asioihin jne. Minun uskoni on että pojallani on ADHD tai jokin vastaava joka voi vaikka periytyä kun suvussa kiertää asperger jne. TOIVON asiallisia vastauskisa, kiitos :) neuvoja miten voisin pojan kanssa nyt tehdä kun 4 vuotta sitten lääkäri sanoi että poika on terve mutta oireet näkyy pahenevan, ei ehdi edes syömään aina kun pitää mennä kaikkialle. :( ja taas itse haluan olla kunnossa, joten miten Strattera vaikuttaa teihin muihin? luin hiukan noita kommentteja mutta haluisin kuitenkin vähän mielipiteitä. :) kiitos etukäteen asiallisista kommenteista.

23. vierailija Vierailija

Ikävä tapaus, mutta se ei tarkoita että ksikkk reagoivat samoin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri