Mulla todettiin alkuviikosta korkean kuumeen ja kurkkukivun myötä tehdyssä nieluviljelyssä streptokokki B ja sain antibioottikuurin siihen. En jaksanut kipeänä miettiä asiaa sen enempää, mutta nyt kun rupesin googlailemaan, niin mitäs ihmettä? Sehän on joku raskaana olevien ja vastasyntyneiden tauti?
Mun ei siis todellakaan pitäisi olla raskaana, joten tää särähtikin sitten heti korvaan Onko kellään mulla todettu tuota ilman raskautta? Ja mistä se oikein niinkun tarttuu? Vai onko vaan joku ihan perustauti, esim. strepto a:han (angiina) verrattavissa?
Nielutulehduksen voi aiheuttaa moni muukin streptokokki kuin vaan A strepto eli angiina.
Raskaana olevilla tuo streptokokki b löytyy emättimessä ei nielusta.
Nielutulehduksen voi aiheuttaa moni muukin streptokokki kuin vaan A strepto eli angiina.
Raskaana olevilla tuo streptokokki b löytyy emättimessä ei nielusta.
Jos osaisit lukea, olisit lukenut, että kirjoitin googlanneeni ja saaneeni vastaukseksi vain raskauteen liittyviä juttuja.
Juu, tiedän, että on bakteeri, taudilla viittasin lähinnä siihen, että bakteeria esiintyy vain googlaustulosten perusteella raskaana olevilla. Myönnettäköön, huonosti muotoiltu multa.
Eli siis on ihan normaalia, että on ei-raskaana olevalla nielussa b:n aiheuttama tulehdus? Mä jo mietin, että pitääkö tässä lähteä raskaustestiä ostamaan mun google tarjosi nini yksipuolisia vastauksia tosin, eihän lääkärikään mitään sanonut tai kysellyt.
[QUOTE="aapee";29568184]Eli siis on ihan normaalia, että on ei-raskaana olevalla nielussa b:n aiheuttama tulehdus? Mä jo mietin, että pitääkö tässä lähteä raskaustestiä ostamaan mun google tarjosi nini yksipuolisia vastauksia tosin, eihän lääkärikään mitään sanonut tai kysellyt.[/QUOTE]
on ihan normaalia että on streptokokki b tulehdus nielussa. Se ei liity mitenkään raskauteen. Raskaana olevilla voi olla se streprokokki b emättimessä ei nielussa.
Sitten on sellainenkin juttu että noin 30% naisista on streptokokki b kantajia. Eli tää bakteeri löytyy emättimestä vaikka ei olisi raskaana.
[QUOTE="aapee";29568172]Jos osaisit lukea, olisit lukenut, että kirjoitin googlanneeni ja saaneeni vastaukseksi vain raskauteen liittyviä juttuja.
Juu, tiedän, että on bakteeri, taudilla viittasin lähinnä siihen, että bakteeria esiintyy vain googlaustulosten perusteella raskaana olevilla. Myönnettäköön, huonosti muotoiltu multa.[/QUOTE]
Jos olisit googleen ihan kirjoittanut "streptokokki b nielussa" niin ei olis tullu sekaannusta raskauteen, vaikka en ymmärräkään miten nielu ja raskaus liittyy toisiinsa