subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "XXXX"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"XXXX"

Vieras
Mitäs mietitte tästä asetelmasta te subjektiivisen päivähoito-oikeuden vastustajat:

Eli vauvamme on 6 kk ja isä hoitaa häntä kotona (on työtön). Minä olen töissä 4 päivää viikossa. Perheemme 4-vuotias on päiväkodissa, koska isä handlaa homman kyllä yhden lapsen kanssa, mutta kaksi olisi jo kaaosta. Ei vain suostu siihen. Minä en voi jäädä kotiin, koska kukaan tuo leivän pöytään? Nyt päiväkodin täti kysyi, että voisiko tää 4-vuotiaskin olla kotona, kun tarvittaisiin paikkaa jollekin toiselle lapsoselle. Voi tsiesus. yritetään nyt kitkutella tällä systeemillä niin kauan, että mieheni pääsisi töihin ja molemmat lapset hoitoon. Ketuttaa niin tuo päiväkodin ehdotus.

Jokaisella on oikeus olla siellä hoidossa, mutta onko sun miehes vähän käsi näissä hommissa?? Meillä on 4 lasta 9kk-5v ja kaikki kotona, miehen kanssa. Eikä mitään kaaosta koskaan.

Aika jännä että päiväkodista tuollaista ehdotettiin. En ota kantaa hoitojärjestelyihinne,se on jokaisen oma asia mutta ei päiväkodilla periaatteessa ole oikeutta tuollaista ehdottaa vaikka niin ajattelisivatkin.
On totta että jotkut tarvitsevat paikkoja kipeämmin kun toiset mutta ikinä ei voida tietää mikä tilanne on kotona niillä jotka "vievät paikan toisilta". Kotona oleva vanhempi voi olla masentunut tms. ja silloin lapsen parempi hoidossa.

Ihmetyttää vaan että kiveksistäkö muka voisi johtua ettei pärjäisi kuin yhden kanssa?
Kyllä meillä pärjäsi neljän lapsen kanssa kun olin töissä, ja töissä ollessaan pärjäsi 24lapsen kanssa (oli päiväkodissa töissä).
Olen rehellisesti sitä mieltä että miehesi osaisi halutessaan hoitaa omia lapsiaan, ja minulle on ihan sama vaikka olisivat päiväkodissa.
Meillä 4v kuopus vielä kotihoidossa

Joo, mun mies on vähän "käsi" näissä hommissa. Esim. se ei lähtisi lasten kanssa puistoon, vaan tämä 4 v. joutus olemaan kokoajan sisällä... Mieheni tekee myös opintoja sen ajan kun tämä meidän pieni nukkuu, sehän nukkuu vielä aika paljon. Jos isompi ois kotona, mitään opintoja ei vois tehdä. Kiva, että sun miehes handlaa neljä lasta päivästä toiseen, mutta mun mies nyt vaan ei. Lucky you! Mun miehellä on kyllä muita avuja, mutta se nyt ei ole tämän jutun pointti :)

Eli ei nyt jatketa keskustelua siitä, että mun mies kyllä hoitas, se on niin mahtava, että hoitaa kymmenen lasta ja vielä naapurit päälle. Olen niin pahoillani, että minulla on tällainen mies, että hän ei hoida kahta lasta, vaan yrittää saada lopputyönsä valmiiksi ja päästä töihin.

Jos kerran lasten vanhempi tarvitsee tukea kotona jaksamiseensa, miksei toinen lapsi voisi olla päivähoidossa. Näinhän tehdään hyvinkin usein, kun äiti on väsynyt eikä pysty hoitamaan kaikkia lapsia kotona. Miksi juuri miehen kohdalla kysymys ei olekaan kotona jaksamisen tukemisesta, vaan jostain muusta. Miksi häntä ei saisi tukea?

Ei sun kuulu kellekään teidän paikkaa "antaa". Se on kaupungin homma hommata niin paljon paikkoja että kaikille riittää. Ei päiväkoti tollasta sais edes ehdottaa.

Päiväkodin ehdotus on asiaton ja jos mietitään ikävaiheita, kehityskausia ym. niin 4-vuotias hyötyy kyllä omanikäisestä seurasta päiväkodissa enemmän kuin olleessaan kotona vauvan seurassa (+ sellaisen isän, joka ei handlaa tilannetta). En syytä miestäsi, omani oli samanlainen "käsi": hoiti vauvan, mutta kotitöihin ei koskenutkaan eikä koskaan tajunnut, miten esim. taapero olisi voinut odottaa sen sekunnin kun isi siistii pöydän ruokailun jälkeen :D.

Joo, munkaan mielestä niiden ei kuulu tuollaista ehdotella. Tulee vain olo, että pitää niin maan perusteellisesti perustella niille, miksi lapsi on hoidossa. Olen pahoillani, että olen valinnut tällaisen miehen, että hän ei hoida kahta lasta päivästä toiseen viikkotolkulla kotona. (En usko, että kovinkaan moni suomalainen mies sitä tekisi). Nyt aina kun haen lasta hoidosta, tuntuu ,että vaativat jotain perusteluja. Perhana, minä mitään enää perustele. Just tätä se on kun puhutaan kokoajan subjektiivisen oikduen poistamisesta. Kun ei tiedetä yksittäisten ihmisten elämäntilanteista mitään. Suututtaa niin.

that, kiva että on muitakin tumpeloiden vaimoja ;) Oikeesti, miehessäni on monia hyviä puolia, mutta kun me tullaan 4 v. kanssa kotiin, niin painepesuri on tarpeen keittiönsiivouksessa (6 kk aloittanut juuri kiinteät). Jos siinä vielä meitin isukki laittas 4 v. ruokaa, niin kaaos ois valtava. Mutta kuten sanottu, miehessäni on ihanat puolensa, kodinhallinta ja kahden lapsen huolto eivät kuulu niihin.

No eipä oo ainut tosiaan. Mä olin joskus johonkin pariksi tunniksi menossa ja kotiin jäi kaksi lasta. Sanoin että kone pysähtyi just että laita ne kuivamaan samalla. Mies kysyi hyvin kiukkuista että hoidanko minä nämä lapset vai teen kotihommia, molempia hän ei kykene tekemään. Ei voinu ku nauraa ja sanoa että hoida ne lapset, mä laitan ne ku tuun. Miehet ei pysty tekemään kovin montaa asiaa kerralla.

Sano niille ensi kerralla että sun miehes OPISKELEE kotona, joten 4-v on aivan perusteltua pitää hoidossa. Voit myös ilmoittaa että toi on asiatonta kysellä jatkuvasti noin.

Monen mielestä varmaan olisi mukavaa, jos hänen lapsensa puolesta kysyttäisiin tätä, jos se auttaisi pääsemään vaikka siihen mieluisimpaan tai lähimpään päiväkotiin tai vaikka sisarusten kanssa samaan. Kysymisessä ei varmaan ole mitään väärää.

Oikeus päivähoitoon on mielestäni ok, mutta ei välttämättä oikeus päiväkotipaikkaan jos ja kun sitä tarvitsee enemmän eskarilainen tai "kuntoutus"paikan tarvitsija tai näiden edellä mainittujen sisarus.

Monen mielestä varmaan olisi mukavaa, jos hänen lapsensa puolesta kysyttäisiin tätä, jos se auttaisi pääsemään vaikka siihen mieluisimpaan tai lähimpään päiväkotiin tai vaikka sisarusten kanssa samaan. Kysymisessä ei varmaan ole mitään väärää.

Jokainen voi itse soittaa vaikka päivähoidonohjaajalle hoitopaikka-asioissa. Se ei ole hoitotätien hommaa kysellä vanhemmilta kenenkään intressejä. Sisaruksen saa kyllä samaan päiväkotiin kunhan pistää hakemukset riittävän ajoissa vetämään. Mä pistin vauvan ollessa 3 kk hakemuksen samaan pk:iin kun isompi on, tarve 1,5 vuoden kuluttua. Johtaja on jo sanonut että meille on paikka syksyksi, vaikka virallista päätöstä ei olekaan vielä tullut.

Kaveri pisti lähipäiväkotiin hakemuksen yli 2 v ennen hoidon tarvetta. Ohjaaja oli vaan todennut että ootkin eka tälle vuodelle paikkaa hakeva.

TUlee vaan mieleen että on tosi tyhmä ja osaamaton mies jos ei osaa hoitaa 4v. lasta ja 6kk ikäistä lasta, miksi olet tehnyt lapsia tuollasen pölkkypään kanssa, sehän on aivan onneton kun ei osaa hoitaa lapsia, mitä se sitten osaa? Mä luulen että se ei osaa mitään ei edes perunoita keittää tai makaroonia keittää, kuulostaa niin torvelolta että sen miehen pitäis hoitoon mennä.

Nimenomaan tällaisten juttujen takia vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta... Ajatellaan, että on ihan ok, ettei vanhempi kykene hoitamaan omia lapsiaan. Oli sitten isä tai äiti. Ajatellaan, että yhteiskunnalla on velvollisuus hoitaa lapsia, vanhemmat voivat valikoida omien halujensa mukaan. Ei tarvitse osata hoitaa omia lapsiaan kun nehän voidaan laittaa päiväkotiin sit.

Toisaalta jos miehesi todella opiskelee niin sittenhän vanhempi lapsi ei ole missään virikehoidossa vaan päivähoidolle on todellinen tarve.

Minua kanssa vähän veetuttaa, kun ihmiset jauhavat että isompi pois hoidosta. Tai ei siis kukaan päin naamaa sellaista sano, mutta voisin kuvitella ihmisten näin ajattelevan (myös tämän palstan perusteella). Meillä vaan on sellainen tilanne, että minä olisin alunperin ottanutkin isomman pois hoidosta, mutta päiväkodissa suosittelivat jatkamaan osa-aikaisena. Lapsi on kohta 4-vuotias ja käy erityisryhmässä. Ei kuulemma kannata hoitosuhdetta katkaista, koska lapsen puheenkehitys ja ryhmässä olemisen taidot on viime aikoina kehittyneet niin hyvin. Että siellä se muksu siis jatkaa. Tosin eihän hän kenenkään ns. normaalin lapsen paikkaa omassa ryhmässään vie, kun tähän ryhmään ei käsittääkseni oteta kuin tuen tarpeessa olevia lapsia.

TUlee vaan mieleen että on tosi tyhmä ja osaamaton mies jos ei osaa hoitaa 4v. lasta ja 6kk ikäistä lasta, miksi olet tehnyt lapsia tuollasen pölkkypään kanssa, sehän on aivan onneton kun ei osaa hoitaa lapsia, mitä se sitten osaa? Mä luulen että se ei osaa mitään ei edes perunoita keittää tai makaroonia keittää, kuulostaa niin torvelolta että sen miehen pitäis hoitoon mennä.

Mielipiteesi kuulostaa torvelta ja saa sinut näyttämään myös torvelta. Jokaisella on omat taitonsa, en nyt jaksa alkaa luetella mieheni taitoja. Moni mies ei hoitaisi edes alle 1-vuotiasta kotona. Kaikki lienevät sinun mielestäsi torvia. Ihan vapaasti.

Kyllä; mieheni opiskelee. Hän jäi työttömäksi erittäin hyväpalkkaisesta työstä saneerauksen johdosta. Tähän työpaikkaan mennessä jäivät DI opinnot lopputyötä vaille valmiiksi. Nyt hän yrittää vääntää tätä lopputyötä, hoitaa 6 kk ja lisäksi hakee/vie 4-vuotiaamme pk:hon. Mielestäni siinä on yhdelle miehelle tai naiselle ihan tarpeeksi. En ole vain kovin innostunut vakuuttelemaan tätä asiaa päivähoitohenkilökunnalle joka kuukausi, kun juuri kuukausi sitten töihin mennessäni asia mielestäni keskusteltiin läpikotaisin.

Suoraan sanottuna munkin mielestä naurettavaa. En edes viittis kuunnella omalta mieheltä tollasia jorinoita. Mitä jos se joutuu joskus oikeasti hoitamaan molempia samaan aikaan, esim. kun päiväkoti ei ole auki? miten se silloin pärjää? Hoitaako se ikinä molempia lapsia samaan aikaan? Huolestuttavaa. Mun mielestä on aina huolestuttavaa jos vanhempi vaan toteaa ettei millään pysty (halua, viitsi) hoitaa omia lapsiaan vaikka on järki tallella. Kyllä se ON huolestuttavaa jos ei kykene hoitamaan omia lapsiaan.

[QUOTE="XXX";23417859]Joo, mun mies on vähän "käsi" näissä hommissa. Esim. se ei lähtisi lasten kanssa puistoon, vaan tämä 4 v. joutus olemaan kokoajan sisällä... Mieheni tekee myös opintoja sen ajan kun tämä meidän pieni nukkuu, sehän nukkuu vielä aika paljon. Jos isompi ois kotona, mitään opintoja ei vois tehdä. Kiva, että sun miehes handlaa neljä lasta päivästä toiseen, mutta mun mies nyt vaan ei. Lucky you! Mun miehellä on kyllä muita avuja, mutta se nyt ei ole tämän jutun pointti :)[/QUOTE]

Tämän jutun pointti on nimenomaan se, että miehesi olisi opittava olemaan isä, koska hänellä on jo kaksi lasta.

Tää koko keskustelu on ajautunnu siihen, että koska kyseessä on mies joka on kotona niin on täysin perusteltua viedä toinen lapsi päiväkotiin, sillä eihän miehen tarvitsekkaan pärjätä kotona lapsien kanssa :headwall:

No, ilmeisesti joillakin teistä on lukemisen ymmärtämisen ongelmaa. Jutun pointti on se, että harva pystyy tekemään lopputyötään kotona, jos siellä on kaksi lasta. Nyt se onnistuu, koska vauva nukkuu ainakin kahdet pitkät päiväunet päivän aikana ja silloin mieheni yrittää tehdä opintojaan. Mielestämme meillä on oikeus viedä 4-vuotiaamme silloin hoitoon. Mieheni hoitaa kyllä lapsiaan joskus myös silloin, kun molemmat ovat kotona, mutta vielä ei ole tarvetta, koska kaiken sen ajan, minkä en ole töissä, olen mielelläni kotona molempien lasten kanssa. Pieni on vielä niin pieni, että haluaisin olla mielelläni vielä äitiyslomalla, mutta meille nyt sattui käymään näin.

Tämän jutun pointti ei edes ollut mieheni kyvykkyys tai kyvyttömyys hoitaa kahta lasta 4 päivää viikossa kotona. Toinen vielä 6 kk ikäinen. En usko, että tämän ketjun "urputtajien" omatkaan miehet sitä tekisivät ja vaikka tekisivätkin, niin kaikkien miesten ei ole pakko. Minä haluan, että mieheni saa lopputyönsä valmiiksi, pääsee töihin ja minä takaisin kotiin molempien lasten kanssa.

[QUOTE="XXX";23448436]No, ilmeisesti joillakin teistä on lukemisen ymmärtämisen ongelmaa. Jutun pointti on se, että harva pystyy tekemään lopputyötään kotona, jos siellä on kaksi lasta. Nyt se onnistuu, koska vauva nukkuu ainakin kahdet pitkät päiväunet päivän aikana ja silloin mieheni yrittää tehdä opintojaan. Mielestämme meillä on oikeus viedä 4-vuotiaamme silloin hoitoon. Mieheni hoitaa kyllä lapsiaan joskus myös silloin, kun molemmat ovat kotona, mutta vielä ei ole tarvetta, koska kaiken sen ajan, minkä en ole töissä, olen mielelläni kotona molempien lasten kanssa. Pieni on vielä niin pieni, että haluaisin olla mielelläni vielä äitiyslomalla, mutta meille nyt sattui käymään näin.

Tämän jutun pointti ei edes ollut mieheni kyvykkyys tai kyvyttömyys hoitaa kahta lasta 4 päivää viikossa kotona. Toinen vielä 6 kk ikäinen. En usko, että tämän ketjun "urputtajien" omatkaan miehet sitä tekisivät ja vaikka tekisivätkin, niin kaikkien miesten ei ole pakko. Minä haluan, että mieheni saa lopputyönsä valmiiksi, pääsee töihin ja minä takaisin kotiin molempien lasten kanssa.[/QUOTE]

Kyllä sä ihan myönsit miehesi olevan niin käsi ettei siihen kykene. Se siittä. Pidätte mukelon tarhassa ja ehkä kannattaa harkita tarkkaan sitä kolmosen hankintaa..