Suksivoiteet - APUA!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv32

Vieras
Kuulin nyt, että suksivoiteissa olisi jokin sikiövaurioiden riski. En mistään löydä tietoa, että onko riski millainen.....

Mieheni töissä urheilukaupassa ja voitelee siellä suksia yhtenään. Olen joskus seisoskellut siinä lähellä, minimissään ehkä metrin päässä. Joku voiteista pistetään sellaisen kuuman raudan kautta siihen sukseen. Mitään erityistä en ole koskaan haistanut siinä.

Onko se sikiövaurion riski siis silloin, jos itse voitelisi päivittäin tuollaisen kuuman raudan kanssa suksia? Eli vaatisi jatkuvaa altistumista usein?

Vai pitäisikö tässä huolestua tuosta, että mies noita suksia tuolla voitelee.....

Inhottavaa, että tässä kohtaa raskautta iskee jokin suksivoidepaniikki. :((

Soitin äitipolille lopulta, kun asia vaivasi mieltä. Kätilö ymmärsi, että kun tuollaista alkaa miettiä niin sitä ei noin vain saa päästään pois. Mutta vakuutti että huoleni on turha. Varsinkin, kun alkuraskaudessa ja hedelmöityksen aikoihin ei kumpikaan meistä, mies eikä minä, ole altistunut. Sehän on tapahtunut siis kesällä/alkusyksyllä. Silloin ei suksivoiteita käsitellä tietenkään.

Jossain vaiheessa takavuosina puhuttiin, että fluoripulverit saattaisivat olla haitallisia. Lähinnähän nuo fluoripulverit taitavat olla kilpahiihtäjien käytössä jo hintansa takia. Kuvittelisin urheiluliikkeessä tehtävän enemmän kuntoilijoiden suksien voitelua "tavallisilla" voiteilla.

Elina on oikeassa, vain reilusti fluoripitoisista voiteista voi olla haittaa, mikäli asianmukaista ilmastointia ei ole voitelutiloihin järjestetty. Huolesi on mielestäni kuitenkin turha, koska urheiluliikkeissä nämä asiat ovat lähes poikkeuksetta kunnossa. Ja todellakin näitä kilpatason aineita käytetään harvemmin liikkeiden tiloissa, koska asiakkaina on lähinnä "normihiihtäjiä".

Puhun tässä siis kokemuksesta, koska itse raskaana ollessani voitelin työni puolesta ison kasan suksia, eikä tuossa parivuotiaassa pikkuneidissä näy mitään poikkeavaa:).

Uusimmat

Yhteistyössä