Suku vihaa ammattiani! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph

Vieras
Onko ketään muuta "häpeävän työn tekijää"/perhepäivähoitajaa paikalla, jolle työstä ei koskaan ole sanottu hyvää/positiivista asiaa tai jota kaikki väheksyvät tai mustamaalaavat? Täällä yksi onneton :(

Olen 25v, yhden lapsen äiti. Ensin Lastenohjaajaksi, sitten Lähihoitajakouluun, mutta jäi viimeisen harjoittelun osalta kesken kun tyttö syntyi. Äippäloman päätyttyä, aloinkin perhepäivähoitajaksi ja tykkään todella työstäni! En siksi, että saisin hoitaa lastani kotona "muiden sivussa", vaan siksi, että oikeasti pidän tästä työstä ja nautin kun saan itse päättää mitä tehdään ja miten tehdään. Lapsilta ja heidän vanhemmiltaan tullut todella hyvää palautetta yms.

MUTTA!: Oma suku, omat vanhemmat häpeävät koko työtäni... heiltä kun joku sattuu kysymään, että onko miniä/tyttönne töissä niin vastauksena on vain: se hoitaa lapsia/ei ole töissä. Anoppi patistaa koko ajan käymään koulun loppuun ja menemään sairaalaan töihin.. no, ilmottauduin kouluun ja käyn sen loppuun, mutta haukut sain kun sanoin, että jatkan silti tätä työtä valmistuttuani. Kaikkien mielestä tämä on vain sivutyötä, töitä ei voi vain tehdä kotona. Kaikkein huvittavinta tämä oli kun sanoin anopille, että jos menisin päiväkodille tai ryhmikseen töihin kun hieman kyselty... voi sitä ilonmäärää ja kannustusta, mutta tästä työstä jota teen nyt ei ole kukaan sanonut/kannustanut jatkamaan. Sukulaisista huomaa, että he oikein häpeävät tätä ammattia. Jopa kaikki serkkuni ovat sanoneet, että miksi et mene oikeisiin töihin.

Anteeksi purkaus, ei ole ketään kelle purkautua paitsi tämä ihana palsta :) Harmittaa/vetää mielen matalaksi, kun tuntuu että kaikki häpeävät minua TYÖN takia!

No älä välitä, mä opiskelin aikanaan päivähoitajaksi ja äitini kommentti oli: Olen minäkin lapseni osannut hoitaa ilman koulutusta :o pisti vihaksi, mutta minkäs teet! Kannattaa joskus jutella siitä miksi teet ko. työtä ja kertoa velvollisuuksista joita työ tuo mukanaan. Ihanaa, että perhepäivähoitajia on olemassa!

Harva viihtyy työssään nykypäivänä, joten jo nautit työstäsi, olet etuoikeutettu!!! Miksi sinun pitää elää anoppisi toiveiden mukaan, älä välitä hänen tai muiden mielipiteistä. Ilmeisesti et itsekään arvostele heidän valintojaan työnsä suhteen?
Mulla anoppi ainakin valittais vaikka olisin pääministeri, että mikset sitten pressaks päässy. Joten en välitä. Olen yrittäjä, pidän tilitoimistoa jolla tulen ihan hyvin toimeen, mutta anoppi sanoo kaikille sukulaisille, että miniä on sihteeri... Nauratti kun kuulin... Mutta en välitä, enkä edes mainitse asiasta hänelle mitään. Itse kun olen tyytyväinen, se riittää!!
Voimia sulle tähän outoon tilanteeseen!!!

Tosi kurjaa etä perheesi/sukusi suhtautuu noin. Muista että on kuitenkin paljon niitä jotka arvostavat työtäsi ja tärkeintä on että vanhemmat ja lapset ovat tyytyväisiä. Ymmärrän kuitenkin että tilanne on hirmu kurja, mutta vaikuttaa siltä että heidän mielipiteensä ei tule muuttumaan. Itselläni samantapaista, eri asiaan liittyen, mutta olen ymmärtänyt että minun kohdalla on vain paras tehdä omat valinnat ja pitää pientä etäisyyttä sukuun, vaikka harmittaakin!!

Äh, yritä olla välittämättä sukusi hölmöistä kommenteista. Teet arvokasta työtä ja esim. musta ei todellakaan olisi perhepäivähoitajaksi. Mun mielestä on hienoa tehdä työtä, josta nauttii sanovat muut mitä tahansa. :hug:

Aion äitiysloman jälkeen ryhtyä taas pph:ksi :) On enempi mun juttu kuin päiväkotielämä..Äitini oli sitä mieltä et meijän muksu hoitoon (10h/pvä) mut musta ei oo semmoseks. Pidän mieluummin lapseni kotona ja otan muiden lapsia taas lisäksi :) Oon ennen päiväkotityötä ollu kans pph ja se on kyl tosiaan se mun juttu! Saanpahan askarrella ja tehdä lasten kanssa sitä mitä mä haluan eikä sitä mitä muut ryhmän aikuiset määrää..

kysy seuraavan kerran että kismittääkö niitä että sulla on mahdollisuus tehdä töitä kotona ja taata niiden muualla työskentelevien lapsille kodinomainen hoitopaikka jossa vihtyvät ja työ jossa sinä viihdyt

Kieltämättä jotkut pitävät perhepäivähoitajia tyhminä ja laiskoina, olen huomannut. "kun ei saa muuta työtä, eikä viitsi tehdä oikeaa työtä"-ajatuksella. itse en ajattele näin, mutta tiedoksi, että mun vanhemmat ainakin varmaan ajattelee näin. Voi sun anoppi kuulua samaan lahkoon.

Yhteistyössä