Sukulainen hoitaa mun lapset. Saa kodinhoidontuen. Menettääkö hän työttömyyskorvauksen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuki

Vieras
Onko ketään ollut tässä tilanteessa ja osaisi neuvoa?
Eli sukulainen hoitaisi mun lapset, joista saan kodihoidontukea.
Sukulainen on työtöntyönhakija. Saa siis perus työttömyyskorvausta.
Jos hän siis hoitaa lapsemme ja saa sen kodihoidontuen, niin meneekö siis hänen etuuksistaan jotain?
Pitäisikö siitä maksaa veroa?
Kelan sivuilla lukee näin:
"Lasta voi hoitaa sukulainen (esim. isovanhempi), jos olet tehnyt hänen kanssaan työsopimuksen ja maksat hänelle palkkaa. Jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, voit hakea lapsillesi kotihoidon tukea, jolloin sukulainen voi hoitaa lapsia ilman työsopimusta."
Itse siis ymmärtäisin näin että kun tuossa lukee että voi hoitaa ilman työsopimusta niin ei kai silloin nyt mennä mitään veroja makselemaan? tai että hän menettäisi tukia?
Kun hän kuitenkin olisi siis työnhakijana ja voisi ottaa omanalan työn vastaan heti kun sellaisen saisi.
Nämä kun ei koskaan tunnu olevan niin kuin annetaan ymmärtää niin oisi hienoa jos joku osaisi neuvoa!

No kotihoidontuki maksetaan jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Joten en minä ainakaan mitään ilmottelisi. Ottaa sen työttömyysrahan ja maksat sille sitten käteisenä sen khh tuen. Kenenkään ei tarvitse siitä tietää ja näin ollen sukulainenkin saa enemmän rahaa :)

Kyllä menettää koska eihän hän ole työmarkkinoiden käytettävissä (mitä työttömyyskorvaus edellyttää) jos hoitaa sun lapsia.

Maksa sille pimeenä ja toivo, ettei sille tarjota töitä/kurssia tms.

Tuossa kirjoitin että on työttömänä työnhakijana. Voi ottaa vastaan heti omanalan työn kun sen saa.
Eli mun järjen mukaan todella on työmarkkinoiden käytettävissä.
Lastemme hoito ei siis ole jokapäivä 8h. vaan enemmän säännöllisen satunnaista ja jos sukulainen saisi töitä niin hän voisi ottaa ne ihan heti vastaan. Voisin tiukanpaikan tullen siis järkätä lastenhoidon muutem tai hoitaa itse.
Eli ei tarvitsisi toivoa etteikö saisi töitä tai kursseja :D

Minusta ei ole tosiaan pieni vilppi pahasta, mutta tämä hoitaja ei suostu siihen jos ei mene kaikki oppien mukaan.
Itse en edes näe mitään vilppiä siinä. Jos joku muu hoitaa lapsiamme satunnaisesti ja siitä maksaisin jotain "taskurahaa"

Eikös se pidä Kelalle ilmoittaa kuka se hoitaja on? Siitähän Kela näkee että aha, tämä hoitaakin lapsia, ei sille mitään työttömyyskorvausta enää makseta.
Siksi sukulainen ei suostu koska ne ovat hänen rahansa jotka siinä menevät!!

En tiedä pitääkö ilmoittaa.
Huomenna kyllä soitan ja selvitän asioita, mutta kuulostelin jos oisi ollut paikalla joku joka osaa sanoa jotain tietoa/kokemusta.

Mutta se että hoitaa lapsia ei voi olla este sille ettei saisi työttömyyskorvausta. Eihän se poista sitä työttömyyttä ja työnhakua millään tavalla...
KELAn sivuilla nimenomaan luki että työsopimusta ei tarvitse kirjoittaa, joten hän EI ole työsuhteessa silloin meihin. Siis pelkän lasten hoidon takia ei tarvi tehdä työsopimusta jne...

Teette niinkuin edellä kehoitetiin!! Jos mä oisin kertonut kelalle että mun nuorin lapsista on yksityisellä pph:lla oisin saanut hänestä sen yksityisen hoidontuen joka on taas vähempi kuin kodinhoidontuki. Joten jopa lapsemme hoitaja kehoitti sanomaan , että sanomme hoitavamme lapsemme kotona ja näin saamme sen kodinhtuen! Pikkasen on isompi ja juu EI hävetä yhtään!!

ei kannata ilmottaa mihinkään mitään niin ei menetä. meillä oli kanssa aikoinaan kaveri hoitamassa lapsia ja maksoin hänelle kotihoidon tuella. ei hän mitään työkkäriin ilmoittanut.... ja voihan sukulainen hoitaa lapsia jos haluaa ja jos haluat ihan vaan antaa hänelle hiukan niin mikäs siinä...

Kodinhoidontukea SAA aina alle 3v kun lapsi Ei ole päivähoidossa. Ei siis ole väliä onko lapsi yksin kotona, jonkun vieraan tai vanhemman kanssa.

Tuntuis se tyhmältä jos sukulainen auttaaa hoidossa, mikä on aika yleistä suomessa ja yleisempää muualla maailmassa että siitä sakotetaan.
Eli ei kait se yksin ole väärin mutta sitten se "taskuraha" onkin eri juttu.
No mutta huomenna ratkeaa sekin =)

[QUOTE="vieras";22879423]Siis miten voi sanoa hoitavansa lasta kotona, jos käy töissä (otaksun)? Jostainhan se aina ilmi tulee.[/QUOTE]

Kotihoidon tuen saa kun lapset hoidetaan kotona sen menettää ainoastaan jos lapset menevät kaupungin tai kunnan hoitopaikkaan. Lisäosan menettää kotihoidon tuesta kun menee töihin vaikka lapset hoidettaisiin kotona.

Mä en tiedä työttömyyskorvauksesta, mutta kelan palvelupuhelimessa sanoivat että lapsen mummu voi vuorotteluvapaallaan hoitaa meidän lasta, ja saadaan kotihoidontuki. Ja mummu tietty vuorotteluvapaakorvauksensa.

[QUOTE="jep";22879469]Kotihoidon tuen saa kun lapset hoidetaan kotona sen menettää ainoastaan jos lapset menevät kaupungin tai kunnan hoitopaikkaan. Lisäosan menettää kotihoidon tuesta kun menee töihin vaikka lapset hoidettaisiin kotona.[/QUOTE]
Tuo selvensi. Kiitos.

[QUOTE="vieras";22879423]Siis miten voi sanoa hoitavansa lasta kotona, jos käy töissä (otaksun)? Jostainhan se aina ilmi tulee.[/QUOTE]

katsos kun myös mies voi hoitaa lasta kotona sillä aikaa kun sinä olet töissä.... vuoronperään nääs....

Kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta jos on työttömänä työnhakijana, molempia ei voi nostaa. Eli kannattaa ottaa omalla nimellä kotihoidontuki ja maksaa käteen hoitajalle. Eihän kotona oleva äitikään siis voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, nostaa työttömyyskorvausta ja samalla kotihoidontukea. Jompi kumpi.

[QUOTE="vieras";22879509]katsos kun myös mies voi hoitaa lasta kotona sillä aikaa kun sinä olet töissä.... vuoronperään nääs....[/QUOTE]
Kommentoin tuota, jonka lapsi yksityisellä mutta häntä kehotettiin sanomaan että lasta hoidetaan kotona.

Mä en oo ikinä yhtä aikaa töissä mieheni kanssa.

Kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta jos on työttömänä työnhakijana, molempia ei voi nostaa. Eli kannattaa ottaa omalla nimellä kotihoidontuki ja maksaa käteen hoitajalle. Eihän kotona oleva äitikään siis voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, nostaa työttömyyskorvausta ja samalla kotihoidontukea. Jompi kumpi.

Juurikin näin. Joillakin on tämä asenne, että jätä ilmoittamatta jne. En suosittele. Jos saat ansiosidonnaista päivärahaa ja teet vilppiä, niin sut voidaan erottaa kassasta. Saatat päästä myös poliisikuulusteluihin. Jos kyseessä on tarpeeksi iso vilppi, niin voit istua sen jälkeen oikeudessa syytettynä petoksesta. Kannattaa siis selvittää mikä vaikuttaa mihinkin suoraan sieltä ao. virastosta ja toimia lain puitteissa.

[QUOTE="jep";22879469]Kotihoidon tuen saa kun lapset hoidetaan kotona sen menettää ainoastaan jos lapset menevät kaupungin tai kunnan hoitopaikkaan. Lisäosan menettää kotihoidon tuesta kun menee töihin vaikka lapset hoidettaisiin kotona.[/QUOTE]

Ei sitä lisäosaa automaattisesti menetä. Siihen on tulorajat! Nim. sitä myös saanut vaikka töissä ollut...

Täällä aina sossupummeja haukutaan, mutta niinpä näkyy rikkaat uramammatkin olevan "ilmaisen" rahan perään. Eli selvis sekin että kateellisia ovat sossun luukulla oleville :)

Kutakuinkin näin, muttei ihan...molempia voi nostaa ja kotona oleva äiti voi olla työtön työnhakija, mutta kokonaissumma on kuitenkin sama kuin olisi vain työttömänä.

Mä saan työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea yhtäaikaa, mutta se kh-tuen summa miinustetaan siitä työttömyyskorvauksesta pois. Esim. saisin 800e työttömyyskorvausta ja 400e kh-tukea. Tyttömyyskorvauksesta miinustetaan kh-tuki, joten saan 400e kh-tukea ja työttömyyskorvausta 400e, yhteensä se 800e.

Toki äiti voi käydä töissä ja nostaa kotihoidontuen samalla (sen sijaan että sukulainen nostaisi sen suoraan itselleen), sen saa aina jos lapsi ei ole päivähoidossa. Mutta se, että kuinka sen voisit maksaa eteenpäin sukulaiselle ilman että viranomaiset puuttuvat, en tiedä onko siihen olemassa sopivaa ja laillista keinoa...

Viimeksi muokattu:
No sukulainen katsoo lasta ilmaiseksi ja se kotihoidontuki on tarkoitettu lapsen kuluihin (tiettyhän tän hoitajan täytyy lasta ruokkia jne). Selitä asia näin sille sukulaiselle niin kaikki on tyytyväisiä. Ja maksa pimeästi :D

Minä olen töissä osa-aikasesti ja teen illalla työt. Lapsi hoidetaan kotona, tuen perusosa saadaan. Lisä-osaa en ole koskaan saanut paria euroa enempää, miehen bruttotulot noin 3100 euroa.

Uusimmat

Yhteistyössä