Sukulainen säästänyt minulle tilille rahaa, näkeekö hän saldon/tapahtumat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eräs sukulainen on säästänyt minulle tilille rahaa kun oli lapsi/nuori. Täytin 18, ja sain "vahingossa" tilin tietooni, kun se näkyi omassa verkkopankissani. Ihmettelin sitä, ja äitini sitten kertoi että on salaa säästänyt, älä kerro että tiedät siitä...

Nyt tuolla tilillä ei ole ollut tapahtumia vuosikausiin, en tiedä koska sukulainen meinaa siitä tilistä minulle "kertoa". Minulla olisi yksi lasku joka pitäisi kipeästi nyt maksaa, mietin vaan että mahtaako sukulainen saada jostain tietoonsa että olen siltä tililtä rahaa lainannut? palauttaisin ne tietty sinne takaisin ne rahat. Voiko hänellä vielä olla käyttöoikeutta tuohon tiliin, kerta olen jo täysi-ikäinen?

jos sulle on käyttöoikeus sinne laitettu (ei muuten näkyis sulle) niin periaatteessahan ne rahat on sulla käytettävissä.. jos moraali antaa periks :D ja kyllä hän varmaan näkee nuo tapahtumat/saa tiliotteen tms..

En usko että mitenkään näkee tai huomaa, käyttöoikeus varmasti on. Ellette ole erikseen poistanut - itse joskus poistin isäni oikeudet, vaati papereiden allekirjoituksen.
Ei silti saa mitään viestiä etä rahaa on siirrelty edes takas, itse lainaisin, jos olisi kiperä tilanne.

Riippuu siitä miten tili on perustettu. Käyttöoikeus tiliin ei ole sidottu tilihaltijan ikään joten sukulaisella saattaa edelleen olla täysi käyttöoikeus tiliin.

Kannattaa varmaan kysyä pankista sitä onko tuohon tiliin muilla käyttöoikeuksia kuin sinulla. Usein vanhempien käyttöoikeudet poistetaan kun lapsi täyttää 18v.

Riippuu ihan kokonan siitä, missä muodossa tili on aikoinaan avattu, tarkoitan siis, onko se tai- muotoinen vai onko tili jomman kumman nimissä ja toisella siihen käyttöoikeus. Tili voi olla myös vain sinun nimelläsi, eikä sukulaisella ole siihen edes käyttöoikeutta, tällöinhän hän ei mitään tapahtumia nää.

Kysyppä pankista. Veikkaisin jotta tili on vain sun käytössä kun kerran aikuinen olet, jos se sukulainen vaan on unohtanut koko tilin?
Tosin hiukka ihmettelen että sun verkkopankkiin on lisätty joku tili ilman sun pyyntöä ja allekirjoitusta?

Nettipankissa lukee vain tilin omistaja, ja siinä minun nimeni. Ei ainakaan näy että kenelläkään olisi siihen käyttöoikeuksia. Nettipankkia tuo sukulainen ei omista eikä käytä, on kuitenkin jo liki 70 vuotias ja maksaa laskutkin käymällä pankissa...

Moraali ei antais ottaa mutta se pari sataa kyllä auttais nyt paljon...

[QUOTE="aloittaja";28824446]Nettipankissa lukee vain tilin omistaja, ja siinä minun nimeni. Ei ainakaan näy että kenelläkään olisi siihen käyttöoikeuksia. Nettipankkia tuo sukulainen ei omista eikä käytä, on kuitenkin jo liki 70 vuotias ja maksaa laskutkin käymällä pankissa...

Moraali ei antais ottaa mutta se pari sataa kyllä auttais nyt paljon...[/QUOTE]

Jotenkin näin vähän oletinkin:)
Voi olla että saa tilitiedot postitse, voi olla että ei - näitäkin on pankkien toimesta paljon vähennetty. Vaikka saisikin, niin tuskin katsoo niitä.

Jos se helpottaisi elämääsi paljon, ja kukaan ei siitä loukkaannu. Saat rahat takaisin. Niin miksipä ei.

Ois aika paha jos se sukulainen ei tiedä että sinä näet sen tilin ja se oiskin päättänyt ettei annakaan sitä koskaan sulle ja sitten oisit ottanut rahaa sieltä. Kyllä varmaan kaikki joilla ei oo verkkopankki käytössä tilaa tiliotteet kotiin, ainakin mun vanhemmat tilaa ja tutkii ne tarkkaan ja säilöö kansioon vuosiksi.

Ois aika paha jos se sukulainen ei tiedä että sinä näet sen tilin ja se oiskin päättänyt ettei annakaan sitä koskaan sulle ja sitten oisit ottanut rahaa sieltä. Kyllä varmaan kaikki joilla ei oo verkkopankki käytössä tilaa tiliotteet kotiin, ainakin mun vanhemmat tilaa ja tutkii ne tarkkaan ja säilöö kansioon vuosiksi.

No hmm... minä olen kuitenkin sen tilin omistaja, joten ei liene mahdollista että hän ottaisi ne itselleen. Ja eiköhän olisi jo ottanut, koska tiedän että hän itsekkään ei ole mikään hyvätuloinen nykyisin. Ja kolmannekseen, hän ei ole sellainen. Jos hän saisi asiasta tietää, hyvin todennäköisesti sanoisi että älä anteeksi pyytele, sinun rahojahan ne olikin. Mutta minua nolottaisi jumalattomasti jos saisi tietää...

Sun vanhemmat ei kyllä kuulosta ollenkaan minun sukulaiseltani, mutta tokikaan ei aina tiedä. Mutta tuskinpa nyt kovin tarkkaan tutkii mitään, ei ole kuitenkaan kovin perusteellinen ihminen... Puhumattakaan mistään arkistoista :D

Entä jos sukulainen kuitenkin näkee että olet käyttänyt tiliä? Noloa... Minusta tilin "salaa" käyttäminen viestisi epärehellisyydestä. Jos hän on vaikka ajatellut että saat rahat kun hän kuolee tms. Loukkaantuu ja pimittää vielä kaiken sinulta. Luulisi kyllä pitäneen käyttöoikeuden itselläänkin. Entä jos ottaisit hänen kanssaan tilin puheeksi?

En kyllä usko että hänellä on käyttöoikeuksia, koska niin ei nettipankissa lue. Esim. lasteni tilien kohdalla asia kyllä lukee, että esim. isällä on käyttöoikeus näihin tileihin.

Lainaan sen rahan nyt, ja palautan ensi kuussa. Jos asia paljastuu, se on noloa, mutta ei maailmanloppu.

Kiitokset.

Kyllä vanhempiesi pitäisi tietää mikäli nimellesi on avattu tili, jolle sukulaisella on käyttöoikeus. Omalle lapselle tiliä avatessa tarvittiin molempien vanhempien lupa siihen, käytännöt lienevät toki tiukentuneet vuosien mittaan. Pankin puhelupalvelusta todennäköisesti saisit pikimmiten tietää meneekö tilitietoja sukulaisellesi. Luultavimmin tuo tili on avattu sinun nimellesi ja sukulainen on vain tallettanut sille rahaa. Ihan jo oikeusturvanäkökannoista olisi aika erikoinen ratkaisu olla tili sinun nimissäsi, johon sukulaisella on sinun tultua täysi-ikäiseksi käyttöoikeus. Tyyliin kuka vastaa jos tili on onnistuttu vetämään miinukselle (joo no nykyään jo vähän vaikeaa, mutta ennen täysin mahdollista).

Itse ajattelisin niin, että tili on nyt sinun käytössäsi. Jos pystyt sieltä laskun maksamaan tai siirtämään rahaa toiselle tilille, niin silloinhan voit tehdä niin tuntematta huonoa omatuntoa. Jos rahat on tarkoitettu sinun käyttöön, kun täytät 18, niin voit kai silloin tehdä rahoilla mitä haluat. Muussa tapauksessa sukulaisesi olisi pitänyt pitää tili kokonaan omissa nimissä ja sanoa, että 18 vuotta täytettyäsi voitte yhdessä sopia mihin rahat käytetään.

Siis miksi et vaan ota yhteyttä tähän sukulaiseen ja sanot suoraan, että olet huomannut että sinulla on tuollainen tili ja olet saanut tietää että tämä sukulainen on sinne rahaa säästänyt. Kysyt kauniisti, että onko hänellä ollut jokin ajatus siitä, milloin rahat saisi ottaa käyttöön tai että olisiko ne johonkin tiettyyn hankintaan ajateltu (esim. ajokortti, oma asunto, opiskeluun kirjat tms). Vähän kuulostaa siltä, että jokin tietokatkos on tapahtunut ja siksi sukulainen ei ole asiasta maininnut. Ehkä luulee, että vanhemapasi ovat asiasta kertoneet...ehkä jopa ihmettelee, että SINÄ et ole asiasta puhunut tai kiittänyt tms.

Mulla on ollut nukkuvia tilejä, joista on tullut tiliote sitten, kun tilillä joskus on tilitapahtumia. Tässä tapauksessa tosin tiliote saattaa tulla sinulle itsellesi.

Vanhempani kyllä tiesivät tilistä juu, mutta eivät sitä että milloin sukulainen ajatteli näistä tileistä kertoa. Jos hän juurikin on ajatellut että ne käytetään johonkin tiettyyn juttuun, saadaan ne tietyssä iässä tms... sisaruksilla on myös siis omansa! Tietty ajokortit yms pikkujutut on jo aikapäiviä sitten tullut hankittua.

Ei vaan tunnu hyvältä idealta ottaa asiaa puheeksi, juurikin jos hänellä on joku idea minkä vuoksi on tilit pitänyt salassa ja haluaa joskus "yllättää"... Hän luullakseni uskoo että emme niistä tiedä.

[QUOTE="aloittaja";28824717]Vanhempani kyllä tiesivät tilistä juu, mutta eivät sitä että milloin sukulainen ajatteli näistä tileistä kertoa. Jos hän juurikin on ajatellut että ne käytetään johonkin tiettyyn juttuun, saadaan ne tietyssä iässä tms... sisaruksilla on myös siis omansa! Tietty ajokortit yms pikkujutut on jo aikapäiviä sitten tullut hankittua.

Ei vaan tunnu hyvältä idealta ottaa asiaa puheeksi, juurikin jos hänellä on joku idea minkä vuoksi on tilit pitänyt salassa ja haluaa joskus "yllättää"... Hän luullakseni uskoo että emme niistä tiedä.[/QUOTE]

No voisiko vanhempasi mitenkään hienovaraisesti kysellä niistä tileistä?? Sanovat vaikka, että sinä olet verkkopankissa huomannut tuon ylimääräisen tilin ja olet kysellyt siitä...että haluaisiko tämä sukulainen itse kertoa vai kertovatko he...tms. Oikeasti, voi olla ihan väärinkäsitys...sukulainen luulee vanhempiesi kertoneen tai teidän lasten itsensä huomanneen tilit ja sinä ja vanhempasi edelleen luulette, että asia pitää pitää salassa ja yllätyksenä.

[QUOTE="aloittaja";28824717]Vanhempani kyllä tiesivät tilistä juu, mutta eivät sitä että milloin sukulainen ajatteli näistä tileistä kertoa. Jos hän juurikin on ajatellut että ne käytetään johonkin tiettyyn juttuun, saadaan ne tietyssä iässä tms... sisaruksilla on myös siis omansa! Tietty ajokortit yms pikkujutut on jo aikapäiviä sitten tullut hankittua.

Ei vaan tunnu hyvältä idealta ottaa asiaa puheeksi, juurikin jos hänellä on joku idea minkä vuoksi on tilit pitänyt salassa ja haluaa joskus "yllättää"... Hän luullakseni uskoo että emme niistä tiedä.[/QUOTE]

Kysele pankista siitä tilistä, kun se kerta on sinun tilisi. Sieltä osaavat kertoa meneekö niistä tiliote jonnekin ja kenellä on käyttöoikeus tiliin. Monet tilit tulevat tilinomistajan yksinomaiseen käyttöön, kun 18 v ikä tulee täyteen.

Yhteistyössä