Sukulaiseni USAsta tulee eka kertaa Suomeen ja mun pitäis emännöidä hänen täällä oloa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eedla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eedla"

Vieras
eli järkkäillä ohjelma ja ruoka. Kysynpä vinkkejä, minkälaista sapuskaa tarjoaisitte mun sijassani? Itse oon aatellu jos käytäis syömässä ainakin seisovasta pöydästä jossain missä on perus kotiruokaa tarjolla, mutta mitä muuta?

Voithan kokeillä miettiä esim. iltapalaksi karjalanpiirakoita, mustikkarahkaa/-piirakkaa, ehkä jotain kalasta? Heitäkin on moneen junaan, mutta osa voi olla aika nirsoja. Tietysti marjamettässä käytte ja paistatte notskilla makkarat.

[QUOTE="hankey";24309045]Osaako sukulainen suomea ja onko hän ennen käynyt Suomessa? Mansikkakakkua ainakin tarjoat ja viet metsään syömään mustikoita.[/QUOTE]

Ei osaa sanaakaan Suomea. Hänen isoisänsä on täältä kotoisin, hän itse ei oo koskaan ennen ollut Suomessa eikä osaa sanaakaan Suomea.

Riippuu tietysti, miten pitkään sukulainen teillä on, mutta jos vieras on pidemmän aikaa, niin tarjoaisin muutaman kerran jotain suomalaista perinneherkkua ja sitten ihan niitä samoja ruokia, mitä meillä muutenkin syödään.

Ruisleipä voi olla aika eksoottinen juttu (jenkeissä syödään yleensä pitkälti vaan vehnäleipää) ja jos on mahdollista, niin esim. poronkäristys (sitä on tullut tarjottua ihan keski-eurooppalaisillekin) ja sen kanssa toki puolukkahilloa ja muusia.

Silakoita, kalakukkoa, lakkahilloa ja leipäjuustoa yms. Ihan perinteistä suomalaista.

Monet USA:ssa ei tee oikeastaan kotona ruokaa alusta asti eli riippuen vähän vieraan taustasta, niin hänet voisi viedä ihan kotikaupunkisi torille ja kokkailla hänen kanssaan. Ja toiset siellä rapakon takanakin ovat erinomaisia kokkeja.

Jenkithän sitten kävelee sisällä kengät jalassa (ja loukkaantuvat jos ne pitää ottaa pois), näin olen kuullut, tiedä sitten pitääkö paikkansa. ---tuli vaan mieleen---

Lämminsavustettu lohi on ollut meidän jenkkien suosikki. Siis oikeasti puilla eikä sähköllä savustettu. Ovat sanoneet että parast amitä ovat ihinä syöneet. Kaupan tiskistä ei saa kunnollista. Täytyy savustaa itse tai tietä äjoku hyvä paikka.

-Ehdottomasti kotimaisia marjoja nyt kun niitä on. Käytä leivonnaisiin ja jälkiruokiin, tee vaikka mustikkapiirakka ja marjarahkaa.
-Muikkuja ja pottumuusia
-Karjalanpiirakoita
-Ruisleipää
-Salmiakkia
-FAZERIN SINISTÄ
-Jos tykkäätte oluesta ja juotte alkoholia, niin voitte ottaa saunaoluiksi suomalaista olutta.

Älä säikyttele raukkaa millään mämmillä. :(

Yhden päivän ohjelmana mustikkaretki, keräätte piirakkamarjat ja leivotte kotona perisuomalaisen jälkkäriherkun, eli mustikkapiirakan.

Nuotiolla (jos sellaisen jostain kehitätte) tikkupullaa tai muurikkalättyjä. Mitähän muuta?

Minä olen suomalaisamerikkalainen ja sanoisin, että ei vieraille tarvitse mitään erityistä Suomen esittelyshow'ta laittaa pystyyn joka päivä. Amerikkalaiset ovat yleensä aika avoimia ja ainakin ruoan suhteen hyvinkin joustavia, joten voisit ehkä kertoa vaihtoehdoista ja kysyä suoraan, mistä hän pitää ja mitä haluaisi tehdä Suomessa. Mitään kovin omituista en kuitenkaan suosittele heti alkuunsa kuitenkaan kokeilemaan jos vieras ei itse halua. Jos vieras on pidempään, voit pyytää, että hän laittaa amerikkalaista ruokaa tai kertoo Yhdysvalloista. Suosittelen lisäksi yliviljelemään kohteliaisuuksia, thank you, you're welcome, excuse me... jos haluat, että hän tuntee olonsa kotoisaksi :)

Amerikkalaiset pitävät muuten kenkiä sisällä, mutta jos et halua sitä, niin voit mielestäni pyytää kohteliaasti, että ottaa kengät pois tai pitää erillisiä sisäkenkiä ja kertoa miksi (esim. Suomessa tapana). Voit esimerkiksi vihjaista siitä heti alussa huumorilla kun tulette sisään ja otat kengät pois. :)

Jos haluat kysyä jotain amerikkalaisista tavoista, pistähän viestiä. :D

Ohjelmanumerona sauna on tietysti ihan ehdoton. Sauna mahdollisimman kuumaksi, vihdat ja kossupullo lauteille mukaan ja lenkkimakkarat kiukaalle. Otatte huikkaa ja vihdot vieraan oikein olan takaa. Siinä kunnon kulttuuripläjäys vieraalle yhdellä istumalla ja riittää varmasti sitten ystäville kotona kertomista.

Suosittelen myös saunaillan jatkamista kunnon perskänneillä ja pienet painit/nyrkkeilyt siinä samalla jotta vieras saa mahdollisimman aidon kuvan suomalaisesta juomiskulttuurista.

Ohjelmanumerona sauna on tietysti ihan ehdoton. Sauna mahdollisimman kuumaksi, vihdat ja kossupullo lauteille mukaan ja lenkkimakkarat kiukaalle. Otatte huikkaa ja vihdot vieraan oikein olan takaa. Siinä kunnon kulttuuripläjäys vieraalle yhdellä istumalla ja riittää varmasti sitten ystäville kotona kertomista.

Suosittelen myös saunaillan jatkamista kunnon perskänneillä ja pienet painit/nyrkkeilyt siinä samalla jotta vieras saa mahdollisimman aidon kuvan suomalaisesta juomiskulttuurista.

Harmi kun nyt ei saa avantoa.

Jos minun pitäisi viihdyttää jotakuta ulkomaalaista niin tarjoaisin sellaista mikä minusta täällä Suomessa on parasta. Nyt kun on kesä niin veisin tietenkin mökille, saunomaan ja uimaan. Purjehtimaankin voisin viedä, mutta toki mustikkametsät ja sienimetsät, onkiminen, kesäterassitlla käyminen, torireissu, jäätelökioskilla käynti jne. mikä nyt kenenkin kesäparasta on, on myös hyvä vaihtoehto. Ei mitään kovin erikoista, sillä tämä meidän kesätouhuilu on juuri sitä eksotiikkaa. Tietysti ohjelmaan voi sisällyttää joitakin lähialueen nähtävyyksiä, harvemmin kun tulee itsekään niissä lähimmissä kulttuuripaikoissa käytyä, vieraan käydessä tulee sitten itsekin tutustuttua paikkakuntansa erikoisuuksiin, ja niitähän Suomessa piisaa joka niemennotkelmassa. Ruuaksi tarjoaisin sitä mitä itsekin tykkäämme syödä, hiukan tietenkin ottaen huomioon, että tarjoan parasta suomalaista raaka-ainetta. Meidän tapauksessa se olisi kalaa eri muodossa ja kanttarelleja ja mustikoita tällä hetkellä. Rapujuhlat pitäisin tietenkin. Ja sitten tarjoaisin just Fazerin suklaata ja karkkeja, salmiakkia ja suomalaisia leipomotuotteita. Aamupalalla tarjottaisiin tietenkin kauden mehuja, kahvia ja ruisleipää hyvien suomalaisten juustojen kera, puurot yleensä tuntuvat hämmästyttävän ulkomaalaisia, niitäkin voisi tarjota, mutta minulta ne jäisivät, koska emme itsekään syö puuroja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="höh";24309923]Harmi kun nyt ei saa avantoa.[/QUOTE]
Styroksilevy järveen ja siihen pieni reikä. Päivällä voi harjoitella pilkkimistä ja illalla kun reikää suurennetaan, menee kokemus avantouinnista. =)

Ihme ehdotuksia tullut. Miksi pitäis alkaa tarjota jotain erikoisia ruokia, joita tuskin aloittaja itsekään valmistaa tai syö? Eikö voi ihan normaalisti elää sen sukulaisvierailunkin ajan?

Ois jotenkin kammottavaa lähteä itse ulkomaille sukuloimaan ja sitten esiin kaivettais kaikki mahdolliset sen maan omituisuudet :O

Yhteistyössä