Hae Anna.fi-sivustolta

Sukunimen vaihtaminen

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä pege1, 16.06.2013.

1. pege1 Vierailija

Olen kyllästynyt nykyiseen -NEN loppuiseen sukunimeeni. Löysin nimen mikä ei ole kenelläkään käytössä suomessa, ainakaan väestörekisterikeskuksen mukaan. Mutta kyseinen nimi löytyy naisen etunimenä 1207 naiselta. Käsitykseni on että uudeksi sukunimeksi ei voi ottaa nimee mitä yleisesti käytetään etunimenä. Oonki miettiny että eihän se nimi ole yleisesti käytössä etunimenä jos suomessa on 1207 sen nimistä naista.

Eli jos joku osais selventää mulle tätä asiaa, että meniskö se nimi läpi uutena sukunimenä, vaikka toi 1207 naista omistaa kyseisen nimen etunimenä?

Muutkin vinkit ja faktat sukunimen muuttamiseen liittyen on tervetulleita :)

2. Ei nimi miestä... Vierailija

Maistraatit sukunimen muutos: "Milloin tulee käyttää hakumenettelyä?

Pääsääntöisesti (poikkeuksena mm. alaikäinen lapsi ja tietyissä tapauksissa puoliso), sukunimen voi muuttaa ainoastaan hakemusmenettelyitse.

Hakemuslomakkeita saa maistraatista, mutta hakemus voi olla myös vapaamuotoinen.

Hakemusmaksu on 110 euroa tai 185 euroa mikäli sukunimenmuutoksesta on tiedotettava virallisessa lehdessä.

Hakemukseen on liitettävä asian ratkaisemista varten tarpeellinen selvitys. Esim. esivanhemman sukunimeä haettaessa tulee hakemukseen liittää virallinen sukuselvitys, joka osoittaa esitetyn nimen kuuluneen vakiintuneesti hakijan esivanhemmille."

Tarvitset sukunimesi muutosta varten tuon hakemuslomakkeen ja maistraatti tekee päätöksen pätevän selvityksesi mukaan uudesta sukunimestä ja sen tarpeellisuudesta. Vastaus voi olla myös kielteinen.

3. harvinaisuudesta Vierailija

nimi voi olla suojattu eli jos anot nimeä ja se sattuu olevan suojattu, nimi tulee kielteinen vastaus.

4. tykkää tai ei Vierailija

Se ettei pidä nimestään ja se loppuu nen-päätteeseen, ei kyllä mene perusteluna. Ei ihminen muutu sen fiksummaksi vaikka nimensä vaihtaa...

5. Totaaaa Vierailija

.... mun mielestä kyllä menee, perusteluna meinaan.

Vaihtamisen syyksi käy vaikka se, ettei pidä nimestään. Ja kuka ulkopuolinen sen voi määrätä, mistä nimestä kukin pitää ja mistä ei.

Mulla ei esim. ollut mitään sen kummempaa vaihtamisen syytä sukunimelleni, kuin se, että olin vieraantunut suvusta, joka nimeä kannoin. Halusin olla oma itseni ja muuttaa nimeni omanlaisekseni. Entisessä nimessäni ei ollut mitään vikaa, se oli itse asiassa ihan kaunis suomalainen sukunimi.

Nimenmuutos meni läpi ns. heilahtamalla.

6. Omat juttunsa Vierailija

Itse menin naimisiin vuonna 1985. Silloin piti ottaa miehen sukunimi. Otin sen, vaikka en siitä silloin pitänytkään. Yhdysnimi oli silloin ollut tosi kamala. Kaksi nen-loppuista.

Nyt tykkään jo nimestä, no harvinaisuus syynä, meitä on Suomessa vaan 72 kpl. Toki joka paikassa sukunumi pitää tavata ainakin alkukirjaimet. Nimi on tosi erikoinen nen-loppuinen. Pojilleni esitin, että ottavat minun sukunimenu, ei käy kuulemma, he ovat erikoisia. Edes oppilaat eivät ole saaneeet siitä vääristymää.

He kutsuvat joko etununimeltä, sukunumeltä tai vaan opettaja.

Nimneen tottuu !

7. Alottaja Vierailija

Itellä suurin syy siihen miks haluun vaihtaa nimeni on, että mut sekotetaan mun nimen takii yleensä johonki toiseen ihmiseen. Omistan niin yleisen -nen loppusen sukunimen ja yleisen etunimen. Tällästen ärsyttävvien sekaannusten takia elämäni ois helpompa toisella sukunimellä.

8. plättä Vierailija

Vaihda etunimesi toiseen, tai kolmanteen, valitse niistä joku, siksi niitä on annettu, että voi joskus vaikka vaihtaa ellei pidä nykyisestä kutsumanimestä.

9. N53 Vierailija

Olen myös monesti miettinyt sukunimen vaihtamista, kun se on mieheltä aikanaan saatu ja erostakin on jo yli 20 vuotta.

Tyttönimeni on suojattu ja harvinainen, tällä hetkellä vain 6 henkilöllä (isäni ja veljeni perhe), toisaalta mietin mitä minun hyödyttää sitä enää ottaa, lapset ovat tietysti samalla nimellä kuin minä eli isänsä nimellä joka on melko tavallinen. Ehkä toivon salaa, että jompikumpi pojistani ottaisi tulevalle perheelleen minun tyttönimeni, jotta se jatkuisi varmemmin.

Itse olen tutkinut sukuni nimiä ja sieltä löytyisi minua miellyttävä, lyhyempi ja kivampi nimi, joka on ollut isäni äidin äidin tyttönimi. Käsittääkseni saisin sen ilman muuta jos hakisin. Toisaalta se vaatii sitten kaikkien papereiden muuttamisen taas.... ehkä mietin sitä loppuelämän ja mietinnäksi jää.

10. Hehe Vierailija

Eikös se ämmillä nimi vaihdu aina silloin tällöin, ihmettelen tuota ulinaa, että lapsilla pitää olla sama nimi, siksi pitää sen nimen, joka on saatu joltain exältä. Pitäkää tyttönimenne niin ei tarvitse miettiä kenen äijän nimeä käyttää, onhan se aika noloo kun äijän vaimoilla on kaikilla sama status rouva virtanen. Itse en suostuisi moiseen.

11. N53 Vierailija

Uskomatonta mutta niinkin vähän aikaa sitten kuin vuonna 1984 kun menin naimisiin oli Suomessa vielä pakko ottaa miehen sukunimi tai sitten yhdysnimi joka olisi ollut aika pitkä. Tavallista oli, että se miehen nimi otetaan. Lapset ovat myös isänsä nimen saaneet silloin, ei ollut vaihtoehtoja.

En ole pitänyt mieheltä saatua nimeä siksi, että se on ollut lasten sukunimi vaan lähinnä siksi että en ole nähnyt erityistä syytä sitä vaihtaa, etenkään tyttönimeeni. Suurimman osan elämästäni olen ollut tämän niminen. Jos vaihdan sukunimeni, vaihdan johonkin ihan muuhun ja uuteen.

Exäni ei ole uusissa naimisissa eikä avoliitossa ollut tämän 20 vuoden aikana kuten en minäkään eikä hänellä ole muita lapsia, joten ei meitä muita entisiä tai nykyisiä vaimoja ole. Jos hän millään tavalla koskaan olisi tuonut esiin, että häntä kiusaa että olen edelleen samalla nimellä niin toki sen heti vaihtaisin mutta mitään siihen suuntaankaan ei ole kuulunut mistään.

12. näin. Vierailija

Ei moni vaihda sen takia, että muuttuisi fiksummaksi. Usein vaihdetaan, että häiritsevät ja loukkavat ihmiset eivät helposti enää löydä ihmistä loukattavakseen.

13. vierailija Vierailija

Hei! Olen itse vaihtanut jo kerran sukunimeä ja haluan nyt ottaa oman sukunimen takaisin käyttöön. Kuinka kauan siinä kestää, että oman sukunimen saa käyttöön?

14. vierailija Vierailija

Hei! Itse olen vaihtanut jo kerran ja haluan nyt oman sukunimeni takaisin. Kuinka kauan kestää että nimen vaihdos näkyy väestörekisterissä tai oma sukunimi on käytössä?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri