Sukunimen vaihto äidin tyttönimeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahvia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahvia

Jäsen
28.05.2008
427
0
16
Onkos kukaan vaihtanu omaa sukunimeään "vain" siitä syystä ettei tunne omaansa omaksi (0lipas hankalasti sanottu)...

Eli itellä ajatuksissa itää se, että vaihtaisin omaksi sukunimekseni äitini tyttönimen. En ole naimisissa enkä ole ollut, eli tyttönimi vielä itselläkin käytössä.

Mutta jotenkin se äidin tyttönimi polttelee..

Mä olen kulkenut parivuotiaasta lähtien äitini tyttönimellä. Isäni ei ollut harmissaan ja vaihtoi muuten aikuisiällä oman sukunimensä äitinsä tyttönimeen hänkin!

Minä olen alkanut miettiä tuota äidin tyttönimeä myös.
Otin avioliittoon astuessani miehen sukunimen ja nyt ei kukaan enää tunnista minua. Ärsyttää, kun yrittää vanhoihin tuttaviin ottaa yhteyttä kun ensin pitää tehdä selvitys kuka olen... :kieh:

Mä olen vaihtanut 5 vuotta sitten. Aikaisempi nimi aika korni ja harvinainen, aina sai selitellä.. Isä ei loukkaantunut ollenkaan, miksi olisi? Maistraatille vaan yks lappu ja n.90e makso silloin ja siinä se. Perusteet nimen vaihdolle piti olla ja meillä vielä suojeltu nimi niin kai ne jo jonkun selvityksen teki. Äiti vaihtoi pari vuotta sen jälkeen myös oman tyttönimensä takaisin =)

Mulla on lapsi, jonka nimen samalla muuttaisin myös tuoksi äitini tyttönimeksi. Tosin tämä on vasta ihan ajatus-asteella. Ja tässä kovasti oon maistellu lapseni nimeä nykyisellä sukunimellä ja tällä vaihtoehdolla, samoin olen tehnyt oman nimeni kanssa.. Mutta haluan, että lapseni ja minä olemme molemmat samalla sukunimellä.

Lapseni saa täysi-ikäisenä vaihtaa sukunimensä isänsä sukunimeksi jos haluaa, sen olen päättänyt. Mutta sen haluan, että hän on täysi-ikäinen kun tämän päätöksen tekee.

Yhteistyössä