Hae Anna.fi-sivustolta

Sukunimen valinta

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä vierailija, 09.01.2018.

1. vierailija Vierailija

Hankala tilanne, tosin ei akuutti.
    Kihlattuni, Vaikka Matti ei pidä sukunimestään joka on vaikkapa Borgström, koska on ruotsalaistyylinen. Minulla on harvinainen suomalainen etunimi, vaikkapa Sysioja. Mieheni ottaisi mielummin sen, jos joskus menisimme naimisiin. Minulla on kuitenkin samanniminen veli, kuin mieheni eli Matti.

Itse haluaisin, että tulevaisuudessa koko perhe lapsineen olisivat samansukunimisiä. Tästä tekee oikeastaan mahdotonta tuo veljeni ja mieheni sama etunimi. Muuten olisi kaksi Matti Borgströmiä. Minusta se olisi loukkaus veljeäni kohtaan, varsinkin kun asutaan samassa pikkukunnassa ja sukunimi on muutenkin harvinainen... Vai mitä mieltä olette?

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Pitäisikö ottaa miehen nimi ja lapset saisivat hänen nimensä? Vai pitäisin omani ja lapsille sitten minun nimeni?

2. vierailija Vierailija

Tiedän tällaisen tapauksen, siskolla ja miehen uudella vaimolla on sama nimi eli ovat toistensa täyskaimoja. Sukunimi harvinainen. Tosin elävät toisella paikkakunnalla. Miehesi voisi esim ottaa toisen etunimensä nimikirjaimen käyttöön kuten moni #matti virtanen" tekee eli matti k virtanen jne. Jos sukunimi on harvinainen, niin osahan on suojattua. Itse kyllä suosittelen suomenkielistä sukunimeä, suomalaiset nimet pakkoruotsalaistettiin aikanaan ruotsin valloittajien toimesta.

3. Marri-Katti Vierailija

Jos "Matilla" on toinen etunimi, vaikkapa Karri (Matti K Virtanenkin ihan hyvä!), silloin voisi käyttää nimeä Matti-Karri/Karri-Matti.

Etunimen (viralliseen) muutokseen tarvitaan vain lappulippusen täyttö väestörek.tstossa. No tosin sitten henk.tod., ajokortin, passin yms. uusinta.

4. vierailija Vierailija

Pitäisin oman nimeni.
    Ei haittaa jos on samannimisiä, Suomessa on paljon samannimisiä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri