Sukupuolineutraliutta vai toiseen sukupuoleen "työntämistä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neutroninalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neutroninalle

Vieras
Itse näkisin, että sukupuolineutraali kasvatus on sitä, ettei suosita kummallekaan sukupuolelle tyypillisiä asioita. Kuitenkin nyt just viimeaikoina on tullut eteen monta tilannetta, jossa vanhemmat kehuu kuinka Matti tykkää leikkiä barbeilla ja lähti mekossa hoitoon tai Sirkka on kiinnostunut vain autoista, spidermäneistä ja traktoreista. Etenkin se tuntuu olevan ylpeyden aihe, kun tyttö on kiinnostunut "poikien" asioista.

Sit päästään tälläisiin keskusteluihin: "mä en voi sietää sitä, että tytöille syötetään jotain prinsessa soopaa! Mä oon ostanut Sirkalle vain autoja ja starwars legoja ja sukulaisilleki tehnyt selväksi tämän." sit toinen vastaa "joo kyl toi sukupuolineutraalius on nykyaikana ihan hyvä!"

Eikö spidermänit, autot, starwarslegot jne ole rinnastettavissa täysin kaikenmaailman prinsessoihin? Ei kai sentään "väärän" sukupuolen suosiminen kasvatuksessa ole hyvä vaohtoehto? Onko poika, joka haluaa olla poika ja tyttö joka haluaa olla tyttö jotenkin väärin? Vai onko mut ympäröity todella kummallisilla ihmisillä? :D

Selvennän omaa kantaani: en kannata neutraaliutta tai (mihinkään) sukupuoleen työntämistä. Minusta vanhempien tehtävä on tukea lasta hänen valitsemalla polulla. Tarjota erilaisia vaihtoehtoja ja antaa lapsen itse löytää omat mieltymykset, eikä tyrkyttää omiaan. Olla ylpeä lapsestaan, vaikka hän valitsisi olla prinsessa, poikatyttö tai vaikka kilpikonna, ritari, koti-isä tai audimies. Opettaa kohtelemaan toisia ihmisiä oikeudenmukaisesti, arvostavasti ja kunnioitravasti sukupuolesta riippumatta. Opettaa rakastamaan itseään juuri sellaisena kuin on. Ei tarvitse jännätä sitä, et mitä jos se on transseksuaali tms, kun ei alun alkaen ole työntänyt mihinkään muottiin. Toisaalta ei minusta ole mitään syytä estellä lasta mieltymästä myöskään sukupuolelleen tyypillisiin asioihin.

Yhteistyössä