sukupuolitauti-testit terveyskeskuksessa?

  • Viestiketjun aloittaja maisa
  • Ensimmäinen viesti
opiskellessani
Kun olin opiskelemassa pääsin sukupuolitautitesteihin koulun terveydenhoitajan kautta. Häneltä kävin kysymässä, että mihin kannattaisi ottaa yhteyttä ja sain kuulla, että hoituu hänenkin kauttaan. Kannattaa siis kokeilla ottaa yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon.
 
niinat
mun mielestä Suomessa ei enää nykyään ole ihan hyvinvointivaltio ja ilmainen terveydenhoito. Eiköhän se kannata myöntää, että kun joutuu itse maksaan hammaskulut, kaikenmaailman poliklinikka-maksut, kalliit reseptilääkkeet yms, että tosi asiassa kyse on PUOLIjulkisesta terveydenhuollosta. Useinkin terveyskeskukseen soittaessa yritetään ohjata yksityiselle. Ei ole oikeutta henkilöstöllä kieltää testejä! siihen on meillä oikeus.kannattaa ihan suoraan valehdella, ex kävi maksullisissa tms.

ja vaatia klamydian ohella ehdottomasti hiv, hepatiitti, kuppa ja tippuri.
Kun ajattelee, miten rovaniemen poika pyöri Suomessa, eikä sen kaikkia uhreja tunneta. Ja miten suomen miehet käy virossa ja venäjällä...piiri pieni pyörii.
 
sup3
Sori kun menee vähän alkuperäisen aiheen vierestä, mutta aiheeseen liittyen kuitenkin, saako ilmasia kortsuja jostain? En tahtoisi koko paketillista mennä ostamaan kaupasta, tarvitsisin vain "hätävaraksi" yhden tai kaksi..
 
gyniskö
Ilmaisia kondomeja ei tietääkseni saa, miksei voi ostaa koko pakettia sittenhän on pitemmälle ajalle varalla. Eikö olekin järkevää käyttää kondomia, eipähän tarvitse miettiä tauteja ja saako niitä testejä terveyskeskuksista vai mistä. Ennalta-ajatelkaa ja ennaltaehkäiskää.
 
pyh ja pah!
Alkuperäinen kirjoittaja C.D.:
Kannattaa "keksiä" joku epäily, vaikka kondomin puhkeaminen ulkomaalaisen kumppanin kanssa. Ilman "syytä" tk:ssa voi olla tahmeaa testien tekeminen. Näin fiksusti se nykyaikana homma toimii...
Hah, taidat itse käyttää tuota veruketta useinkin, kun noin sujuvasti sen laskettelit... :( Ei tarvitse aina ulkomailta hakea syyllisiä; niitä mahdollisuuksia riittää oman maan kansalaisissakin enemmän kuin riittävästi. Pah!
 
Myös minulta yritetty kieltää testejä
^ Niinpä, mutta kun terveydenhuollon "ammattilaiset" on niin idiootteja ettei muuten testeihin päästä, niin pakko kai se on keksiä tekosyitä!

"Eikö olekin järkevää käyttää kondomia, eipähän tarvitse miettiä tauteja ja saako niitä testejä terveyskeskuksista vai mistä. Ennalta-ajatelkaa ja ennaltaehkäiskää."

Niin just, tottakai jokainen käyttää aina ja ikuisesti kondomia parisuhteessaan, eikä ainakaan sitten ikinä eroa ja aloita suhdetta uuden kumppanin kanssa. Aika sinisilmäistä luulla, ettei pysyvässä suhteessa voisi ikinä tautia saada.
 
jo nyt on
kyllä monenkin taudin voi saada vaikka käyttää kondomia. Ja kortsu voi myös mennä rikki, jäädä sisään, luiskahtaa pois paikaltaan jne. Lopeta se viisastelu nimerkki GYNISKÖ kun et selvästikään tiedä yhtään mistä puhut.
Terveyskeskuksen ensimmäinen tehtävä ei ole alkaa syyllistää ihmisiä ja kehottaa käyttämään kortsua, vaan tehdä ne sp-testit kun joku niitä haluaa!
 
tauteja
Eipä ihme että taudit leviää kun ei testejä oteta! Omituista touhua.

Esim. klamydia avoi iheuttaa lapsettomuutta, kuinka paljon sen hoitaminen sitten tulee maksamaan tulevaisuudessa..Ja se on tauti joka on TODELLA yleinen, ja oireita ei välttämättä ole.

Suomessa suuri osa taudeista on niitä jotka ukko kulta tuo käytyään huorissa itärajan takana, että ei siinä tarvii vaimon pettää kertaakaan. Tuskinhan kukaan naimisissa oleva käyttää vaimon kanssa ehkäisynä kondomia. Ja suomalaiset miehet kuulemma oikein vaativat panna paljaalla näitä "ihania" loppuun höylättyjä ilolintuja...että näin...
 
......
Ilmaiset / nimettömät HIV ja Hepatitti pikatestit sekä suojat A ja B hepatiittia vastaan suonensisäisiä huumeita käyttäville vinkki asemilta ainakin pk-seudulla.

http://www.a-klinikka.fi/vinkki/vinkkipisteet.htm

Toivoisi ja olettaisi että samallainen olisi myös päihdeongelmista kärsimättömille joka puolella Suomea. Mutta riskiryhmien hoitoon annetut lisämarkat suojaavat myös valtaväestöä epidemioilta.
 
Meimikki
Alkuperäinen kirjoittaja C.D.:
Kannattaa "keksiä" joku epäily, vaikka kondomin puhkeaminen ulkomaalaisen kumppanin kanssa. Ilman "syytä" tk:ssa voi olla tahmeaa testien tekeminen. Näin fiksusti se nykyaikana homma toimii...
Kyllä kaikissa tk:ssa missä olen töissä ollut, on aivan sujuvasti päässyt näytteisiin. Voi mennä lääkärin kautta, käynti on maksuton jos sukupuolitautia itse epäilee.
 
saara887
olet sitten tosi onnellinen, että sattumalta vierailemissasi terveyskeskuksissa _kaikkiin_testeihin on päässyt helposti! Itsellä on kokemusta Turun alueelta, ja pohjois-suomesta, ja voin sanoa, että ei helposti pääse. Usein tarjotaan vain klamydiatestiä.

Niin, ja kondomi ei tosiaan suojaa kaikilta taudeilta. Herpekseltä se suojaa vain 50 prosenttisesti (kuulin juuri lääkäritoverilta), mikä oli mulle järkytys. Papilloomavirukselta suoja on samaa luokkaa. Eli käytännössä ei uskalla yhden illan juttuja kukaan järkevä ihminen juuri harrastella...
 
...86
Itse yritin saada lähetteen testeihin puhelimitse, mutta ei onnistu ei. Intin sairaanhoitajan kanssa puhelimessa ties kuinka monta minuuttia, mutta hän ei voinut antaa lähetettä.. pitää kuulemma tulla paikan päälle aamu kahdeksalta hakemaan lähete. Kiireisen työni vuoksi en kerkeä käydä terveysasemalla kasvotusten lähetettä hakemassa. Näinkö vaikeaa on nyky-yhteiskunnassa päästä tautitesteihin? ei voi muuta sanoa kuin HUH HUH!
 
No name
Ohhoh! Kiinnostuneena luin tätä ketjua ja kyllä ihmetellä täytyy!

Itse kävin eilen antamassa näytteen ja vaikka noin niinkuin yleisesti ottaen olen tyytymätön meidän terveyskeskuksen toimintaan, niin nyt saa kyllä paljon ruusuja ko.paikka!

Tiistaina soitin tk:n neuvontapuhelimeen ja kysyin, että miten pääsen testeihin. Hoitaja ilmoitti, että kirjoittaa lähetteen tämän samaisen puhelinsoiton aikana ja voin mennä labraan silloin kun itse haluan (toki siis ottaen huomioon yleiset aukioloajat ja sen, että pitää olla virtsaamatta muutama tunti). Kerroin meneväni testeihin seuraavana aamuna, joten varattiin sitten samalla ensi viikolle sairaanhoitajalta aika tulosten kuulemiseen. Jos noissa testeissä jotain on, niin hoitaja on siihen mennessä hankkinut lääkäriltä reseptin ja saan sen samalla. Erittäin asiallista ja ystävällistä palvelua sain. Eikä tarvinnut valehdella mitään tms selitellä.. Sanoin vain, että haluan noihin testeihin.

Nyt kun luin näitä kirjoituksianne, niin täytyypä muistaa jättää sitten ensi viikolla tk:n palautelaatikkoon kiitosta. En olisi edes osannut arvata, että joissakin paikoissa se voisi olla noin hankalaa...
 
ööö??
Meidän terveyskeskuksessa tehdään tuplatestejäkin.
Olin muutama vuosi sitten raskaana ja neuvolassahan tehdään verestä jotain spt-testejä. Sain keskenmenon raskausviikolla 14 ja jouduin käymään kaavinnassa. Jokunen aika sen kaavainnan jälkeen mulla oli pahoja alavatsakipuja ja niiden kestettyä muutaman päivän menin kipujen kanssa tk-päivystykseen.
Kerroin ilmoittautumistiskillä keskenmenosta, kaavinnasta ja kivuista. Kun sitten pääsin lääkärille sain todella vittumaista kohtelua. Lääkäri luuli, että olin käynyt abortissa (olin 19v.) ja koska tulin ilman poikaystävääni hän päätteli mun harrastavan irtosuhteita. Lääkäri otti kaikki sukupuolitautitestit ja ilmoitti sitten, että saan varmuuden vuoksi kahta antibioottia jotka auttaa yleisimpiin kohdussa oleviin tulehduksen aiheuttajiin.
Mä olin siis just käyny äitiysneuvolan testeissä, niin silti multa otettiin kaikki testit uudestaan.

Olihan se ihan kiva tietää varmanpäälle, ettei tauteja ole, mutta...

Mun yksi kaveri aloitti uuden parisuhteen ja sai terkkarista ajan testeihin. Sitä en kuitenkaan tiedä mitä testejä otettiin. Syyksi riitti vaan kertoa, että on uusi suhde ja tämä uusi mies haluaa teettää testit.
 
ooppeemm
joo kyllä kun itsekin yritin päästä testeihin ei se ämmä antanu testejä muutako klamydian, yritin vähän ajan kuluttua uudestaan, sama juttu, sitten kolmannella kerralla valehtelin että olen ollut suojaamattomassa suonensisäisiä huumeita käyttävän pelimiehen kanssa ni sitte tuli lähete hiv ja hepatiitti.. että sellasta toimintaa
 
tervepippeli
Alkuperäinen kirjoittaja malkki:
Kuin kauan noiden tulosten saaminen sukupuolitautien testeissä menee??
Mitähän se oli, 3-6 päivää meni. Kävin testeissä ja nollaa näytti. Ottivat hiv ja kusinäytteen (mitä siinä nyt sit tutkitaankaan)

 
Kokemuksesta suosittelen
Käykää ihmeessä sukupuolitautien poliklinikalla jos sellainen kotikaupungistanne löytyy. Itse soitin terveyskeskukseen ensin ja antoivat numeron Tyksin sukupuolitautien poliklinikalle. Tekevät testejä joka päivä ja systeemi toimii jonotusnumeroilla. Sinne sitten vaan aamulla ja jonotuksen jälkeen testien otto. Sain myös lähetteen laboratoriaaon hiv:n testausta varten ilman pyyntöä.

Kävi todella helposti eikä syyllistetty tms., olivat asiatuntevia ja asiallisia. Itse sain tuloksen kolmen päivän kuluttua ja lääkityksen perään (kun todettiin klamydia). Sitten neljän viikon päästä uusintatestiin että selviää onko tauti lähtenyt. Sain myös kasan kondomeja mukaani sieltä. Kaikki oli täysin ilmaista ja alle tunnissa selvisin molemmista käynneistä. Eikä siinä ole mielestäni mitään hävettävää ja oli siellä muitankin samassa tilanteessa olevia eikä ketään katsottu alta kulmien.

Silloinen kumppanini halusi käydä yksityisellä ja maksoi lystistä n. 150,- ja tuloksiakin sai odottaa viikon. Miksi mennä yksityiselle kun kunnallinen on ilmainen ja toimii? Itse en ainakaan menisi enää kun tiedän kokemuksesta kuinka hyvin asiat hoituivat.
 
tietämätön nuori
Entinen poikaystäväni ilmoitti, että epäilee hänellä olevan kuppa.
Haluaisin itsekin käydä testeissä, varmuuden vuoksi, mutta miten se käytännössä onnistuu ?
Pitääkö varata lääkärille aika? Vai riittääkö soitto terveyskeskukseen?
Näkyykö samasta testistä, jos on joitain muitakin tauteja?
 
LallaT
Kuppa on nykyään harvinainen, mutta todella vaarallinen sairaus. Testeihin todellakin pitää mennä epäilyksestäkin. Samalla kertaa otetaan helposti muutkin testit. Asiantuntevinta ja varmaan helpointa sekä ystävällisintä palvelua saa noilta sukupuolitautien poliklinikoilta. Haepa vaikka kotikaupunkisi sivuilta netistä, löytyykö teiltä sellainen. Jos ei löydy, soita terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja kysy miten toimitaan. Julkisella terveydenhuollolla on laissa määritelty vastuu hoitaa nimenomaan kuppatartuntaepäilyt tärkeinä ja kiireellisinä.
 
tietämätön nuori
Kiitoksia todella paljon LallaT vastauksestasi. Mahdollisesta tartunnasta on kulunut nyt kolme kuukautta, eikä minulla ole mitään oireita, joten terveyskeskuksessa sanottiin, että "seurataan tilannetta". He siis eivät ottaneet testejä, koska en oireile mitenkään.
Ehkä minulla sitten ei ole syytä huoleen ?
Harmillista, ettei täällä pikkukylissä ole sukupuolitautien poloklinikkaa.
 
LallaT
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön nuori;10451751:
Kiitoksia todella paljon LallaT vastauksestasi. Mahdollisesta tartunnasta on kulunut nyt kolme kuukautta, eikä minulla ole mitään oireita, joten terveyskeskuksessa sanottiin, että "seurataan tilannetta". He siis eivät ottaneet testejä, koska en oireile mitenkään.
Ehkä minulla sitten ei ole syytä huoleen ?
Harmillista, ettei täällä pikkukylissä ole sukupuolitautien poloklinikkaa.

Harmi, etten ole käynyt täällä. Käytännössä sulla varmaan ei olekaan syytä huoleen, mutta terveyskeskuspoppoo toimii kyllä ihan päin peetä. Jos tosiaan on syy epäillä kuppatartuntaa, testit otetaan kiireesti, kun se tauti ei ole pahentunut, levinnyt kropassa. Ei tosiaan pitäisi odotella ja seurailla tilannetta. Taitavat ihan rikkoa lakia tuossa.

Onko selvinnyt, miksi entinen poikaystävä epäilee itsellään kuppatartuntaa? Voi olla, että se on häneltä jotain panikointia tai ylireagointia, jos ei oireita ole ollut.

Että suututtaa, kun sukupuolitautien testaus tuntuu olevan joissakin kunnissa ihan retuperällä. Ainakin voit olla ylpeä itsestäsi, kun olet koittanut pitää puoliasi ja vielä näin arkaluonteisessa asiassa.

Hae vielä tietoa Wikipediasta ja jos mahdollista kysy siltä ex-poikaystävältä, mistä se hänen huolensa tuli. Ja tästä lähtien sitten käytetään sitä kortsua, joohan?

Pidän peukkua, että kaikki on hyvin ja saat yösikin nukuttua. Toisin kuin minä vuorotyöläinen... :)
 

Yhteistyössä