"Sulle on varmaan tullu lihaksia, kun.."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettimisen aihetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettimisen aihetta

Vieras
Joka keväinen ilmiö, laihdutus ja jumpantekeleet.

Naiset jumppaa muutaman kerran viikossa ja sitten vetää levyllisen suklaata illalla, kun on nyt niin kulutettu kaloreita. Kuukauden päästä kummastellaan, kun vaaka näyttää +2kg, vaikka on kuntoiltukin ja toki ihan vaan joskus herkuteltu. Ystävät sitten kiekuvat kuorossa, että "mutta se lihashan painaa enemmän kuin läski, siitä se johtuu" ja kaikki nyökyttelevät tyytyväisinä.

"Vaikka naiset harjoittelisivat todella tehokkaasti, lihasmassan kasvu on silti yleensä maksimissaan 0,5 kg kuukaudessa (ks. yllä oleva kuvio). 3 kg vuodessa on jo erittäin kova saavutus edes treenaamisen alussa, jolloin kehittyminen on suurinta. Harva pääsee tähän kasvuun useiden vuosien harjoittelun seurauksenakaan eli vaihtelu on jopa miehiä suurempaa"
Lähde: Kuinka nopeasti lihakset kasvavat? Osa I: naisista ja lätkänpelaajista lihasmöykkyjä? | Lihastohtori

Normaali kotitreeni kuluttanee ihmisen koosta ja iästä riippuen kai n. 200-400 kcal tunnissa.

100g suklaata sisältää keskimäärin 520kcal. Sata grammaa on noin neljäsosa normaalikokoisesta suklaalevystä.
Karkkipusseissa on n. 300-500kcal / 100g.
Keskikokoisessa pullassa n.200kcal, viinerissä n. 350kcal.
Dominokeksissä 67kcal, eli 10kpl tekee lyhyellä matematiikalla 670kcal (montako yhdessä pötkössä oikein on?).
Kasvirasvajäätelö sisältää 80kcal/desilitra. Tuo on siis 1/10 koko litran paketista, kuinka moni syö noin vähän kerralla..

Löytyiskö noista yllämainituista kenties syytä siihen, miksi sitä painoa tulee kuntoilusta huolimatta? Ruokavalio kuntoon ja liikuntaa siihen tueksi. Ei ole tarkoitus täyttää liikunnalla synnytettyä kalorivajetta herkuilla.

Tuo on niin totta.

Kaverit ihmettelee kun en salilla käynnin jälkeen lähde heidän kanssaan syömään roskaruokaa "no mut justhan sä tulit salilta, pitää sun syödäkin", tai "voit sit kuluttaa sen iltalenkillä". Ja heidän käsityksensä iltalenkistä on muutaman kilometrin kävelylenkki sen verran hitaasti että pystyy samalla hyvin juoruilla.

Sais olla melkoinen iltalenkki näin alle 50 kiloiselle et kuluttaisin yhden 600-800 kalorin aterian.

Olen (yllättäen) ainut meistä joka laihtuu oikeasti. Ja siitäkin saa kuulla "no ei oo kumma kun et syö mitään, kannattaa varoa ettet laihdu liian nopeesti, se ei oo terveellistä".

Huh huh. Voi olla tottakin toisille. Oma paino kyllä nousee kuntoilun aloitettuani, mutta kyseessä on turvotus kudoksissa. Häipynee ajan myötä.

Tosin minun ei parista kilosta tarvitsekaan hätäillä, olenhan lähempänä ali- kuin ylipainoa. Eikä minua toisten painonpudotukset häiritse ollenkaan, senkun laihtuvat tai lihovat. Ei nosta minun verenpainettani, toisin kuin joidenkin...

niinhän se tahtoo olla. Mulla on nyt paino noussut kilon ja mies vaan höpöttää et se on varmaan lihasta. Ei se oo, en ainakaan itse usko. onhan mulla pehva paremman muotoinen, mutta tuskin se painaa kiloa enemmän. Eiköhän se oo etupuolella se kilo. :D vaikka ei sen sinänsä väliä, en oo mitenkään pulska kumminkaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja justnäin;29830469:
Huh huh. Voi olla tottakin toisille. Oma paino kyllä nousee kuntoilun aloitettuani, mutta kyseessä on turvotus kudoksissa. Häipynee ajan myötä.

Tosin minun ei parista kilosta tarvitsekaan hätäillä, olenhan lähempänä ali- kuin ylipainoa. Eikä minua toisten painonpudotukset häiritse ollenkaan, senkun laihtuvat tai lihovat. Ei nosta minun verenpainettani, toisin kuin joidenkin...

Niin, en tiedä kenen paineista olet huolissasi, mutta omani ovat ihan hyvät :)

Tähän viattomaan ihmettelyyn törmää vain niin kovin usein ja kun asiasta vähän haastelee, niin käy ilmi, että kuntoillaan kyllä joo joskus, mutta ne herkut kuuluvat sitten päivittäiseen arkeen.

En itsekään ole aina ymmärtänyt mikä määrä päivän kaloritarpeesta voi mennä herkkuihin, jos vetää esim. suklaalevyn yhden päivän aikana (2/3 painoa pudottavan lievästi ylipainon puolella olevan kaloritarpeesta täyttyy yhdellä 200g levyllä). En ole kovin makeiden perään ollut ikinä, mutta söin yli tarpeen tavallisesta kotiruuasta ja senkin ymmärsin vasta, kun aloin laskea kaloreita ja tarkkailla mistä niitä saa ja miten paljon.

Toivon tämän aloitukseni herättävän ajatuksia niissä ihmisissä, jotka miettivät samaa kuin minä aiemmin; Missä vika, kun syön mielestäni suht. terveellisesti ja kuntoilen, mutta paino ei vain putoa?

Niinpä! Itse lisäsin talven aikana liikuntaa reippaasti. Ikävä kyllä lisäsin myöskin sitä herkuttelua. :ashamed:

Tuo on niin totta.

Kaverit ihmettelee kun en salilla käynnin jälkeen lähde heidän kanssaan syömään roskaruokaa "no mut justhan sä tulit salilta, pitää sun syödäkin", tai "voit sit kuluttaa sen iltalenkillä". Ja heidän käsityksensä iltalenkistä on muutaman kilometrin kävelylenkki sen verran hitaasti että pystyy samalla hyvin juoruilla.

Sais olla melkoinen iltalenkki näin alle 50 kiloiselle et kuluttaisin yhden 600-800 kalorin aterian.

Olen (yllättäen) ainut meistä joka laihtuu oikeasti. Ja siitäkin saa kuulla "no ei oo kumma kun et syö mitään, kannattaa varoa ettet laihdu liian nopeesti, se ei oo terveellistä".

Sä oot alle 50-kiloinen ja laihdutat? Joo ymmärrän jos oot alle 140-senttinen mutta muuten...

Kyllä sitä pitää välillä voida herkutellakin. Itselleni riittää patukka tummaa suklaata ja siinä se, koko levyä ei tarvitse ja kannata edes ostaa, jos aikoo yksin syödä. Kannattaa myös opetella syömään hapanta rahkaa, niin ei tee sokerisia herkkuja niin mielikään. Karkkia tulee nykyään syötyä tosi harvoin ja olen oikein alkanu kummeksua aikuisia, jotka ostaa karkkia itselleen. Tottumiskysymys tuo herkkujen syöminen ja se ettei niitä osta kaappiin auttaa aika paljon. Kun kaupasta pääsee kassalle herkkuhyllyllä pysähtymättä, niin homma on jo voiton puolella.

Kyllä sitä pitää välillä voida herkutellakin. Itselleni riittää patukka tummaa suklaata ja siinä se, koko levyä ei tarvitse ja kannata edes ostaa, jos aikoo yksin syödä. Kannattaa myös opetella syömään hapanta rahkaa, niin ei tee sokerisia herkkuja niin mielikään. Karkkia tulee nykyään syötyä tosi harvoin ja olen oikein alkanu kummeksua aikuisia, jotka ostaa karkkia itselleen. Tottumiskysymys tuo herkkujen syöminen ja se ettei niitä osta kaappiin auttaa aika paljon. Kun kaupasta pääsee kassalle herkkuhyllyllä pysähtymättä, niin homma on jo voiton puolella.

Hyvin voi ostaa koko levyn tummaa suklaata (yli 80%), kaapissahan se säilyy. Ei tarvitse kokonaista patukkaa ahtaa kerralla, pala riittää. Levystä riittää hyvin pariksi viikoksi. Tumma suklaahan on terveellistäkin (kohtuudella syötynä).

Minä en kummeksu aikuisia jotka ostavat karkkia itselleen ja uskon että ylipainoiset ihmiset tietävät (ainakin sisimmissään) syövänsä liikaa kulutukseensa nähden. Annan aikuisten ihmisten tehdä itse päätöksensä, eivät he tarvitse muiden kummasteluita. Yleensä siihen ylensyömiseen kuitenkin on joku syy, esim. masennus tai lapsuuden traumat. Paha siinä toista ruveta arvostelemaan, sen laihdutuksen pitää lähteä sisältä päin ja vaatii monesti myös täydellistä elämänmuutosta.

Ja itse tosiaan syön ihan maitosuklaata, karkkia, jäätelöä, yms. jos minulla tekee mieli. On omituista suorastaan jos joku kummastelee minun syömisiäni; ei sen pitäisi olla häneltä pois. Ja itse tosiaan olen normaalipainoinen, liikun, enkä syö enempää kuin kulutan. Jos haluan, ostan vaikka kaksi levyä tai jättipussin karkkia. Eivät ne minua sen kummemmin siellä kaapissa polttele.

Monen laihdutus tyssää juuri tuohon ajatteluun, että saa syödä vaan kitkerää rahkaa eikä nauttia ruoasta tai herkuista enää ikinä. Karkkiakaan ei saa ostaa kuin pikkuruisen rasian, ettei vaan vedä yli.

Alkuperäinen kirjoittaja justnäin;29831257:
Minä en kummeksu aikuisia jotka ostavat karkkia itselleen ja uskon että ylipainoiset ihmiset tietävät (ainakin sisimmissään) syövänsä liikaa kulutukseensa nähden. Annan aikuisten ihmisten tehdä itse päätöksensä, eivät he tarvitse muiden kummasteluita. Yleensä siihen ylensyömiseen kuitenkin on joku syy, esim. masennus tai lapsuuden traumat. Paha siinä toista ruveta arvostelemaan, sen laihdutuksen pitää lähteä sisältä päin ja vaatii monesti myös täydellistä elämänmuutosta.

Ja itse tosiaan syön ihan maitosuklaata, karkkia, jäätelöä, yms. jos minulla tekee mieli. On omituista suorastaan jos joku kummastelee minun syömisiäni; ei sen pitäisi olla häneltä pois. Ja itse tosiaan olen normaalipainoinen, liikun, enkä syö enempää kuin kulutan. Jos haluan, ostan vaikka kaksi levyä tai jättipussin karkkia. Eivät ne minua sen kummemmin siellä kaapissa polttele.

Monen laihdutus tyssää juuri tuohon ajatteluun, että saa syödä vaan kitkerää rahkaa eikä nauttia ruoasta tai herkuista enää ikinä. Karkkiakaan ei saa ostaa kuin pikkuruisen rasian, ettei vaan vedä yli.

Siis mistä kummastelusta sinä nyt puhut? Ja kuka on sanonut ettei ruuasta saisi nauttia?

Olen törmännyt elävässä elämässä ja täälläkin paljon ihmettelyihin, että miksi paino ei putoa, vaikka tekee kaiken omasta mielestään oikein. Heitin tuohon alkuun esimerkiksi noita kaloreita, kun jossain ketjussa joku ihmetteli, että paino ei putoa jollain kotitreenillä ja vetää suklaata levyllisen illassa tai karkkia pussin päivässä. Että onko ihmiset edes aina ihan kartalla miten paljon noissa "pienissä herkuissa" on oikeasti kaloreita??

Ei tarvitse totaalikieltäytyä, mut laihdutuksen alkuun olisi kyllä varmaan hyvä vähentää herkut ihan minimiin, että saa kiinni siitä terveellisestä syömisestä.

Itse olen tänään poikkeuksellisesti syönyt palan kinkkupiirakkaa ja pienen siivun täytekakkua syntymäpäiväjuhlissa ja lisäksi illalla jäätelötuutin. Nyt vedän iltapalaa ja päivän kalorivaje on silti 370 kcal (olen siis syönyt viidesti tänään + nuo herkut). Juttu on siinä, että mitä ja miten paljon syö muuten päivän mittaan ja herkkuja sitten sillä kuuluisalla KOHTUUDELLA, mielummin vähän alakanttiin, jos toivoo painon putoavan :)

Yhteistyössä