Hae Anna.fi-sivustolta

Suolen toiminta!

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä Epätoivoinen, 18.01.2006.

1. Hoopo Vierailija

No juu, enköhän tämän 10 vuoden jälkeen tiedä jo mikä on vhh...
    On tosi, että toiset vhh:lla eivät syö yli 80g hiilareita ja hyväkarppaajat taas syövät... Mutta se, että lisään rasvan käyttöä, ei mitenkään ole virallisen ravitsemussuosituksen mukaista.

Kirjoitin: "Kun hiilihydraatteja rajoitetaan kunnolla, mutta huolehditaan rasvojen ja proteiinin saannista, pysyy nälkä loitolla. Tästä on kyse. Monipuoliset kasvikset tuovat tervehdyttävän vaikutuksensa ja hyvät rasvat omansa."

Ei siis riitä, että rajoittaa hiilihydraatteja. Eikä minulla sekään, että rajoittaisin määrää, vaan LAATUA. Tiedän, että on ihmisiä, jotka syövät palan leipää eikä muuta hiilihydraattia, mutta minulle se ei ole vhh, sillä siihen kyllä kuuluu, että nopeita ei syödä. Sen sijaan saan syödä lähes määrättömästi kaalia, salaattia, tomaattia... tai jopa porkkanaa. (En ole ylipainoinen, en siis ahmi mitään.) (Niin, jos lasket näiden hiilihydraattimäärät, niin huomaat, että ei paljon yli 100g mene päivässä... Sadassa grammassa on Finelin mukaan 1,9g hiilihydraattia ja 35 kaloria, puoli kiloa voi mennä kerralla eli alle 10g ja 175 kaloria. Porkkanassa on 5,6g hiilihydraattia/ 100g.)
    Parsakaali, keitetty, suolaa - Fineli

En ole tottunut näitä laskemaan, joten saitko sinä eri tuloksen?

Mutta toiset paleodieetillä ovat mielestään vhh:lla, toiset eivät. Jokainen itse määritelkööt millä on tai onko millään. Minä olin vuosikausia omalla dieetillä ja ihmettelin mitä se karppaus oikein on!? Kunnes tajusin, että minähän karppaan! Lisäsin vain hieman enemmän rasvaa ruokavaliooni ja jätin juurella tehdyn ruisleivänkin pois. Olin ollut tällaisella dieetillä vatsavaivojen vuoksi eli ns. ärtynyt suoli. Kokeilemalla löysin ne ruoka-aineet, jotka eivät aiheuttaneet kipua, ilmavaivoja tai ripulia. Valitettavasti leivät yleisesti aiheuttavat niitä, ei ehkä heti, mutta kun niitä syö useampana päivänä, menee vatsa taas huonoksi.

Kananttaa lukea koko juttu eikä irrotella lauseita. Mutta hyvä juttu oli se, että itsekin huomasit kuinka lähellä virallista ruokavaliota vhh onkaan! Se rasvan lisäys vain on se juttu. THL meni metsään siinä, että ei ottanut karppausta "omakseen", vaan alkoi pullikoida sitä vastaan ja vielä valheellisin konstein! Ihmsiet tottakai nousivat takajaloilleen. Sen sijaan Puska ja kumpp. olisivat voineet ohjata vaikka sitten siihen rypsiöljyn käyttöön! Mutta puusilmiä olivat.

2. vhh Vierailija

Ei ole olemassa mitään yhtä yhteistä vhh-ideologiaa, jota kaikki noudattaisivat. Jokaisella gurulla on omat ohjeensa ja sääntönsä. Mutta kyllä vähähiilihydraattisuuteen jotenkin loogisesti kuuluisi, että hiilihydraatteja syötäisiin vähän. Eihän siinä nimessä muuten ole mitään mieltä. Heikkiläläisyydessä syötiin ainakin pari vuotta sitten alle 80 grammaa päivässä. Odotellaan uutta kirjaa. Jokohan joulumarkkinoilla tilanne on toinen?

Puoli kiloa kasviksia kuuluu siihen viralliseen lautasmalliin.

Tai sitten sinä vaan syöt virallisen ohjeen mukaan mutta haluat kutsua sitä vhh:ksi.

Ööh. Niinhän ne ovat tehneetkin. Muistaisin, että kovin kritiikki on tullut suomalaisesta maitoteollisuudesta, joka takavuosina vaati, että jonkun on syötävä se kova rasva pois.

3. puuroa ja Vierailija

Moi, minä en laittaisi oliiviöljyä ylimmäiseksi, koska oliivi öljyn rasva sisältää hyödyllisiä monityydyttymättömiä rasvoja vain 10.9 %.

Auringonkukkaöljy sisältää 62.8%, maissiöljy 54.1%, rypsiöljy 33.0%. Hyödyllisiä kasvis rasvoja.Minun mielestä kanamunat ja juusto kovettaa mahaa ja leipäkin..

Sokerin kun jättää pois ja liian rasvaisen ja syö neljän tunnin välein, niin kyllä laihtuu.

4. Vatsa toimii Vierailija

kerran tai pari päivässä sen vuoksi , että syön salaattia, riisiä, vihanneksia ja muuta.

En tajua näitä keskusteluja, "miksi vatsa ei toimi".

5. Hoopo Vierailija

Puoli kiloa kasviksia kuuluu lautasmalliin, mutta sen LISÄKSI siihen kuuluu perunaa ja leipää, joista sitä hiilihydraattia tulee vähintään nelinkertaisesti! Niitä en syö. Käsitätkö?

Lautasmalliin ei kuulu rasvan käytön korostaminen, päin vastoin. Ja minä syön kaikkia rasvoja. Tyydyttyneitä varsinkin kookosöljystä.

Ruokavalioni on siis vhh ja ns. hyväkarppaus. Miksi haluat vängätä vastaan selvää asiaa?

6. muoti vaihtuu Vierailija

Et voi uskottavasti esittää noudattavasi kahta keskenään ristiriitaista oppia. Vhh:ssa hiilarien määrää lasketaan, ja hyvinkin tarkkaan. "Hyväkarppailijat" voivat siihen nähden kiskoa monikertaisia hiilihydraattiannoksia. Vaikka eipä tällä hiilariasialla väliä nyt enää. Tämän syksyn trendejä onkin viljasta kieltäytyminen ja joulun jälkeen tulee taas uusi muoti.

7. Hoopo Vierailija

No niin, tähän ei voi sanoa muuta kuin: housuissas sulla on ristiriita!

Oletko kuullut hiilihydraattitietoisuudesta?
    Karpata voi monella tapaa ja siihen voi kukin yhdistää niitä arvoja ja ajatuksia, mitä kullakin on. Toiset välttävät lisäaineita ja syövät puhdasta ruokaa, toiset taas syövät karppileipiä ja laskevat hiilihydraattimääriä. Toiset välttävät margariinia ja toiset eivät. Hiilihydraattimääräni on yleensä alle 100g ihan ilman laskemistakin. Silmällä näkee mitä syö. En syö viljoja enkä perunaa yleensä.
    Ketokarppaus on eri asia, mutta yhtä lailla vhh. Vai kuka sinusta määrää nämä rajat? Vähähiilihydraattisuuteen kuuluu yksi asia: hiilihydraattien korvaaminen osittain rasvalla. Energiamäärässä se on iso ero, ei niinkään lautasella.

hiilaritietoiset.net

8. En Vierailija

viestistä muuta kuin että hänen mallinsa toimii minulla.

Syön ylikin tuon puolikiloa kasviksi ja salaatteja päivässä, lisäksi riisiä, makaroonia, kokojyväleipää, perunoita, ja vatsa toimii kaksi kertaa päivässä.

Radiossa asiantuntijat puhuivat selluloosasta ja sen merkityksestä ihmiskeholle, sillä jos ruoka jää kroppaan liian pitkäksi aikaa, siitä voi aiheutua ongelmia.

On karppauksen kannattajia, mutta minä mieluummin syön karppauksen vastaisesti, sillä voin siten paremmin.

Tosin en voi sanoa, miten karppaajat voivat? Ehkä pari kertaa paremmin kuin minä suurelta osin kasvissyöjä.

9. viljaton Vierailija

10. Vatsavaivainen Vierailija

Olen aina reagoinut vatsallani. Vanhemmiten ongelmana ollut vatsan epäsäännöllinen toiminta, välillä kovalla ja välillä taas löysällä Työstressi ja vaikeat elämäntilanteet eivät ole ymmärrettävästi auttaneet asiaa. Yhdessä vaiheessa vatsaan koski, söi mitä tahansa ja käytin Libraxia, Nexiumia yms. Kokeilin lääkärin ohjeen mukaista Agiocuria ja Vita-Sibliniä. Auttoivat hetkeksi, mutta olisi vaatinut aina annosten lisäämistä. Kuidun lisääminen oli myrkkyä vatsalleni, aiheutti hirveitä vatsakipuja, niin etten pystynyt olemaan töissä enkä nukkumaankaan.

Sain apua kun aloin käyttämään ensin Gefilus-tuotteita ja maitohappobakteeritabletteja. Käytin myös kuuriluontoisesti Molkosan jauhetta ja piimaa-geeliä. Lisäsin magnesiumtabletit. Otin ensin kaksi iltaisin, että sain vatsan tyhjenemään. Nykyisin otan joka ilta yhden 350 mg magnesiumtabletin, aamuisin gefilusmehua sekä maitohappobakteeritabletin. Lisäksi olen huomannut kylmäpuristetun oliiviöljyn auttavan ja rauhoittavan vatsaa, joten pyrin välipalaksi ottamaan luonnonjogurttia, mehukeittoa ja 2-3 tl oliiviöljyä yht. 2 dl jogurttipurkkiin sekoitettuna. Vie pois näläntunnetta ja rauhoittaa vatsaa.

Näillä sain vatsani rauhoittumaan ja toimimaan aika vilkkaasti - ilman kouristuskipuja, mikä ummetusta kokeneena tuntuu helpommalta kestää kuin vilkas toiminta. Olen lisäksi käyttänyt apuna hypnoosi/meditaatio musiikkia, mikä on auttanut saamaan syvemmän ja rauhallisemman yön työstressistä riippumatta - vaikuttaa myös vatsani hyvinvointiin.

11. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Parhain vatsalle ja suolistolle: osta VSL3:sta kapseleina(60 kpl purkissa) tai jauheena ja laita yksi sellainen kun teet jugurttia koneella tai perinteisesti niin saat siitä viikon annoksen, litra tai jotain sinnepäin. Ja sinulla on parhain keino vuodeksi eteenpäin aika hemmetin edullisesti vaikuttavaa funktionaalista ruokaa.

Ps. maksaa jonkin verran mutta vuodelle jaettuna aika pirun halpaa tehoruokaa. Ulkomailta toki halvempaa selvästi.:cool::cool:

Tuotteen kotimaiset sivut:
    http://www.vsl3.fi/

Last edited: 22.11.2014
  12. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä