Suomalainen ei saa hoitoa Ruotsissa äidinkielellään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:

Vieras
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010051211655739_ul.shtml

Sokea sotaveteraani ei saa hoitoa suomeksi Ruotsissa
Keskiviikko 12.5.2010 klo 12.59

Sokea sotaveteraani Veikko Virtanen on joutunut hankauksiin ruotsalaisen kotikuntansa Vaxholmin kanssa.
linkki

Pian 90-vuotta täyttävä Virtanen on yrittänyt saada hoitoa ja palveluja äidinkielellään - siinä kuitenkaan onnistumatta.

Virtanen haki elokuussa paikkaa suomenkieliseen hoitokotiin, kertoo Ruotsin television SVT:n suomenkielinen toimitus verkkosivuillaan. Asia ei ole järjestynyt, vaikka laki sitä edellyttää.

Syksyllä kuoli Virtasen vaimo, joka oli siihen asti hoitanut sokeaa miestään. Siitä lähtien Virtanen on ollut ruotsinkielisessä hoitokodissa, vaikkei hän osaa ruotsia.

"Kukaan ei ymmärrä minua"

Virtasen poika on valittanut isänsä tapauksesta Ruotsin hallitusoikeuteen. SVT:n suomenkielinen toimitus on useaan otteeseen yrittänyt penätä Vaxholmin kunnalta syytä siihen, ettei Virtaselle ole järjestetty paikkaa suomenkieliseen hoitokotiin. Vastuuhenkilöitä ei ole kuitenkaan löytynyt.

- Kun kukaan ei ymmärrä minua. Kun yritän puhua heille, he sanovat että puhu ruotsia. Mutta kun minä en osaa, Veikko Virtanen sopertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Suomihan ei ole ruotsissa virallinen kieli. EI oo mikään pakko saada palvelua suomeksi.

Ja miksihän meillä vaaditaan (varsinkin tällä palstalla) maahanmuuttajia opettelemaan sitten suomenkieli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Suomihan ei ole ruotsissa virallinen kieli. EI oo mikään pakko saada palvelua suomeksi.

Ja miksihän meillä vaaditaan (varsinkin tällä palstalla) maahanmuuttajia opettelemaan sitten suomenkieli.

Ja tämä liittyy asiaan miten..?

mua säälittää tuo pappa... miettikää olla yksin laitoksessa jossa kukaan ei ymmärrä sinua? ja siirtoa et saa omaan maahan, koska kirjat on siellä missä on.. sama ongelma on myös suomessa, että vanhukset eivät pääse omaisten lähelle

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
mua säälittää tuo pappa... miettikää olla yksin laitoksessa jossa kukaan ei ymmärrä sinua? ja siirtoa et saa omaan maahan, koska kirjat on siellä missä on.. sama ongelma on myös suomessa, että vanhukset eivät pääse omaisten lähelle

se on varmaan kamalaa kyllä :/
oma pappani sai ruotsissa sydänkohtauksen ja kertoi, että oli muuten elämänsä yksinäisin viikko lojua siellä osastolla kun kukaan ei puhunut suomea tms.vain yksihoitaja jolla TODELLA hoono soomi.

Yhteistyössä